Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 114
Offentligt
3037457_0001.png
Mere tid
til det vigtige
REGERINGEN
KL
DANSKE REGIONER
Målbillede for udrulning og anvendelse
af kunstig intelligens i den offentlige sektor
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0002.png
Indhold
Forord
Mere tid til det vigtige
Vision og målsætninger for 2030
Målsætninger
1. En effektiv og innovativ offentlig sektor
2. Skræddersyet og nem interaktion
med den offentlige sektor
3. Forstærket faglighed og kerneopgaven
i fokus
Forudsætninger for udrulningen
af kunstig intelligens
Baggrund om Taskforcen
Vi skal handle – selvom vi ikke kender alle svar
3
5
7
11
12
14
16
18
20
23
Juni 2025
Rapporten er udarbejdet for
Regeringen, KL og Danske Regioner af
Taskforce for Kunstig Intelligens
Digitaliseringsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København
+45 72 28 24 00
[email protected]
ISBN 97887-85325-11-2 (digital)
ISBN 97887-85325-12-9 (trykt)
Publikationen kan hentes på
www.digitaskforce.dk
Design: BGRAPHIC
Fotos: iStock
Tryk: OnPrint
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0003.png
Forord
En velfungerende offentlig sektor er
grundstenen i det danske velfærdssamfund.
Danmarks tryghed, frihed og velstand hviler på, at
borgere og virksomheder har adgang til offentlige
services af høj kvalitet.
Vilkårene for at levere god offentlig service til
danskerne ændrer sig. Der er udsigt til en fortsat
aldrende befolkning, og vi kommer til at skulle bruge
flere hænder i velfærdssamfundet. Forventningerne
til kvaliteten af den offentlige opgaveløsning stiger
typisk i takt med, at vi bliver mere velhavende.
Samtidig står vi i en usikker verdenssituation. Der
skal foretages massive investeringer i bl.a. vores
fælles danske og europæiske sikkerhed og i den
grønne omstilling.
Det skærper forholdene for dansk økonomi og
mulighederne for at levere god offentlig service til
borgere og virksomheder. Det er nødvendigt, at vi
tænker nyt, når vi indretter os til fremtiden. Og her
skal kunstig intelligens spille en central rolle. Det er
en teknologi med store og transformative potentialer.
En teknologi, vi skal bruge til at udvikle og forbedre
velfærden samtidig med, at ressourcebehovet
reduceres.
Men det er ikke ligetil at tage kunstig intelligens
i brug. Det kan fx være svært at finde ud af, hvad
man må og ikke må. Teknologien udvikler sig
hurtigere end lovgivningen. Mange myndigheder
er godt i gang med at tage kunstig intelligens i
brug, men mange opfinder den dybe tallerken selv
og står fx ofte alene med at løse juridiske udfor-
dringer. Fremover skal de lokale indsatser suppleres
med samlet retning og fælles indsatser i stor skala
på tværs af myndigheder for sammen at overkomme
forhindringer og udrulle teknologien effektivt. Så vi
skruer op for tempoet og ambitionerne.
Derfor har vi nedsat en Digital Taskforce for kunstig
intelligens i den offentlige sektor, som allerede er
godt i gang med sit arbejde. Med Taskforcen vil vi
flytte hegnspæle for den offentlige opgaveløsning
og bruge teknologien til at frigøre ressourcer, øge
effektiviteten og kvaliteten i den offentlige sektor.
Bl.a. på de områder, hvor der i fremtiden vil være
øget behov for arbejdskraft. Kunstig intelligens
skal være med til at sikre, at vi også i fremtiden
har
tid til det vigtige.
Regeringen, KL og Danske Regioner
3
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0004.png
4
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0005.png
Mere tid til det
vigtige
Opgaveløsningen i den offentlige sektor
skal fornyes og gentænkes med hjælp af
kunstig intelligens. Ved at udvikle og forbedre den
offentlige sektor gennem nye teknologier styrkes
også Danmarks produktivitet og konkurrenceevne.
Det skal forfølges, så fremtidens velfærdsbehov
kan indfries.
Teknologien kan bl.a. forudsige sygdomme og
finde bedre genoptræningsforløb og hjælpemidler
til borgere, som har brug for det. Den kan hjælpe
personale på landets plejehjem med at opdage, om
en beboer er faldet ud af sin seng om natten. Og
den kan øge produktiviteten ved at forbedre arbejds-
gange og fx hjælpe med at løse administrative
opgaver i alle myndigheder. Det er der efterspørgsel
efter. Så der bl.a. bruges mindre tid på registrering
og dokumentation. Det skal frigøre arbejdskraft
og derigennem sikre mere tid til kerneopgaven
og det menneskelige nærvær.
