Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 252
Offentligt
1
Gode og konstruktive anbefalinger fra Børne- og
Undervisningsministeriets lovforberedende ekspertgruppe om
regler på inklusions- og specialundervisningsområdet i
folkeskolen
Nogle forslag der kan medvirke til realisering af anbefalingerne
Baggrund for forslag
Afrapporteringen fra Børne- og Undervisningsministeriets lovforberedende ekspertgruppe om
regler på inklusions- og specialundervisningsområdet i folkeskolen (i det følgende benævnt
ekspertgruppen) beskriver på glimrende vis såvel formål som veje til at ændre gældende
regler med henblik på at sikre, at langt flere af folkeskolens elever kan få en kvalificeret
undervisning med baggrund i et tilhørsforhold til den almindelige klasse. Ekspertgruppen
peger bl.a. på væsentlige udfordringer med en stigende udskillelse af elever til specialtilbud,
en stor stigning i antallet af børn, der får psykiatriske diagnoser, et stort antal børn med
langvarigt skolefravær samt utilstrækkelig faglig udvikling og generelt dårligere trivsel hos alt
for mange elever.
Når vi tillader os at fremsætte de følgende forslag til støtte for realiseringen af
ekspertgruppens anbefalinger, skyldes det først og fremmest, at vi tror på, at en realisering af
disse anbefalinger vil fremme en positiv udvikling i folkeskolen til gavn for mange elever. Men
det skyldes også, at forskellige tiltag i de senere år ikke har vist sig tilstrækkelige til at medføre
varige ændringer i skolen. Inklusionsloven fra 2012 illustrerer dette meget klart. På det
tidspunkt var udskillelsesprocenten på 5 %, og målet blev sat til 4 %. Nu er den 6,9 %. Samme
lov ønskede at PPR skulle bruge mere tid til det forebyggende arbejde og lave færre
Pædagogisk Psykologiske Vurderinger (PPV’er). Dette ønske fremføres også i dag. Meget tyder
således på, at vi har at gøre med et område, hvor det er vanskeligt at få realiseret større og
varige ændringer, og at lovgivning som eneste virkemiddel ikke altid vil kunne sikre en
realisering af den type af ændringer, der her er tale om. Selv om lovgivning i det aktuelle
tilfælde synes både nødvendig og fremmende for realiseringen af de nævnte anbefalinger,
mener vi, at den med fordel kan suppleres af yderligere tiltag.
Evaluering af arbejdet med realisering af anbefalingerne
Hvis det besluttes, at ekspertgruppens anbefalinger skal realiseres, vil der blive brug for viden
om både resultaterne af dette arbejde, og de fremgangsmåder skolerne har anvendt for at nå
frem til resultaterne. Vi foreslår derfor, at der sideløbende med iværksættelsen af arbejdet
med realisering af anbefalingerne igangsættes et 2 – 3 årigt evalueringsforløb, med årlige
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Henvendelse af 28/9-25 vedr. ekspertudvalg om inklusion og specialundervisning fra Bjarne Nielsen og Poul Skov
2
delrapporteringer, så det undervejs bliver muligt for alle involverede parter at forholde sig til
de indsamlede erfaringer. Evalueringen bør omfatte de problemområder, der er nævnt i
ekspertgruppens afrapportering omfattende blandt andet en tidlig forebyggende indsats og
indsatsen mod bekymrende skolefravær. Den bør også omfatte de anvendte arbejdsmåder,
herunder ikke mindst arbejdet med den pædagogisk-didaktiske handleplan, som
ekspertgruppen tillægger stor vægt. De forskellige samarbejdsrelationer, der bliver etableret i
forbindelse med arbejdet, bør ligeledes indgå i evalueringen. Det gælder fx samarbejdet med
elever og forældre, det interne lærersamarbejde, samarbejdet med skolens
ressourcepersoner og samarbejdet med PPR samt skolelederens medvirken i hele processen.
Støtte til skolerne undervejs
Ud over de nødvendige rammer og vilkår for arbejdet er det en afgørende forudsætning for
realiseringen af ekspertgruppens anbefalinger, at de relevante medarbejdergrupper føler sig
godt rustet til opgaven. Vi foreslår derfor, at de tilbydes den nødvendige kompetenceudvikling,
så de bedst muligt kan imødekomme fremtidens krav inden for specialundervisnings- og
inklusionsområdet. Det gælder ikke mindst arbejdet med at implementere den pædagogisk-
didaktiske handleplan i praksis.
Derudover foreslås, at skolerne undervejs i arbejdet får mulighed for ekstern konsultativ
bistand fra Børne- og Undervisningsministeriet. Støtten kan også gives i skriftlig form, fx i form
af skabeloner fra ministeriet, som nævnt i ekspertgruppens afrapportering, eller som
anbefalinger og forslag på grundlag af delrapporteringer fra evalueringen. Endelig foreslår vi,
at professionshøjskolerne inddrages i støtten til skolerne, hvilket både kan være til stor gavn
for skolerne og samtidig styrke det fremtidige samarbejde mellem professionshøjskoler og
folkeskole.
En langsigtet satsning
Ekspertgruppens afrapportering indeholder efter vores vurdering så mange væsentlige og
perspektivrige overvejelser, at de med fordel kan inddrages i læreruddannelsen. Det gælder
ikke mindst arbejdet med en tidlig forebyggende indsats, herunder arbejdet ud fra
principperne i den pædagogisk-didaktiske handleplan. Hvis kommende lærere i løbet af deres
uddannelse bliver fortrolige med at arbejde ud fra disse principper, kan det måske være med
til at styrke varige ændringer i folkeskolen.
En investering i fremtiden
Med ekspertgruppens anbefalinger foreligger for første gang i mange år en omfattende, samlet
og fremadskuende plan for nødvendige fornyelser inden for inklusions- og
specialundervisningsområdet i folkeskolen. Hvis det lykkes at realisere anbefalingerne, vil de
investeringer af økonomisk og anden art, der i første omgang vil være nødvendige,
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 252: Henvendelse af 28/9-25 vedr. ekspertudvalg om inklusion og specialundervisning fra Bjarne Nielsen og Poul Skov
3072953_0003.png
3
sandsynligvis på relativ kort sigt kunne modsvares af reducerede udgifter blandt andet som
følge af, at færre elever vil blive udskilt til specialundervisning, og at færre elever vil have
langvarige skolefravær. Da en realisering af ekspertgruppens anbefalinger efter vores
opfattelse vil kunne fremme en positiv udvikling i folkeskolen og dermed blive til gavn for
mange elever, og da intet tyder på, at der inden for en overskuelig fremtid vil komme mere
kvalificerede bud på, hvordan man kan løse de aktuelle, store problemer på inklusions- og
specialundervisningsområdet, er det vores forslag, at man i praksis afprøver mulighederne for
at realisere ekspertgruppens anbefalinger.
September 2025
Bjarne Nielsen
tidl. børne- og ungechef og
tidl. formand for
Pædagogiske Psykologers Forening
E-mail:
[email protected]
Poul Skov, fil. dr.
tidl. forskningschef/forskningsleder
ved hhv. Danmarks Pædagogiske Institut
og DPU, Aarhus Universitet
E-mail:
[email protected]