Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
3068076_0001.png
Skoleledelse
nøglen til
kvalitetsprogrammet og
fremtidens folkeskole
Indsigter fra igangværende forskning i
fokusområdet ”Skoleledelse”, Center
for Grundskoleforskning
Policy brief
Center for Grundskoleforskning
september 2025
Folkeskolens kvalitetsprogram: Skoleledelse er afgørende
Forskning viser, at skoleledelse er en af de vigtigste forudsætninger for, at grundskolen
kan skabe trivsel, læring, dannelse og demokrati
til gavn for både elever og samfund.
Med den nye aftale om folkeskolens kvalitetsprogram skærpes kravene yderligere til
ledelsen på skolerne. Realiseringen af programmets 33 punkter kræver tydelig
rammesætning, strategisk ledelse og opbakning fra alle niveauer.
Dette policy brief bygger på et igangværende forskningsprojekt i fokusområdet
”Skoleledelse” ved Center for Grundskoleforskning. Forskningsprojektet undersøger,
hvordan skoleledere og forvaltninger arbejder med kvalitetsprogrammet i tre kommuner,
og hvilke erfaringer de gør sig med de idéer om frisættelse, der er formuleret i
kvalitetsprogrammet.
Sådan gør vi: Et forskningsfelt med praksisnær forankring
I vinteren 2024/25 igangsatte vi et forskningsprojekt, hvor vi følger skoleledere og
forvaltningsrepræsentanter i tre kommuner. Vi undersøger, hvilke forventninger og
erfaringer de har med kvalitetsprogrammet, og hvordan idéerne om frisættelse omsættes
lokalt. Projektet er fortsat i gang og vil frem mod 2026 løbende levere ny viden om,
hvordan ledelsesprocesser udvikles i forbindelse med reformen.
Det igangværende projekt bygger videre på tidligere arbejde i fokusområdet
”Skoleledelse”. I 2024 udgav forskergruppen antologien ”Aktuelle tendenser og
dilemmaer i skoleledelse”, som peger på, at der ikke findes én rigtig måde at være
skoleleder på. I stedet handler ledelse i praksis om at håndtere dilemmaer og
modsatrettede forventninger gennem refleksion og samarbejde.
SKOLELEDELSE
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Henvendelse af 15/9-25 fra Center for Grundskoleforskning, SDU vedr. Policy brief: Skoleledelse – nøglen til kvalitetsprogrammet og fremtidens folkeskole
3068076_0002.png
Forskningsprojektet suppleres desuden af et nyt nordisk projekt om bæredygtig
skoleledelse og krisehåndtering, støttet af Nordisk Ministerråd, hvor forskere fra
fokusområdet ligeledes bidrager. Projektet
som omfatter både Grønland og Danmark
skal understøtte skoleledere i at håndtere fremtidens udfordringer.
Foreløbige indsigter og anbefalinger
Politikere, forvaltninger og skoleledelser skal være
enige om hovedlinjerne i kvalitetsprogrammet.
Politikerne skal formulere visionerne og retningen,
men undgå at blande sig direkte i skolen.
Forvaltningen skal både understøtte og kontrollere.
Når fokus tipper mod detailprojekter eller for meget
styring, begrænses skolernes mulighed for at bruge
frisættelsen konstruktivt.
Skolelederne skal arbejde med meningsskabelse og
inddrage skolens vigtigste aktører.
Skolelederne skal allokere mere tid til pædagogisk
ledelse og udvikle nye roller.
Perspektiv
Dette policy brief bygger på igangværende forskning. Resultaterne er foreløbige, men
giver allerede vigtige indsigter i, hvordan skoleledelse kan være nøglen til at realisere
kvalitetsprogrammet.
Forskningen følges tæt de kommende år, og i løbet af efteråret 2025 forventes der
igangsat et bogprojekt med afsæt i projektets resultater. Som en del af processen
inviterer Center for Grundskoleforskning til dialog med politikere og andre
beslutningstagere. Målet er at kvalificere forskningen løbende og sikre, at viden og
praksis går hånd i hånd i udviklingen af fremtidens folkeskole.
Vil du vide mere?
Kontakt:
Finn Wiedemann,
Lektor, ph.d. Institut for Design,
Medier og Uddannelsesvidenskab, Syddansk
Universitet, tlf. 65501472, email:
[email protected]
Læs mere om Center for Grundskoleforsknings
fokusområde Skoleledelse
SKOLELEDELSE