Udvalget for Digitalisering og It 2024-25
DIU Alm.del Bilag 102
Offentligt
3023427_0001.png
Inspirationskatalog
Seks eksempler på
mobilpolitikker og
monitorering af elevers
digitale skoleenheder
marts 2025
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0002.png
Inspirationskatalog
Monitorering af elevers digitale skoleenheder
Fokuseret læring
Inspirationskataloget er udviklet for at støtte skoler i deres arbejde
med udvikling og implementering af skærmanbefalinger,
mobilpolitikker og monitorering af elevers digitale skoleenheder, for
at fremme fokuseret læring og fællesskaber.
Kataloget præsenterer monitoreringsværktøjer hvor det
pædagogiske personale kan facilitere hvilket fagligt relevant indhold,
eleverne har adgang til på deres digitale skoleenheder, for at
understøtte fokuseret læring og relevant anvendelse af
læringsteknologi.
Derudover præsenteres eksempler på, hvordan skoler har inddraget
forskellige aktører i udviklingen og implementeringen af skærm-og
mobilpolitikker og udviklingen af styrkede elevfællesskaber.
Videndeling og inspiration
De seks cases er bragt for at inspirere og vise tilgange til udvikling og
implementering af skærm- og mobilpolitikker og monitorering af
digitale enheder. Der er mange kommuner, der lige nu har fokus på
skærmpolitikker og monitorering af digitale enheder, og kataloget er
ikke udtømmende for, hvordan kommunerne arbejder med denne
arbejdsopgave.
Side 2 af 28
Kataloget beskriver:
Indsatsen… Hvad projektets
formål og indhold er
Aktører… Hvilke deltagere der
har været en del af projektet
Forløbet… hvor lang varighed det
har
Kontaktperson… Hvem der er
kontaktperson, så I kan række ud
og høre mere
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0003.png
Oversigt over cases
Personalet monitorerer adgangen til læringsteknologi i skolen
Rudersdal Kommune
Monitoreringsværktøj til fokuseret brug af læringsteknologi i skolen
Sorø Kommune
Styrkede elevpauser som alternativ til mobilen
Ølstykke Skole, Egedal Kommune
Elevråd former skolens mobilpolitik
Langebjergskolen, Fredensborg Kommune
Udvikling og formidling af skærmanbefalinger
Kommunale Fælles Elevråd, Furesø Kommune
Elevråd på Danmarks mindste skole afvikler pilotprojekter
Anholt Skole, Norddjurs Kommune
Side 3 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0004.png
Opsamling på cases om mobil-
politikker og monitorering
Inspirationskatalogets to cases om pædagogisk
monitorering af elevernes digitale skoleenheder
belyser opmærksomhed på:
Afprøve og evaluere pilotprojekter
inden fuld implementering
Teknisk og didaktisk
kompetenceudvikling for personalet
Teknisk support der understøtter
driften af indsatsen i praksis
Involver elever og forældre i hvordan værktøjerne
kan anvendes i klasserummet og i hjemmet
Sikre at tilgængelighedsværktøjer er
tilgængelige for elever med dette behov
Katalogets fire cases om mobil- og
skærmpolitikker anbefaler følgende:
Inddrag elevråd til at bidrage til skærm- og
mobilpolitikkerne
Få data fra klasser gennem spørgeskemaer for at
afdække behov bredt
Arbejde med de fysiske rammer og organisering
omkring pauserne
Arbejde med personalets rolle i aktiviteter og
fællesskaber
Løbende kommunikation med skolebestyrelse,
forældre m.fl. om indsatser
Side 4 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0005.png
Personalet
monitorerer
adgangen til
læringsteknologi i
skolen
I Rudersdal Kommune arbejder kommune,
skoler, forældre og elever sammen om sikre
fokuseret brug af læringsteknologi i
klasserummet gennem pædagogisk styring af
elevernes digitale skoleenheder.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0006.png
Personalet monitorerer
adgangen til læringsteknologi i
skolen
Rudersdal Kommune har igangsat initiativer for at højne
relevant brug af læringsteknologi i grundskolen gennem
pædagogisk monitorering af elevers digitale skoleenheder med et
MDM (Mobile Device Management) system kaldet JAMF, samt
mobilpolitikker på kommunens 8 skoler. er gjort for at
Dette
skabe en strategi hvor kombinationen mellem analoge og digitale
faglige aktiviteter og fællesskaber er i balance.
