Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 226
Offentligt
Kære Mattias Tesfaye,
Vi deler ambitionen om en mere aktiv og varieret skoledag, og vi ønsker at bidrage konstruktivt til, at
den nationale strategi for bevægelse i Danmark lykkes, bliver ambitiøs og skaber langsigtede
forandringer.
Vi er dog bekymrede for, at de nuværende planer i udmøntningen ikke lever op til de ambitioner, som
aftalepartierne selv har formuleret. Ifølge aftalen skal strategien understøtte bevægelse i
undervisning og pauser, fremme bevægelsesglæde gennem hele elevens skoleforløb og styrke
samarbejdet mellem skoler og idrætsforeninger. Det er brede og vigtige strategiske mål – men det
nuværende design leverer kun på en meget snæver og kortsigtet del.
Vi anerkender, at STUK på den baggrund har igangsat et vigtigt arbejde med at formulere
pejlemærker. Vi deltager i arbejdet og oplever en positiv udvikling i samarbejdsvillighed og
lydhørhed på arbejdsgruppemøderne. Det giver os forventninger til, at denne proces, som vel og
mærke ikke har direkte sammenhæng med udmøntningsdesignet af den nationale strategi for
bevægelse, kan komme til at understøtte de ambitioner, som aftalepartierne har formuleret.
Samtidig vil vi gerne pege på nogle centrale opmærksomhedspunkter, som vi finder afgørende for,
at udmøntningen af selve strategien kan blive bæredygtig og skabe varige resultater for
bevægelsen i grundskolen:
1.
Behov for strategiske mål og succeskriterier
Strategien har brug for tydelige mål, så vi kan følge effekten og skabe forpligtelse hos skoler
og kommuner. At tælle events og kompetenceløft er ikke nok til at vise, om eleverne faktisk
bevæger sig mere, eller om bevægelsesglæden styrkes. Vi ønsker ikke minutkrav, der
begrænser skolernes frihed, men forpligtende strategiske mål, der giver fælles retning og
effekter på lang sigt.
2.
Begrænset geografisk rækkevidde
Strategiens kerneindsats dækker kun 70 skoler og suppleres af 25 events. Det er et meget
snævert nedslag i den samlede mængde af folkeskoler og elever. Risikoen er, at vi får lokale
øer af aktivitet, men uden den brede nationale forankring, som var intentionen. Endvidere
står det ikke tydeligt, at rekrutteringen af disse 70 skoler skal have fokus på at understøtte
dem som endnu intet gør.
3.
Langsigtet forankring
Udmøntningsdesignet for strategien løber frem til primo 2028 – men hvad sker der derefter?
Hvis ikke der sikres en plan for, hvordan kommuner og skoler kan videreføre indsatserne,
risikerer vi, at effekten forsvinder, når projektet stopper. Strategien bør, i vores forståelse,
sikre langvarige og bæredygtige forandringer.
4.
Erfaringer fra tidligere initiativer
Strategiens design minder i høj grad om det tidligere politiske initiativ
Fagene i Bevægelse.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 226: Henvendelse fra Dansk Skoleidræt, Danmarks Idrætsforbund og Danske Skoleelever om en mere aktiv skoledag
Det var heller ikke en egentlig strategi, men en række indsatser. Vi ser ikke, at det har skabt
varige resultater, hvorfor vi frygter at få samme resultat igen.
5.
Sammenhæng med fagfornyelsen
Der er oplagte synergier mellem bevægelsesstrategien og det udviklingsprogram som kører
i fagfornyelsen. Det bekymrer os, at der ikke er skrevet forpligtende processer ind mellem
disse to spor. Hvis de kobles tættere, kan bevægelse blive en integreret del af skolens faglige
udvikling.
6.
Et bredere perspektiv end efteruddannelse
Kompetenceløft og efteruddannelse er vigtige redskaber, men de kan ikke stå alene. De bør
følges af initiativer, der styrker samarbejder, strukturer og fællesskaber – sådan som aftalen
også lægger op til. Strategien bør derfor i højere grad understøtte sammenhængen til det
øvrige skolesystem og kommunernes egne strategier. Flere kommuner forventer, at en
national strategi kan give deres lokale indsatser et tydeligt ophæng og en stærkere
forankring. Tårnby Kommune (se bilag) er blot ét eksempel på en kommune, der efterspørger
denne sammenhæng. Hvis den nationale strategi formår at fungere som løftestang for
kommunernes arbejde, kan effekten blive langt mere varig og landsdækkende. Dette brede
perspektiv er fraværende i den nuværende udmøntning.
7.
Professionshøjskolernes rolle og kulturudvikling
Vi undrer os over, at der i designet ikke er skrevet forpligtende spor og målsætninger ind
omkring professionshøjskolernes egen kulturudvikling på området. Når
professionshøjskolerne blev udpeget til at løfte en central rolle, antager vi, at det også var en
politisk forventning, at de internt udvikler en kultur, hvor bevægelse integreres mere
systematisk i læreruddannelsen og efteruddannelsen. Det vil kunne styrke effekten og sikre,
at bevægelse for alvor bliver en naturlig del af skolens praksis.
Med henblik på at sikre, at den kommende nationale strategi for bevægelse kommer til at leve op til
ambitionerne i aftalen om fremtidens grundskole, vil vi gerne invitere til en politisk dialog. Her ønsker
vi at adressere vores bekymringspunkter og drøfte, hvordan processen for udarbejdelsen kan
justeres. Målet er en ambitiøs national strategi, der tydeligt sætter visioner for, hvordan idræt og
bevægelse kan styrkes i skolen i et langsigtet perspektiv.
Med venlig hilsen
Morten Jørgensen
Formand
Dansk Skoleidræt
Hans Natorp
Magnus Hermann
Formand
Formand
Danmarks Idrætsforbund Danske Skoleeelver