Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 110
Offentligt
3031528_0001.png
Aktstykke nr.
98
Folketinget 2019-20
Afgjort den 22. juni 2017
Tidligere fortroligt aktstykke Z af 22. juni 2017. Fortroligheden er ophævet ved ministeren skrivelse af 29.
januar 2020.
98
Finansministeriet.
København, den 24. maj 2017.
a.
Finansministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til at gennemføre projektet om næste ge-
neration NemLog-in (NemLog-in 3). De samlede projektudgifter udgør 163,0 mio. kr. Projektet for-
venter offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i efteråret 2017 med henblik på kontraktindgåelse
medio 2018. Projektet forventes afsluttet ultimo 2020.
Udgifterne til projektet i 2017 på 5,8 mio. kr. afholdes af den på finansloven opførte bevilling §
07.12.02.40.
(Udvikling af fællesoffentlig digitalisering)
samt af den fællesoffentlige opsparing på §
07.12.02.
(Fællesoffentlige Initiativer).
Udgifterne efter 2017 påregnes tilsvarende afholdt af de mid-
ler, som måtte blive fastsat på § 07.12.02.
(Fællesoffentlig Digitalisering).
Udgifterne til gennemførelse af projektet indbudgetteres på FFL18, og den kommunale og regiona-
le medfinansiering forventes håndteret i økonomiforhandlingerne for 2018.
Eksistensen af nærværende aktstykke er offentlig, mens indholdet er fortroligt af hensyn til den
kommende udbudsproces. Fortroligheden vil blive ophævet, når udbudsprocessen er tilendebragt.
1. Projektets formål
Projektet har til formål at videreføre den eksisterende NemLogin-løsning i sin helhed og derudover
øge funktionaliteten i den ny løsning, således at den imødekommer nye behov og ændrede grænsefla-
der til øvrige dele af den fællesoffentlige it-infrastruktur.
NemLog-in er en kritisk it-infrastrukturløsning for login (via NemID) og single-sign-on til offentli-
ge selvbetjeningsløsninger for både borgere og private virksomheder. Single-sign-on vil sige mulig-
heden for at bevæge sig digitalt mellem forskellige offentlige løsninger uden gentagne logins. Desu-
den rummer løsningen infrastruktur til brug for oprettelse og administration af erhvervsidentiteter,
tildeling af rettigheder samt en række øvrige komponenter. I 2016 var der mere end 114 mio. trans-
aktioner via NemLog-in.
b.
AE002744
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031528_0002.png
2
Den fremtidige NemLog-in-løsning (NemLog-in 3) vil indebære en tilpasning og videreudvikling
af den eksisterende løsning. Fremover vil brugerrettighedsstyringen, som i dag sker parallelt i Nem-
ID, Digital Post og NemLog-in, blive samlet i NemLog-in. Denne samling skal lette såvel oprettelse
som den løbende administration af brugere og dermed sikre en forbedring og forenkling af brugerop-
levelsen for særligt erhvervsbrugere. Dette skal bistå til reduktion af de byrder, som virksomhederne
oplever i dag.
Da en væsentlig del af NemID til erhverv i dag består af avanceret brugerrettighedsstyring, vil den-
ne administration blive tilvejebragt som en del af NemLog-in projektet, mens MitID-projektet leverer
log-in-midler (i dag nøglekort). Foruden MitID til erhverv, vil NemLog-in 3 indeholde en række æn-
dringer, som bl.a. giver mulighed for at målrette servicen mod forskellige virksomhedstyper samt en
forbedret fuldmagtsløsning, der giver øget læseadgang til nogle sagstyper.
2. Udgifter ved projektet
Projektet er fællesoffentligt, og den eksisterende løsning har hidtil været finansieret af henholdsvis
stat, kommuner og regioner efter en 40-40-20 fordeling, hvilket også forventes at gøre sig gældende
fremadrettet. Den samlede projektøkonomi fremgår af tabel 1a, mens statens forventede andel – sva-
rende til 40 pct. – fremgår af tabel 1b.