Borgermøde om teknologi i grundskolen
Teknologi i børn og unges liv fylder i samfundsdebatten og derfor
tog Børne- og Skoleudvalget i oktober 2024 initiativ til en bred,
inddragende proces om skærmbrug i skolerne.
Et stort temamøde blev afholdt, hvor Kommunalbestyrelsen
samlede skolebestyrelser, forældre, elever, medarbejdere,
forvaltningen og faglige organisationer.
Målet med denne proces var at skabe en åben dialog om,
hvordan digitale enheder bedst kan understøtte elevernes trivsel
og læring – samtidig med, at man forsøger at forebygge
udfordringer og mistrivsel relateret til skærmbrug.
Sådan har Rudersdal Kommune gjort
Rudersdal Kommune har afdækket et beh
for teknisk ændring i opsætningen af digit
elev-enheder:
Børne- og Skoleudvalget igangsætter
proces om skærmbrug
Temamøde v.
Kommunalbestyrelsen m.f
Rudersdal Kommune påbegynder udbu
ASM/JAMF vinder udbud
Pilotprojekt og kompetenceudvikling
Evaluering og fuld skalering
Projektet er udviklet af kommunen selv.
Eksterne konsulenter er anvendt til faglig
oplæg og teknisk sparring
Pilotprojekt i efteråret 2024.
Fuld
implementering på 6000 elevers digitale
enheder i foråret 2025
Digitaliseringskonsulent, Kim Byrding
[email protected]
Side 6 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0007.png
Det faglige mål er åbningen for det digitale
Det pædagogiske personale kan nu med JAMF monitorere
elevernes adgang til hjemmesider, apps og
programmer direkte fra personalets digitale enheder. Det
gør det muligt at åbne specifikke ressourcer og blokere øvrige
på elevernes digitale skoleenheder fra time til time.
Gennem kompetenceudvikling og løbende vejledning arbejdes
der målrettet med, at læringsteknologi i undervisningen bruges
relevant og kvalitetsfuldt. Det bidrager til et bedre og mere
fokuseret læringsmiljø for eleverne og det pædagogiske
personale.
Fra prototype til fuld implementering
Implementeringen af MDM-systemet og
kompetenceudviklingen er startet som et pilotprojekt med
løbende evaluering fra elever, det pædagogiske personale og
vejledere.
Indsatsen bliver skaleret til fuld implementering for
kommunens 6.000 elevenheder i foråret 2025.
På sigt
planlægges det, at forældre får adgang til dele af MDM-
systemets funktioner til brug på børnenes skole-iPads i
hjemmet.
Side 7 af 28
Jeg er enormt glad for at kunne anvende
JAMF præventivt til at begrænse elevernes
iPads til dens primære funktion – at være et
aktivt læringsredskab. den måde bliver
forstyrrende elementer, hjemmesider og
notifikationer fjernet. oplever, at eleverne
Jeg
accepterer denne præmis, og at det er lette
for dem at fokusere på undervisningens
formål og indhold. er en stor fordel, at
Der
JAMF er super simpelt at bruge som lærer.”
Christian Møller Jensen, lærer, Holte
Skole
der anvendes i den enkelte
undervisningssituation. den måde sikrer
vi, at digitale værktøjer understøtter
undervisningens faglige mål, skaber ro og
mulighed for at tilpasse brugen af teknolog
efter elevernes behov.”
Kim Byrding, digitaliseringskonsulent,
Rudersdal Kommune
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0008.png
Implementering af MDM-system i Rudersdal Kommune
Behov afdækkes
Kommunen har et ønske om at være
på forkant med diskurser i offentlige
debatter.
Pilotprojekt
ASM/JAMF vandt udbud.
Pilotprojekt påbegyndtes med
personale på 3 skoler.
Alle skal med
I foråret 2025 skaleres projektet til
resten af kommunens skoler
svarende til 6000 elevenheder.
