Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
3053813_0001.png
Billedet er genereret med MidJourney og Adobe Photoshop
Generativ AI på
ungdomsuddannelserne
Anbefalinger til handling
med afsæt i unges behov og ønsker
Juni 2025
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
3053813_0002.png
Generativ AI på
ungdomsuddannelserne
Anbefalinger til handling med afsæt i unges behov og ønsker
Juni 2025
En del af Viden & Demokrati.
Et samarbejde mellem Democracy x og TrygFonden
Kontakt
Sigrid Vedel Neuhaus
[email protected]
Design og billeder
Assembly.design
2
Billedet er genereret med MidJourney og Adobe Photoshop
3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
3053813_0003.png
Indhold
Introduktion
Anbefaling 1
Fælles rammer
6
10
Anbefaling 2
Genbesøg af styringsdokumenter
12
Anbefaling 3
Lokale og nationale netværk
14
Anbefaling 4
Dialog og eksperimenter i klasselokalet
16
4
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
3053813_0004.png
Introduktion
Generativ AI har på mange måder udfordret uddannelsessystemet. Tek-
nologien udfordrer, hvordan vi genererer, interagerer med og bearbejder
viden. Underviserne famler for at finde den optimale balance i brugen af
teknologien. De unge ønsker at bruge teknologien på en fornuftig måde,
men er utålmodige for at komme i gang. Samtidig oplever de at have en
presset hverdag, hvor de nemt bliver udfordret på selvdisciplinen.
I efteråret 2024 blev der gennemført en ungedialog om generativ AI, hvor
elever på ungdomsuddannelser landet over satte fokus på temaerne læ-
ring, deepfakes og relationer. Mange af deltagerne gav udtryk for, at de
bruger teknologien, men få føler sig rigtig klædt på til at anvende den på
en konstruktiv måde – særligt i forbindelse med deres uddannelse. Delta-
gerne efterspurgte dialog og en afbalanceret tilgang til teknologien, som
sætter rammerne for, hvordan man bruger den på en god måde.
Den 14. maj 2025 blev der i en workshop på Kolding Bibliotek sat fokus på
læringstemaet, og hvordan de behov, der kom til udtryk i ungedialogen,
kunne omsættes til handling. I workshoppen deltog 14 repræsentanter fra
både gymnasiale og erhvervsuddannelser. Deltagerne spredte sig fra ele-
ver og undervisere til ledelsesniveau med blandt andet repræsentanter fra
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Uddannelsesforbundet
samt nærliggende uddannelsesinstitutioner. Derudover var Tænketanken
Fremtidens Biblioteker også repræsenteret.
Deltagerne blev igennem dagen udfordret til at bringe deres didaktiske
erfaringer og viden i spil, samtidig med at de tilsidesatte deres egen inte-
resse som for eksempel underviser eller uddannelsesleder for i stedet at
sætte sig i de unges sted og tage udgangspunkt i deres ønsker og behov.
6
7
De fik derudover det benspænd, at løsningerne ikke måtte pege tilbage
på handling hos eleverne selv.
Med dette udgangspunkt blev der på workshoppen udarbejdet fire kon-
krete anbefalinger. Det tydeliggøres i anbefalingerne, at der er behov for
nationale rammer, opdatering af styringsdokumenter, styrkelse af fag-net-
værk samt dialog og eksperimenter i klasseværelset. Anbefalingerne
strækker sig altså fra konkrete handlinger i klasseværelset til udform-
ning af en national rammesætning – de dækker bredt og indikerer, at
dette er en problemstilling, der skal håndteres på flere niveauer og i flere
ombæringer.
Anbefalingerne er struktureret således, at deltagerne først har opsum-
meret en problemstilling identificeret ud fra ungedialogen, som de har
udvalgt at forholde sig til, deres vurdering heraf efterfulgt af deres løs-
ningsforslag og en udpegning af, hvem dette henvender sig til.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
3053813_0005.png
Anbefalinger
9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
3053813_0006.png
Anbefaling : Fælles rammer
Problemstilling: De unge efterlyser bedre rammer og retningslinjer for, hvordan
de kan bruge generativ AI på en god og konstruktiv måde i læringssammenhæng.