Danmark har et godt udgangspunkt for at udnytte
mulighederne med kunstig intelligens i den offentlige
sektor. Det særlige danske samarbejde på tværs af
myndigheder og den private sektor om velfunge-
rende digitale løsninger og infrastruktur stiller os
i en stærk position. Men der er fortsat en række
forudsætninger, der skal være på plads, hvis
løsninger med kunstig intelligens skal udrulles bredt
i samfundet. Taskforcen skal bidrage til, at der skabes
klarhed om de juridiske rammer og sikres en tids-
svarende lovgivning. Så teknologien ikke kun kan
bruges til test eller forskning, men så der også kan
sættes gode løsninger i drift i hele den offentlige
sektor. Det kan ikke løses af de enkelte myndigheder,
men kalder på fælles handling.
Det er samtidig afgørende, at kunstig intelligens
anvendes etisk og ansvarligt, så borgere, virksom-
heder og medarbejdere har tillid til, at kunstig
intelligens er med til at understøtte god offentlig
service og retssikkerhed. Det er nødvendigt for, at
der også i fremtiden er høj tillid til den offentlige
sektor. Den offentlige sektor skal anvende kunstig
intelligens på en måde, der sikrer den enkeltes
rettigheder, samt understøtter den teknologiske
konkurrencedygtighed og suverænitet i Danmark
og Europa.
Taskforcen vil i arbejdet være guidet af en række
vejledende principper for, hvordan kunstig intelligens
kan anvendes i den offentlige sektor.
Digital Taskforce for kunstig intelligens
Regeringen, KL og Danske Regioner har nedsat en
Digital Taskforce for kunstig intelligens i den offent­
lige sektor
for at sætte en ambitiøs fælles retning for
udrulning af kunstig intelligens i den offentlige sektor.
Taskforcen skal fremme lederskabet og samarbejdet
om anvendelse af kunstig intelligens og være med
til at frigøre arbejdskraft og øge kvaliteten i den
offentlige sektor. Det skal bl.a. ske ved at understøtte
at barrierer for brug af teknologien fjernes, ved at
samle og vidensdele om værktøjer og best practice
samt ved at pege på eksisterende og nye konkrete
løsninger, der kan tages i brug i stor skala.
Mange myndigheder i Danmark og Europa er alle-
rede i gang og bruger kunstig intelligens-løsninger
i hverdagen. De gode løsninger findes lokalt, men
de skal i langt højere grad udbredes. Samtidig skal
der fortsat skabes motivation for at udvikle nye
løsninger og tage ved lære af de erfaringer, der
allerede er gjort.
5
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0006.png
Vejledende principper
for anvendelsen
af kunstig intelligens
i den offentlige sektor
Værdiskabelse
Kunstig intelligens skal anvendes til at skabe konkret værdi for borgere,
virksomheder, medarbejdere og den offentlige sektor som helhed.
Omkostningseffektivitet
DKK
Kunstig intelligens skal anvendes med afsæt i en samlet vurdering
af omkostninger og gevinster.
Ansvarlighed
Kunstig intelligens skal anvendes på en etisk og ansvarlig måde,
der er transparent og værner om borgernes og virksomhedernes
grundlæggende rettigheder.
Sikkerhed
Kunstig intelligens skal anvendes forsvarligt med foranstaltninger,
der sikrer effektivt imod misbrug, datalæk og cyberangreb.
Bæredygtighed
Kunstig intelligens skal anvendes med blik for de samlede ressource-
påvirkninger teknologien kan have fx ift. vand- og energiforbrug.
Fremtidssikring
Kunstig intelligens-løsninger skal udvikles, indkøbes og anvendes
på en måde, der sikrer økonomisk og sikkerhedsmæssig robusthed,
mindsker afhængighed af udvalgte leverandører og at løsningerne
forbliver relevante i takt med den teknologiske udvikling.
6
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0007.png
Vision og målsætninger
for 2030
Taskforcen har fået til opgave at definere målsætninger for arbejdet med udrulning
af kunstig intelligens i den offentlige sektor allerede i 2030. Hvor står vi i forhold
til at bruge kunstig intelligens i 2030, og hvad har vi fået ud af at det?
Vision
Mere tid til det vigtige
Gennem anvendelse af kunstig intelligens får medarbejdere,
borgere og virksomheder frigjort mere tid til det vigtige.
Målsætninger
1
En effektiv og innovativ offentlig sektor
Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering sikrer,
at ressourcerne anvendes der, hvor de giver mest værdi, samt
at der løbende udvikles nye løsninger og services. Det skal frigøre
ressourcer bl.a. der, hvor der mangler arbejdskraft.
2
Skræddersyet og nem interaktion
med offentlige myndigheder
Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering gør
borgere og virksomheders møde med den offentlige sektor
nemmere, mere enkelt og mere personligt.
