Skoleledelse
–
nøglen til
kvalitetsprogrammet og
fremtidens folkeskole
Indsigter fra igangværende forskning i
fokusområdet ”Skoleledelse”, Center
for Grundskoleforskning
Policy brief
–
Center for Grundskoleforskning
–
september 2025
Folkeskolens kvalitetsprogram: Skoleledelse er afgørende
Forskning viser, at skoleledelse er en af de vigtigste forudsætninger for, at grundskolen
kan skabe trivsel, læring, dannelse og demokrati
–
til gavn for både elever og samfund.
Med den nye aftale om folkeskolens kvalitetsprogram skærpes kravene yderligere til
ledelsen på skolerne. Realiseringen af programmets 33 punkter kræver tydelig
rammesætning, strategisk ledelse og opbakning fra alle niveauer.
Dette policy brief bygger på et igangværende forskningsprojekt i fokusområdet
”Skoleledelse” ved Center for Grundskoleforskning. Forskningsprojektet undersøger,
hvordan skoleledere og forvaltninger arbejder med kvalitetsprogrammet i tre kommuner,
og hvilke erfaringer de gør sig med de idéer om frisættelse, der er formuleret i
kvalitetsprogrammet.
Sådan gør vi: Et forskningsfelt med praksisnær forankring
I vinteren 2024/25 igangsatte vi et forskningsprojekt, hvor vi følger skoleledere og
forvaltningsrepræsentanter i tre kommuner. Vi undersøger, hvilke forventninger og
erfaringer de har med kvalitetsprogrammet, og hvordan idéerne om frisættelse omsættes
lokalt. Projektet er fortsat i gang og vil frem mod 2026 løbende levere ny viden om,
hvordan ledelsesprocesser udvikles i forbindelse med reformen.
Det igangværende projekt bygger videre på tidligere arbejde i fokusområdet
”Skoleledelse”. I 2024 udgav forskergruppen antologien ”Aktuelle tendenser og
dilemmaer i skoleledelse”, som peger på, at der ikke findes én rigtig måde at være
skoleleder på. I stedet handler ledelse i praksis om at håndtere dilemmaer og
modsatrettede forventninger gennem refleksion og samarbejde.
SKOLELEDELSE