Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 236
Offentligt
Ordblindhed
Ordblindhed bør ikke være en barriere for læring, men det er det desværre stadig i det
danske skolesystem. Som pårørende til en ordblind har jeg gentagne gange oplevet,
hvordan skolen, trods gode intentioner og digitale hjælpemidler, ikke kan skabe de
nødvendige rammer for, at ordblinde elever kan trives og udvikle deres fulde potentiale.
Skolen gør alt, hvad der er muligt, men der er så mange benspænd ift. teknologi og
bureaukrati.
Vi taler ofte om inklusion, men i praksis halter det. Hjælpemidlerne, som skal støtte
ordblinde elever, er ofte teknisk ustabile, komplekse at betjene og bryder sammen
især
under eksamener, hvor presset i forvejen er stort. Det er dybt problematisk, at elever, der
har brug for særlig støtte, skal kæmpe med teknologi, der burde være en hjælp, men i
stedet bliver en ekstra udfordring.
Samtidig undrer det mig, at ordblinde elever stadig forventes at gennemføre
retskrivningsprøver. Det er en prøveform, der i sin kerne ikke tager højde for de særlige
udfordringer, ordblinde står med.
De får ganske vist lov til at bruge tekniske hjælpemidler, men programmerne kompenserer
kun delvist for deres funktionsnedsættelse. Det er med andre ord vanskeligt for en, der er
ordblind, at lave en retskrivningsprøve som den er udformet i dag. Det at stave korrekt er jo
netop deres udfordring.
Når hjælpemidlerne så endda kan finde på at bryde sammen midt i eksamenssituationen, så
er de ordblinde virkelig på overarbejde. Det skaber et urimeligt pres og en følelse af
nederlag.
Derfor vil jeg opfordre til, at vi gentænker både prøveformer og evalueringsmetoder. Vi har
brug for løsninger, der både lever op til faglige krav og samtidig tager reelt hensyn til
ordblindes behov. Det handler ikke om at give særbehandling
det handler om at give lige
muligheder.
Derudover bør der sættes fokus på udviklingen af mere intuitive og brugervenlige
hjælpemidler. I dag kræver mange af programmerne alt for mange klik og navigationstrin for
at udføre simple opgaver. Det er ikke holdbart
især ikke i pressede situationer som
eksamener. Teknologi skal være et redskab, ikke en forhindring.
Der er brug for en samtale om, hvordan vi skaber et mere inkluderende og udviklende
læringsmiljø for ordblinde elever. Lad os fjerne benspændene og åbne op for mulighederne.
Når det så er sagt, er der mange andre ting, der også halter i forhold til ordblindhed.
Nedenstående er ofte forekommende udfordringer. Disse udfordringer er opsummeret fra
henvendelser fra mere end 100 forældre til børn med ordblindhed.
FOLKETINGET INTERN
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 236: Henvendelse af 10/9-25 fra Majbritt Weber, Haderslev vedr. ordblindhed
Hjælpemidler og eksamen
Hjælpemidler svigter ofte under eksamen, hvilket skaber ulighed.
Retskrivnings- og læsetest er ikke tidssvarende for ordblinde
der bør udvikles
alternative vurderingsformer.
Lange prøver, især i matematik, udfordrer koncentrationen og skaber stress.
Uens behandling på tværs af institutioner
Ansøgning om hjælpemidler skal ofte gentages ved skoleskift, hvilket er
ressourcekrævende.
Nogle uddannelsessteder tillader ikke ekstra tid
en klar ulighed.
Nogle kommuner tilbyder ikke tilstrækkelig støtte.
Manglende viden og forståelse
Lærere mangler ofte indsigt i ordblindhedens mange facetter.
Ønske om mere undervisning om ordblindhed på læreruddannelsen.
Højtbegavede ordblinde overses og får ikke tilpasset støtte.
Teknologiske og administrative barrierer
Nota og AppWriter fungerer ikke optimalt
fx tekstbokse og kapitelstruktur.
Licensskift mellem programmer (CD-ORD, IntoWords) skaber forvirring.
E-Boks har eksempelvis ikke en oplæsningsfunktion for ordblinde
herved kan vigtig
post overses.
Mobiltelefoner bør anerkendes som legitime hjælpemidler.
Udfordringer i hverdagen
Manglende tid og ressourcer til individuel støtte.
Børn med
“gule” testresultater (ikke ordblinde, men med vanskeligheder) får ikke
adgang til samme hjælp.
Forældre oplever, at deres børn mister selvværd, når de ikke får den nødvendige
støtte.
FOLKETINGET INTERN
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 236: Henvendelse af 10/9-25 fra Majbritt Weber, Haderslev vedr. ordblindhed
Det er problematisk, at børn skal læse og skrive foran klassen
det skaber
utryghed.
Overgange og livslang støtte
Hjælpemidler bør følge CPR-nummeret
og ikke afhængige af skolevalg.
Der er udfordringer ved overgange mellem uddannelser da hjælpemidler skal
genansøges.
Lærerperspektivet
supplerende indsigt
udsagn fra læsevejleder
Alt tager længere tid for ordblinde elever
især med tekniske udfordringer.
Nota er uoverskuelig og ustabil
særligt ved billedbøger og graphic novels.
Retskrivningsprøven er urimelig for ordblinde
vurderingskriterier bør tilpasses.
Mundtlig danskprøve: Højtlæsning bør fritages helt for ordblinde
Med udgangspunkt i ovenstående kunne jeg godt tænke mig at vide?
Hvilke konkrete initiativer har I overvejet for at styrke indsatsen over for ordblinde
elever i folkeskolen?
Hvordan forestiller I jer, at lærernes kompetencer og ressourcer kan styrkes, således
at de i højere grad er i stand til at støtte disse elever i deres faglige udvikling?
Hvilke strategier ser I som mest hensigtsmæssige i forhold til at reducere de
udfordringer, som ordblinde børn typisk møder i undervisningssammenhæng?
Hvornår forventer I at iværksætte tiltag, der har til formål at forbedre ordblinde
elevers læringsbetingelser og dermed styrke deres faglige kompetencer?
Såfremt der planlægges konkrete handlinger på området, hvordan forestiller I jer, at
disse skal implementeres i praksis
både organisatorisk og pædagogisk?
FOLKETINGET INTERN