Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 193
Offentligt
3044643_0001.png
Til samtlige kommunalbestyrelser
Kommunernes ansvar for at sikre kvalitet og overholdelse af
folkeskoleloven ved indgåelse af kvalitetsaftaler med behandlings-
og specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på
børne- og ungehjem
Kære kommunalbestyrelser
Jeg vil med dette brev understrege vigtigheden af, at alle kommuner ved
indgåelse af kvalitetsaftaler med behandlings- og
specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og
ungehjem er opmærksomme på, at aftalerne lever op til kravene i
folkeskoleloven. Eleverne på disse tilbud hører til blandt de mest
udfordrede i folkeskolen og har brug for undervisningstilbud af høj
kvalitet. Baggrunden for de nye regler om indgåelse af kvalitetsaftaler var
blandt andet, at elever på disse tilbud tidligere ikke fik den undervisning,
de har krav på, og at der var væsentlige udfordringer med at leve op til
folkeskolelovens regler.
Jeg sender brevet på baggrund af de foreløbige og bekymrende
resultater, som jeg er blevet orienteret om fra det tilsyn med
kommunernes indgåelse af kvalitetsaftaler, som Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet har indledt i skoleåret 2024/25.
Hvad viser tilsynet?
Styrelsen har orienteret mig om de foreløbige resultater fra tilsynet af
indtil videre 32 ud af 176 kvalitetsaftaler, som er indgået fordelt på 65
kommuner. Tilsynet viser, at:
-
-
Ingen kvalitetsaftaler, som hidtil er undersøgt, opfylder alle
kravene til kvalitetsaftaler ifølge folkeskoleloven.
Alle kvalitetsaftaler har enten mindre mangler i form af
manglende eller uklare beskrivelser af praksis eller væsentlige
mangler.
De væsentlige mangler
består i:
o
Beskrivelser af en ulovlig praksis, hvor tilbudsleder selv
fritager for fag og prøver, hvilket denne ikke har
kompetence til.
o
For få elever i henhold til lovens krav.
20. juni 2025
Sagsnr.: 25/13853
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
-
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 193: Orientering om tilsyn med kvalitetsaftaler, fra børne- og undervisningsministeren
o
o
-
Brug af ungdomsskole som behandlings- og
specialundervisningstilbud.
Tilbud med matrikler med for stor geografisk afstand.
Side 2/3
De mindre mangler
består navnlig i en mangelfuld eller
manglende beskrivelse af:
o
Elevernes lærings- og undervisningsmæssige behov. Ofte
beskrives alene de sociale og sundhedsmæssige
udfordringer.
o
o
Tilbuddenes adgang til undervisningsfaciliteter til hele
folkeskolens fagrække.
Beliggenhedskommunens og tilbuddets samarbejde om
at sikre et helhedsorienteret tilbud til eleven.
Kvalitetsaftalen skal bl.a. indeholde oplysninger om
hvilken lokal folkeskoleleder, der har ansvaret for
prøveafholdelse og prøvefritagelse for tilbuddets elever.
o
Medarbejdernes kvalifikationer og kompetencer til at
varetage specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand i hele folkeskolens fagrække.
Hvordan følger ministeriet op i tilsynet?
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet følger op på alle kvalitetsaftaler,
der har mangler. Hvordan der følges op afhænger af manglerne i den
konkrete kvalitetsaftale:
For kvalitetsaftaler med mindre mangler modtager kommunen
henstillinger fra styrelsen om at håndtere manglerne i en ny
kvalitetsaftale med tilbuddet. Kommunen orienterer styrelsen, når
kvalitetsaftalen er revideret.
For kvalitetsaftaler med væsentlige mangler eller beskrivelse af
ulovmedholdelig praksis går styrelsen i dialog med kommunen.
Kommunen skal håndtere manglerne i kvalitetsaftalen og
fremsende en revideret kvalitetsaftale, som styrelsen vurderer. På
baggrund af kommunens oplysninger vil styrelsen i hvert enkelt
tilfælde tage stilling til, om der er grundlag for, at styrelsen
træffer afgørelse om at pålægge kommunen at sikre, at
kvalitetsaftalen opfylder kravene i folkeskoleloven. Hvis
kommunen ikke opfylder pålægget, kan styrelsen give
kommunen påbud om ikke at benytte tilbuddet.
Når styrelsen giver henstillinger til en kommune om ét tilbud, henstilles
det også, at kommunen genbesøger kommunens øvrige kvalitetsaftaler
for eventuel revidering af samme.
Det kommunale ansvar for kvaliteten og tilsynets videre proces
Jeg er opmærksom på, at kvalitetsaftalerne er et nyt redskab for
kommunerne, og der kan være en indkøringsperiode med
opstartsvanskeligheder. Det ændrer dog ikke på, at de første resultater fra
tilsynet er bekymrende og peger på, at kommunerne ikke fuldt ud
efterlever de forpligtelser, der påhviler dem som ansvarlig myndighed.
Jeg forventer, at alle kommuner med tilsynets resultater in mente sikrer,
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 193: Orientering om tilsyn med kvalitetsaftaler, fra børne- og undervisningsministeren
3044643_0003.png
at deres kvalitetsaftaler med behandlings- og specialundervisningstilbud
og specialundervisningstilbud på børne- og ungehjem lever op til kravene
i folkeskoleloven. Det skal også ses i lyset af, at Styrelsen for Undervisning
og Kvalitet har gennemført en omfattende vejledningsindsats om de nye
regler siden ikrafttræden pr. 1. januar 2024, herunder på ministeriets
hjemmeside
(Særlige
specialundervisningstilbud (tidligere interne skoler) | Børne– og
Undervisningsministeriet
), ved dialogmøder, webinarer og besvarelse af
henvendelser samt etablering af kommunale netværk i regionerne for at
understøtte det kommunale tilsynsarbejde.
Jeg har tillid til, at styrelsen nu i en dialog med de relevante kommuner
fortsætter tilsynsarbejdet og konkret vurderer behovet for at tage de
sanktioner i brug, som Folketinget har vedtaget.
Jeg har orienteret Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg om de
foreløbige resultater af tilsynet. Det er min forventning, at alle kommuner
fremover vil efterleve reglerne om kvalitetsaftaler med behandlings- og
specialundervisningstilbud og specialundervisningstilbud på børne- og
ungehjem og således være fuldt opmærksomme på at sikre et relevant
undervisningstilbud af høj kvalitet for alle elever, så også udsatte børn og
unge får den undervisning, de har behov for og krav på.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye