Nyhed: Ny rapport: Omkring hver femte voksne har
svært ved at anvende information til at løse komplekse
problemer
Omkring hver femte dansker mellem 16 og 65 år har svært ved at
forstå og anvende information til at løse komplekse problemer i
hverdagen og på arbejdet og til at tilpasse deres løsning til ny
information. Det viser resultaterne i en ny temarapport fra den
internationale undersøgelse PIAAC.
Omkring 20 procent af danskere mellem 16 og 65 år har et lavt færdig-
hedsniveau i adaptiv problemløsning, mens ni procent har et højt niveau.
Det viser resultaterne fra en ny PIAAC-temarapport om danskernes fær-
digheder i såkaldt adaptiv problemløsning.
Danmark ligger over gennemsnittet for de øvrige 31 deltagende lande i
undersøgelsen. Andelen af 16-65-årige i Danmark med et højt færdig-
hedsniveau ligger ligeledes over gennemsnittet for de deltagende lande
og er på niveau med Norge og Sverige. Dog præsterer de 16-65-årige i
både Sverige, Finland og Norge i gennemsnit bedre end danske 16-65-
årige.
Begrebet adaptiv problemløsning dækker over evnen til at forstå og an-
vende information til at løse opgaver og til at tilpasse deres løsning, hvis
de får ny information. Som en del af undersøgelsen er voksne danskere
blevet bedt om at løse opgaver, der minder om situationer på arbejds-
markedet og i dagligdagen. Det kan for eksempel være at planlægge en
rute til en række gøremål, hvor der opstår uforudsete hændelser eller at
købe og sælge aktier på en fiktiv børs, hvor markedsforholdene ændrer
sig løbende.
Der er stor forskel på evnen til adaptiv problemløsning mellem forskellige
aldersgrupper, viser undersøgelsen. Næsten hver tredje 55-65-årige har
lave færdigheder i adaptiv problemløsning. Det samme gælder under en
tiendedel af 25-34-årige.
Ifølge rapporten kan det være en mulig forklaring på forskellen mellem
aldersgrupperne, at yngre generationer i højere grad end ældre generati-
oner har fået projektorienteret og tværfaglig undervisning, og at de i hø-
jere grad har haft en hverdag præget af digitale teknologier og konstant
informationsstrøm.
16. juni 2025
Sagsnr.: 25/14003
Kontor for Viden og Kommunikation
EJB
Børne- og
Undervisningsministeriet