Status på mål for
udviklingen i folkeskolen
Børne- og Undervisningsministeriet
Status på mål for udviklingen i
folkeskolen 2023/2024
Børne- og Undervisningsministeriet følger årligt op på udviklingen i forhold
til de tre nationale mål for folkeskolen om elevernes faglige og
trivselsmæssige udvikling. I dette notat gøres status for skoleåret 2023/2024.
De nationale mål og resultatmål
Nationale mål
1)
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så
de bliver så dygtige, de kan.
Resultatmål
1.1
Mindst 80 procent af eleverne skal være
gode til at læse og regne i de nationale test.
1.2
Andelen af de allerdygtigste elever i
læsning og matematik skal stige år for år.
2)
Folkeskolen skal mindske betydningen
af social baggrund i forhold til faglige
resultater.
3)
Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal
styrkes blandt andet gennem respekt for
professionel viden og praksis.
2.1
Andelen af elever med dårlige resultater i
de nationale test for læsning og matematik
uanset social baggrund skal reduceres år for år.
3.1
Elevernes trivsel skal øges.
Faktaboks 1: Opgørelse af elevernes faglige resultater
De nationale resultatmål for elevernes faglige resultater følges via Folkeskolens
Nationale Overgangstest og de tidligere nationale test.
Elever er gode til at læse og regne, når de opnår et af følgende resultater:
"God præstation", "Rigtig god præstation" eller "Fremragende præstation".
Elever er blandt de allerdygtigste til at læse og regne, når de opnår følgende
resultat: "Fremragende præstation".
Elever med dårlige resultater i læsning og matematik opnår et af følgende
resultater: "Ikke tilstrækkelig præstation" eller "Mangelfuld præstation".
Folkeskolens Nationale Overgangstest (FNO)
erstattede fra skoleåret 2022/23
de tidligere nationale test. De nye test adskiller sig væsentligt fra de tidligere
nationale test på en række områder:
(fortsættes)