Fagligt notat til undervisningsordførerne vedrørende
religionsfaget i EPX-uddannelserne
I forbindelse med den kommende uddannelsesreform og forandringen af det gymnasiale landskab i
Danmark,
er det Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF’s håb, at
undervisningsordførerne vil
betænke faget religion i forbindelse med fagrækken. Dette notat beskriver, hvordan religionsfaget rummer
de almendannende og fagspecifikke kompetencer, som unge mennesker og en hel række af professioner i
Danmark behøver.
Det er Religionslærerforeningens klare anbefaling, at faget fortsat er ikke-konfessionelt, så der undervises i
væsentlige verdensreligioner; kristendom, islam, jødedom, buddhisme og hinduisme, samt at der er
mulighed for at inddrage yderligere aspekter undervejs i faget. Vi vil dog også opfordre til, at kristendom
stadig fylder 30% af undervisningen, fordi det korresponderer med det danske samfund og den danske
kulturhistorie.
Undervisning i religion sikrer et fundament for og en forståelse af det danske
samfund.
Danmark og dansk kultur er uløseligt forbundet med kristendommen. For at kunne være borger i Danmark er
det nødvendigt og ønskværdigt, at unge får en bred og almen viden om de danske helligdages betydning, de
nationale symboler og forholder
sig til forskellige forståelser af begrebet ”danskhed”. Faget religion giver
ikke blot indblik i nutiden, men åbner også for et religionshistorisk perspektiv på disse, hvor både
reformationen og grundloven med fordel kan inddrages. Ligeledes kan det religionshistoriske perspektiv
bidrage til at tale om velfærdsstatens grundlæggelse, samt forklare Danmarks særegenhed, som en lang
række professioner må forholde sig til i deres daglige arbejde.
Undervisning i religion giver kompetencer i forhold til menneske- og natursyn
I faget religion er det muligt at tage de svære diskussioner om, hvor meget et menneske er værd, og hvornår
et liv er værdigt, da etik er en naturlig og vigtig bestanddel af undervisningen i forskellige religioner. Som
fagprofessionel konfronteres man ofte med etiske dilemmaer og en grundlæggende viden om, hvad etik er,
hvor det kommer fra og forskellige typer af etik. Det vil danne et nødvendigt fundament for de kommende
professioner. I religionerne er der tillige forskellige menneske- og natursyn, som er betydningsfulde i forhold
til, hvordan vi anskuer mennesker, naturen og naturens ressourcer. Et vigtigt aspekt i forhold til både
velfærdsarbejde og i forbindelse med klima og bæredygtighed og tilknyttede professioner.
Religioner bidrager desuden med en praksis for det enkelte menneskes liv. Undervisning i religion vil give en
viden om religiøse dogmer og religiøse forestillinger, der kan give en grundlæggende forståelse af, hvorfor
mennesker handler, som de gør, hvilket er væsentlig i næsten hvilken som helst arbejdssituation i et
multireligiøst samfund.
Undervisning i religion skaber globale og interkulturelle indsigter
I dagens samfund er det helt nødvendigt at forstå religiøs og kulturel mangfoldighed for at kunne arbejde
professionelt i en lang række stillinger. Lærere, socialrådgivere, sygeplejersker, læger, politibetjente, sosu-
assistenter m.fl. møder dagligt borgere med forskellige religiøse baggrunde. Kendskab til, hvordan religion
påvirker fx identitet, madvaner, kropsopfattelser, ritualer, kommunikation, seksualitet, kønsforståelse,
sygdomsforståelse og helligdagspraksisser er afgørende for at kunne håndtere borgernes behov
professionelt, imødekommende og konfliktforebyggende.