Revidering af folkeskolens trivselsmåling
Det er vigtigt at følge med i, hvordan trivslen blandt børn og unge udvikler sig
–
kun på den
måde kan vi sætte ind med de rigtige indsatser. Trivselskommissionen anbefaler en revidering
af de nationale trivselsmålinger. Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) er både fra en
videnskabelig og praktisk synsvinkel det bedst dokumenterede og dermed mest retvisende
standardiseret sæt af spørgsmål til måling af trivsel. Revisionen af den nationale trivselsmåling
i folkeskolen bør derfor baseres sig på SDQ.
Det kræver politisk handling at sikre børn og unges trivsel
Hvis vi som samfund vil tage mistrivsel blandt børn og unge alvorligt, kræver det, at vi har
pålidelige data som grundlag for beslutninger. Det har vi ikke i dag. Den nuværende
trivselsmåling i folkeskolen lever ikke op til sit formål - en evaluering viser, at
”Navnlig var
spørgsmålene ikke så gode til at måle elevernes psykiske velbefindende, som ellers kan siges at
udgøre kernen i trivsel”
1
. Det betyder, at politikere og forvaltning i dag træffer beslutninger og
tilrettelægger indsatser på et grundlag, der ikke er retvisende. Det er ikke bare fagligt
problematisk
–
det er også politisk risikabelt. Derfor er det positivt, at Trivselskommissionen
anbefaler at fastholde, men revidere, trivselsmålingerne på uddannelsesområdet.
2
Ved at indføre Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) som standard for trivselsmåling i
skolen får vi et redskab, som allerede er anbefalet af både Sundhedsstyrelsen og
Socialstyrelsen, og som mange kommuner allerede kender og bruger. SDQ kan både bruges
lokalt i den enkelte klasse og nationalt som et sammenligneligt redskab. Det vil give bedre
mulighed for at sætte målrettet og rettidig ind
–
og dermed også for at mindske behovet for
mere indgribende indsatser senere i livet.
Når børn og unge mistrives, koster det dyrt. Både menneskeligt og samfundsøkonomisk.
SDQ er et veldokumenteret og lettilgængeligt redskab bør det være en politisk prioritet at gøre
SDQ til det nye nationale måleværktøj for trivsel i folkeskolen.
Fordelene ved brugen af SDQ som måleredskab:
•
Redskabet er evidensbaseret og allerede et kendt værktøj i kommunerne gennem den
kommunalt ejede forening BørnUngeLiv
•
Redskabet skelner tydeligt mellem trivsel, let trivsel, moderat mistrivsel og svær
mistrivsel
•
Redskabet er internationalt anerkendt
Revidering af trivselsmålingerne er nødvendig
Trivsel er et bredt begreb, der kræver stor omhu at måle korrekt. I WHOs definition af trivsel er
daglig social funktion et gennemgående træk. SDQ er det aktuelt bedst dokumenterede
spørgebatteri til måling af trivsel og måler, hvordan børn/unge fungerer i deres hverdag.3–5
SDQ måler ikke alene på barnets/den unges udfordringer, men også på styrkesider, hvilket
giver en mere nuanceret måling af trivsel. Derudover er SDQ særlig god til at skelne mellem
trivsel (ca. 80 pct.), let mistrivsel (ca. 10 pct.), moderat mistrivsel (ca. 5 pct.) og svær mistrivsel
psykiatrifonden.dk