Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 115
Offentligt
3037466_0001.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE
DIGITALISERINGSSTRATEGI
2026-2029
Sammen griber
vi de digitale
muligheder
REGERINGEN
KL
DANSKE REGIONER
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0002.png
af befolkningen havde
tillid til offentlige
digitale løsninger i 2024
82 %
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0003.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
3
Indhold
FORORD
Sammen om en brugervenlig og moderne
digital offentlig sektor ..................................................................... 5
VISION
Sammen om digitale rammer og løsninger
på fælles udfordringer ..................................................................... 7
FOKUSOMRÅDE 1
En brugervenlig digital offentlig sektor ........................................... 10
FOKUSOMRÅDE 2
En ansvarlig og værdiskabende anvendelse af ny teknologi ............ 12
FOKUSOMRÅDE 3
Et sammenhængende digitalt fundament ....................................... 14
FOKUSOMRÅDE 4
Et fælles samarbejde om øget digital suverænitet
og digital udvikling i Europa ............................................................ 18
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0004.png
4
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
8 ud af 10
brugere er tilfredse
med MitID
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0005.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
5
FORORD
Sammen om en
brugervenlig og moderne
digital offentlig sektor
Den danske digitale omstilling er drevet af høje
politiske ambitioner og et stærkt samarbejde på
tværs af stat, kommuner og regioner. Ambitionerne
har resulteret i et solidt digitalt fundament og
fælles løsninger som MitID og Digital Post.
Vi er kommet langt. Men der er fortsat brug for at
være ambitiøse og stå sammen om de digitale
rammer og løsninger for at indfri visionen om en
moderne, brugervenlig og sammenhængende
digital offentlig sektor. En digital offentlig sektor
som borgerne fortsat kan have tillid til – både nu
og i fremtiden.
Derfor præsenterer regeringen, KL og Danske
Regioner den fællesoffentlige digitaliserings­
strategi 2026­2029.
Strategien skal bidrage til at skabe rammerne for
en digital offentlig sektor, hvor brugervenlige
digitale løsninger, klog brug af data og ny teknologi
skal give borgerne en sammenhængende og intui­
tiv vej i det offentlige digitale Danmark uden, at vi
går på kompromis med tilliden. Vi skal samtidigt
beskytte danske værdier i en global digital verden
domineret af få, store tech­virksomheder.
Regeringen, KL og Danske Regioner vil med strate­
gien gøre det lettere at være digital borger i
Danmark. Det skal ske gennem udbredelse og
udvikling af digitale fuldmagter, så pårørende og
støttepersoner får bedre muligheder for at hjælpe
borgere med deres digitale gøremål på en
tillidsvækkende og sikker måde. Udbredelse af
digitale samtykker skal også gøre det nemmere for
offentlige myndigheder at indhente og håndtere
samtykker, og det skal være lettere og mere
transparent for borgerne at få overblik over deres
afgivne samtykker. Samtidig skal kunstig intelligens
bidrage til at afhjælpe udfordringen med mangel på
arbejdskraft og sikre, at borgere og virksomheders
møde med den offentlige sektor bliver nemmere og
mere personaliseret. Derudover skal det under­
støtte de offentligt ansattes faglighed og bidrage
til, at der er mere tid til borgerrettede opgaver.
De fællesoffentlige parter vil også samarbejde om
at styrke konkurrencen på markedet for digitale
tjenester og produkter for at finde fælles veje til at
mindske afhængigheden af globale tech­giganter.
Strategien skal skabe rammen om en digital
offentlig sektor, som borgerne fortsat kan have
tillid til. En digital offentlig sektor, der bygger på
ansvarlighed og demokratiske samfundsværdier.
En digital offentlig sektor, der gør brug af nye
teknologier for at skabe værdi for borgere,
myndigheder og virksomheder. Strategien skal ses
i tæt sammenhæng med indsatser i den nye Digitale
Taskforce for kunstig intelligens i den offentlige
sektor, som blev etableret i 2024 med visionen om,
at medarbejdere, borgere og virksomheder får
frigjort mere tid til det vigtige.
