Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 110
Offentligt
3031527_0001.png
Aktstykke nr.
Folketinget -NaN
Digitaliseringsministeriet.
København, den 28. maj 2025.
a.
Digitaliseringsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om drift og gevinstrealisering ét år efter
afslutning af NemLog-in3-projektet.
Finansudvalget gav ved aktstykke 98 af 22. juni 2017 tilslutning til at gennemføre NemLog-in3-pro-
jektet,
jf. bilag 1.
I forlængelse heraf gav Finansudvalget ved aktstykke 248 af 3. juni 2021 fortsat
tilslutning til at gennemføre projektet og indgå tillægsaftale med leverandøren om en anbefalet
modernisering af kildekoden i den eksisterende løsning. På grund af forsinkelser i videreudviklingen
af den kommende NemLog-in3-løsning, herunder MitID Erhverv, var projektafslutningen forsinket
til 1. kvartal 2023 på grund af dels COVID-19, men også andre forhold hos leverandøren, herunder
behov for udbedring af teknisk gæld og sikkerhedsmæssige forhold i den eksisterende kildekode,
jf.
bilag 2.
Efterfølgende blev Finansudvalget ad to omgange orienteret om projektforsinkelser, første
gang ved ministerbrev af 21. februar 2023, hvor projektafslutningen blev rykket til 30. september
2023 og anden gang ved ministerbrev af 12. december 2023, hvor projektafslutningen blev rykket til
1. kvartal 2024,
jf. bilag 3.
Begge disse projektforsinkelser skyldtes alene udskydelse af gennemførs-
len af projektets driftsprøve, mens den samlede løsning allerede var i fuld drift.
NemLog-in3-projektet blev endeligt afsluttet ved betaling af den afsluttende projektaktivitet, som var
driftsprøven, der blev gennemført i perioden fra den 8. december 2023 til den 6. januar 2024 og
herefter endelig godkendt af Digitaliseringsstyrelsen den 21. marts 2024.
Der skal iht. budgetvejlednings pkt. 2.2.18.1.2. forelægges et orienterende aktstykke om drift og ge-
vinstrealisering for Finansudvalget ca. et år efter afslutningen af NemLog-in3-projektet. Nærværende
aktstykke gør status herfor.
Projektbeskrivelse
Projektet har haft til formål at videreføre og videreudvikle samfundskritisk infrastruktur i en for-
bedret version, hvor Digitaliseringsstyrelsen har valgt at videreføre den eksisterende NemLog-in-løs-
ning i sin helhed. NemLog-in består af syv services: Broker - login med single sign-on (SSO),
tilslutningskomponent for tjenesteudbydere (CSS), MitID Erhverv, Digital signering, Digital Fuld-
magt, Brugeradministration (FBRS) og en sikkerhedskomponent benævnt Security Token Service
b.
DK000119
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031527_0002.png
2
(STS). Derudover blev MitID Erhverv udviklet som en ny løsning under projektet, der erstattede
NemID medarbejdersignatur.
NemLog-in er et centralt bindeled i den samlede offentlige infrastruktur, herunder sundhedssekto-
ren. Alle digitale offentlige løsninger er derfor stærkt afhængige af NemLog-ins forskellige services,
herunder fx MitID og Digital Post. Gennemførelse og realisering af projektet om NemLog-in har
derfor haft stor betydning for alle digitale offentlige løsninger.
Den oprindelige tidsplan for projektet indebar en idriftsættelse af den samlede løsning, men efter
en replanlægning i foråret 2021, grundet blandt andet forsinkelser hos leverandøren, skete udrulnin-
gen af NemLog-in3-projektet i stedet løbende over flere delleverancer. Delleverancerne er således
løbende idriftsat og overgået fra projekt til drift. Udrulningen er efter replanlægning forløbet i
et godt samarbejde med de fællesoffentlige parter (KL og Danske Regioner). Det har dog været
en omfattende proces for parterne pga. teknisk kompleksitet og behov for stor koordinering, der
involverer mange forskellige offentlige løsninger. Dette medførte, at den endelige nedlukning af
NemID-løsningen blev udskudt med fire måneder.
Digitaliseringsstyrelsen har hjemtaget ejerskabet over løsningen, som sikrer, at Digitaliseringsstyrel-
sen på vegne af den offentlige sektor løbende kan tilpasse løsningen til ændrede forretningsbehov og
nye teknologier. Det hjemtagne ejerskab betyder blandt andet, at Digitaliseringsstyrelsen har de fulde
rettigheder til koden bag NemLog-in-løsningen samt til at overdrage denne til en eventuel ny leve-
randør. Udgifter ved fremtidige udbud vil dermed være reduceret til omkostninger til gennemførelse
af udbud og overdragelse, da man vil kunne overdrage den eksisterende løsning til en ny leverandør.