3
Forstærket faglighed
og kerneopgaven i fokus
Brug af kunstig intelligens i vores opgaver og organisering
forstærker de offentlige ansattes faglighed og understøtter bl.a.,
at der er mere tid til borger- og virksomhedsrettede opgaver.
7
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0008.png
Konkrete mål
for 2030
I tillæg til visionen og målsætningerne har regeringen, KL og Danske Regioner
en fælles politisk ambition om at indfri fem mål i 2030 og 2035.
1.
Udrulning af kunstig intelligens hos myndigheder frigør mindst 50 mio.
timer, svarende til mindst 30.000 årsværk, på tværs af den offentlige
sektor frem mod 2035. En væsentlig andel heraf er indfriet i 2030.
De frigjorte ressourcer vil skulle anvendes der, hvor de giver mest
mulig værdi. Nogle gange til at løse udfordringer med manglende
arbejdskraft på et konkret område, nogle gange til at løfte kvaliteten
i den offentlige opgaveløsning på et konkret område, og i nogle tilfælde
for at understøtte omprioritering af ressourcer. Frigørelse af ressourcer
i så stor skala forudsætter, at der tages hånd om de barrierer, der
i dag udfordrer ibrugtagning og skalering af kunstig intelligens i den
offentlige sektor, herunder bl.a. uklare og utidssvarende juridiske rammer.
Ambitionen skal ses i lyset af, at parterne forpligter sig på at håndtere
disse barrierer, og at arbejdet med forudsætningsskabende indsatser
derfor vil være en central prioritet for Taskforcen.
2.
Højst 20 pct. af myndighederne angiver uklare og utidssvarende juridiske
rammer som en væsentlig barriere for at anvende kunstig intelligens på
de områder, hvor teknologien kan skabe værdi til gavn for borgere og
medarbejdere.
Mindst 80 pct. af myndighederne i 2030 anvender kunstig intelligens
i deres opgaveløsning, hvor det giver mening og værdi.
Borgere og virksomheder oplever, at interaktionen med den offentlige
sektor er blevet nemmere og mere enkel som følge af anvendelsen af
kunstig intelligens.
Offentligt ansatte oplever, at de understøttes i deres opgaveløsning
som følge af anvendelsen af kunstig intelligens.
3.
4.
5.
8
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0009.png
Opgaveområder, hvor Taskforcen
vil prioritere udrulning af konkrete
løsninger
Taskforcen skal i sit arbejde med udbredelse af
kunstig intelligens-løsninger i den offentlige sektor
stå på tre ben. Den skal dels fokusere på at etablere
forudsætninger for brug af kunstig intelligens, dels
fokusere på at udbrede eksisterende og nye løsnin-
ger, og dels fokusere på at vidensdele om værktøjer
samt best practice. I arbejdet med konkrete løsninger
vil Taskforcens fokus på kort sigt være skalering og
udbredelse af modne løsninger, mens den senere
vil prioritere ibrugtagning af mere umodne løsninger.
Taskforcen vil i forbindelse med udvælgelsen af
løsningsspor se på, hvor der er store potentialer ved
at bruge kunstig intelligens, hvor der er en løsning
eller kan udvikles en løsning, der kan virke, og hvor
forudsætningerne for at tage løsningen i brug er til
stede eller kan blive tilvejebragt.
Taskforcen forventes i begyndelsen at prioritere
områder og opgaver, der har en administrativ karak-
ter. Eksempelvis dokumentationsopgaver, ressource-
optimering og drift. Taskforcen vil løbende udvide sit
fokus til også at omfatte områder og opgaver, der er
tættere på borgernes og virksomhedernes hverdag.
Bl.a. i den interaktion, som borgere og virksomheder
har direkte med den offentlige sektor.
Taskforcen har i sit arbejde med udbredelse af
eksisterende og nye kunstig intelligens-løsninger
fokus på at søge input fra eksperter og
interessenter.
2024
2025
2026
2027
Tværgående
Etablering
af Taskforce
Symposium om kunstig intelligens
i den offentlige sektor
Forudsætninger
Juridiske forudsætninger (fx tilvejebringelse af hjemmelsgrundlag
og klarere rammer for anvendelse i cloud)
Øvrige forudsætningsskabende indsatser
i samarbejde med relevante aktøre
Udvalgte kunstig intelligens-projekter igangsat*
Løsninger
Skalering af modne projekter
Nyskabende løsninger og gentænkning af
opgaveløsningen i den offentlige sektor
* 40,6 mio. kr. udmøntet til tre projekter: AI til knoglebrud; rute og vagtplanlægning på sundheds- og ældreområdet;
tale-til-tekst på sundheds- og ældreområdet
9
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0010.png
FAKTA
40 %
administration
I gennemsnit vurderer de offentlige ansatte,
at mere end 40 pct. af deres arbejdstid går
til administrative opgaver og koordinering.