Regeringen, KL og Danske Regioner
Caroline Stage,
Digitaliseringsminister
Martin Damm,
Formand for KL og
borgmester i Kalundborg Kommune
Anders Kühnau,
Formand for Danske Regioner og
regionsrådsformand i Region Midtjylland
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0006.png
6
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
77 %
af borgerne brugte
offentlige digitale
løsninger mere end
én gang om ugen
i 2024
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0007.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
7
VISION
Sammen om digitale
rammer og løsninger
på fælles udfordringer
Danmark har en moderne og effektiv offentlig sektor, hvilket i
høj grad skyldes digitale løsninger. Gennem et tæt og forpligtende
samarbejde mellem stat, kommuner og regioner har de fælles-
offentlige digitaliseringsstrategier tegnet de store linjer for
digitaliseringen af den offentlige sektor, og samarbejdet om
udvikling og omstilling har i høj grad været nøglen til Danmarks
digitale succes.
De fællesoffentlige digitaliseringsstrategier har
medvirket til at skabe en sammenhængende og
effektiv offentlig sektor for borgere og virksom­
heder, lettet byrder for erhvervslivet og gjort
Danmark verdensførende inden for offentlig
digitalisering.
Vi skal bygge videre på den digitale offentlige sek­
tor, som vi i 2001 lagde grundstenene til med den
første fællesoffentlige digitaliseringsstrategi. Med
digitale løsninger kan vi give borgerne en simpel,
tilgængelig og sikker måde at være i kontakt med
det offentlige på. Med digitalisering kan vi skabe
en offentlig sektor, hvor borgere og virksomheder
oplever en sømløs overgang, når deres ærinder går
på tværs af sektorer og systemer. Med klog brug
af data og ny teknologi kan vi understøtte myndig­
heder i en effektiv drift og høj kvalitet i service­
ydelser. De muligheder skal vi gribe sammen.
Både globalt og i det danske samfund opleves
hastige forandringer og udfordringer. Fælles for
udfordringerne er, at de går på tværs af sektorer
og offentlige myndigheder. Fælles er også, at digi­
talisering kan være en vigtig del af løsningen.
Den stigende digitalisering medfører, at nogle
borgere oplever mødet med den digitale offentlige
sektor som vanskeligt og ligeledes, at det kan være
svært at få den rette hjælp fra andre. Samtidig
betyder den hastige digitale udvikling i det øvrige
samfund også, at borgerne har stigende forvent­
ninger til, at de digitale tilbud er moderne, mobile
og gør brug af nye teknologier som fx kunstig
intelligens. Der er derfor behov for i højere grad at
indtænke brugervenlighed fra start og sikre, at
borgere nemt og sikkert kan hjælpe og få hjælp
med de offentlige digitale løsninger.
Danmark oplever derudover betydelig mangel på
arbejdskraft i både den offentlige og private
sektor. Kombineret med en aldrende befolkning
skaber manglen på arbejdskraft et tiltagende pres
på det velfærdssamfund, vi kender i dag. Det er
afgørende, at ressourcerne anvendes effektivt, og
at medarbejdernes tid i højere grad frigives til den
borgernære velfærd.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0008.png
8
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
Danske samfundsværdier udfordres også af den
digitale omverden gennem blandt andet util­
strækkelig konkurrence og store tech­aktørers
forretningsmodeller. Store internationale virksom­
heders tjenester og produkter er på godt og ondt
blevet en integreret del af Danmarks digitale infra­
struktur. Et komplekst landskab af EU­regulering
og strømninger fra det globale digitale samfund
bidrager ligeledes til udfordringer med at sikre
koordinering og implementering på tværs af den
offentlige sektor.
Det er et fælles ansvar, at vi griber digitaliseringens
muligheder og samtidigt håndterer udfordringerne.
Det digitale potentiale kan og bør ikke løftes alene
af de enkelte offentlige myndigheder eller i sektor­
specifikke strategier og reformer.
Vi – regeringen, KL og Danske Regioner – går
derfor sammen om en ny strategi med formålet at
sikre et stærkt og forpligtende fællesoffentligt
samarbejde om Danmarks digitale udvikling.
Der er udvalgt fire fokusområder, der skal bidrage
til at indfri visionen. Som fællesoffentlige parter
forpligter vi os til at arbejde med områderne.