De omkostningsbaserede projektudgifter 2016-2028, ekskl. renter udgør 163,0 mio. kr.,
jf. tabel 1a.
De aktiverbare projektudgifter omfatter bl.a. udvikling af den tekniske løsning, migrering af brugere
til den nye løsning og interne timer for gennemførelsesfasen. De ikke-aktiverbare projektudgifter
omfatter bl.a. omkostninger til ide-, analyse- og anskaffelsesfaserne, kommunikationsomkostninger
og risikopulje. NemLog-in 3-løsningen afskrives over otte år fra medio 2020, hvor det nyudviklede
aktiv forventes ibrugtaget.
Tabel 1 a
Omkostningsbaserede projektudgifter for NemLog-in 3
Mio. kr. (2016-pl)
Aktiverbare projektudgifter
Ikke-altiverbare projektudgifter
Øvrige
Risikopulje
Total, ekskl. Renter
Renter
Total, inkl. Renter
Total
108,1
54,9
24,4
30,6
163,0
24,7
187,7
2016
0,0
5,0
5,0
0,0
5,0
0,0
5,0
2017
0,0
5,8
5,8
0,0
5,8
0,0
5,8
2018
0,0
6,0
6,0
0,0
6,0
0,5
6,5
2019
0,0
5,6
5,6
0,0
5,6
2,2
7,8
2020
10,1
32,5
1,9
30,6
42,6
4,2
46,8
2021-2028
98,0
0,0
0,0
0,0
98,0
17,8
115,8
Anm: Lokale integrationsomkostninger for statslige myndigheder, kommuner og regioner er ikke medregnetog skønnes at udgøre 57,1 mio. kr. i
2018-2019. Udgifter til drift og support er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 434 mio. kr. i perioden 2016-2028, hvoraf 7,5 mio. kr. udgør
udgifter i forbindelse med udbud af driften af løsningen. Udgifter til videreudvikling er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 73,1 mio. kr. i perio-
den 2021-2028 ekskl. renter.
Tabel 1 b
Statslig andel af omkostningsbaserede projektudgifter for NemLog-in 3
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031528_0003.png
3
Mio. kr. (2016-pl)
Aktiverbare projektudgifter
Ikke-altiverbare projektudgifter
Øvrige
Risikopulje
Total, ekskl. Renter
Total
43,2
22,0
9,8
12,2
65,2
9,9
2016
0,0
2,0
2,0
0,0
2,0
0,0
2,0
2017
0,0
2,3
2,3
0,0
2,3
0,0
2,3
2018
0,0
2,4
2,4
0,0
2,4
0,2
2,6
2019
0,0
2,2
2,2
0,0
2,2
0,9
3,1
2020
4,0
13,0
0,8
12,2
17,0
1,7
18,7
2021-2028
39,2
0,0
0,0
0,0
39,2
7,1
46,1
Total, inkl. Renter
75,1
Anm: Lokale integrationsomkostninger for statslige myndigheder, kommuner og regioner er ikke medregnetog skønnes at udgøre 57,1 mio. kr. i
2018-2019. Udgifter til drift og support er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 434 mio. kr. i perioden 2016-2028, hvoraf 7,5 mio. kr. udgør
udgifter i forbindelse med udbud af driften af løsningen. Udgifter til videreudvikling er ikke medregnet, og skønnes at udgøre 73,1 mio. kr. i perio-
den 2021-2028 ekskl. renter.
3. Gevinster ved projektet
Projektet indebærer en forøgelse af funktionaliteten i den nye løsning, således at den imødekommer
nye behov og ændrede grænseflader til anden kritisk it-infrastruktur. Projektet medfører i forlængelse
heraf en negativ økonomisk gevinst. Denne skyldes en fordyrelse af drift og vedligehold, som følge
af udvidelse af løsningens scope. Denne gevinst skønnes at udgøre -121,3 mio. kr. i perioden
2016-2028.