Udgifter ved projektet
De samlede projektudgifter er ved afslutning af projektet opgjort til 380,2 mio. kr. ekskl. rente-
omkostninger (2025-pl). Hertil kommer renteudgifter på 57,5 mio. kr. Derved udgør de samlede
projektudgifter inkl. renteomkostninger 437,7 mio. kr.
Projektets senest godkendte baseline fra 2021 er på 370,0 mio. kr. ekskl. renteudgifter (2025-pl). De
samlede projektudgifter er således 10,2 mio. kr. højere end forventet ved senest godkendte baseline,
hvilket primært skyldes øgede udgifter til ændringsanmodninger til kontrakten.
Reduceret baseline
I sommeren 2022 blev det besluttet at reducere initialleverancen, således at projektets 5. og sidste
delleverance udgik af projektets scope. Da de konkrete leverancer i delleverance 5 havde karakter af
restleverancer, som ikke var essentielle for den fungerende løsning og kunne tilkøbes efterfølgende,
blev det vurderet, at dette ikke var en væsentlig ændring i projektet. Projektet har siden denne beslut-
ning arbejdet med en reduceret baseline, hvor prisen på delleverance 5 er fratrukket den oprindelige
baseline. Da delleverance 5 var prissat til 18,1 mio. kr. (2025-pl), er projektets reducerede baseline
beregnet til 351,9 mio. kr. (2025-pl).
Projektfordyrelse
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031527_0003.png
3
På baggrund af ovenstående skal de samlede projektudgifter på 380,2 mio. kr. ses i forhold til den
reducerede baseline på 351,9 mio. kr. Dette leder til en samlet projektfordyrelse på 28,3 mio. kr.,
hvilket svarer til en fordyrelse på i alt 8,0 pct.
Af tabel 1 nedenfor fremgår en nedbrydning af de endelige projektudgifter.
Tabel 1
Samlet økonomi (udgiftsbaseret)
Mio. kr. (2025-pl)
Projektudgifter (ekskl. renter)
Interne
- Aktiverbare
- Ikke aktiverbare
Eksterne
- Aktiverbare
- Ikke aktiverbare
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen.
Total
380,2
93,4
26,1
67,3
286,8
188,3
98,6
Gevinster ved projektet
Økonomiske gevinster
Projektets samlede bruttogevinster var ved projektets afslutning beregnet til at være -20,3 mio.
kr. (2025-pl). Der er i marts 2025 foretaget en opdatering af NemLog-ins businesscase, hvori de
samlede bruttogevinster er faldet til -76,5 mio. kr. (2025-pl). Bruttogevinsterne er således faldet med
56,2 mio. kr. Dette fald skyldes primært, at der i 2024 blev indgået en aftale med leverandøren
om et øget fast vedligeholdelsesvederlag på 6,0 mio. kr. om året gældende fra primo 2024. Denne
aftale indebærer, at parterne er enige om niveauet for øgede vedligeholdelsesomkostninger forbundet
med løbende videreudvikling af systemet. Hermed opnår Digitaliseringsstyrelsen forudsigelighed og
dækning for det løbende relativt omfattende arbejde med at vedligeholde videreudviklede applikatio-
ner. Vederlagsstigningen er lagt ind i NemLog-ins driftsudgifter fra 2024-2031, hvor businesscasens
levetid slutter, og udgør derfor et gevinstfald på 48,0 mio. kr. ud af det samlede fald på 56,2 mio.
kr. Det resterende fald på 8,2 mio. kr. skyldes øvrige øgede vedligeholdelsesudgifter i perioden
2024-2031, herunder øgede vederlag til vedligeholdelse af koden.
Ikke-økonomiske gevinster
Projektet har haft seks forventede ikke-økonomiske gevinster, hvor alle gevinster er realiseret.
Gevinst 1 - Færre udgifter i virksomheder
MitID Erhverv bidrager til at gøre administration af bruger-, rolle- og rettighedsstyring nemmere, og
det er mere fleksibelt at logge ind med erhvervsidentiteter, da privat MitID og app kan anvendes. Det
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031527_0004.png
4
er Digitaliseringsstyrelsens vurdering, at virksomhederne vil opleve færre udgifter med tiden, efter-
som myndighedernes og virksomhedernes erfaring med anvendelsen af MitID Erhverv stiger.