Vurdering
Elever på tværs af ungdomsuddannelser
udtrykker et behov for fælles retningslinjer i
brugen af AI, da der er en vag grænse mel-
lem, hvad der er hensigtsmæssig brug, og
hvad der ikke er. AI bliver en større del af al-
les hverdag, især hos elever, derfor er vi nødt
til at lave rammer, der giver elever mulighed
for at vide, hvornår de må bruge AI.
Det skal ikke være op til den enkelte faglæ-
rers tolkning.
Løsning
Nationalt: Prøve- eksamensbekendtgørelser
skal revideres.
Der er behov for afklaring af copyright ved
brug af generativ AI.
Der skal komme nogle overordnede rammer
som dækker nationalt, rammerne skal dække
meget bredt og løst, sådan at der tages hen-
syn til alle uddannelser og alle fag, og så skal
rammerne strammes mere op, når man går
længere ned i systemet, sådan at uddannelser
selv kan ændre og tilpasse rammerne i for-
hold til deres individuelle måde at køre under-
visningen på samt de forskellige fag. Der skal
være forskellige rammer for alle de forskellige
fag, eftersom de er meget forskellige og der-
for ikke kan have de samme rammer. Lærerne
selv skal være med til at sætte rammerne op,
sådan at de passer til deres egne fag og de-
res måder at undervise på. Her skal rammerne
være meget tydelige, i forhold til hvad og hvor-
dan eleverne må bruge AI, og rammerne skal
løbende tages op til årlig revision, da AI bliver
ved med at udvikle sig, og derfor er lærerne
nødt til at tage stilling til udviklingen.
Inddragelse af elevrepræsentanter til at ud-
arbejde lokale retningslinjer.
I beskrivelser af fagene skal der være afsnit
om brug af digitale hjælpemidler.
Tydelig angivelse i den enkelte opgave om,
hvordan eleverne skal/kan bruge AI.
Evt. et ark fra lærerne til eleverne om, hvad
eleverne må bruge AI til, også til hver indi-
viduel opgave, hvis opgaven har lidt andre
regler for AI end de normale rammer.
Implementering
Nationalt: Styrelsen for Undervisning og Kva-
litet, Børne- og Undervisningsministeriet.
Lokalt: Lokal ledelse på uddannelserne (evt.
AI-gruppe), som reviderer det og er med til
at lægge overordnede rammer for uddan-
nelsen, også faggrupper.
10
11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
Anbefaling 2: Genbesøg af styringsdokumenter
Problemstilling: Eleverne efterspørger AI i undervisningen.
Vurdering
Alle skoler har til dels beståelsestaxametre,
så derfor underviser de efter, at eleverne skal
bestå. Derfor bliver eleverne ikke så dygtige,
som de kan. Det sikrer heller ikke, at elever-
ne undervises indenfor samme rammer og
dermed får de samme forudsætninger.
Det er styredokumenterne, der er be-
stemmende for, hvad der undervises i, og
hvordan det gøres, men de nuværende
lærerplaner, vejledninger og prøveformer
indeholder for nuværende ikke forhold an-
gående AI. Derfor er der behov for, at AI
nævnes konkret som et nyt fagområde, der
er en del af alle fag og en ny, moderne al-
men dannelse.
Det er de fælles rammer som læreplaner, vej-
ledninger og prøveformer, der styrer, hvad der
kræves af elever og lærere. De er ikke blevet
opdateret siden AI’s indtog i uddannelsesver-
denen, og det gør, at måden, elever lærer på
og går til eksamen på, ikke stemmer overens
med den måde, de arbejder til dagligt, samt
de kompetencer, som erhvervslivet ønsker.
Elevernes arbejdsformer ændrer sig meget
hurtigere, end fagene gør, da eleverne na-
turligt eksperimenterer og finder nye veje til
at komme i mål med opgaver og optimere
deres arbejdsindsats.
Der er behov for ensartede krav til AI’s rolle
i undervisningen. Hvis der ikke sættes ens-
artede krav, skaber det uens uddannelser,
og elever, der på papiret har samme uddan-
nelse, kommer ud med vidt forskellige for-
udsætninger. Det skaber ulighed eleverne
imellem og for modtagerne af disse elever.