Vi kender ikke alle digitale muligheder og
udfordringer i de kommende år. Til det går
udviklingen for hurtigt. Vi skal derfor turde at
være nysgerrige på, hvordan vi sammen kan gribe
mulighederne for at understøtte en moderne og
effektiv offentlig sektor og forene det med fortsat
at fastholde borgernes tillid til offentlige digitale
løsninger.
Dette er afspejlet i strategien ved, at parterne
har fokuseret på relativt få men dybdegående
initiativer, der er kendetegnet ved at skabe
fundamentet for den brede digitale udvikling af
Danmarks digitale offentlige sektor. Strategien
indeholder både konkrete fællesoffentlige initia­
tiver og løsninger, men danner også rammen for
parternes individuelle bidrag til at realisere den
fælles vision.
VISIONEN KORT
En moderne digital offentlig
sektor, der fastholder
borgernes tillid
Vores vision er en digital offentlig sektor, hvor brugervenlige digitale
løsninger, klog brug af data og ny teknologi skal give borgerne en
sammenhængende og intuitiv vej i det offentlige digitale Danmark
uden, at vi går på kompromis med tilliden. Vi skal samtidig beskytte
og opretholde danske værdier i en global digital verden domineret
af få, store tech-virksomheder.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0009.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
9
DE FIRE FOKUSOMRÅDER
FOKUSOMRÅDE 1
En brugervenlig digital
offentlig sektor
Vi vil sikre en sammenhængende, brugervenlig
og inkluderende digital offentlig sektor, hvor
borgerne møder moderne og intuitive løsninger
og har let adgang til hjælp fra andre.
FOKUSOMRÅDE 3
Et sammenhængende
digitalt fundament
Vi vil sikre, at systemerne i højere grad hænger
sammen og dermed skabe forudsætningerne
for sammenhængende borgerforløb og bedre
myndighedsdrift. Dette vil vi gøre gennem
udbredelse af fælles infrastruktur og arkitektur.
FOKUSOMRÅDE 2
En ansvarlig og værdi-
skabende anvendelse
af ny teknologi
Vi vil bidrage til en fortsat effektiv offentlig
sektor, der leverer et højt serviceniveau,
ved at skabe fælles rammer for ansvarlig og
værdiskabende anvendelse af ny teknologi
som fx kunstig intelligens.
FOKUSOMRÅDE 4
Et fælles samarbejde
om øget digital suverænitet
og digital udvikling i Europa
Vi vil håndtere muligheder og udfordringer fra
omverdenen ved at styrke det fælles samarbejde
om digitale initiativer fra EU, skabe en sikker
og robust digital offentlig sektor samt arbejde
for øget digital suverænitet og et marked for
digitale løsninger, der er kendetegnet ved
ansvarlighed og konkurrence.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0010.png
10
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
FOKUSOMRÅDE 1
En brugervenlig
digital offentlig
sektor
Den digitale offentlige sektor skal være intuitiv,
så alle borgere kan navigere i de digitale løsninger
– på egen hånd eller med støtte fra andre.
Mange borgere bruger dagligt offentlige digitale
løsninger og kan let klare deres gøremål på en
smidig måde. Men nogle borgere oplever udfor­
dringer i deres møde med den digitale offentlige
sektor og finder det vanskeligt at navigere i de
digitale løsninger, ligesom det kan opleves svært
at hjælpe pårørende digitalt eller modtage hjælp
fra andre. Derfor skal den offentlige sektor styrkes
med fokus på brugervenlige og sikre løsninger.
I en verden med adgang til stadig mere information
– men også misinformation – er det vigtigt, at
borgerne nemt kan finde troværdige kilder og
indgange til den offentlige sektor. Derfor skal vi
understøtte, at borgerne har let adgang til det
offentlige og relevant information, fx på sundhed.
dk og borger.dk. Det skal også være nemt og
sikkert både at give og modtage hjælp. Konkret vil
vi give borgerne bedre mulighed for gennem én
fælles indgang at afgive og modtage fuldmagter,
så pårørende og støttepersoner på tryg og nem vis
kan agere digitalt på andres vegne.
Borgere bliver i forskellige sammenhænge bedt
om at give samtykke til myndigheder, fx ved
behandling af en sag eller på sygehuset. For
borgerne kan det være svært at gennemskue,
hvorfor de skal afgive samtykke og samtidig have
overblik over, hvad de har givet samtykke til tid­
ligere. Vi vil derfor gøre det lettere og mere
transparent at anmode om og afgive samtykker til
myndigheder for på den måde at skabe en mere
effektiv offentlig sektor.
