Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 89
Offentligt
2981548_0001.png
Læsekatastrofen og demokratiet i Danmark:
Hvorfor får Ole og hans venner store læsevanskeligheder?
Alt for mange børn og unge har i årevis haft store problemer med at læse og forstå teksterne på deres
klassetrin. Dette fører til lav læselyst og mistrivsel, men kan også få store konsekvenser for deres
uddannelsesmuligheder, arbejdsliv og demokratiet. Men hvorfor opstår disse læsevanskeligheder? Og
hvordan vender vi udviklingen?
Læsevanskeligheder opstår, når teksterne er for svære i forhold til elevernes læsefærdigheder. Problemet er,
at de fleste ikke lærer at læse tekster, der bliver 5 lix sværere hvert år, og det gør forlags tekster til børn og
unge.
Lad os tage Ole som eksempel:
Ole går i 7. klasse, hvor tekster typisk har et lix på 35-40. Men Ole kan kun læse tekster med lix 5-15. Det
betyder, at han ikke forstår de bøger, der bruges i de boglige fag som dansk og matematik, men kun dem,
som er skrevet til 1.-2. klasse. Og han er nødt til at låne Hip-serien på biblioteket, der har et lix på 5-15, som
er skrevet til unge med store læsevanskeligheder, dysleksi.
Konsekvenser
Ole føler sig som en dårlig læser, mister læselysten, oplever angst, lav faglig selvtillid, bliver urolig, får
dumpekarakterer og hans lyst til skole er lille. På sigt risikerer han at ende i restgruppen, og ikke at
gennemføre en ungdomsuddannelse.
1. Næsten 25 % af en årgang har store læsevanskeligheder
ifølge de seneste PISA- og PIRLS-undersøgelser.
2. Elever bliver fagligt meget svage og får dumpekarakterer,
for de kan ikke forstå de faglige tekster.
3. Folkeskolen kan ikke bryde negativ social arv.
Børn fra ressourcesvage hjem scorer konsekvent lavt i
læseundersøgelser.
4. Danmark har haft 30 år med dårlige læseresultater
5. Store læsevanskeligheder koster samfundet milliarder.
Alene i 2022 kostede de ca. 6,3 milliarder i
specialundervisning.
Løsningen
Alle kan let lære at læse tekster, der er mindst 5 lix sværere hvert år med metoden LEVEL UP LÆSNING, og
det gør dem dygtige til at læse på klassetrinnet, giver læselyst, trivsel og stopper 30 års læsekatastrofe. Det
skyldes, den får alle til at opleve at læse i deres flowzone, der er det samme som zonen for nærmeste
udvikling.
De 4 elever på TV2Øst (9.19 min. inde) har lært 5-18 lix på under 3 måneder. Især drenge stiger vildt.
TVSyd dokumenterer, at LEVEL UP LÆSNING på få måneder stoppede læsekrisen på Eckersberg Friskole (14-
19.54 min. inde)
Men Børn og Ungeministeriet, og læseforskere anerkender ikke, at elever skal lære at læse tekster med et
højere lix, og dem lytter lærerne selvfølgelig til.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 89: Anmodning om foretræde fra Ingegerd Jenner Løth, Mårslet om forebyggelse af læsevanskeligheder
2981548_0002.png
Jeg har derfor bedt om foretræde i Folketingets Børn- og Ungeudvalg For at prøve at sikre, at alle lærer 5 lix
om året.
Hvis I er i tvivl om det jeg siger, så undersøg effekten af LEVEL UP LÆSNING, frem for at lytte til, hvad folk
mener og synes. Det kan gøres på få måneder, det koster ikke meget, og der er meget at vinde for elever,
skolen og samfundet. Og lad mig uddybe det jeg fortæller her i dag.
Yderligere info og kontakt
Hvorfor anerkender Børn og Ungeministeriet, og læseforskere ikke, at elever skal lære at læse tekster
med et højere lix?
Argumenterne lyder:
1.
Lix er ikke altid retvisende.
Men i langt de fleste tilfælde er det et effektivt pejlemærke for tekstens
sværhedsgrad, og når det ikke er, kan man let justere, så det bliver retvisende.
2.
Lix er ikke videnskabeligt udviklet.
Men lix skaber en progression for eleverne, så alle let kan blive
dygtigere læsere. Også de 13 % ordblinde (ministeriets nyeste tal), og dem fra hjem med negativ,
social arv. Det forebygger fx ordblindes mistrivsel, og at de ender i restgruppen, som de er i risiko
for
På Børn og Ungeministeriets hjemmeside www.emu.dk, som vejleder lærere i god undervisning,
står der ikke et ord om, at elever skal lære at læse tekster med et højere lix. Det er et tydeligt tegn
på, at ministeriet ikke anerkender, at elever skal lære at læse tekster med et højere lix.
Level UP læsemetoden er en videreudvikling af den new zealandske læseforsker Marie Clays
anerkendte, verdensberømte læseundervisning, fordi den motiverer alle til høj læseprogression og
læselyst, læseglæde, uanset baggrund. Men den går kun til skolestart. Derfor har jeg videreudviklet
den, så den let kan bruges i alle danske klasser på alle årgange.
For yderligere information og kontakt
Ingegerd Jenner Løth
Tlf: +45 2233 3918
E-mail: [email protected] / [email protected]
Web: www.gamelæsning.dk