Projektets
ikke-økonomiske gevinster
består af administrative lettelser for virksomheder, øget bru-
gertilfredshed, øget udbredelse samt bedre mulighed for fremtidige tilpasninger af løsningen. Gevin-
sterne falder både hos myndigheder (stat, kommuner og regioner) og borgere/erhvervsbrugere. Der
vil blive fulgt op på de ikke-økonomiske gevinster ved gennemførelse af tilfredshedsmålinger om fx
brugerens oplevelse af løsningen eller besparet tid for brugeren.
4. Risikoprofil
Som fællesoffentligt it-infrastrukturprojekt indeholder NemLog-in 3 en række risici. Disse er med-
taget i projektets risikopulje,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Risikoprofil for NemLog-in 3
Estimeret økonomisk konsekvens ved indtræffelse af
alle risici (mio. kr.)
Andel af estimeret økonomisk konsekvens der dækkes
(Pct.)
Anm:
60,0
90,0 %
En dækningsgrad på 90 % betyder, at risikopuljen vil være tilstrækkelig til at imødegå konsekvensen ved indtræffelse af risici i projektet i 90 %
af tilfældene, og er dermed ikke udtryk for, at risikopuljen dækker 90 % af den totale økonomiske risiko.
Etableringen af NemLog-in 3 er et komplekst og kritisk it-infrastrukturprojekt, som berører borge-
re, erhvervsliv og offentlige myndigheder bredt. Det gennemføres i et kompliceret organisatorisk og
interessentmæssigt setup, som involverer de fællesoffentlige parter. Samtidig har projektet grænse-
flader til andre fællesoffentlige it-infrastrukturløsninger (MitID og Digital Post).
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031528_0004.png
4
Som følge af projektets risiko er der afsat en pulje til risikohåndtering på i alt 30,6 mio. kr. i perio-
den 2016-2020, som dermed følger årene med projektudgifter.
Nedenfor er projektets tre væsentligste risici samt håndtering af disse beskrevet:
• Projektet har stærke tekniske og forretningsmæssige afhængigheder til bl.a. MitID-projektet, sær-
ligt ift. etableringen af en tidssvarende og brugervenlig autentifikations- og signaturløsning for er-
hvervsområdet, som afløser for det nuværende NemID til erhverv. Risikoen forsøges imødegået
bl.a. ved at etablere et tæt og koordineret samarbejde mellem de to projekter.
• Det er komplekst at gennemføre udbud af store it-løsninger, og der kan være en risiko for, at der
sker forsinkelse i udbudsprocessen i forhold til den fastlagte tidsplan. En forsinkelse i NemLog-in
3 projektet vil være kritisk for andre berørte projekter og tjenester og kan medføre øgede projek-
tomkostninger. Risikoen forsøges imødegået bl.a. ved at samle erfaringer fra lignende udbudskon-
struktioner samt ved inddragelse af rådgivning fra udbudseksperter.
• Det bliver vanskeligt at migrere brugere mellem den nuværende NemLog-in løsning og den kom-
mende NemLog-in løsning og den nuværende NemID-erhverv på grund af fx manglende kvalitet i
data, processer mv i den eksisterende erhvervsløsning. Dette kan føre til forsinkelse. Risikoen for-
søges imødegået bl.a. ved detailplanlægning, hvor parterne inddrages tidligt. Desuden vil flytnin-
gen til den nye løsning ske i flere trin for at nedbryde kompleksiteten.
5. Behandling i Statens IT-projektråd
Projektet blev i marts 2017 forelagt for og behandlet af Statens It-projektråd. Rådet har vurderet
NemLog-in 3 som et samlet projekt med normal risiko. I forlængelse af risikovurderingen afgav rå-
det seks anbefalinger, hvoraf følgende gav anledning til justering af projektets business case. De re-
sterende anbefalinger og håndteringen af disse fremgår af Digitaliseringsstyrelsens svar til It-projek-
trådet, der er vedlagt som bilag.
• At projektet mander op, særligt på agile kompetencer, men også på andre kompetenceområder.