Det er vigtigt, at eleverne får mulighed for
at bruge AI og udvikle deres kompetencer,
uden at de bliver mistænkt for snyd. Fokus
skal være på udvikling og ikke forbud og straf.
Fagkonsulenterne og de faglige udvalg agerer
allerede bindeled mellem uddannelsesinsti-
tutionerne og embedsværket. De spiller en
central rolle i implementeringen af de politiske
beslutninger, men også i at give den oplevede
praksis på uddannelsesinstitutionerne videre.
Det er derfor en infrastruktur, der oplagt kan
anvendes til dette formål også.
Løsning
Det skal laves nye styringsdokumenter
(læreplaner, vejledninger og eksamensbe-
kendtgørelser).
Politisk skal der skabes et pres for at få
nye læreplaner, vejledninger og opdate-
rede prøveformer. Det er allerede sket på
universitetet og på hovedforløbsdelen på
EUD-uddannelserne, hvor AI er en naturlig
del af undervisningen og eksamen.
Styringsdokumenter skal indeholde kon-
krete krav/anvisninger til, hvordan AI skal
bruges i de enkelte fag. De krav skal være
de samme i f.eks. danskfaget på tværs af
ungdomsuddannelserne og afspejle, hvor-
dan man arbejder med AI på videregåen-
de uddannelser og i erhvervslivet. Det skal
også være tydeligt, hvilken rolle AI skal spil-
le i forbindelse med eksamen.
Efter styredokumenterne er blevet opdate-
ret, er det en opgave for læringskonsulenter
og fagkonsulenter at identificere gode an-
vendelsesområder for AI i fagene.
Implementering
Politikere, ledelser, fagkonsulenter, Styrel-
sen for Undervisning og Kvalitet og faglige
udvalg skal fælles lave de nye læreplaner.
Løsningen henvender sig i sidste ende til
eleverne, da det er deres vilkår, der forbed-
res, og de i højere grad bliver klædt på til
nu-/fremtiden
12
13
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
Anbefaling 3: Lokale og nationale netværk
Problemstilling: Der er markante forskelle mellem faggrupper og undervisere i
forhold til både kendskab til og lysten til at bruge generativ AI.
Vurdering
Vi bliver nødt til at opkvalificere lærerne for
at kunne tage dialogen om AI med eleverne.
Mange undervisere oplever AI som enten
irrelevant for deres fag eller som en tekno-
logisk barriere. Dette fører til en skævhed i
implementeringen, hvor nogle fagområder
eksperimenterer og udvikler praksis, mens
andre står stille. Der er derfor behov for at ty-
deliggøre og formidle de faglige muligheder
og konkrete gevinster ved AI – målrettet den
enkelte faglighed.
Når elever oplever, at deres lærere enten
er usikre på eller direkte modstandere af
brugen af AI, risikerer de at gå glip af vigtig
dannelse i forhold til digitalt medborger-
skab og kritisk brug af teknologi. Der opstår
et digitalt dannelsesmæssigt underskud.
Det kan skabe ulighed mellem fag og sko-
ler, men også mellem elevernes fremtidige
muligheder i uddannelse og job. Derfor er
det afgørende, at alle faggrupper får mulig-
hed for at udvikle en relevant, faglig og pæ-
dagogisk anvendelse af AI.
14
Løsning
Vi foreslår to niveauer af løsninger; lokalt i
faggrupper på skolen og et nationalt fagligt
netværk.
Lokalt niveau:
×
Implementering
Nationalt niveau:
×
Primær målgruppe: lærere og faggrupper på
ungdomsuddannelser.
Implementering: Ledelsen bør støtte proces-
sen med tid, anerkendelse og rammer for
afprøvning. Kommuner, regioner og statslige
aktører (fx Børne– og Undervisningsmini-
steriet) kan understøtte med ressourcer og
strukturer.
Facilitatorer: AI-ambassadører eller “super-
brugere” i faggrupper samt nationale AI-fagli-
ge netværk. Inddrag elever med input til, hvad
AI kunne bruges til.
Etabler et nationalt/regionalt netværk
af faglærere, der har dokumenteret er-
faring og begejstring for AI i undervis-
ningen.
