1
Gode og konstruktive anbefalinger fra Børne- og
Undervisningsministeriets lovforberedende ekspertgruppe om
regler på inklusions- og specialundervisningsområdet i
folkeskolen
Nogle forslag der kan medvirke til realisering af anbefalingerne
Baggrund for forslag
Afrapporteringen fra Børne- og Undervisningsministeriets lovforberedende ekspertgruppe om
regler på inklusions- og specialundervisningsområdet i folkeskolen (i det følgende benævnt
ekspertgruppen) beskriver på glimrende vis såvel formål som veje til at ændre gældende
regler med henblik på at sikre, at langt flere af folkeskolens elever kan få en kvalificeret
undervisning med baggrund i et tilhørsforhold til den almindelige klasse. Ekspertgruppen
peger bl.a. på væsentlige udfordringer med en stigende udskillelse af elever til specialtilbud,
en stor stigning i antallet af børn, der får psykiatriske diagnoser, et stort antal børn med
langvarigt skolefravær samt utilstrækkelig faglig udvikling og generelt dårligere trivsel hos alt
for mange elever.
Når vi tillader os at fremsætte de følgende forslag til støtte for realiseringen af
ekspertgruppens anbefalinger, skyldes det først og fremmest, at vi tror på, at en realisering af
disse anbefalinger vil fremme en positiv udvikling i folkeskolen til gavn for mange elever. Men
det skyldes også, at forskellige tiltag i de senere år ikke har vist sig tilstrækkelige til at medføre
varige ændringer i skolen. Inklusionsloven fra 2012 illustrerer dette meget klart. På det
tidspunkt var udskillelsesprocenten på 5 %, og målet blev sat til 4 %. Nu er den 6,9 %. Samme
lov ønskede at PPR skulle bruge mere tid til det forebyggende arbejde og lave færre
Pædagogisk Psykologiske Vurderinger (PPV’er). Dette ønske fremføres også i dag. Meget tyder
således på, at vi har at gøre med et område, hvor det er vanskeligt at få realiseret større og
varige ændringer, og at lovgivning som eneste virkemiddel ikke altid vil kunne sikre en
realisering af den type af ændringer, der her er tale om. Selv om lovgivning i det aktuelle
tilfælde synes både nødvendig og fremmende for realiseringen af de nævnte anbefalinger,
mener vi, at den med fordel kan suppleres af yderligere tiltag.
Evaluering af arbejdet med realisering af anbefalingerne
Hvis det besluttes, at ekspertgruppens anbefalinger skal realiseres, vil der blive brug for viden
om både resultaterne af dette arbejde, og de fremgangsmåder skolerne har anvendt for at nå
frem til resultaterne. Vi foreslår derfor, at der sideløbende med iværksættelsen af arbejdet
med realisering af anbefalingerne igangsættes et 2 – 3 årigt evalueringsforløb, med årlige