Ligeledes vil vi styrke borgernes muligheder for at
få adgang til data om dem selv og give borgerne et
øget overblik over deres egne sager, frister og
informationer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0011.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
11
Parterne vil gennemføre
følgende initiativer
Initiativ 1
Styrket fokus på digital inklusion
Færre borgere skal opleve udfordringer i deres
møde med den digitale offentlige sektor. Derfor
skal digital inklusion og enkle brugerforløb aktivt
tænkes ind, når det offentlige udformer lovgivning
og udvikler digitale løsninger. Det vil vi blandt
andet gøre med afsæt i de fællesoffentlige prin­
cipper for digital inklusion og fortsat videndeling
om udfordringer og løsninger på området.
Initiativ 3
Øget anvendelse af Digitalt Samtykke
Det skal være nemmere for borgere og offentlige
myndigheder at afgive, indhente og håndtere
samtykker. Dette skal ske gennem en videre­
udvikling og udbredelse af den fællesoffentlige
digitale samtykkeløsning. Ved at gøre det nemmere
for offentlige myndigheder at indhente og hånd­
tere samtykker sikres færre manuelle processer,
hvilket skal bidrage til at lette de administrative
opgaver. Borgerne skal også have adgang til et
overblik over deres samtykker, så de let kan se,
hvad de har givet samtykke til.
Initiativ 2
Udbredelse og udvikling
af Digital Fuldmagt
Det skal være lettere at modtage eller give hjælp
til digitale gøremål. Den fællesoffentlige løsning
for digital fuldmagt skal derfor videreudvikles med
borgernes behov i centrum, så løsningen kan
fungere på tværs af offentlige myndigheder.
Derudover skal det undersøges, om det er
hensigtsmæssigt, at den private sektor omfattes af
løsningen. Dette skal give langt bedre muligheder
for, at pårørende og støttepersoner med deres
eget MitID kan agere digitalt på vegne af andre på
en tillidsfuld og sikker måde.
Digitalt Samtykke i Københavns
Kommune
Beskæftigelses­ og Integrationsforvalt­
ningen i Københavns Kommune har i juni
2025 taget første version af Digitalt
Samtykke i brug. Deres sagsbehandlere
kan nu let anmode borgere digitalt om
de samtykker, som er relevante i sags­
behandlingen. Det har fjernet papir­
blanketter og sparet tid hos sags­
behandlerne. Sagsbehandlerne kan også
hjælpe borgere, der oplever udfordringer
med det digitale, med at tage stilling til
en anmodning om samtykke. Borgere kan
med Digitalt Samtykke genfinde og – hvis
de ønsker det – tilbagekalde samtykker.
I takt med at Digitalt Samtykke udbredes
til flere myndigheder, vil borgerne få et
mere samlet overblik over deres samtykker
og have bedre kontrol med, hvad de har
givet samtykke til.
Borgere får hjælp af pårørende
til digital selvbetjening
Mere end halvdelen af de borgere, der fik
hjælp til digital selvbetjening i 2024, fik
hjælp af et familiemedlem eller en ven.
Hos de 75­89­årige gjaldt det 66 procent.
De pårørende er således en af de vigtigste
hjælpere for borgere, som har svært ved at
begå sig digitalt – særligt blandt de ældre.
Kilde: Baseret på surveydata fra Danmarks
Statistiks undersøgelse ”It anvendelse i
befolkningen 2024”.
Initiativ 4
En troværdig og inkluderende
indgang for borgerne
Borgerne skal opleve en mere sammenhængende
offentlig sektor, der gør det lettere at være borger
i det digitale Danmark. Derfor videreudvikles
borger.dk med fokus på fortsat at være en trovær­
dig indgang og kilde til information fra det offent­
lige. Her skal man let kunne finde frem til relevant
information, kommunikere med myndighederne
samt få adgang til og overblik over sine data.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0012.png
12
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
FOKUSOMRÅDE 2
En ansvarlig og
værdiskabende
anvendelse
af ny teknologi
Danmark skal gå forrest i ansvarlig og værdiskabende brug af
nye teknologier som kunstig intelligens i den offentlige sektor.