Det bemærkes, at Erhvervsstyrelsen har udført en aktivitetsbaseret måling af virksomheders admi-
nistrative byrder (AMVAB-måling), som viser, at MitID Erhverv medfører løbende administrative
besparelser for virksomhederne. De årlige, løbende besparelser forbundet med MitID Erhverv for
både små og store virksomheder er beregnet til ca. 468 mio. kr. Heri er ikke indregnet initiale
etableringsomkostninger. Da MitID Erhverv har indgået som en delleverance i NemLog-in3-projek-
tet, har projektet dermed bidraget med denne byrdelettelse for erhvervslivet. Det skal understreges,
at AMVAB-målingen er behæftet med en vis usikkerhed, da det er metodisk vanskeligt at måle
konsekvenser på tværs af alle virksomhedstyper, -størrelser og brancher.
Gevinst 2 - Minimering af udviklingsudgifter ved videreførelse af løsning
Digitaliseringsstyrelsen har i forbindelse med projektet hjemtaget ejerskabet over løsningen. Det
hjemtagne ejerskab betyder blandt andet, at Digitaliseringsstyrelsen har rettigheder til koden bag
NemLog-in-løsningen samt til at overdrage denne til en eventuel ny leverandør. Udgifter ved fremti-
dige udbud vil dermed være reduceret til omkostninger til gennemførelse af udbud og overdragelse
som følge af, at løsningen ikke skal udvikles på ny, da man ville kunne overdrage den eksisterende
løsning til en ny leverandør og løbende gennemføre videreudvikling.
Gevinst 3 - Besparelse hos tjenesteudbydere
NemLog-in stiller løsningens komponenter til rådighed for offentlige tjenesteudbydere, således at of-
fentlige myndigheder undgår at skulle udvikle komponenterne selvstændigt. Digitaliseringsstyrelsen
sikrer udvikling, drift og vedligeholdelse af NemLog-in. Det er et krav efter § 11, stk. 1 i Lov om
MitID og NemLog-in, at offentlige myndigheder og offentligretlige organer, som anvender en digital
selvbetjeningsløsning til at udføre en myndighedsopgave, og som har brug for sikker autentifikation,
tilsluttes NemLog-in. Derudover varetager NemLog-in sikkerhedsmæssige aspekter af tilslutningen,
hvilket er en lettelse for tjenesterne.
Gevinst 4 - Lettere anvendelse for brugere
Der i 2024 gennemført en brugertilfredsundersøgelse af MitID Erhverv som viser, at 80 pct. af
brugerne er overvejende tilfredse med løsningen, når de agerer digitalt på vegne af deres organisa-
tion. Det er en stigning siden 2023, hvor 70 pct. var tilfredse. Ydermere viser brugertilfredsunder-
søgelsen fra 2024, at tilliden er høj blandt brugere, der anvender MitID Erhverv, hvor 88 pct. af
brugerne har høj tillid. Det er en statistisk signifikant stigning fra 80 pct. i 2023.
Der er i 2024 tilsvarende gennemført en brugertilfredsundersøgelse af Digital Fuldmagt, som viser,
at 81 pct. af brugerne er overvejende tilfredse med løsningen. Ydermere viser brugertilfredsundersø-
gelsen fra 2024, at tilliden er høj blandt brugere, der anvender Digital Fuldmagt, hvor 83 pct. af
brugerne har høj tillid.
Gevinst 5 - Stabil drift
Adskillelsen mellem drift og vedligehold har stillet store krav til governance og sikring af ansvarsde-
ling. Digitaliseringsstyrelsen har i tæt samarbejde med udviklingsleverandøren og driftsleverandøren
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 110: Kopi til orientering af aktstykke 242 om drift og gevinstrealisering ét år efter afslutning af NemLog-in3-projektet, fra digitaliseringsministeren
3031527_0005.png
5
etableret et setup for denne governance med henblik på at sikre stabil drift og løbende produktions-
sætning af vedligehold og videreudvikling.
Gevinst 6 - Mere smidig tilpasning af løsning til ændrede behov og agil udviklingsproces
Som systemejere initierer Digitaliseringsstyrelsen løbende videreudvikling i takt med, at nye vedlige-
holdelses-, forretnings- og forbedringsbehov afdækkes. Der afholdes kvartalsvis agile events med
udviklingsleverandøren, hvor kommende udviklingsaktiviteter planlægges og koordineres.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 28. maj 2025
Caroline Stage
/ Tanja Franck
Til Finansudvalget.