Wilke og Dansk Industri
10 %
over 80 år
I dag udgør de over 80-årige ca. 5 pct.
af befolkningen. Efter 2047 forventes
ca. 10 pct. af borgerne at være over 80 år.
Danmarks Statistik
74 %
af borgerne
74 pct. af borgerne er i nogen eller
høj grad enige i, at den offentlige sektor bør
bruge kunstig intelligens alle steder, hvor
det kan give fordele for borgerne eller
myndighederne.
Rambøll og Dansk IT
10
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0011.png
Målsætninger
1
2
3
En effektiv og innovativ
offentlig sektor
Skræddersyet og nem interaktion
med offentlige myndigheder
Forstærket faglighed
og kerneopgaven i fokus
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0012.png
1
En effektiv og innovativ
offentlig sektor
Det er en central politisk prioritering for
regeringen, KL og Danske Regioner at gøre
opgaveløsningen mere effektiv, reducere admini-
stration og frigøre ressourcer og tid til det vigtige.
Det skal kunstig intelligens og teknologi bidrage til.
For at øge produktiviteten og frigøre ressourcer,
skal kunstig intelligens-løsninger tages i brug på
tværs af den offentlige sektor. De frigjorte ressourcer
kan bl.a. omsættes til, at opgaverne løses med større
værdi for borgerne og virksomhederne, ligesom
ressourcerne kan anvendes til andre politiske
prioriteringer. Det skal sikre, at hver krone skaber
større værdi.
Det kræver nytænkning at sikre, at den offentlige
sektor også i fremtiden kan leve op til borgernes og
virksomhedernes forventninger til offentlig service.
Derfor skal kunstig intelligens understøtte innova-
tionskraften i den offentlige sektor ved at bane
vejen for helt nye løsninger og services.
Udviklingen skal ske i tæt samarbejde mellem
myndigheder, danske virksomheder, forskningsmiljø-
er og civilsamfund. Det skal sikre gennemtænkte
løsninger og understøtte ansvarlig dansk teknologi-
udvikling.
Kunstig intelligens skal anvendes til en lang række
formål på tværs af stat, regioner og kommuner.
Det kan fx være ved at reducere tid brugt på
dokumentation og effektivisere opgaver som
mødereferater, notat- og journalskrivning, som
er en del af hverdagen lige fra domstolene og
sygehusene til den kommunale praksis.
Kunstig intelligens kan også anvendes i udførelsen
af andre opgaver i den offentlige sektor. Potentielt
kan fx sundhedspersonale få hjælp til at dokumen-
tere og registrere den ydede service ved hjemme-
besøg hos borgere mere automatisk og effektivt,
eller sagsbehandlere kan blive understøttet af
teknologien i effektive aktindsigts- eller hørings-
processer. Det vil understøtte effektive arbejds-
processer bredt i den offentlige sektor.
På bl.a. sundheds- og ældreområdet fylder
administrative opgaver såsom dokumentation og
planlægning meget i det daglige arbejde. Ved
at bruge kunstig intelligens til at automatisere
dokumentationsopgaverne, kan sundhedspersonale
i sundhedsvæsnet og ældreplejen få mere tid til
nærvær. Det kan potentielt ske ved at bruge tekno-
logien til indtaling af observationer i forbindelse
med fx stuegang som automatisk noteres ned og
opsummeres i journaler. Herved effektiviseres
dokumentationsprocessen, så sundhedspersonalet
ikke skal bruge lige så meget tid foran computeren
efterfølgende.
Taskforcen
skal i sit arbejde med
at understøtte udbredelsen af
kunstig intelligens blandt offentlige
myndigheder have blik for både
at skalere løsninger, der allerede
virker, men også at nytænke
opgaveløsningen – med en mere
effektiv og innovativ offentlig
sektor som formål.
12
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0013.png
Kunstig intelligens
til at understøtte
aktindsigtssager
Kunstig intelligens kan hjælpe med-
arbejdere med at behandle aktind-
sigtssager. I et kommunalt samarbejde
er der udviklet en løsning, som først
bruger RPA-teknologi til at samle de
akter, der er relevant for den givne
aktindsigt, og bagefter bruger kunstig
intelligens til at overstrege de infor-
mationer, fx personoplysninger, som
skal udelades i forbindelse med
aktindsigtssagerne. Det effektiviserer
sagsbehandlingen af aktindsigter, som
typisk er tidskrævende og består af
gentagende og delvist rutineprægede
handlinger.
Kunstig intelligens
kan hjælpe til at
identificere karteller
I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
anvendes et screeningværktøj til at
identificere mistænkelige mønstre
i tilbud afgivet ved offentlige udbud.