Kommunalbestyrelsen samlede
skolebestyrelser, forældre, elever,
medarbejdere, forvaltningen og faglige
organisationer til temamøde.
Workshops udvikles med IT-
ressourcepersoner.
I processen med opsætning af
JAMF fandt pædagogisk
kompetenceudvikling sted på
kommunens skoler.
Kommunen udbyder teknisk løsning
til pædagogisk monitorering af
elevernes digitale skoleenheder.
IT-ressourcepersoner afviklede
workshops og prøvehandlinger med
JAMF.
Efter implementering kan JAMF
brugere få support fra IT- og
tekniske ressourcepersoner.
Pilotprojektets parter gav feedback
til konsulenter og forvaltning, som
inddrages i den videre
implementering.
Fremover får også forældre
muligheden for at anvende
funktioner fra JAMF i hjemmet på
elev enhederne.
Side 8 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0009.png
Monitorerings-
værktøj til
fokuseret brug af
læringsteknologi i
skolen
Sorø Kommune har arbejdet målrettet med at
implementere en fleksibel teknisk opsætning
til de udleverede Chromebooks. Skolernes
personale kan regulere adgangen til
internettet og forskellige programmer i
undervisningen.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0010.png
Implementering af
monitoreringsværktøj til
Chromebooks i skolen
Sorø Kommune implementerede i 2013 en 1:1-strategi, hvor
alle elever får stillet en Chromebook til rådighed.
Det stod
hurtigt klart for kommunen, at kompetenceudvikling for
personalet og arbejdet med klasserumsledelse ville
være afgørende for projektet.
Gennem årene har undervisere, forældre og politikere
drøftet, hvordan de digitale skoleenheder bedst håndteres i
klasserummet for at styrke læring og mindske
forstyrrelser. Derfor er der løbende blevet undersøgt
muligheder for at monitorere anvendelsen af enheder med
forskellige værktøjer.
Teknisk modenhed giver pædagogiske muligheder
Sorø Kommune oplever, at styringsværktøjerne nu er teknisk
modne.
Kommunen implementerer derfor LanSchool på
kommunens 6 skoler – et værktøj, der giver underviserne
mulighed for at sætte rammer for elevernes anvendelse
af Chromebooks i undervisningen.
Side 10 af 28
Sådan har Sorø Kommune gjort
Sorø Kommune har implementeret
monitoreringsværktøjet på følgende måd
Afsøgning af det tekniske landskab og
muligheder for monitorering
Pilotprojekt med LanSchool
Temamøde med evaluering for
skoleledere og politikere
Anskaffelsesproces af LanSchool
Udrulning og implementering på 2500
elevenheder i skoleåret 2025/26
Forløbet implementeres af kommunen se
Ekstern bistand til juridisk og teknisk
grundlag for anskaffelse.
Varer fra november 2024
til september 2025
Udviklingskonsulent, Jesper Tejstø,
[email protected]
Gruppeleder Skole-IT, Brian Eskesen,
[email protected]
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0011.png
Styrkede læringsmuligheder
Målet med at indføre LanSchool er, at give underviseren
ansvaret for læringsrummet, når det handler om
anvendelsen af digitale læringsteknologier. Det handler
om at skabe bedre rammer for arbejdet med læring,
relationer og trivsel gennem øget nærvær og færre
digitale forstyrrelser.
LanSchool installeres på alle udleverede enheder, også på
de enheder, eleverne selv ønsker at medbringe til
undervisningen. Lærerne kan slukke for elevernes
enheder, åbne og lukke programmer, apps og
hjemmesider, lukke for internetadgangen og differentiere
indholdet til eleverne.
Lærernes blik på værktøjet
Digitale kompetencer er vigtige for vores
elever. Internettet giver mange
muligheder, men er også en kilde til
forstyrrelse.Så når eleverne arbejder
digitalt, er det vigtigt for os, at de voksne
påtager sig ansvaret for, hvordan det
foregår.Med LanSchool kan lærerne i
langt højere grad tage ansvaret for,
hvordan teknologierne er til stede i
undervisningen, og hvordan eleverne
anvender deres enheder.
