Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 185
Offentligt
3040949_0001.png
Nyhed: Ny rapport: Omkring hver femte voksne har
svært ved at anvende information til at løse komplekse
problemer
Omkring hver femte dansker mellem 16 og 65 år har svært ved at
forstå og anvende information til at løse komplekse problemer i
hverdagen og på arbejdet og til at tilpasse deres løsning til ny
information. Det viser resultaterne i en ny temarapport fra den
internationale undersøgelse PIAAC.
Omkring 20 procent af danskere mellem 16 og 65 år har et lavt færdig-
hedsniveau i adaptiv problemløsning, mens ni procent har et højt niveau.
Det viser resultaterne fra en ny PIAAC-temarapport om danskernes fær-
digheder i såkaldt adaptiv problemløsning.
Danmark ligger over gennemsnittet for de øvrige 31 deltagende lande i
undersøgelsen. Andelen af 16-65-årige i Danmark med et højt færdig-
hedsniveau ligger ligeledes over gennemsnittet for de deltagende lande
og er på niveau med Norge og Sverige. Dog præsterer de 16-65-årige i
både Sverige, Finland og Norge i gennemsnit bedre end danske 16-65-
årige.
Begrebet adaptiv problemløsning dækker over evnen til at forstå og an-
vende information til at løse opgaver og til at tilpasse deres løsning, hvis
de får ny information. Som en del af undersøgelsen er voksne danskere
blevet bedt om at løse opgaver, der minder om situationer på arbejds-
markedet og i dagligdagen. Det kan for eksempel være at planlægge en
rute til en række gøremål, hvor der opstår uforudsete hændelser eller at
købe og sælge aktier på en fiktiv børs, hvor markedsforholdene ændrer
sig løbende.
Der er stor forskel på evnen til adaptiv problemløsning mellem forskellige
aldersgrupper, viser undersøgelsen. Næsten hver tredje 55-65-årige har
lave færdigheder i adaptiv problemløsning. Det samme gælder under en
tiendedel af 25-34-årige.
Ifølge rapporten kan det være en mulig forklaring på forskellen mellem
aldersgrupperne, at yngre generationer i højere grad end ældre generati-
oner har fået projektorienteret og tværfaglig undervisning, og at de i hø-
jere grad har haft en hverdag præget af digitale teknologier og konstant
informationsstrøm.
16. juni 2025
Sagsnr.: 25/14003
Kontor for Viden og Kommunikation
EJB
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 185: Orientering om offentliggørelse af PIAAC temarapport: Adaptiv problemløsning, fra børne- og undervisningsministeren
Adaptiv problemløsning kræver basale færdigheder
Undersøgelsen viser derudover, at voksne med lave færdigheder i læs-
ning og regning som regel også har lave færdigheder i adaptiv problem-
løsning. Omvendt er voksne med høje færdigheder i adaptiv problemløs-
ning også typisk gode til at læse og regne. Gode læse- og regnefærdig-
heder garanterer dog ikke evnen til adaptiv problemløsning, som derfor
må betragtes som en selvstændig færdighed
”Voksenuddannelse er en mærkesag for mig. Samfundet og arbejdsmar-
kedet bliver mere og mere komplekst, og det stiller krav til, at vi kan
bruge og anvende information kritisk og tilpasse os forandringer. Denne
undersøgelse bekræfter mig kun i, at vi skal blive ved med at prioritere
voksenuddannelse og sikre mulighederne for, at man kan forbedre sine
færdigheder gennem hele livet. Derfor er det afgørende for mig, at hele
voksenuddannelsesområdet kommer styrket ud af en omlægning af ud-
dannelsessystemet, som vi er ved at lave,” siger børne- og undervisnings-
minister Mattias Tesfaye.
Sådan undersøger PIAAC adaptiv problemløsning
I PIAAC 2022/23 er danskernes færdigheder i adaptiv problemløsning
målt for første gang.
PIAAC måler adaptiv problemløsning ved, at deltagerne løser opgaver,
der:
afspejler virkelige problemstillinger
ikke har en tydelig løsning på forhånd
kræver, at deltagerne aktivt indsamler, fortolker og anvender in-
formation
udvikler sig undervejs
kræver, at deltagerne kan tilpasse sig nye forudsætninger og
yderligere information.
Adaptiv problemløsning omhandler dermed evnen til at kunne omstille
og tilpasse sig nye udviklinger og situationer på arbejdsmarkedet og i
dagligdagen.
Side 2/3
Fakta om PIAAC
Programme for International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
er en international OECD-undersøgelse af voksnes basale færdigheder i
læsning, regning og adaptiv problemløsning, som gennemføres hvert ti-
ende år.
PIAAC-temarapporten om danskernes færdigheder i adaptiv problemløs-
ning er den første ud af tre supplerende temarapporter. Hovedresulta-
terne fra PIAAC-undersøgelsen i læsning og regning blev offentliggjort i
december 2024.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 185: Orientering om offentliggørelse af PIAAC temarapport: Adaptiv problemløsning, fra børne- og undervisningsministeren
Undersøgelsen er finansieret af Børne- og Undervisningsministeriet, Be-
skæftigelsesministeriet, Uddannelses- og Forskningsministeriet, Erhvervs-
ministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet samt Finansministe-
riet. PIAAC blev gennemført for første gang i 2011/12, hvor Danmark
også deltog.
I Danmark deltog ca. 5.000 tilfældigt udvalgte danskere i 2022/23. Ud
over test af basale færdigheder består undersøgelsen af et baggrunds-
spørgeskema. 31 lande deltog i undersøgelsen, herunder Norge, Sverige
og Finland.
PIAAC-undersøgelsen er i Danmark gennemført af VIVE og Danmarks Sta-
tistik.
Læs mere om PIAAC
Læs PIAAC-temarapporten om adaptiv problemløsning (pdf)
Læs om PIAAC 2022/2023 (uvm.dk)
Læs mere om PIAAC på VIVE’s hjemmeside
Læs, hvordan du får adgang til PIAAC-data
Side 3/3