Udfordringen imødegås ved et fremadrettet fokus på at rekruttere erfarne kompetencer inden for
agil udvikling. Derudover tilføres flere ressourcer til rollerne; projektmedarbejder, brugervenlig-
hedsekspert og test-manager i anskaffelses- og gennemførelsesfasen.
At projektet genbesøger tidsplanen, så den muliggør stærkere styring. Projektet har efterfølgende
revideret tidsplanen, så den er nedbrudt i en række yderligere aktiviteter og delprojekter.
Projektet har på den baggrund tilpasset projektets business case samt inddraget rådets øvrige anbe-
falinger i det videre arbejde. Efter projektets svar til It-projektrådet er der foretaget en tilpasning i
projektets business case, hvor videreudvikling og decentrale integrationsomkostninger er udeladt, da
disse udgifter ligger udenfor udviklingsprojektet. Dette afspejler kravene i statens business case mo-
del. Den justerede business case vil ligge til grund for fremtidig rapportering til It-projektrådet.
6. Tidsplan for fremtidige orienteringer
Finansudvalget forventes orienteret om status for NemLog-in 3 på følgende tidspunkter:
• 3. kvartal 2018: Orientering om valg af leverandører og kontraktsum
• 1. kvartal 2020: Orientering om projektstatus, herunder implementering og overgang til drift
• 3. kvartal 2021: Orientering om projektets drift og effekt.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på, at det forberedte udbud kan offentliggøres i
efteråret 2017 med henvisning til budgetvejl. pkt. 2.2.18.3.
Projektet har været forelagt Statens It-projektråd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til dette akt-
stykke.
d.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031528_0005.png
5
e.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at gennemføre projektet om næste ge-
neration NemLog-in (NemLog-in 3-). De samlede projektudgifter udgør 163,0 mio. kr. Projektet for-
venter offentliggørelse af udbudsbekendtgørelse i efteråret 2017 med henblik på kontraktindgåelse
medio 2018. Projektet forventes afsluttet ultimo 2020.
Udgifterne til projektet i 2017 på 5,8 mio. kr. afholdes af den på finansloven opførte bevilling §
07.12.02.40.
(Udvikling af fællesoffentlig digitalisering)
samt af den fællesoffentlige opsparing på §
07.12.02.
(Fællesoffentlige Initiativer).
Udgifterne efter 2017 påregnes tilsvarende afholdt af de mid-
ler, som måtte blive fastsat på § 07.12.02.
(Fællesoffentlig Digitalisering).
København, den 24. maj 2017
S
OPHIE
L
ØHDE
/ Lars Frelle-Petersen
Til Finansudvalget.
Tiltrådt af Finansudvalget den 22-06-2017 (udvalget med undtagelse af Alternativets medlem af udvalget, der
stemte imod aktstykket). Alternativets medlem af udvalget bemærker, at det offentliges valg af It-systemer og ge-
nerel digital strategi ikke bliver diskuteret på parlamentarisk niveau i tilstrækkelig grad. Vi mangler stadig mere et
egentligt ministerium for it- og digitale løsninger - med en tilhørende stærk og involverende digital motor af kom-
petente medarbejdere og et reelt udvalg i Folketinget. Her kunne ambitioner og større samtænkte, nye løsninger
blive vendt og debatteret bredt, således, at store investeringer og prioriteringer, som de foreliggende i aktstykkerne
Y, Z og Æ ville kunne være diskuteret og analyseret på det parlamentariske niveau. Alternativet vil derfor få svært
ved at sige ja til aktstykker fremadrettet på området, så længe det ikke prioriteres, at der oprettes et egentligt mini-
sterium for IT og digitale løsninger og et tilsvarende udvalg i Folketinget.
SF�½s medlem af udvalget stemmer ja til aktstykket, men tilslutter sig i øvrigt de bemærkninger som Alternativet
fremfører.
Enhedslistens medlem af udvalget finder det betænkeligt, at der ikke i aktstykket er taget stilling til, hvordan den
kommende EU�½s lovgivning om persondatahåndtering hos offentlige myndigheder, som ventes at komme i foråret
2018, vil påvirke projektet.