Værktøjet benytter flere forskellige
metoder, herunder machine learning,
til at opdage tegn på mulig karteldan-
nelse i store mængder udbudsdata.
Løsningen gør det muligt at screene
mange markeder effektivt. Det effek-
tiviserer administrationen og giver
bedre mulighed for at kontrollere
og forebygge eventuelle karteller.
13
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0014.png
2
Skræddersyet og nem
interaktion med den
offentlige sektor
Gode offentlige tilbud og services er af-
gørende for borgere i alle livssituationer.
Fra indskrivning i daginstitutioner til en værdig
ældrepleje skal den offentlige sektor understøtte
en nem og tryg hverdag for borgerne.
Borgerne skal opleve, at deres situation og
behov er i centrum i mødet med den offentlige
sektor. Det skal de både opleve i kommunikationen
med myndigheder i det daglige og i den konkrete
service, der ydes. Ved at anvende kunstig intelligens
kan der skabes grundlag for en mere personlig og
fleksibel service, hvor eksempelvis dialogen med
myndigheder eller adgang til nyttig viden bliver
gjort lettere tilgængelig og mere forståelig for alle.
Teknologien kan hjælpe myndigheder og medar-
bejdere til at yde en mere proaktiv hjælp til borgere
på tværs af livssituationer. Eksempelvis så borgere
i højere grad oplever at blive mødt med tilbud og
hjælp, der passer til den enkeltes situation.
Samtidig er teknologien en udviklende faktor i
velfærden. På sundhedsområdet kan teknologien
allerede hjælpe med at diagnosticere og analysere
fx prøvesvar eller afklare, om en borger har knogle-
brud. Disse muligheder bliver kun større og bedre
fremover. Teknologien kan på den måde hjælpe
med fx at forudsige og behandle sygdom og
forandre den måde borgere oplever velfærd og
offentlig service på.
I interaktionen mellem borger og myndigheder
kan mulighederne udfolde sig på mange områder.
Offentlige tilbud, love og regler kan være komplekse
og svære at forstå for mange borgere og virksom-
heder. Hvilke regler gælder? Hvor kan man få hjælp?
Kunstig intelligens kan gøre det lettere at forstå og
dermed lettere at interagere med den offentlige
sektor. Med kunstig intelligens kan kommunikationen
målrettes til den enkelte. Det øger tilgængeligheden
og ligheden i den service, man som borger og virk-
somhed oplever. Samtidig vil det frigøre ressourcer
bredt i den offentlige sektor.
På det videregående uddannelsesområde vil kunstig
intelligens potentielt fremover kunne anvendes i
forbindelse med vejledningstilbud og skræddersy
vejledning til den enkeltes vej gennem et bredt
favnende uddannelsessystem. Det kan bl.a. med-
virke til mere oplyst uddannelsesvalg.
Taskforcen
skal arbejde for, at
borgere og virksomheder via kunstig
intelligens oplever bedre og mere
personlig offentlig service, samt
at deres møde med offentlige
myndigheder bliver mere enkelt.
14
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0015.png
Bedre billed-
diagnosticering
og patientforløb
Kunstig intelligens kan fx anvendes
til vurdering af billeder i forbindelse
med screening for brystkræft. Det
anvendes bl.a. i dag i Region Hoved-
staden, hvor løsningen forbedrer
nøjagtigheden af risikovurdering for
brystkræft. Med hjælp fra teknologien
kan den ene af de ellers to special-
læger, som i dag vurderer billederne,
samtidig få frigjort tid. Det medvirker
til at understøtte radiologerne, som
der er stor efterspørgsel på i sund-
hedsvæsenet. Løsningen understøtter
samtidig, at patienter får en hurtig og
korrekt diagnose og dermed kommer
hurtigere videre i behandlings-
systemet.
Chat- og voicebots
kan give borgere
hurtige svar og hjælp
En række kommuner anvender
intelligente chat- og voicebots som
en udvidet service for at give borgerne
hurtige svar på deres spørgsmål.
Chatbotsene kan hurtigt finde svar,
og borgerne kan i mange tilfælde få
straksafklaret spørgsmål døgnet rundt
fx vedrørende parkeringsregler eller
tidsbestilling til nyt pas. En række
kommuner bruger allerede disse
chatbots i dag.
15
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0016.png
3
Forstærket faglighed og
kerneopgaven i fokus
Dygtige medarbejdere er afgørende for, at
den offentlige sektor kan lykkes. Uden med-
arbejdernes faglighed og engagement, kan den
offentlige sektor ikke levere service af høj kvalitet
til borgere og virksomheder.
Kunstig intelligens kan ændre måden, man
arbejder på i den offentlige sektor. Hvis det gøres
klogt, kan det gøre de offentlige arbejdspladser
endnu mere attraktive. Kunstig intelligens kan bl.a.
give mere tid til kerneopgaven, og samtidig være
med til at forstærke den enkelte medarbejders
faglighed og trivsel.