Vi skal sikre, at der er fokus på læring og
dannelse. Her ser vi det nye
styringsværktøj som helt centralt, og det
handler også om at sikre elevernes trivsel.
Eleverne fortæller selv, at de er meget
mere nærværende i fællesskabet om
undervisningen, når de med LanSchool
får hjælp til at bevare fokus.”
Jakob Spliid, formand for Børn og
Undervisningsudvalget
Pilotunderviserne, der har afprøvet LanSchool, oplever, at
systemet har mindsket konflikter mellem lærere og
elever relateret til skærmbrug.
Værktøjet har øget
elevernes faglige udbytte, da det nu kræver kortere tid at
skabe ro om undervisningen.
Pilotunderviserne har oplevet positive indvirkninger på
elevernes trivsel i relation til deres anvendelse af digitale
læringsteknologier i skolen.
Side 11 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0012.png
Implementering af monitoreringsværktøj i Sorø Kommune
Fokusområder
Sorø Kommune arbejder med
forskellige fokusområder til at styrke
læringsfællesskaberne
Pilotprojekt
Skoleledere får indledende
introduktion til værktøjet
Alle skal med
Indsatsen indskrives i Handleplan
for anvendelse af teknologi i
skolerne
Pilotprojekt afvikles og evalueres af
medarbejdere og ledere
Intern anskaffelsesproces efter
endelig godkendelse ift. GDPR
Temamøde for skoleledere og
politikere, hvor beslutning om
anskaffelse træffes
Kommunikationsindsats for
forældre i foråret 2025
Mobilpolitik og skærmprincipper
udvikles af bestyrelse og elevråd.
Monitoreringsværktøjets
rammesætning faciliteres af
personalet
Side 12 af 28
Juridisk og teknisk grundlag bliver
sikret med ekstern bistand
Planlagt udrulning og
implementering til alle 2500 elev-
enheder i sommeren 2025
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0013.png
Styrkede elevpauser
som alternativ til
mobilen
På Ølstykke Skole fokuserer de ikke blot på et
mobilforbud, men også på at lade eleverne
være med til at forme pause-aktiviteter, hvor
det pædagogiske personale fungerer som
legemestre.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0014.png
Alternativer til mobilen
gennem styrkede elevpauser
Trivselsmålinger på Ølstykke Skole viste, at
20-25% af eleverne i udskolingen havde en oplevelse af ikke
at have en voksen at tale med i løbet af dagen. skolen
Det fik
til at sætte fokus på udvikling og facilitering af trygge
fællesskaber.
Skolen har derfor fokuseret på at skabe nye relationer
gennem styrkede elevpauser, hvor det pædagogiske
personale er legemestre.
Eleverne har mulighed for at
vælge til og fra mellem forskellige typer af fællesskaber.
Elevernes ønsker til alternativer til mobilen
For skolen har det aldrig været et mobilforbud i sig selv, der
var det interessante. væsentlige har været, hvad der kan
Det
træde i stedet for telefonen. afsæt i elevernes behov og
Med
ønsker til fællesskaber har skolen arbejdet målrettet på at
skabe meningsfulde alternativer. indebærer også en
Dette
ændring i praksis for det pædagogiske personale, som aktivt
skal facilitere og understøtte nye sociale rammer, der
fremmer fællesskab og samvær.
Side 14 af 28
Sådan har Ølstykke Skole gjort:
Ølstykke Skole har udviklet styrkede
elevpauser og alternativer til mobilen
gennem forskellige trin:
Evaluering af nationale trivselsmålinge
Drøftelse i skolebestyrelser om skærmf
pauser
Drøftelse med MED-gruppen om
organisatoriske ændringer.
Forsøg mobilfri skoletid hos 6.
og 8.
årgang
Drøftelse i personalegruppe om
pædagogiske bidrag til pauser
Skalering til alle årgange
Forløbet er udviklet af kommunen selv og
rettet mod medarbejdere
Varede fra januar 2024 – august 2024
Skoleleder, Stefan Birkvel Mørk Bendtsen,
[email protected]
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0015.png
Udvikling i fællesskab
Efter at have inddraget ledelse, bestyrelse og personale
blev alle elever fra 6.-9. klasse interviewet om deres
ønsker til fællesskaber og aktiviteter.