Udvikl fagspecifikke og praksisnære ef-
teruddannelsesforløb i AI med konkrete
undervisningsforløb og materiale.
Gør det muligt for skoler at tilmelde sig
og sende lærere til disse kurser, med
økonomisk støtte eller anerkendelse i
efteruddannelsessystemet.
Fagkonsulenterne – hvordan inddrager
vi dem? Fagkonsulenterne kan bruge
deres netværk til at finde superbrugere.
Gennemfør en systematisk behovsaf-
dækning i faggrupper: Hvad kender vi
allerede til? Hvad er vi nysgerrige på?
Hvad savner vi viden om?
Lav små, konkrete eksperimenter i un-
dervisningen, som afspejler faglige mål
og AI-muligheder (f.eks. brug af AI til
tekstforståelse i dansk, databehandling
i samfundsfag, kodehjælp i informatik).
Skab en evalueringskultur, hvor lærere
deler erfaringer åbent og uformelt – fx
via korte oplæg på teammøder.
Udpeg “AI-ambassadører” blandt læ-
rerne til at støtte kolleger i samme fag-
gruppe.
×
×
×
×
×
×
15
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
Anbefaling 4: Dialog og eksperimenter i klasselokalet
Problemstilling: AI anvendes allerede af de fleste elever, uden lærerstyring, og der
er opstået et forhold af mistillid og distance mellem lærere og elever. Alt imens
bliver AI generelt inddraget for lidt eller uhensigtsmæssigt i undervisningen.
Vurdering
Der mangler dialog mellem lærere og ele-
verne om formålet med undervisningen,
herunder om AI understøtter de fagdidak-
tiske formål.
Der mangler også en bevidsthed hos un-
derviserne om, hvad AI ikke kan, og hvordan
den påvirker elevernes dannelsesproces og
selvstændighed.
Der mangler et rum, der skaber nysgerrighed,
engagement, motivation og tillid i undervis-
ningen. Det er vigtigt, at eleverne mærker,
at undervisningen giver mening og ikke bli-
ver en produktionsmaskine af spørgsmål og
svar genereret af AI.
Løsning
Der kan i første ombæring udvælges nogle
egnede fokusområder, hvor lærere og ele-
ver eksperimenterer problemløsende med
inddragelse af AI-værktøjer. Rammen ud-
pensles af læreren, idet eleverne ikke skal
have ansvaret for processen. Men den kan
sagtens tage udgangspunkt i, hvad eleverne
siger om, hvordan de allerede bruger AI
i det pågældende fag, og dermed bygge
videre på deres erfaringer.
Sådanne eksperimenter kan kun udføres i
øvelsesrummet og ikke i eksamenssam-
menhænge.
Egnede fokusområder kan være et par re-
præsentative fag, hvor det ene fag er oplagt
i AI-sammenhæng (fx afsætning), mens det
andet oplever AI som en trussel mod faget
(fx sprogfag). Resultatet af dette eksperi-
mentelle rum er, at der skabes nogle nye
koncepter og best-cases, der højner kom-
petenceniveauet og deles med andre
undervisere.
Derudover kan processen også klarlægge,
hvor i fagene AI er et hensigtsmæssigt
værktøj, og hvor det hæmmer læring.
Implementering
Det skal lærere og elever på lokalplan. Men
rummet skal skabes af ledelsen. Elever kan
erfaringsdele i eksisterende lokale råd og ud-
valg. Det kan lærere også.
16
17
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 211: Henvendelse af 31/7-25 fra Democracy x om anmodning om foretræde for udvalget om generativ AI
3053813_0010.png
Generativ AI på ungdomsuddannelserne
Anbefalinger til handling med afsæt i unges behov og ønsker
Juni 2025
Workshoppen blev afholdt som en del af workshoprækken Genererer AI
læring? Interessentworkshop om generativ AI i læringssammenhæng. I
forlængelse heraf afholdt Tænketanken Fremtidens Biblioteker en work-
shop om informationskompetencer og generativ AI – Hvordan arbejder vi
med dem på tværs af institutioner, uddannelsestrin og fagskel? Resultater-
ne herfra kan læses her.