Mange medarbejdere arbejder i den offentlige sektor,
fordi de er drevet af at bidrage til velfærdssamfundet
og god service til borgere og virksomheder. Nogle
medarbejdere bruger dog også tid på opgaver, der
ikke nødvendigvis har direkte relation til borgere
og virksomheders hverdag, som fx registrering og
dokumentation. Kunstig intelligens kan understøtte
udførelsen af en del af disse bl.a. rutineprægede
dokumentationsopgaver og samtidig løfte kvaliteten
af dokumentationen til gavn for borgere og virksom-
heder. Herved kan medarbejderne fokusere mere
på fx nærvær i servicen.
Kunstig intelligens kan samtidig understøtte
medarbejdernes faglighed fx ved at indgå som en
integreret del af opgaveløsningen. Her kan tekno-
logien fx bidrage med udarbejdelse af konkrete
produkter, eksempelvis første udkast til en analyse
eller en vagtplan.
Teknologien kan også på sigt fungere som en
digital sparringspartner, der hjælper medarbejdere
med at tage velinformerede beslutninger ved
hurtigt at behandle store mængder af data. Fx ved
at understøtte medarbejdere i faglige vurderinger
eller ved at opsummere og identificere centrale
dokumenter i sagsbehandling af fx bygge- og
miljøsager.
Taskforcen
skal i sit arbejde med
udrulning af kunstig intelligens
i den offentlige sektor have fokus
på, at løsningerne opleves som en
hjælpende og forstærkende hånd
for medarbejderne.
16
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0017.png
Kunstig intelligens
kan hjælpe til at
forudsige travlhed
i sundhedsvæsnet
I Region Syddanmark anvendes
kunstig intelligens til at hjælpe med
at forudse patientankomster i akut-
modtagelser. Det gør det muligt at
sikre den rette bemanding. Løsningen
udarbejder et korttidsforecast og et
langtidsforecast for travlhed i akut-
modtagelsen. Korttidsforecastet
forudsiger travlhed time for time, mens
langtidsforecastet forudsiger travlhed
flere måneder frem. Løsningen under-
støtter bedre skemalægning, reduce-
rer unødvendige omkostninger og
forbedrer arbejdsforhold for sund-
hedspersonalet på akutmodtagelser.
Kunstig intelligens til at hjælpe med vagt-
og ruteplanlægning
I kommunerne tilbagelægges mange kilometer
på vejene, når plejepersonalet skal besøge
borgere i eget hjem. Det kan være en stor
planlægningsopgave, når kørselsruterne skal
tilrettelægges, så medarbejderne kan bruge
mest tid hos borgerne og understøtte, at
borgerne kontinuerligt får besøg af de samme
medarbejdere. I bl.a. Varde og Lemvig
Kommune understøtter kunstig intelligens
planlægningsopgaven og foreslår de mest
effektive kørselsruter, som tager hensyn
til borgernes ønske om kontinuitet, og med-
arbejdernes ønske om at have tid til nærvær
med borgerne. Der er potentiale for at
udbrede disse løsninger til hele landet.
17
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0018.png
Forudsætninger for
udrulningen af kunstig
intelligens
En effektiv og ansvarlig anvendelse af kunstig
intelligens i den offentlige sektor i stor skala
kræver, at de centrale forudsætninger er på
plads. Derfor er det en prioritet at få tilvejebragt
de nødvendige forudsætninger og sikre, at
vigtige nuancer og dilemmaer tages i betragt­
ning, herunder beskyttelsen af borgernes og
virksomhedernes grundlæggende rettigheder.
Derfor vil Taskforcen have fokus på at sikre rammer-
ne for den nuværende lovgivning, så reguleringen
og mulighederne for at bruge kunstig intelligens
følges ad. Taskforcen vil bl.a. iværksætte en indsats
for at etablere hjemler til brug af kunstig intelligens
i den offentlige sektor. Taskforcen vil også arbejde
for at skabe øget klarhed over de regler, der
gælder nu og i fremtiden.
Data og infrastruktur
Juridiske rammer
Mange myndigheder støder i dag på juridiske
uklarheder og lovgivning, som ikke tager højde for
de dilemmaer, som opstår, når myndigheder skal
bruge kunstig intelligens. De juridiske rammer bliver
utidssvarende, når der ikke er klare svar på, hvordan
myndighederne ansvarligt kan bruge kunstig intelli-
gens. Det forhindrer, at kunstig intelligens bliver sat
i drift, hvor teknologien ellers kan gavne borgere,
virksomheder og medarbejdere. Dertil kan der
være udfordringer med, at lovgivningen fortolkes
forskelligt på tværs af myndigheder, og at usikkerhed
omkring fortolkningen kan være en barriere for
anvendelsen af kunstig intelligens.