Det kan udvikle den offentlige opgaveløsning og frigøre mere tid
til det vigtige til gavn for medarbejdere, borgere og virksomheder.
Ny teknologi, herunder kunstig intelligens, udgør
et stort potentiale for at sikre såvel sammen­
hængende som moderne og effektiv digital service
for alle. Ligeledes har vi en forpligtigelse til at til­
byde borgerne en offentlig sektor, der udnytter
potentialerne i blandt andet kunstig intelligens til
at øge kvaliteten af de offentlige services og
tilpasse velfærdstilbud til borgerens behov.
Der er fortsat en række forudsætninger og rammer
for brugen af ny teknologi, der skal være på plads,
hvis løsninger med fx kunstig intelligens skal
udrulles bredt i samfundet og opnå den ønskede
værdi. Det drejer sig både om måden, vi arbejder
med teknologien på og de tekniske og juridiske
rammer.
Derfor vil vi skabe bedre forudsætninger for
brugen af kunstig intelligens. Det skal ikke løses
alene af de enkelte myndigheder, men kalder på
fælles handling, hvor vi trækker på de fælles gode
erfaringer. Strategien skal ses i sammenhæng med
den Digitale Taskforce for kunstig intelligens, som
skal være med til at bane vejen for udrulning af
kunstig intelligens­løsninger i større skala i den
offentlige sektor.
Vi vil med kunstig intelligens sikre, at ressourcerne
anvendes der, hvor de giver mest værdi, samt at
der løbende udvikles nye løsninger og services.
Kunstig
intelligens­løsninger
skal
frigøre
ressourcer blandt andet der, hvor der mangler
arbejdskraft, samt gøre borgere og virksomheders
møde med den offentlige sektor nemmere og
mere personaliseret. Derudover skal de forstærke
de offentligt ansattes faglighed og understøtte,
at der er mere tid til borgerrettede opgaver. Vi
vil samtidig sikre, at kunstig intelligens anvendes
etisk og ansvarligt, så borgere, virksomheder og
medarbejdere har tillid til, at kunstig intelligens er
med til at understøtte god offentlig service og
retssikkerhed.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0013.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
13
Parterne vil gennemføre
følgende initiativer
Initiativ 5
Digital assistent i det offentlige
Borgerne skal tilbydes en mere sammenhængende
offentlig digital service, som i højere grad tager
udgangspunkt i den enkelte borgers konkrete
situation og behov. Borgerne skal kunne få svar på
deres spørgsmål og kunne kommunikere med hele
den offentlige sektor uden at skulle navigere i
komplekse systemer på tværs af myndigheder.
Derfor igangsætter de fællesoffentlige parter et
samarbejde for at undersøge potentialerne ved en
AI­baseret digital assistent. Gennem initiativet
udvikles og afprøves en fælles digital arkitektur,
principper og standarder. Dette skal danne grund­
laget for, hvordan digitale assistenter udvikles og
implementeres, så der kan skabes sammenhæng i
løsningerne på tværs af den offentlige sektor til
gavn for borgere og virksomheder.
Digital Taskforce
for kunstig intelligens
For at sætte skub på udrulningen af
kunstig intelligens i den offentlige sektor
har regeringen sammen med KL og Danske
Regioner i 2024 etableret den Digitale
Taskforce for kunstig intelligens i den
offentlige sektor. Visionen er, at med­
arbejdere, borgere og virksomheder får
frigjort mere tid til det vigtige. Taskforcen
skal være motor for udbredelse af kunstig
intelligens i den offentlige sektor og skal
sikre strategisk retning og sammenhæng
i de mange parallelle initiativer, der
arbejdes med. Derudover skal taskforcen
tage hånd om de barrierer, der i dag
udfordrer ibrugtagning og skalering af
kunstig intelligens i den offentlige sektor,
herunder uklare eller utidssvarende
juridiske rammer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0014.png
14
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
FOKUSOMRÅDE 3
Et sammenhængende
digitalt fundament
Borgere og virksomheder skal møde en effektiv offentlig sektor
med sammenhængende digitale forløb. Det udfordres dog ofte af
manglende datadeling på tværs af myndigheder, som kan skyldes
forskelligartede datastandarder og usikkerhed om juridisk grundlag.
