10. juni 2025
Høring:
Lovforslag om ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til
skolebibliotek og regelsanering
Afsender:
Pædagogisk LæringsCenterForening
Pædagogisk LæringsCenterForenings høringssvar ifm. lovforslag om ændring af betegnelsen pædagogisk
læringscenter til skolebibliotek og regelsanering.
Pædagogisk LæringsCenterForening (PLCF) takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse
med udkastet.
PLCF hilser intentionen bag navneændringen velkommen, da den kan bidrage til øget genkendelighed og
tydelighed i skolernes kommunikation med elever, forældre og samarbejdspartnere.
Det fysiske skolebibliotek med læreruddannede skolebibliotekarer
Lovforslaget har bl.a. til formål at understøtte elevernes læsning i fysiske bøger. PLCF bemærker dog, at
der hverken stilles krav om et fysisk skolebibliotek eller afsættes midler til indkøb af fysiske bøger. Begge
dele er afgørende for at realisere intentionen. PLCF anbefaler derfor, at det som minimum præciseres i
lovteksten, at der skal være et fysisk skolebibliotek på enhver skole. Samtidig opfordrer PLCF til, at læsning
og litteratur i bredere forstand
–
herunder digitale og multimodale bøger samt andre undervisningsmidler
–
indskrives i lovteksten med henblik på at understøtte elevernes læseglæde, læseudvikling og læring.
PLCF anbefaler ligeledes, at det præciseres, at skolebiblioteket udgør en del af skolens samlede
undervisningstilbud.
PLCF har positivt bemærket, at det fortsat er en central opgave for skolebiblioteket at stille
undervisningsmidler til rådighed for undervisningen og bøger til rådighed for elevernes læsning i og uden
for skoletiden, samtidig med at det er præciseret, at der skal ydes vejledning heri. Det er dog afgørende,
at denne opgave varetages af fagprofessionelle med en relevant didaktisk, pædagogisk og faglig
efteruddannelse. PLCF anbefaler derfor, at det indskrives i loven, at opgaverne varetages af lærere ansat
på skolen med kompetencer inden for didaktik, vejledning, læsning og undervisningsmidler.
Skolebiblioteket som katalysator for skoleudvikling
PLCF udtrykker bekymring over, at den nuværende understøttelse af skoleudvikling, kapacitetsopbygning
og skolens organisatoriske arbejde, der er beskrevet i BEK nr. 271 af 28/2 2022, ikke indgår i lovforslaget.
PLCF foreslår, at det i lovteksten understreges, at skolebiblioteket
–
herunder vejlederne
–
indgår i et
formaliseret samarbejde med ledelsen om skolens udvikling.
Skolebibliotekets samarbejde med eksterne aktører
I forbindelse med lovforslagets formulering
”Opgaverne
varetages i samarbejde med folkebiblioteket”
understreger PLCF, at det ligger uden for folkebibliotekets kerneopgave og kompetencefelt at understøtte
det undervisende personale i deres planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen. Denne
opgave forudsætter pædagogisk og didaktisk indsigt og uddannelse samt undervisnings- og vejlednings-
kompetencer.
Side 1 af 2