Kære Karina Adsbøl, formand for Børn og Undervisningsudvalget
Mange tak for en god oplevelse til min foretræde i folketingets Børn og Undervisningsudvalg torsdag d. 8.
maj kl. 11 2025 om Forebyggelse af læsevanskeligheder. Jeg har også med stor glæde læst, at I har sendt mit
spørgsmål videre til ministeren. Jeg er dog lidt bekymret for, om det tydeligt nok fremgår i mit indsendte
materiale, at der er
modstand mod,
at eleverne skal lære at læse sværere tekster med et højere lix? Derfor
skriver jeg dette brev til dig og tror på, at du vil og kan gøre brug af denne info, hvis du mener og kan se, at
det er vigtigt!
For det er først under punktet ”Yderligere info” på slide 15, se nedenstående kopi, at jeg fortæller om
modstanden. Desuden har jeg ikke skrevet nogen steder, at læsevejledere også har modstand mod, at
eleverne skal lære et højere lix. Men skolens læsevejledere har lært i deres læsevejlederuddannelse, at
elever skal lære faglig læsning, som er Undervisningsministeriets nationale tiltag fra 2005, og de har ikke
lært, at elever skal lære større lix-læsefærdigheder. Derfor mener skolerne og kommunernes læsevejledere
generelt heller ikke, at eleverne skal lære at læse sværere tekster med et højere lix.
Jeg har desuden mødt dansklærere, som hellere vil lave litteraturarbejde med deres elever end at lære dem
et højere lix, og det kan de jo selv vælge, for de har metodefrihed. Det betyder så blot, at en stor del får
læsevanskeligheder.
Det konkrete tegn på, at den enkelte bliver dygtigere til at læse i skolen er, at den enkelte helt selv fuldt ud
kan læse og forstå en sværere tekst, end han eller hun kunne før. Og jo højere et lix, jo sværere er teksten
generelt til børn og unge, for sådan udgiver forlag tekster til børn og unge, da de som sagt udgiver dem, så
de stiger med vejledende 5 lix om året. Det betyder, at det at lære at læse sværere tekster med et højere lix
er læseundervisning i at blive dygtigere til at læse sværere tekster, der er det samme som læseundervisning
i at blive dygtigere til at læse. På ministeriets hjemmeside,
www.emu.dk
vejleder de lærere i, hvad god
læseundervisning er, men der står ikke et ord om, at det er læseundervisning at lære at læse sværere
tekster med et højere lix, og det er lige præcis netop det, som det er! Det er læseundervisning i at lære
eleverne at blive dygtigere til at læse! Men det står der ikke noget om på
www.emu.dk
og den side lytter
lærerne og skolerne selvfølgelig også til.
På dette link
her
har jeg skrevet om modstanden til min anmodning om foretræde, men en del kommer
også først under punktet ”Yderligere info”.