Erfaringer fra tidligere projekter om kunstig intelli-
gens viser, at det er afgørende, at myndigheder
har klare juridiske rammer for at implementere og
udbrede kunstig intelligens-løsninger, som tager
hensyn til bl.a. borgere og virksomheders
rettigheder.
En anden central forudsætning for effektiv brug
af kunstig intelligens er gode data samt en tids-
svarende, velfungerende og robust infrastruktur,
fx cloud-infrastruktur. Dårlig datakvalitet, manglende
data eller manglende standardisering af data på
tværs af den offentlige sektor begrænser mulig-
hederne for at udvikle og implementere succesfulde
kunstig intelligens-løsninger.
Det kan give mening at etablere fælles løsninger,
der i højere grad sikrer adgang til de rette data
og som i højere grad sikrer fælles standarder.
Taskforcen vil løbende have fokus på, om der er
behov for at iværksætte tværgående forudsætnings-
skabende indsatser vedrørende data og infra-
struktur.
18
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0019.png
Organisatoriske rammer, tillid
og kompetencer
Hvis kunstig intelligens skal udbredes effektivt i den
offentlige sektor, er det afgørende, at myndigheder
har modet til at udvikle og implementere kunstig
intelligens-løsninger. Det kræver, at ambitionerne
for udrulning og anvendelse af kunstig intelligens
tænkes sammen med de øvrige strategiske foran-
dringsprocesser og reformer, der løbende præger
den offentlige sektor. Det vil Taskforcen have en
understøttende rolle i.
For at opretholde tilliden til den offentlige sektor,
skal det herudover sikres, at fagligheden og kvalite-
ten i den offentlige sektor består, og at ledere og
medarbejdere har indsigt i teknologiens muligheder
og udfordringer samt kompetencer til at anvende
kunstig intelligens sikkert og ansvarligt. Det betyder
ikke, at alle offentligt ansatte skal være eksperter
eller kunne programmere, men relevante med-
arbejdere skal have en grundlæggende forståelse
for teknologien og dens konsekvenser.
Det vil i årene fremover være en omstillingsopgave
for både organisationer, ledere og de dygtige
medarbejdere. Præcis som det tidligere har været,
i takt med at den offentlige forvaltning er blevet
digitaliseret. Det er et fælles ansvar på tværs af det
danske arbejdsmarked at understøtte den omstilling.
Taskforcen vil i sit arbejde med udrulning af kunstig
intelligens også have fokus herpå.
19
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0020.png
Baggrund
om Taskforcen
Den Digitale Taskforce for kunstig intelligens
i den offentlige sektor har til opgave at
sætte retning for og fremme udrulningen
af eksisterende og nye kunstig intelligens­
løsninger i stor skala i den offentlige sektor.
Formålet er at indfri de store potentialer
i teknologien på en ansvarlig og værdi­
skabende måde.
Taskforcen vil i arbejdet med udrulning af
konkrete kunstig intelligens-løsninger fokusere
på de opgaver, hvor teknologien kan skabe størst
værdi. Med en analytisk og behovsdrevet tilgang vil
Taskforcen sikre, at kunstig intelligens implementeres
som en reel katalysator for at effektivisere og frigive
ressourcer og kunne prioritere tid til det vigtige.
Udvælgelsen af løsninger baseres på viden om
potentialer, forudsætninger og barrierer, der sam-
menholdes med øvrige samfundsudfordringer og
hensyn.
Ekspertgruppe, interessenter
og partnerskaber
Taskforcen kan ikke løfte arbejdet med udrulning
af kunstig intelligens i den offentlige sektor alene.
Det er centralt med løbende inputs fra omverdenen,
herunder fra Taskforcens ekspertgruppe, fra forsk-
ningsverdenen og fra interessenter fx arbejdsmarke-
dets parter. Løbende inputs skal understøtte et højt
ambitionsniveau og en høj hastighed i arbejdet.
Derfor har Taskforcen også allerede i sit indledende
arbejde afholdt en række dialogmøder med førende
eksperter, interessenter og faglige organisationer.
Lignende dialogmøder vil løbende blive gentaget
med henblik på at sikre balancerede input til
Taskforcens arbejde. Der er samtidig nedsat en
ekspertgruppe til Taskforcen, der skal bidrage med
løbende rådgivning både i forhold til den strategiske
retning på arbejdet med udrulning af kunstig intelli-
gens og i forhold til de konkrete løsninger. Taskfor-
cen forventer desuden at indgå partnerskaber med
myndigheder og eksperter om forskellige projekter.