Vi vil skabe øget sammenhæng i Danmarks digitale
fundament, så vi i højere grad sikrer, at systemerne
hænger sammen og skaber forudsætningerne for
sammenhængende borgerforløb og bedre myndig­
hedsdrift.
Når vi bygger nyt, skal vi i højere grad genanvende
fælles moduler og services, så systemerne fra start
taler sammen, og data kan trækkes ud og gen­
bruges. Derfor vil vi fokusere indsatsen for den
Fællesoffentlige Digitale Arkitektur og styrke
myndighedernes incitament til i højere grad at
anvende fællesoffentlige standarder, principper
og specifikationer, når der udvikles it­løsninger.
Indsatsen skal sigte efter at understøtte væsent­
lige politiske dagsordener og reformer, så
myndighederne kan være godt forberedte på nye
reguleringskrav og parate til at gribe potentialer
ved nye teknologier.
Vi vil ligeledes arbejde for, at vi sammen finder
veje til at udnytte muligheder og potentialer i den
kommende europæiske digitale identitets­
tegnebog, så løsningen skaber værdi for både bor­
gere, myndigheder og virksomheder.
Parterne vil gennemføre
følgende initiativer
Initiativ 6
Sammenhæng gennem fælles
it-arkitektur
Fælles it­arkitektur bidrager til en mere sammen­
hængende service på tværs af den offentlige
sektor til gavn for både borgere og virksomheder.
Derfor videreudvikles den Fællesoffentlige
Digitale Arkitektur (FDA) for at understøtte bedre
datadeling og genbrug af gode løsninger, efter­
levelse af EU­regulering og muligheden for at
gribe nye teknologier.
Initiativ 7
Beviser i den digitale identitetstegnebog
Som følge af en EU­forordning forpligtes alle med­
lemsstater til at stille en digital identitetstegnebog
til rådighed for borgerne, der tilbyder en ny og
effektiv måde at udveksle informationer mellem
borgere, offentlige myndigheder og virksomheder.
Staten, kommunerne og regionerne vil samarbejde
om at udnytte tegnebogens potentialer for at
skabe værdi for borgere, myndigheder og virksom­
heder ved at sikre relevant indhold og mulighed
for bevisudstedelse på tværs af områder i den
offentlige sektor.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0015.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
15
Den digitale identitetstegnebog
Udviklingen af den digitale identitets­
tegnebog blev igangsat af Digitaliserings­
styrelsen i 2025.
Den bliver en frivillig app til alle borgere.
Tegnebogen vil indeholde forskellige
digitale beviser og skabe nye muligheder
for både borgere og virksomheder.
Den første version vil indeholde et
legitimationsbevis og et aldersbevis.
Den kan benyttes i forskellige sammen­
hænge – både online og fysisk. På den
måde kan borgerne bevise deres alder
eller identitet. Det at kunne bekræfte
sin alder er blandt andet relevant inden
for både fysisk og online detailhandel,
når man skal købe aldersbegrænsede
varer som alkohol eller tobak.
Appen er planlagt til at blive lanceret
ved udgangen af 1. kvartal 2026 og vil
gradvist blive videreudviklet.
Pilotafprøvning af bedre forløb
for udsatte børn og unge
I foråret 2025 afprøver udvalgte
kommunale PPR­ og familieafdelinger,
Børne­ og ungdomspsykiatrien samt
privatpraktiserende læger nye måder at
kommunikere og dele oplysninger om
børn og unge i psykisk mistrivsel. Målet
er at skabe et samarbejde, der kan føre
til bedre og mere sammenhængende
støtte til disse børn og unge.
Projektet giver mulighed for, at hver
sektor i eget system får adgang til at se,
om der er aktuelle sager, aftaler og
kontaktoplysninger hos samarbejds­
partnere. Derudover får parterne mulighed
for at kommunikere nemt, sikkert og
effektivt via MedCom­korrespondance­
meddelelser.
Piloten gennemføres i Region Nordjylland
med deltagelse af børne­ og ungdoms­
psykiatrien, 15 lægeklinikker samt PPR­ og
familieafdelingerne i Brønderslev, Thisted,
Jammerbugt, Aalborg og Rebild Kommune.
Erfaringerne fra projektet vil danne
grundlag for initiativ 8 i strategien: Bedre
borgerforløb på tværs af sektorer for
borgere med en social indsats gennem
datadeling og ­udstilling.
