Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 206
Offentligt
København den 3. juli 2025
Til Børne- og undervisningsminister Matias Tesfaye
Cc. medlemmer af Folketingets Børne- og undervisningsudvalg
Som medlemmer af Skolealliancen for Specialundervisningstilbud ønsker vi hermed at kommentere på de
breve, børne- og undervisningsministeren har sendt til hhv. Børne- og undervisningsudvalget samt kommu-
nalbestyrelserne som opsamling på resultaterne fra STUK’s første tilsyn med kommunernes indgåelse af
kvalitetsaftaler med specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem og med behandlings- og specialun-
dervisningstilbud.
STUK har ligeledes præsenteret resultaterne for Skolealliancen for Specialundervisningstilbud. Skoleallian-
cen har derudover holdt møde med STUK, hvor der var en konstruktiv dialog om tilsynet med kvalitetsafta-
lerne. Derfor undrer vi os over ministerens udlægning, idet ministeren i brevet til udvalget skriver, at ”Ingen
kvalitetsaftaler, som hidtil er undersøgt, opfylder kravene i folkeskoleloven” og vi vil derfor gerne nuancere
perspektiverne i brevet.
Først og fremmest vil vi gerne understrege, at de 176 kvalitetsaftaler er indgået ud fra kommunernes vur-
dering af tilbuddenes kvalitet. Derfor er det væsentligt at skelne mellem kvaliteten af kvalitetsaftalerne,
som STUK forholder sig til, og kvaliteten af specialundervisningstilbuddene. Derudover er det vigtigt at slå
fast, at der er væsentlig forskel på, hvorvidt der er mangler i kvalitetsaftalens indhold, eller om kvalitetsaf-
talen indeholder et egentligt lovbrud jf. folkeskoleloven og lov om behandlings- og specialundervisningstil-
bud. Endelig er det i den sammenhæng vigtigt at pointere, at kommunen i så fald har godkendt dette for-
mentlig ikke tilsigtede lovbrud, da alle de gennemgåede kvalitetsaftaler er godkendte aftaler.
I brevet til kommunalbestyrelserne fremhæves blandt andet ”Tilbud med matrikler med for stor geografisk
afstand” som væsentlige mangler. Her vil vi påpege, at dette kriterie hverken fremgår af lovgivning eller vej-
ledning, men af ”Spørgsmål og svar” på STUK’s hjemmeside, som i øvrigt blev offentliggjort og opdateret
undervejs i overgangsperioden for indgåelsen af kvalitetsaftalerne. Vi har tidligere påpeget vores kritik og
været i dialog med STUK herom, idet denne vejledning fra STUK ikke tager højde for bevæggrundene for
skolens organisering, men udelukkende forholder sig til et skøn ud fra den geografiske afstand mellem ma-
trikler.
Af mindre mangler viser resultaterne en mangelfuld eller manglende beskrivelse af blandt andet ”Elevernes
lærings- og undervisningsmæssige behov” samt ”Medarbejdernes kvalifikationer og kompetencer til at va-
retage specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i hele folkeskolens fagrække.”. I denne
sammenhæng vil vi påpege, at vi i en længere periode har været og fortsat er i dialog med STUK om, hvor-
når disse punkter i kvalitetsaftalerne kan vurderes fyldestgørende i deres beskrivelse, idet der ikke forelig-
ger nogen vejledning hertil. Dialogen med både STUK og skolerne har handlet om, ”hvad” og ”hvordan”
disse punkter skal udfyldes i kvalitetsaftalen, frem for hvorvidt skolerne må siges at leve op til kravene jf.
folkeskoleloven.
De foreløbige resultater fra STUK’s tilsyn kan således siges at være udtryk for en kort indkøringsfase og
manglende vejledning til både kommuner og specialundervisningstilbud, om hvordan kvalitetsaftalen kon-
kret skal udfyldes. Det er derfor vores vurdering, at konklusionen på STUK’s tilsyn er, at der er tale om før-
ste runde af godkendelse af en helt ny aftaleform, som derfor kræver tydeligere vejledning og en helt
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 206: Henvendelse af 3/7-25 fra LOS - Landsorganisationen for sociale tilbud om tilsyn med kvalitetsaftalerne fra parter i Skolealliancen for specialundervisningstilbud
naturlig justering efter første forsøg. Konklusionen kan derimod ikke være, at kvaliteten på specialundervis-
ningstilbuddene ikke er høj, da det ikke er det, STUK har ført tilsyn med.
Til gengæld er det vigtigt at være opmærksom på, at de første tilsyn fra både kommuner og Socialtilsyn på
baggrund af de godkendte kvalitetsaftaler nu er afholdt. Tilsynet er et vigtigt redskab til at sikre kvaliteten
på skolerne, hvorfor vi har et tæt samarbejde med både skoler, Socialtilsyn og kommuner om, hvordan vi
sikrer konstruktive og dialogorienterede tilsyn.
Vi vil meget gerne invitere ministeren og udvalget på besøg på et behandlings- og specialundervisningstil-
bud for at drøfte, hvordan tilbuddene arbejder med at sikre høj kvalitet i arbejdet og for at møde elever,
lærere og pædagoger.
Vi håber, at ministeren og udvalget vil tage vores bemærkninger med i det videre udviklingsarbejde på om-
rådet.
Vi står selvsagt til rådighed for spørgsmål og dialog om kvalitetssikring af specialundervisningstilbuddene på
børne- og ungehjem og på behandlings- og specialundervisningstilbuddene.
Med venlig hilsen
Mads Roke Clausen
Direktør, LOS
Jon Krog
Direktør, Selveje Danmark
Hanne Dalsgaard
Formand, FADD
Peder Meisner
Generalsekretær, KFUM’s Sociale Arbejde
Poul Erik Clausen
Generalsekretær, Jysk Børneforsorg/Fredehjem
Ebbe Wendt Lorenzen
Generalsekretær, LIVSVÆRK