20
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0021.png
Dialogmøder om
den strategiske retning
for Taskforcens arbejde
Der er i udarbejdelsen af Taskforcens målbillede afholdt en række
dialogmøder med henblik på at inddrage viden og synspunkter
fra omverdenen på udrulning af kunstig intelligens i
den offentlige sektor:
Dialogmøde om medarbejdernes perspektiv på udrulning
af kunstig intelligens i den offentlige sektor med deltagelse
af en række centrale faglige organisationer
Dialogmøde om de nuværende og kommende teknologiske
muligheder for udrulning af kunstig intelligens i den offentlige
sektor med deltagelse af en række forskere og leverandører
Dialogmøde om borgernes perspektiv på udrulning af kunstig
intelligens i den offentlige sektor med deltagelse af en række
centrale civilorganisationer
Dialogmøde om perspektiverne for at øge produktiviteten i den
offentlige sektor ved brug af kunstig intelligens med deltagelse
af en række centrale erhvervsorganisationer og tænketanke
Taskforcens organisering
Taskforcen er et fællesoffentligt samarbejde på tværs af staten, KL
og Danske Regioner og er organiseret i et politisk udvalg bestående
af digitaliseringsministeren, finansministeren og formændene fra KL
og Danske Regioner samt en bestyrelse og et sekretariat bestående
af Digitaliseringsministeriet, Finansministeriet, Justitsministeriet,
Erhvervsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Klima-,
Energi- og Forsyningsministeriet, Udenrigsministeriet samt KL
og Danske Regioner.
21
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0022.png
Ekspertgruppe
til Taskforcen
Til at bistå Taskforcen i arbejdet er der nedsat en ekspertgruppe
med repræsentanter fra den offentlige sektor, erhvervslivet og
forskningsmiljøer. Ekspertgruppen yder faglig og strategisk sparring
til Taskforcen og understøtter et højt ambitionsniveau i arbejdet
med målbilledet og de konkrete løsninger. Medlemmerne
af ekspertgruppen er:
Haktan Bulut,
Koncerndirektør for It og teknologi i ATP
Henrik Udsen,
Professor og centerleder på Det Juridiske Fakultet
på Københavns Universitet
Jan Damsgaard,
Professor på CBS, Institut for Digitalisering
Katrine Winding,
Direktør for Erhvervsstyrelsen
Klaus Larsen,
Digitaliserings- og it-direktør i Region Nordjylland
Kristian Hjort­Madsen,
Teknologidirektør i Norlys A/S
Kristina Skovdal,
Direktør for Koncern It i Københavns Kommune
Martin Østergaard,
Stadsdirektør i Aarhus Kommune
Mette Modvig Nielsen,
Director, Head of Digital & Project Excellence
i Novo Nordisk Fonden
Mikkel Flyverbom,
Professor på CBS, Department of Management,
Society and Communication
Nicolaj Gudbergsen,
Head of GenAI, Senior Vice President,
Technology & Services i Danske Bank
Serge Belongie,
Professor og direktør for Pioneer Centre for AI
Sine Zambach,
Adjunkt på CBS, Institut for Digitalisering
Stine Breiner Andersen,
Direktør for Produkter, Data og Kundeservice
i PFA Pension
22
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0023.png
Vi skal handle
– selvom vi ikke
kender alle svar
Når vi udruller kunstig intelligens i den offent-
lige sektor, er det afgørende, at vi både høster
de lavthængende frugter ved at implementere det,
der virker nu, samt at vi tænker nyt og stort.
Vi må ikke kun forlade os på de løsninger, der
allerede nu har dokumenteret effekt og er klar til
brug. Det er væsentligt, at vi også løfter blikket og
ser ud i fremtiden. Området for kunstig intelligens
bevæger sig med lynets hast, og det der ikke er
muligt i dag, kan være muligt inden længe.
Det betragter vi som en bunden opgave. Det er ikke
en mulighed at lade stå til og at undlade at rykke
vores offentlige sektor ind i den teknologiske fremtid.
Vi kender ikke alle svarene i dag. Derfor er vi også
nødt til at prøve noget af og tage nogle valg, selvom
det indeholder en risiko for fejl og forkerte priorite-
ringer. Her er det afgørende, at vi løbende tager
bestik af mulighederne og udfordringerne og
tilpasser arbejdet og vores forventninger derefter.
Vi har en tro på, at vi med ansvarlig brug af kunstig
intelligens kan være med til at gå forrest i den
offentlige sektor og vise, hvordan god service og
kvalitet kan understøttes af teknologi. Vi vil ved
hjælp af kunstig intelligens sikre fremtidens
offentlige sektor, der understøtter et velfungerende
og effektivt velfærdssamfund.
23
Mere tid til det vigtige
Regeringen, KL og Danske Regioner
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 114: Publikation "Mere tid til det vigtige - Målbillede for udrulning og anvendelse af kunstig", fra ministeren for digitalisering
3037457_0024.png
digitaskforce.dk