Initiativ 8
Bedre borgerforløb på tværs af sektorer
for borgere med en social indsats
gennem datadeling og -udstilling
Borgerne skal opleve bedre sammenhæng i forløb,
som går på tværs af den offentlige sektor, og som
i dag kan være vanskelige at navigere i for både
borgere og deres pårørende. Borgere skal ikke
opleve at stå alene med koordineringsopgaven. Vi
ønsker derfor at skabe mere sammenhængende
og bedre koordinerede indsatser, hvor blandt
andet vigtige oplysninger let kan deles og rele­
vante medarbejdere nemt kan få et overblik over
igangsatte initiativer på tværs af fx psykiatri og
kommunal støtte, så de kan hjælpe borgeren bedst
muligt. Det vil vi i første omgang understøtte
gennem udvikling og afprøvning af bedre data­
deling mellem myndigheder i forløb, hvor børn,
unge og deres forældre får hjælp og støtte på
tværs af almen praksis, børne­ og ungepsykiatrien
samt kommunale PPR og børne­/familieafdelinger.
Det skal afklares, om erfaringer også kan anvendes
for voksne i lignende tværgående forløb.
Initiativ 9
Digital platform for
byggematerialer og råstoffer
Det skal være lettere for offentlige bygherrer at
designe nye byggerier baseret på genbrug og
genanvendelse af materialer, der bliver tilgænge­
lige fra eksisterende byggerier. Den digitale
”donorbygningsplatform” muliggør en cirkulær
strøm af materialer ved at forbinde materialer i
bygninger, der står over for ombygning eller
nedrivning, med nye byggeprojekter. Platformen
vil muliggøre denne matchmaking ved at give
indsigt i tilgængelige donorbygninger og de ind­
lejrede materialer. Platformen ændrer ikke i
kravene til bygherrer, men gør det nemmere at
være bæredygtig.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0016.png
16
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
Initiativ 10
Datakvalitet og sporbarhed
på byggeaffalds- og jordområdet
Digital systemisk samtænkning på affalds­ og jord­
området er en forudsætning for at opnå ressour­
ceoptimering og en effektiv cirkulær økonomi.
Data og dermed overblik over ressource­ og
affaldsstrømme kan give os viden om, hvor for­
urenet jorden eller affaldet er, og hvor meget der
genanvendes. Ved at sikre samspil mellem
systemer, standardisering af data og fokuseret
kvalitetssikring af data om jord samt bygge­ og
anlægsaffald, kan effektiviteten i hele værdikæden
fremmes, og der kan skabes bedre sporbarhed og
overblik over fx jordstrømme. Det vil gøre det
lettere at opdage svindel med analyser og prøve­
tagninger. Samtidig bliver det nemmere at opdage,
hvis affald eller jord ikke afleveres på dét mod­
tageanlæg, som fremgår af anmeldelsen.
Danmarks Miljøportal
Danmarks Miljøportal (DMP) har mange
års erfaring i at udvikle fællesoffentlige
dataløsninger for kommuner, styrelser og
regioner, der sikrer effektiv myndigheds­
behandling på miljø­ og planlægnings­
området.
Blandt andet drives jordforurenings­
databasen ”DKJord” af DMP på vegne af
Miljø­ og Ligestillingsministeriet, KL og
Danske Regioner. Databasen indeholder
oplysninger om jordforurening og område­
klassificeringer, som sikrer myndigheder
og borgere let adgang til opdaterede
oplysninger om forureningskortlagte
ejendomme. Data bliver blandt andet
benyttet ved alle jord­ og bolighandler i
Danmark, herunder i den finansielle sektor
i forbindelse med låntagning. Dette sparer
myndighederne for tusindvis af hen­
vendelser og manuelle datatræk.
DMP’s øvrige databaser indeholder blandt
andet data om drikkevandsinteresser
og beskyttet natur, som anvendes i
myndighedsopgaverne med forebygge
forurening af grundvandet og sikre
biodiversitet.