På baggrund af disse input har skolens ressourcecenter og
pædagogiske læringscenter udviklet en idébank til
pauseaktiviteter og en plan for facilitering af
aktivitetsstationer. Personalet kan tilmelde sig som
legemestre i de aktiviteter, de ønsker.
På den måde kan elever og personale mødes gennem
aktiviteter, der kan videreføres i undervisningen. Eleverne
kan på opslagstavler se, hvilke aktiviteter der er
tilgængelige i pauserne.
Der er ikke et quick fix – fra pilotprojekt til fuld
implementering
Skolens ledelse har valgt at arbejde med en gradvis
implementering af de styrkede elevpauser. Skolen har i første
omgang arbejdet med et pilotprojekt på 6 måneder på 6. og
8. årgang, hvorefter ordningen på baggrund af feedback fra
elever, forældre og personale blev udvidet til alle skolens
årgange.
Side 15 af 28
Når vi får nye elever ind i klassen, er vi
blevet bedre til at tage godt imod dem,
fordi vi er blevet bedre til at tale
sammen.”
Elev, 8. klasse, Ølstykke Skole
For os er der ikke et quick fix, når det
kommer til styrkede elevpauser og
mobilfri skoletid. har været
Det
afgørende at gå roligt frem, hvor både
elever og personale har været med til at
forme arbejdet med styrkede
fællesskaber for alle.”
Stefan Birkvel Mørk Bendtsen,
Skoleleder, Ølstykke Skole
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0016.png
Arbejdet med elevstyrkede pauser på Ølstykke Skole
Øget fokus
I januar 2024 evaluerede skolens
ledelse og PLC trivselsmålinger med et
fokus på skolens fællesskaber.
Prototype
PLC og ressourcecenter evaluerede
data fra interviews og udviklede
idébank til aktiviteter.
Fuld udrulning
Forsøgsperioden blev efter endt tid
evalueret af bl.a. skolens ledelse,
elever og deltagende personale.
Dette førte til drøftelser i
skolebestyrelsen om mobilfri skoletid,
hvor fokus gradvist skiftede til
mobilfri pauser.
Hele personalegruppen involveres
i juli 2024 i den kommende
udrulning til alle årgange.
Fra januar-juni 2024 afprøvede
skolen en forsøgsordning med
mobilfri pauser og elevstyrkede
pauser på 6. og 8. årgang.
Fra skoleåret 2024-25 er
projektet om styrkede elevpauser
udrullet til alle årgange.
I forsøgsperioden fungerede det
pædagogiske personale som
legemestre og eleverne vælger selv
til og fra om deltagelse i
aktiviteterne.
MED-systemet involveres i drøftelse
om ændring i organisatoriske rammer
om pauserne.
Interview af alle elever i 6.-9. årgang
om ønsker til alternative aktiviteter og
fællesskaber i pauserne.
Side 16 af 28
Projektets estimerede
omkostning er 100.000 kr. til
materialer baseret på elevønsker.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0017.png
Elevråd former
skolens
mobilpolitik
På Langebjergskolen i Fredensborg Kommune
har elevrådet samarbejdet med
skolebestyrelsen, skoleledelsen og personalet
om at revurdere skolens mobilpolitik. Dette
samarbejde er skabt for at tilbyde nye
aktivitetsmuligheder og fællesskaber for
eleverne.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0018.png
Et fælles arbejde om forbedring
af læringsbetingelser
For at styrke fællesskabet og skabe bedre læringsbetingelser
har Langebjergskolen i Fredensborg Kommune gennemført
en proces med at revidere sin mobilpolitik.
Den nye politik
indebærer, at mobiltelefoner ikke er tilgængelige for eleverne
i skoletiden, medmindre de anvendes i
undervisningssammenhæng.
Det oprindelige ønske fra skolebestyrelsen fra september
2022 var at understøtte fællesskab og nærvær, og forny
den eksisterende mobilpolitik.
Alternativer følger med ændringer
Udskolingen var den eneste gruppe, der ikke havde en
mobilpolitik.
