Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 81
Offentligt
2963219_0001.png
Status på mål for
udviklingen i folkeskolen
Børne- og Undervisningsministeriet
Status på mål for udviklingen i
folkeskolen 2023/2024
Børne- og Undervisningsministeriet følger årligt op på udviklingen i forhold
til de tre nationale mål for folkeskolen om elevernes faglige og
trivselsmæssige udvikling. I dette notat gøres status for skoleåret 2023/2024.
De nationale mål og resultatmål
Nationale mål
1)
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så
de bliver så dygtige, de kan.
Resultatmål
1.1
Mindst 80 procent af eleverne skal være
gode til at læse og regne i de nationale test.
1.2
Andelen af de allerdygtigste elever i
læsning og matematik skal stige år for år.
2)
Folkeskolen skal mindske betydningen
af social baggrund i forhold til faglige
resultater.
3)
Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal
styrkes blandt andet gennem respekt for
professionel viden og praksis.
2.1
Andelen af elever med dårlige resultater i
de nationale test for læsning og matematik
uanset social baggrund skal reduceres år for år.
3.1
Elevernes trivsel skal øges.
Faktaboks 1: Opgørelse af elevernes faglige resultater
De nationale resultatmål for elevernes faglige resultater følges via Folkeskolens
Nationale Overgangstest og de tidligere nationale test.
Elever er gode til at læse og regne, når de opnår et af følgende resultater:
"God præstation", "Rigtig god præstation" eller "Fremragende præstation".
Elever er blandt de allerdygtigste til at læse og regne, når de opnår følgende
resultat: "Fremragende præstation".
Elever med dårlige resultater i læsning og matematik opnår et af følgende
resultater: "Ikke tilstrækkelig præstation" eller "Mangelfuld præstation".
Folkeskolens Nationale Overgangstest (FNO)
erstattede fra skoleåret 2022/23
de tidligere nationale test. De nye test adskiller sig væsentligt fra de tidligere
nationale test på en række områder:
(fortsættes)
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om opfølgningen på de nationale mål for folkeskolens udvikling for skoleåret 2023/24
2963219_0002.png
Status på mål for
folkeskolens udvikling
2
Testtidspunkt er ændret fra slutningen af skoleåret til begyndelsen af
skoleåret
Testene er lineære, så alle elever får samme opgaver, hvor de tidligere
nationale test var adaptive, så eleverne fik forskellige opgaver, alt efter
hvordan de klarede testen
De nye test er baseret på det faglige indhold fra de nationale test, men
tester på nogle områder på anden vis
Resultaterne fra Folkeskolens Nationale Overgangstest kan derfor ikke
sammenlignes direkte med tidligere års resultater i de nationale test.
Særligt omkring tolkning af resultater fra FNO:
Testene i 2023/24 blev
gennemført cirka 10 uger tidligere på skoleåret end i 2022/23. Forskellen i
gennemførselstidspunktet kan være medvirkende til, at der på flere af
klassetrinnene ses fald i, landsresultaterne. Børne- og Undervisningsministeriet
henstiller derfor til, at resultaterne anvendes med forsigtighed i forhold til at
vurdere den faglige udvikling.
Opgørelserne i tabel 1-3 omfatter elever på almene folkeskoler i normal- og
specialklasser, der har gennemført Folkeskolens Nationale Overgangstest eller de
tidligere nationale test (frem til 2021/22). I skoleåret 2023/2024 deltog hhv. 90,2
procent af eleverne på almene folkeskoler i testen i læsning del 2 og 91,5 procent i
testen i matematik.
Af tabel 1 ses, at andelen af elever, der er gode til at læse og regne, er faldet i skoleåret
2023/2024 samlet på tværs af klassetrin. Ses der på de enkelte klassetrin separat, er der en
undtagelse i læsning på 3. klassetrin, hvor andelen ligger på niveau med året før og
matematik på 7. klassetrin, hvor andelen er steget med 1 procentpoint fra 76 procent i
2022/2023 til 77 procent i 2023/2024. Alle resultaterne fra Folkeskolens Nationale
Overgangstest skal ses i lyset af, at testperioden i 2023/2024 lå 10 uger tidligere på skoleåret i
forhold til 2022/2023, hvilket kan være medvirkende til nedgangen i resultaterne. Således er
målet om, at mindst 80 procent af eleverne skal være gode til at læse og regne ikke opfyldt i
2023/2024.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om opfølgningen på de nationale mål for folkeskolens udvikling for skoleåret 2023/24
2963219_0003.png
Status på mål for
folkeskolens udvikling
3
Tabel 1: Andel elever, som er gode til at læse og regne
Nationale test
Folkeskolens
Nationale
Overgangstest
2016/17
2017/18
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2023/24
2022/23
Læsning
2. kl.
