Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Til Børne- og Undervisningsudvalget
Bornholm, den 13. juni 2025
Kære medlemmer af Børne- og Undervisningsudvalget
Paradisbakkeskolens skolebestyrelse ønsker at gøre jer opmærksomme på en unik mulighed for at
styrke regeringens nye forsøgsordning for madskoler – samtidig med at sikre, at en velfungerende
bornholmsk succes kan videreføres og danne forbillede for resten af landet.
Paradisbakkeskolens madskole – kort fortalt
Drift siden 2021
(fire skoleår) med
70-75 % tilslutning
blandt eleverne.
Brugerbetaling:
15 kr. pr. måltid (10 kr. for familier med behov).
Undervisningsforankret model:
Hver uge står en halv klasse fra 5.–8. årgang for
madlavningen – i alt 10 skoledage årligt pr. elev – mens den anden halvdel oplever
fordybelse i det almindelige klasseværelse.
Skolehaven:
Elever i 3.–6. klasse (?? Er de i disse klassetrin) dyrker grøntsager, passer høns
og omsætter råvarer til klimavenlig mad.
Dokumenteret effekt:
Øget madmod, stærkere fællesskab og konkret forståelse for
bæredygtighed. Modellen er anerkendt af både forskere og andre skoler på landsplan.
Økonomi:
Bornholms Regionskommune støtter årligt med 1,3 mio. kr., men kommunens
pressede budget truer ordningens stabilitet.
Udfordring med den nye forsøgsordning
Regeringens lancerede pulje er et stærkt initiativ, men de nuværende rammer diskvalificerer de
allerede etablerede madskoler, fordi puljen er målrettet nystartede projekter, selv om
velfungerende modeller som vores kan levere evidens fra dag.
Usikkerhed omkring tilskudsloftet
kan skade den ellers store tilslutning til vores eksisterende ordning.
Kommuner med stram økonomi – som Bornholms Regionskommune – har svært ved at opretholde
den nuværende egenfinansiering uden statslig støtte.
Vores forslag
1.
Åbn puljen for “driftsbaserede demonstrationsskoler”
med min. to års dokumenteret
erfaring.
2.
Tillad differentieret tilskud
til ø- og yderområder, hvor driftsomkostninger er dokumenteret
højere.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 212: Henvendelse af 13/6-25 fra Kennet Larsen om madskolen på Bornholm
3.
Indgå et partnerskab
med Paradisbakkeskolen som sammenligningsgrundlag (“living lab”)
for nye madskoler – f.eks. gennem en tre-årig statslig medfinansiering, der trappes ned i
takt med, at andre kommuner tager modellen til sig.
4.
Knyt forskning til ordningen:
Vi står klar til at facilitere forskere, der vil måle på trivsel,
læring og sundhedseffekter.
Hvad vi beder om
Et møde hurtigst muligt for at drøfte, hvordan Paradisbakkeskolens erfaringer kan indgå
konstruktivt i forsøgsordningen.
Politisk opbakning til at justere puljekriterierne, så allerede veldokumenterede madskoler
kan blive en aktiv del af regeringens indsats.
Paradisbakkeskolens madskole er
meget mere end en kantine;
den er et praktisk
undervisningslaboratorium, der lever op til regeringens ambition om mere “hands-on” læring –
samme tænkning som juniormesterlærerordningen bygger på. Vi håber derfor, at I vil hjælpe os
med at sikre, at denne bornholmske succeshistorie kan fortsætte, inspirere og styrke madglæden
blandt børn i hele Danmark.
På bestyrelsens vegne
Med venlig hilsen
Kennet Larsen
Formand, Skolebestyrelsen, Paradisbakkeskolen, Nexø
Kontakt:
Tlf.: 24945090 [email protected]