Skolen har i samarbejde med elevrådet sikret
gode alternativer i frikvartererne, herunder en
bemandet udskolingscafé samt nye aktivitetsmuligheder som
bordfodbold, bordtennis og sportsaktiviteter i hallen.
Sådan har Langebjergskolen gjort
Langebjergskolen har involveret eleverne
aktivt i arbejdet med en ny mobilpolitik:
Ønske fra skolebestyrelsen om ny
mobilpolitik
Afdække behov og inputs fra aktører
Udkast fra skolebestyrelsen – elevrådet
involveres i tilpasninger
Forældremøder og kommunikative
materialer om ny mobilpolitik
Elevønsker om udskolingscafé og åbent
skolebibliotek i pauserne implementer
Yderligere tiltag om åben kantine i
spisepausen.
Forløbet er udviklet af skolen selv i
samarbejde med skolebestyrelse og elevrå
Varer fra september 2022 til juni 2025
Afdelingsleder, Malte von Sehested,
[email protected]
Side 18 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0019.png
Involvering af forskellige aktører
I den indledende fase af fornyelsen af skolens
mobilpolitikker undersøgte det Fælles Pædagogiske Råd
udfordringer og ønsker i forhold til mobiltelefoner i
skolen. På baggrund af dette arbejde drøftede
skolebestyrelsen mobiltelefonernes rolle i skolen og
udarbejdede et første udkast til en ny mobilpolitik.
Herefter blev personalegrupperne og eleverne involveret.
Elevrådet kom med tilpasninger til den nye
mobilpolitik, som blev godkendt af skolebestyrelsen i april
2024.
Kommunikation og implementering
I implementeringsfasen har skolen arbejdet med at få
kommunikeret de nye tiltag gennem forældremøder og
informationsmaterialer.
I begyndelsen af projektet
blev der åbnet for en udskolingscafé samt skolebiblioteket.
Efter ønske fra elevrådet åbnes kantinen i spisepausen til
ophold for eleverne.
Det var vigtigt, at mobilpolitikken blev
indført som et trin i forhold til at skabe
fællesskab og ikke som en restriktion.
Det var
vigtigt, at der var et tydeligt formål, som var
mere og andet end bare at indføre mobilfri
skole. er meget glade for, at vi er blevet
Vi
hørt og at der er blevet indført andre
aktivitetsmuligheder både ude og inde.”
Karen Holmelund von Sehested,
Elevrådsforperson
For skolebestyrelsen var det vigtigt, at
mobilpolitikken blev skabt i fællesskab – af
elever, personale, ledelse og bestyrelse.
Den
skulle ikke blot handle om regler, men også
afspejle skolens hverdag og de behov, der
findes i den. ønskede samtidig at tage
Vi
ansvar som bestyrelse og være en tydelig
medspiller, så personalet oplever opbakning,
når de står over for svære beslutninger i
hverdagen.”
Anders Bech Tharsgaard,
Skolebestyrelsesformand
Side 19 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0020.png
Udvikling af fornyet mobilpolitik på Langebjergskolen, Fredensborg Kommune
Afdække indsats
Elevråd involveres
Implementering
Skolebestyrelsen fremlagde i
Inddragelse af relevante aktører fra Fra maj-august 2024 arbejdede
skolen med kommunikation og
september 2022 et ønske om at forny november 2023 – marts 2024.
implementering af ny mobilpolitik.
den eksisterende mobilpolitik.
Arbejdsgrupper med lærere og
elever gav input.
Skolen afholdte forældremøder og
informationsmaterialer om den
nye mobilpolitik og de alternative
aktiviteter eleverne kunne tilgå.
Elevrådet blev involveret i
tilpasninger.
Udskolingscaféen og skole-
bibliotek blev åbnet i
frikvarteret.
I november 2022 drøftede Fælles
Pædagogisk Råd udfordringer og
ønsker ift.
mobiltelefoner.
Fra april-oktober 2023 afholdte
Skolebestyrelsen principdiskussioner
om mobiltelefoners rolle i skolen og
udarbejder første udkast.
Side 20 af 28
I april 2024 vedtog Skolebestyrelsen
den nye mobilpolitik efter høring i
personalegruppen og elevrådet.
