Ordblindhed
Ordblindhed bør ikke være en barriere for læring, men det er det desværre stadig i det
danske skolesystem. Som pårørende til en ordblind har jeg gentagne gange oplevet,
hvordan skolen, trods gode intentioner og digitale hjælpemidler, ikke kan skabe de
nødvendige rammer for, at ordblinde elever kan trives og udvikle deres fulde potentiale.
Skolen gør alt, hvad der er muligt, men der er så mange benspænd ift. teknologi og
bureaukrati.
Vi taler ofte om inklusion, men i praksis halter det. Hjælpemidlerne, som skal støtte
ordblinde elever, er ofte teknisk ustabile, komplekse at betjene og bryder sammen
–
især
under eksamener, hvor presset i forvejen er stort. Det er dybt problematisk, at elever, der
har brug for særlig støtte, skal kæmpe med teknologi, der burde være en hjælp, men i
stedet bliver en ekstra udfordring.
Samtidig undrer det mig, at ordblinde elever stadig forventes at gennemføre
retskrivningsprøver. Det er en prøveform, der i sin kerne ikke tager højde for de særlige
udfordringer, ordblinde står med.
De får ganske vist lov til at bruge tekniske hjælpemidler, men programmerne kompenserer
kun delvist for deres funktionsnedsættelse. Det er med andre ord vanskeligt for en, der er
ordblind, at lave en retskrivningsprøve som den er udformet i dag. Det at stave korrekt er jo
netop deres udfordring.
Når hjælpemidlerne så endda kan finde på at bryde sammen midt i eksamenssituationen, så
er de ordblinde virkelig på overarbejde. Det skaber et urimeligt pres og en følelse af
nederlag.
Derfor vil jeg opfordre til, at vi gentænker både prøveformer og evalueringsmetoder. Vi har
brug for løsninger, der både lever op til faglige krav og samtidig tager reelt hensyn til
ordblindes behov. Det handler ikke om at give særbehandling
–
det handler om at give lige
muligheder.
Derudover bør der sættes fokus på udviklingen af mere intuitive og brugervenlige
hjælpemidler. I dag kræver mange af programmerne alt for mange klik og navigationstrin for
at udføre simple opgaver. Det er ikke holdbart
–
især ikke i pressede situationer som
eksamener. Teknologi skal være et redskab, ikke en forhindring.
Der er brug for en samtale om, hvordan vi skaber et mere inkluderende og udviklende
læringsmiljø for ordblinde elever. Lad os fjerne benspændene og åbne op for mulighederne.
Når det så er sagt, er der mange andre ting, der også halter i forhold til ordblindhed.
Nedenstående er ofte forekommende udfordringer. Disse udfordringer er opsummeret fra
henvendelser fra mere end 100 forældre til børn med ordblindhed.
FOLKETINGET INTERN