Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 186
Offentligt
3042205_0001.png
Revidering af folkeskolens trivselsmåling
Det er vigtigt at følge med i, hvordan trivslen blandt børn og unge udvikler sig
kun på den
måde kan vi sætte ind med de rigtige indsatser. Trivselskommissionen anbefaler en revidering
af de nationale trivselsmålinger. Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) er både fra en
videnskabelig og praktisk synsvinkel det bedst dokumenterede og dermed mest retvisende
standardiseret sæt af spørgsmål til måling af trivsel. Revisionen af den nationale trivselsmåling
i folkeskolen bør derfor baseres sig på SDQ.
Det kræver politisk handling at sikre børn og unges trivsel
Hvis vi som samfund vil tage mistrivsel blandt børn og unge alvorligt, kræver det, at vi har
pålidelige data som grundlag for beslutninger. Det har vi ikke i dag. Den nuværende
trivselsmåling i folkeskolen lever ikke op til sit formål - en evaluering viser, at
”Navnlig var
spørgsmålene ikke så gode til at måle elevernes psykiske velbefindende, som ellers kan siges at
udgøre kernen i trivsel”
1
. Det betyder, at politikere og forvaltning i dag træffer beslutninger og
tilrettelægger indsatser på et grundlag, der ikke er retvisende. Det er ikke bare fagligt
problematisk
det er også politisk risikabelt. Derfor er det positivt, at Trivselskommissionen
anbefaler at fastholde, men revidere, trivselsmålingerne på uddannelsesområdet.
2
Ved at indføre Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) som standard for trivselsmåling i
skolen får vi et redskab, som allerede er anbefalet af både Sundhedsstyrelsen og
Socialstyrelsen, og som mange kommuner allerede kender og bruger. SDQ kan både bruges
lokalt i den enkelte klasse og nationalt som et sammenligneligt redskab. Det vil give bedre
mulighed for at sætte målrettet og rettidig ind
og dermed også for at mindske behovet for
mere indgribende indsatser senere i livet.
Når børn og unge mistrives, koster det dyrt. Både menneskeligt og samfundsøkonomisk.
SDQ er et veldokumenteret og lettilgængeligt redskab bør det være en politisk prioritet at gøre
SDQ til det nye nationale måleværktøj for trivsel i folkeskolen.
Fordelene ved brugen af SDQ som måleredskab:
Redskabet er evidensbaseret og allerede et kendt værktøj i kommunerne gennem den
kommunalt ejede forening BørnUngeLiv
Redskabet skelner tydeligt mellem trivsel, let trivsel, moderat mistrivsel og svær
mistrivsel
Redskabet er internationalt anerkendt
Revidering af trivselsmålingerne er nødvendig
Trivsel er et bredt begreb, der kræver stor omhu at måle korrekt. I WHOs definition af trivsel er
daglig social funktion et gennemgående træk. SDQ er det aktuelt bedst dokumenterede
spørgebatteri til måling af trivsel og måler, hvordan børn/unge fungerer i deres hverdag.3–5
SDQ måler ikke alene på barnets/den unges udfordringer, men også på styrkesider, hvilket
giver en mere nuanceret måling af trivsel. Derudover er SDQ særlig god til at skelne mellem
trivsel (ca. 80 pct.), let mistrivsel (ca. 10 pct.), moderat mistrivsel (ca. 5 pct.) og svær mistrivsel
psykiatrifonden.dk
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Materiale fra Psykiatrifonden til brug for foretræde for udvalget torsdag den 19. juni 2025 om børn og unges trivsel
3042205_0002.png
(ca. 5 pct.)
1
og dermed give en indikation på, hvilken type indsats der er nødvendig, jf. figuren
nedenfor. SDQ er et kort spørgeskema på 25 spørgsmål og spørgsmålene er formuleret, så
indholdet er let forståeligt. Derfor har SDQ også en høj grad af accept blandt børn, unge,
forældre og fagprofessionelle.6–8
Kilde: Psykiatrifonden (2025): Mistrivsel eller psykisk sygdom?
SDQ som trivselsmåling
Ifølge både Trivselskommissionen og undersøgelsen
Børn og unge i Danmark
er de fleste yngre
børn i god trivsel, og eventuel mistrivsel stiger i takt med, at barnet vokser, og livet bliver mere
komplekst. Teenagere er således mere udsatte for at mistrives end yngre børn.
12,13
Vi anbefaler
derfor, at folkeskolens trivselsmåling fremover ikke nødvendigvis er årlige i tråd med
Trivselskommissionens anbefaling.
Ved at anvende SDQ vil man altså kunne måle børnenes trivsel færre gange end i dag, men til
gengæld få et retvisende billede af den enkeltes, klassens og generationens trivsel.
