Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
3054039_0001.png
Til Uddannelsesordføreren
Vi retter denne henvendelse som landets to centrale faglige organisationer for henholdsvis
tysk- og engelsklærere på gymnasiet og hf. Vores fælles bekymring er dyb. Den aktuelle
plan om at gøre engelsk på C-niveau til det eneste obligatoriske fremmedsprog på
EPX-uddannelsen, mener vi, er et strategisk fejlgreb med vidtrækkende konsekvenser for
elever, erhvervsliv og Danmarks internationale geopolitiske position.
Desuden er det særdeles problematisk, at tyskfaget ikke er tænkt ind i den nuværende
EPX-struktur.
Tysk skal indføres på EPX, som et obligatorisk fag i de første to år af
EPX, samt at der bliver bedre muligheder for at løfte engelsk yderligere fra det
obligatoriske c-niveau.
Det er vigtigt for os at pointere, at sproglige færdigheder ikke blot er
"bløde kompetencer". De er afgørende, hvis vi vil begå os i en global verden – både kulturelt og
professionelt. Verden er under forandring lige nu - det europæiske perspektiv vil i de kommende
årtier fylde mere og derfor er engelsk og tysk vigtigt.
Hvorfor er forslaget problematisk?
1. Mundtlighed og den praksisorienterede kommunikation
er en absolut
nødvendighed i en global verden.
2. Fødekæden til sprogfagene brydes
Når 2. fremmedsprog ikke længere er obligatorisk, falder tilgangen markant i både
gymnasier, universiteter og læreruddannelser. Det udtørrer hele sprogfagenes
økosystem: færre studerende → færre kandidater → færre undervisere → lavere
kvalitet i fremtidige sproglige uddannelser – en negativ spiral, som er dyr og langsom
at genoprette. Der mangler allerede sproglærere, -elever og -studerende. Krisen er
dyb. Den vil kun blive forværet, når man ikke har mulighed for at tilvælge engelsk på
b-niveau eller fortsætter tysk - begge adgangsgivende niveauer til læreruddannelsen.
3. Arbejdskraft og konkurrenceevne
Danske virksomheder rapporterer allerede om mangel på medarbejdere med solide
tysk- og engelskkundskaber. At fjerne det obligatoriske 2. fremmedsprog vil forværre
rekrutteringsudfordringen og give vores nabolande en konkurrencefordel. Der er ikke
kun akademikere, der har brug for at kunne tale fremmedsprog. Det har resten af
arbejdsstyrken også.
4. Kulturel og demokratisk dannelse
Flere sprog åbner døre til nuanceret forståelse af internationale kilder, historiske
perspektiver og kulturel diversitet. Uden disse kompetencer risikerer vi både snævre
horisonter og misforståelser ved brug af generativ AI-materiale på tværs af sprog.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 214: Henvendelse af 3/8-25 fra Bodil Aase Frandsen Schmidt og Christian Smith om indførelse af engelsk og tysk på EPX- uddannelsen
3054039_0002.png
5. Sikkerheds- og samarbejdspolitiske hensyn
I en tid præget af krig i Europa og globale magtforskydninger er det afgørende, at
kommende generationer kan navigere på flere sprog – især tysk, der er nøglesproget
i EU’s største økonomi. Et ensidigt fokus på et basalt engelsk svækker Danmarks
diplomatiske og handelsmæssige handlekraft.
Vores forslag
Indfør tysk som obligatorisk fag de første to EPX-år, og bevar engelsk på mindst B-niveau.
Det er ikke blot et sprogfagligt spørgsmål – det er Danmarks fremtidige konkurrenceevne,
dannelse og sikkerhed.
Mulighed for at vælge engelsk b-niveau fra starten evt. på udvalgte linjer.
Mulighed for at løfte engelsk fra b-niveau til a-niveau på suppleringsåret.
Genindfør et obligatorisk tysk 2. fremmedsprog
(minimum C-niveau) på EPX,
med mulighed for progression til højere niveauer.
Mulighed for at vælge tysk 2. fremmedsprog på b- og/eller a-niveau på
suppleringsåret.
Sikre universitetsuddannede lærere i både i tysk og engelsk på alle niveauer.
Både på HF og VUC er der tradition for, at det er de universitetsuddannede lærere
med pædagogikum, som varetager undervisningen på c- og b-niveau. Det skal
fastholdes. Blandede lærerværelser er fint, men i sprogfagene ligger der en meget
stor viden for at kunne videreformidle sproget og kulturen til eleverne.
Etabler en evalueringsplan
efter tre år, der måler sprogfagets effekt på
arbejdsmarkedstilknytning, studiekompetence og interkulturelle færdigheder.
Konklusion
Vi opfordrer uddannelsesordførerne og ministeren til at overveje vores forslag.
Vi vil meget
gerne mødes for at diskutere dette yderligere
- det ligger os dybt på hjerte at sprog på
EPX, STX og i folkeskolen skal styrkes.
Med venlig hilsen
Bodil Aase Frandsen Schmidt
Forperson
Engelsklærerforeningen for stx og hf
Christian Smith
Forperson
Tysklærerforeningen for gymnasiet og HF