Fra 2025 blev kantinen åbnet i
spisepausen efter ønske fra
elevrådet.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0021.png
Udvikling og
formidling af
skærmanbefalinger
I Furesø Fælles Elevråd har de i 2024 arbejdet
med mærkesagen anbefalinger til skærmbrug
i skolen. Elevrådet har udviklet foldere til
elever og aktører omkring skolen, som de har
delt og formidlet deres budskaber og
anbefalinger til.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0022.png
Fra mærkesag til anbefalinger
formidlet gennem foldere
I Furesø Fælles Elevråd (FFE) arbejder de årligt med en
mærkesag, de som elevgruppe ønsker at fremhæve. I 2024
var mærkesagen for det fælles elevråd anbefalinger
omkring skærmbrug i skolen.
Fælles elevrådet har arbejdet med en proces, hvor de har
udviklet foldere (vedlagt på slide 24 og 25). Folderne er efter
udarbejdelse blevet anvendt til at kvalificere dialogen om
skærmpolitikker mellem personale og elever på skolerne.
Formidling af anbefalinger
Efter det fælles elevråd havde publiceret deres arbejde har
det være bredt efterspurgt. Derfor har de været ude og
præsentere materialerne og tankerne bag på
Naturfaglig Vidensdelingsdag i Furesø Kommune for 80
lærere og pædagoger.
Derudover har det fælles elevråd præsenteret deres arbejde
på politisk udvalgsmøde i kommunen.
Sådan har fælles elevrådet gjort
Furesø Fælles Elevråd har arbejdet med
følgende proces:
I 2024 vælger det fælles elevråd
mærkesagen Skærmpolitik og onlineliv
Proces hvor det fælles elevråd har dykket
ned i emnet og udviklet anbefalinger
Publicering af foldere
Foldere præsenteres for ledere,
politikere og andre aktører
Dialogmøde med ledere, lærere,
pædagoger og politikere
Foldere integreres i det digitale
inspirationskatalog for skolerne i
kommunen
Forløbet er rammesat af Ung Furresø
(Ungdomsskolen i Furesø Kommune)
Indsatsen startede i september 2023.
Pædagogisk IT-konsulent, Tobias Smith,
[email protected]
Side 22 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0023.png
Anbefalinger til eleverne
Furesø Fælles Elevråd har 3 anbefalinge
eleverne om skærmbrug på baggrund af
Mangel på
fællesskab og gode venner pga. for meget
:
Anbefaling 1: Vi mener, det er vigtigt, at
lærer at bruge skærme godt
Anbefaling 2: Vi mener, der skal laves fl
aktiviteter i skolen
Anbefaling 3: Drøft emnet
Der er et ønske hos Furesø Fælles Elevrå
om, at eleverne skal styre skærmen – ikke
omvendt.
Ved at starte med gode
skærmaktiviteter bliver det lettere at læ
den fra sig.
Elevrådet har brug for dialog
med hinanden og lærerne om, hvad
skærmbrug og digital dannelse betyder f
eleverne.
Side 22 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0024.png
Anbefalinger til skolebestyrelserne
Furesø Fælles Elevråd har udviklet 4
anbefalinger målrettet skolebestyrelserne:
Anbefaling 1: Vigtigt at have øje for, at det
sociale både understøttes og udfordres af
mobiltelefoner
Anbefaling 2: Undervisere skal have de
krævede kompetencer
Anbefaling 3: Ingen telefoner i
undervisningen
Anbefaling 4: Aktiviteter for at få eleverne
væk fra skærmene
Anbefalingerne kan bredes videre ud i lokale
elevråd og skolebestyrelserne
Side 22 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0025.png
Elevråd på
Danmarks mindste
skole afvikler
pilotprojekter
På Anholt Skole i Norddjurs Kommune har
eleverne udviklet tre prøvehandlinger om
mobilpolitikker, så personale og elever
efterfølgende kunne udvikle skolens
mobilpolitik.
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0026.png
Prøvehandlinger for indsigt i
den optimale mobilpolitik
På Danmarks mindste skole, Anholt Skole, har skolens 16
elever og skolens personale arbejdet med at skabe et fælles
fundament for skolens arbejde med at lave en mobilpolitik.