3. kl.
4. kl
6. kl
8. kl
Total
Matematik
2. kl.
3. kl
4. kl.
6. kl
7. kl.
8. kl.
Total
-
76
-
-
-
-
76
-
75
-
78
-
80
78
-
75
-
77
-
79
77
-
76
-
75
-
77
76
-
78
-
76
-
77
77
-
74
-
75
-
75
75
75
-
75
75
76
76
75
69
-
71
72
77
75
73
67
71
78
73
66
68
79
72
64
66
78
70
63
62
74
68
70
71
75
74
67
68
74
71
75
76
73
72
79
76
76
76
67
68
74
72
69
76
66
62
69
68
Anm.:
Elever er gode til at læse og regne, når de opnår et af følgende resultater: "God præstation", "Rigtig god præstation"
eller "Fremragende præstation". Tallene omfatter elever på kommunale folkeskoler. Grundet forskellen i
gennemførselstidspunktet for FNO fra 2022/23 til 2023/24 henstiller Børne- og Undervisningsministeriet til, at resultaterne
anvendes med forsigtighed i forhold til at vurdere den faglige udvikling.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Af tabel 2 ses, at andelen af elever, som er blandt de allerdygtigste i læsning samlet er steget
på tværs af klassetrin, mens den ligger på niveau i matematik. Der er dog undtagelser i
matematik på 2. klassetrin, hvor andelen er faldet med to procentpoint og på 7. klassetrin,
hvor andelen af elever, som er blandt de allerdygtigste, er faldet med 3 procentpoint. Således
er målet om, at andelen af de allerdygtigste elever i læsning og matematik skal stige år for år,
indfriet på de fleste klassetrin i 2023/2024 sammenlignet med det foregående skoleår.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om opfølgningen på de nationale mål for folkeskolens udvikling for skoleåret 2023/24
2963219_0004.png
Status på mål for
folkeskolens udvikling
4
Tabel 2: Andel elever, som er blandt de allerdygtigste i læsning og matematik
Nationale test
Folkeskolens
Nationale
Overgangstest
2016/17
2017/18
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2023/24
2022/23
Læsning
2. kl.
3. kl.
4. kl
6. kl
8. kl
Total
Matematik
2. kl.
3. kl
4. kl.
6. kl
7. kl.
8. kl.
Total
-
11
-
-
-
-
11
-
11
-
9
-
7
9
-
11
-
9
-
7
9
-
11
-
9
-
6
8
-
9
-
8
-
5
8
-
8
-
7
-
4
6
10
-
9
7
8
4
7
8
-
10
7
5
6
7
8
-
9
5
15
9
9
-
8
5
14
9
9
-
8
5
14
9
10
-
8
5
14
9
10
-
7
3
13
8
10
-
7
3
11
7
10
10
7
3
11
8
11
13
12
5
12
10
Anm.:
Elever er blandt de allerdygtigste til at læse og regne, når de opnår følgende resultat: "Fremragende præstation".
Tallene omfatter elever på kommunale folkeskoler Grundet forskellen i gennemførselstidspunktet for FNO fra 2022/23 til
2023/24 henstiller Børne- og Undervisningsministeriet til, at resultaterne anvendes med forsigtighed i forhold til at vurdere
den faglige udvikling.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Af tabel 3 ses, at andelen af elever med dårlige resultater i læsning og matematik samlet set er
steget. På 3. klassetrin i læsning er andelen dog faldet med 4 procentpoint i skoleåret
2023/2024 sammenlignet med året før. På 7. og 8. klassetrin er andelen af elever med dårlige
resultater i matematik faldet med hhv. 2 og 1 procentpoint i skoleåret 2023/2024. Således er
målet om, at andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og
matematik uanset social baggrund skal reduceres år for år, ikke indfriet på de fleste klassetrin i
2023/2024 sammenlignet med det foregående skoleår.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om opfølgningen på de nationale mål for folkeskolens udvikling for skoleåret 2023/24
2963219_0005.png
Status på mål for
folkeskolens udvikling
5
Tabel 3: Andel elever med dårlige resultater i læsning og matematik
Nationale test
Folkeskolens
Nationale
Overgangstest
2022/23
2016/17
2017/18
2018/19
2019/20
2020/21
2021/22
2023/24
Læsning
2. kl.
3. kl.
4. kl
6. kl
8. kl
Total
Matematik
2. kl.
3. kl
4. kl.
6. kl
7. kl.
8. kl.
