Baggrundsrapport om forebyggelse af læsevanskeligheder
til Foretræde i Børn og Undervisningsudvalget torsdag d. 8. maj 2025 kl. 11 lavet af Ingegerd Jenner,
Videncenteret forebyggelse af læsevanskeligheder og dygtige læsere, GamelæsningDanmark.
www.gamelæsning.dk
Intro
Rapporten beskriver kort, hvad forebyggelse af læsevanskeligheder helt konkret er, og den store historiske
betydning, som forebyggelsen vil have for den enkelte, skolen og samfundet, som:
Folkeskolen kan endelig
- ændre negativ, social arv, og sikre alle faglige, lige muligheder – uanset baggrund
- opnå gode læseresultater
- stoppe læsekrise med lav læselyst, mistrivsel, dårlige læsere, skoletræthed og fagligt meget dårlige elever
- blive blandt verdens bedste folkeskoler og meget mere
Og samfundet kan samtidig spare omkring 18 milliarder om året
Derfor har Ingegerd Jenner bedt om foretræde, for at anbefale/sikre, at folkeskolen hurtigst mulig kommer i
gang med at forebygge at den enkelte får læsevanskeligheder.
Ingegerd Jenner ved godt, hvad hun snakker om. Hun har fx givet Eckersberg Friskole et kursus i sin
evidensbaserede, forebyggende læseundervisning LEVEL UP LÆSNING, og kort tid efter havde skolen ikke
længere læsekrise. Det blev dokumenteret på TVSYD her i december 2024 (14 min. inde til 19.54) og
eleverne elsker nu at læse.
Fx de 4 elever i indslaget her på TVØst (Fra 9.19 min. inde) har kun fået 6 gange a`7 min. LEVEL UP
LÆSNING med 14 dage imellem. På den korte tid er de blevet mellem 1-3,5 år dygtigere til at læse, og de
har læselyst. Det er vildt. Især drengene motiveres til tårnhøj progression og stor læselyst.
Læsekonsulent Susanne Fjellerad, Næstved Kommune, har afprøvet LEVEL UP LÆSNING i 4 forskellige 8/9.
klasser i 4 måneder. Hun konkluderer:
Eleverne er begejstrede!
De ordblinde går selvfølgelig også frem i læsekompetence. Typisk starter de med et lavere lix, men der er
skred i udviklingen om end, det for nogle går lidt langsommere.
Selve rapporten
Sådan vil forebyggelse af læsevanskeligheder ændre folkeskolens historie
Historisk har folkeskolen altid haft en stor gruppe, der får store og relativ store læsevanskeligheder.
De kaldes fx de ikke bogligt begavede, de ikke bogligt egnede, og ordblinde. Op gennem historien har man
også på forskellige måder sorteret eleverne efter, om de var bogligt egnene eller ikke. Fx med
folkeskoleloven anno 1958 og den blå betænkning, hvor eleverne nu skulle gå i en samlet skole i 7 år, dog
skulle de deles i en boglig og en praktisk linje fra 6. klasse. Og efter 7. klasse kunne de enten forlade skolen,
gå i en treårig realafdeling for de boglige, eller følge 8. og 9. klasse for de praktisk orienterede.
Siden 60-erne har det været et politisk mål for folkeskolen, at den skulle ændre negativ, social arv. Det mål
er ikke indfriet. I dag handler den sociale arv om, hvorvidt man får en ungdomsuddannelse og
videreuddannelse, fordi vi skal være del af videnssamfundet jf. fx Kristian Bernt Karlson, der er lektor og
forsker ved Sociologisk Institut på Københavns Universitet i artiklen her fra 2023. Og kendetegnet på den