SDQ er det bedste tværfaglige redskab til at forstå trivsel og bruges allerede i kommunerne
SDQ er anbefalet af både Socialstyrelsen og Sundhedsstyrelsen som et godt redskab i det
tværfaglige arbejde omkring trivsel
9
, hvilket gør det oplagt til systematisk måling af trivsel på
uddannelsesområdet også. SDQ kan give et overblik over den enkelte klasses mentale
sundhedsprofil, og er også god til at afdække det enkelte barns trivsel/funktion. Og
spørgebatteriet kan derfor understøtte og nuancere det tværfaglige samarbejde om børn med
væsentlige vanskeligheder i samarbejdet med PPR og socialforvaltningen
10
. I den faglige
ramme for det kommunale behandlingstilbud er det også anbefalet at bruge SDQ til at vurdere
barnets behov for støtte
11
. Derudover har SDQ vundet udbredelse som redskab for
Arnfred, J., Svendsen, K., Rask, C. U., Jeppesen, P., Fensbo, L., Houmann, T., Obel, C.,
Niclasen, J., & Bilenberg, N. (2019). Danish norms for the Strengths and Difficulties
Questionnaire. Danish Medical Journal, 66(6) og Scheel Rasmussen, I., Strandberg -larsen, K.,
Overbeck, G., & Wilson, P. (2023). A critical examination of Danish norms for the Strengths and
Difficulties Questionnaire (SDQ). Nordic Journal of Psychiatry, 77(8), 818–823.
https://doi.org/10.1080/08039488.2023.2250316
1
2
psykiatrifonden.dk
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Materiale fra Psykiatrifonden til brug for foretræde for udvalget torsdag den 19. juni 2025 om børn og unges trivsel
3042205_0003.png
sundhedsplejersker i forbindelse med forebyggende helbredsundersøgelser i skolealderen: ved
skolestart (hvor SDQ besvares af forældre) og i slutningen af skoleforløbet (hvor elever selv kan
besvare SDQ). Det er en klar fordel at bruge det samme spørgeskema til måling af trivsel på
tværs af institutioner og sektorer både for barnet/den unge og for at understøtte tværfaglig
dialog på fælles grundlag og lette overgange. SDQ er nemt for kommunerne at anvende
gennem den kommunalt ejede forening BørnUngeLiv, hvor 92 kommuner er medlemmer, og
hvor langt de fleste gør brug af SDQ.
3
psykiatrifonden.dk
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 186: Materiale fra Psykiatrifonden til brug for foretræde for udvalget torsdag den 19. juni 2025 om børn og unges trivsel
3042205_0004.png
Litteratur
1. Andersen S, Gensowski M, Ludeke S, Pedersen J.
Evaluering Af Den Nationale Trivselsmåling for
Folkeskoler
Og Forslag Til Justeringer.
TrygFondens Børneforskningscenter; 2015.
2. Trivselskommissionen.
Et Dansk Svar På En Vestlig Udfordring.;
2025.
3. Achenbach TM, Becker A, Döpfner M, et al. Multicultural assessment of child and adolescent
psychopathology with ASEBA and SDQ instruments: research findings, applications, and future
directions.
J Child Psychol Psychiatry.
2008;49(3):251-275. doi:10.1111/j.1469-7610.2007.01867.x
4. Goodman R, Ford T, Simmons H, Gatward R, Meltzer H. Using the Strengths and Difficulties
Questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample.
Br J Psychiatry J
Ment Sci.
2000;177:534-539. doi:10.1192/bjp.177.6.534
5. Goodman R, Scott S. Comparing the Strengths and Difficulties Questionnaire and the Child Behavior
Checklist: is small beautiful?
J Abnorm Child Psychol.
1999;27(1):17-24. doi:10.1023/a:1022658222914
6. Moran P, Kelesidi K, Guglani S, Davidson S, Ford T. What do parents and carers think about routine
outcome measures and their use? A focus group study of CAMHS attenders.
Clin Child Psychol
Psychiatry.
2012;17(1):65-79. doi:10.1177/1359104510391859
7. Stasiak K, Parkin A, Seymour F, et al. Measuring outcome in child and adolescent mental health
services: consumers’ views of measures.
Clin Child Psychol Psychiatry.
2013;18(4):519-535.
doi:10.1177/1359104512460860
8. Vogels AGC, Crone MR, Hoekstra F, Reijneveld SA. Comparing three short questionnaires to detect
psychosocial dysfunction among primary school children: a randomized method.
BMC Public Health.
2009;9:489. doi:10.1186/1471-2458-9-489
9. sdq.dk. SDQ anbefalinger. Accessed April 10, 2025. http://sdq.dk/anbefalinger/
10.
Obel C, Arnfred J, Svendsen K, Breinholm N, Langkilde L, Poulsen SH.
Måling Af Mental Sundhed
Med Spørgeskemaet SDQ Anvendelse Af SDQ i Skolesundhed.Dk
.; 2016.
11.
Sundhedsstyrelsen.
Faglig Ramme for Det Kommunale Behandlingstilbud Til Børn Og Unge i
Psykisk Mistrivsel.;
2023.
12.
Ottosen MH, Andreasen AG, Dahl KM, Lausten M, Rayce SB, Tagmose BB.
Børn Og Unge i
Danmsrk: Velfærd Og Trivsel 2022.
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd;
2022.
13.
Poulsen AM, Jensen DC, Petersen JØ, Konnerup M.
Mistrivsel Eller Psykisk Sygdom? Sådan
Skelner vi, Og Sådan Får Børn Og Unge Den Rette Hjælp.
Psykiatrifonden; 2025.
4
psykiatrifonden.dk