Total
-
11
-
-
-
-
10
-
11
-
9
-
6
9
-
11
-
10
-
6
9
-
11
-
12
-
7
10
-
9
-
10
-
6
8
-
12
-
11
-
7
10
11
-
11
11
10
6
10
17
-
14
13
8
5
12
9
-
14
10
9
10
8
-
14
11
8
10
9
-
15
12
9
11
10
-
15
15
11
13
8
-
12
10
9
10
10
-
15
12
10
12
10
10
15
12
10
11
13
6
17
22
14
14
Anm.:
Elever med dårlige resultater i læsning og matematik opnår et af følgende resultater: "Ikke tilstrækkelig præstation"
eller "Mangelfuld præstation". Tallene omfatter elever på folkeskoler. Grundet forskellen i gennemførselstidspunktet for
FNO fra 2022/23 til 2023/24 henstiller Børne- og Undervisningsministeriet til, at resultaterne anvendes med forsigtighed i
forhold til at vurdere den faglige udvikling.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Faktaboks 2: Årlig national trivselsmåling
Elever på almene folkeskoler, specialskoler og specialundervisningstilbud
gennemfører årligt en nationale trivselsmåling. 87,1 procent af eleverne, deltog
i trivselsmålingen i skoleåret 2023/2024.
Elever på 0.-3. klassetrin besvarer årligt 20 spørgsmål med 3 svarkategorier.
Elever på 4.-9. klassetrin besvarer årligt 40 spørgsmål med 4-5 svarkategorier.
Spørgsmålene blandt elever på 4.-9. klassetrin inddeles i fire trivselsindikatorer
samt en samlet generel trivselsindikator. Elevernes trivsel afrapporteres fordelt
på indikatorerne på en skala fra 1 til 5, hvor 5 svarer til den højest mulige trivsel.
Indikatorerne er følgende:
Faglig trivsel:
Omhandler elevernes oplevelse af egne faglige evner,
koncentrationsevne og problemløsningsevne.
Social trivsel:
Omhandler elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen,
klassen og fællesskabet, samt tryghed og mobning.
Støtte og inspiration:
Omhandler elevernes oplevelse af motivation og
medbestemmelse, samt af lærernes hjælp og støtte.
Ro og orden:
Omhandler elevernes oplevelse af ro og støj i klassen samt
klasseledelse.
Generel skoletrivsel:
Er en samlet indikator bestående af de 29 spørgsmål,
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 81: Orientering fra børne- og undervisningsministeren om opfølgningen på de nationale mål for folkeskolens udvikling for skoleåret 2023/24
2963219_0006.png
Status på mål for
folkeskolens udvikling
6
Opgørelserne i tabel 4 omfatter elever i 4.-9. klasse på almene folkeskoler i normal- og
specialklasser, der har gennemført den nationale trivselsmåling. Den generelle trivsel ligger i
skoleåret 2023/2024 på 3,6 på en skala fra 1 til 5, ligesom den gjorde i skoleåret før. Det
samme gør sig gældende for indikatorerne ’Faglig trivsel’, ’Social 'trivsel’ og ’Ro og orden’, der
også ligger på samme niveau som året før. På indikatoren ’Støtte og inspiration’ er resultatet
faldet fra 3,1 til 3,0. Generelt ses der en nedadgående tendens på alle indikatorer, når der
sammenlignes længere tilbage i tid. Således er målet om, at elevernes trivsel skal øges, ikke
indfriet, når der ses på udviklingen i den generelle trivsel i den seneste årrække.
Tabel 4: Elevernes gennemsnitlige trivsel, 4.-9. klasse
Faglig trivsel
Social trivsel
Støtte og inspiration
Ro og orden
Generel trivsel
3,7
4,1
3,3
3,8
3,8
Anm.:
Tallene omfatter elever i folkeskoler. Eleverne indgår kun i udregningen af indikatoren, hvis eleven har svaret
meningsfuldt på min. halvdelen af spørgsmålene, der indgår i indikatoren.
Kilde:
Styrelsen for It og Læring
Nøgletal for Folkeskolens Nationale Overgangstest og den nationale
trivselsmåling
Find flere resultater fra bl.a. den nationale trivselsmåling og Folkeskolens Nationale
Overgangstest på
uddannelselsesstatistik.dk
2016/17
3,7
4,1
3,2
3,8
3,7
2017/18
3,7
4,1
3,2
3,7
3,7
2018/19
3,7
4,1
3,2
3,8
3,7
2019/20
3,7
4,0
3,2
3,8
3,7
2020/21
3,6
4,0
3,2
3,8
3,7
2021/22
3,6
3,9
3,1
3,7
3,6
2022/23
3,6
3,9
3,0
3,7
3,6
2023/24