Skolen har oplevet nærværende og legende pauser, og har
primært oplevet problemer med at mobilerne har været et
forstyrrende element for eleverne i undervisningen. Skolen
har dermed ønsket at involvere eleverne i at skabe en
retning for mere fokuseret læring.
Fælles møder danner rammen for retningen
Skolen har månedlige fællesmøder, hvor alle elever og
personale mødes. Her havde personalet sat Regeringens
skærmanbefalinger fra februar 2024 på dagsordenen for at
skabe dialog blandt elever og personale og mulige veje at gå
for en balanceret anvendelse af læringsteknologi på
skolen.
Sådan har Anholt Skole gjort
Anholt Skole har udviklet en mobilpolitik
gennem denne elevinddragende proces:
Personale identificerer behov for mere
fokuseret læring
Fælles møde med elever og personale om
Regeringens skærmanbefalinger
Udvikling og afprøvning af 3 prøve-
handlinger om elevernes mobiltelefoner
Forældre og skolebestyrelse informeres
om disse prøvehandlinger
Evaluering af prøvehandlinger på fælles
møde og valg af løsningsmodel
Implementering af mobilpolitik
Forløbet er udviklet af skolen selv i
samarbejde med ledelse, personale og elever
Varer fra oktober 2024 til december 2024
Skoleleder, Søren Tordrup,
[email protected]
Side 26 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0027.png
Tre prøvehandlinger
På skolens fællesmøde blev eleverne præsenteret for
regeringens skærmanbefalinger.
På baggrund af disse
anbefalinger blev en dialog faciliteret om, hvilke
prøvehandlinger der kunne afprøves, inden en endelig
mobilpolitik blev vedtaget.
Eleverne foreslog selv, at
prøveperioden skulle strække sig over 14 dage.
Prøvehandlingerne omfattede: at have mobiltelefonen i
tasken på flytilstand, at lade mobiltelefonerne blive
hjemme samt at opbevare mobiltelefonerne i et
mobilhotel.
Under hele forløbet blev både
forældregruppen og skolebestyrelsen løbende informeret
om de afprøvede tiltag.
Pædagogisk mobilpolitik
Efter de tre prøvehandlinger blev der afholdt et nyt
fællesmøde med elever og personale.
Her blev det
besluttet, at mobilhotellet havde vist sig at være den mest
optimale løsning – både for personalet og eleverne.
I dag er denne løsning integreret i skolens mobilpolitik,
hvor personalet giver eleverne mulighed for at anvende
mobiltelefonen, når det har et pædagogisk formål – for
eksempel i arbejdet med lyd, billede og video i samarbejde
med brug af skolens pc'er.
Side 27 af 28
DIU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 102: Præsentation fra KL på DIU møde den 14/5-25 om trivselskommissionens anbefalinger
3023427_0028.png
Udvikling af mobilpolitik på Anholt Skole, Norddjurs Kommune
Fælles udvikling
Personale oplevede forstyrrelser i
undervisningen grundet
mobilpolitikker der støjer.
Prøvehandlinger
Eleverne bestemte at hver
prøvehandling skulle afprøves i 14
dage.
Implementering
Forældre og skolebestyrelse
informeres løbende om
prøvehandlinger og valg.
På baggrund af Regeringens
skærmanbefalinger faciliteres et fælles
møde på skolen om disse anbefalinger
og personalets ønske om mere
fokuseret læring.
Prøvehandling #1 var, at elevernes
mobiltelefoner forblev i tasken med
flytilstand slået til.
På fælles møde evalueres
prøvehandlinger og personale og
elever valgte mobilhotel som
retning og udformede herpå
mobilpolitkken.
Gennem dialog udviklede elever
prøvehandlinger om mobiltelefoner i
skolen.
Prøvehandling #2 var, at eleverne
efterlod deres mobiltelefoner
derhjemme.
Mobilpolitikken implementeres i
praksis på skolen.
Prøvehandling #3 var, at elevernes
mobiltelefoner blev opbevaret i et
mobilhotel gennem hele skoledagen.
Side 28 af 28