Strategiens initiativ 10 Datakvalitet og
sporbarhed på affalds­ og jordområdet
vil bygge ovenpå DMP’s eksisterende
databaser.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0017.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
17
i 2024 var der mere end
111,5 mio.
besøg på borger.dk
i 2024 blev der sendt
252 mio.
beskeder i Digital Post
til borgere og virksomheder
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0018.png
18
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
FOKUSOMRÅDE 4
Et fælles samarbejde
om øget digital
suverænitet og digital
udvikling i Europa
Danmark og danske myndigheder bliver i stigende grad påvirket
af globale strømninger inden for den digitale og teknologiske
udvikling – blandt andet fra tech-giganter og deres forretnings-
modeller. Det giver muligheder og udfordringer, som vi skal blive
bedre til at navigere i og styre.
Den stigende EU­politikudvikling og ­regulering
på det digitale område over de senere år påvirker i
tiltagende grad den digitale udvikling i Danmark.
Vi vil derfor styrke samarbejdet om implemen­
tering af digitale initiativer fra EU, så det skaber
størst mulig værdi for borgerne og bidrager til en
sikker og robust digital offentlig sektor.
Vi forpligter os til et tæt fællesoffentligt sam­
arbejde med fokus på videndeling og dialog,
der skal bidrage til, at vi finder fælles fodslag og
løsninger, der passer ind i en dansk kontekst.
Parterne vil gennemføre
følgende initiativer
Initiativ 11
Samarbejde om EU-implementering
Lovgivning og regulering fra EU har en stigende
indflydelse på Danmarks digitale udvikling, som
kræver, at den offentlige sektor fortsat tilpasser
sig komplekse krav og nye standarder. Staten,
kommunerne og regionerne er derfor enige om at
styrke samarbejdet om implementering af
EU­retsakter på digitaliseringsområdet. Dette skal
bidrage til, at implementering af EU­regulering i
en dansk kontekst sker så smidigt og hensigts­
mæssigt som muligt for at sikre, at der skabes
størst mulig værdi for borgere og virksomheder.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0019.png
DEN FÆLLESOFFENTLIGE DIGITALISERINGSSTRATEGI 2026-2029
19
Initiativ 12
Fremme digital suverænitet
i den offentlige sektor
På tværs af den danske offentlige sektor oplever
man i stigende grad udfordringer med den
voksende afhængighed af digitale tjenester fra få,
meget store udenlandske virksomheder og deres
indflydelse på den digitale infrastruktur. De fælles­
offentlige parter vil derfor analysere udvalgte
myndigheders teknologivalg, fremme overblik
over alternative udbydere og tjenester samt skabe
øget markedspluralitet og konkurrence, der kan
reducere leverandørafhængighed, økonomiske
sårbarheder
og
støtte
myndighedernes
suverænitet over egne løsninger og data. Samtidig
skal pilotforsøg i den offentlige sektor supplere
arbejdet og bidrage med praktisk erfarings­
opsamling på området med henblik på opfølgende
aktiviteter.
Kultur og Borgerservice i Aarhus
Kommune vælger europæisk cloud
I Aarhus Kommunes afdeling for Kultur og
Borgerservice påbegyndte man i efteråret
2024 et skift fra amerikanske Microsoft
Azure til den tyske cloud­tjeneste Hetzner.
En del af afdelingens it­løsninger har i dag
skiftet hosting til det tyske alternativ. For
de services, der er flyttet, har afdelingen
reduceret sine omkostninger med 70
procent til hosting, ligesom man har
fjernet bekymringer om dataoverførsler
til USA. Hetzner tilbyder en smallere
funktionsbredde end Microsoft, men
medarbejderne i Kultur og Borgerservice
udtrykker i dag tilfredshed med tjenesten.
Der er elementer, man må undvære og
selv løfte i kommunens it­afdeling, som
fx mindre opgaver med overvågning
og understøttelse af håndtering af
applikationer.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 115: Publikation om den nye fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, fra ministeren for digitalisering - klausuleret til den 11. juni 2025
3037466_0020.png
digmin.dk
kl.dk
regioner.dk
SAMMEN GRIBER VI DE DIGITALE MULIGHEDER
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2026­2029
Juni 2025
Henvendelse om publikationen kan ske til:
Digitaliseringsministeriet
Stormgade 2­6
1470 København K
Telefon: 72 28 24 00
[email protected]
www.digmin.dk
Design: BGRAPHIC
Foto: iStock
Tryk: OnPrint
ISBN 97887­85325­14­3 (tryk)
ISBN 97887­85325­15­0 (digital)