Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 182
Offentligt
Den 11. jun. 2025
Kære Mattias og fæller,
Jeg skriver på vegne af min svoger, som i dag har måtte modtage en noget kedelig meddelelse på sin
uddannelse. Han er selv en fantastisk håndværker, men ikke skriftlig akademiker, hvorfor at jeg er den der
rækker ud.
Min svoger arbejder til hverdag som ejendomstekniker på en af landets folkeskoler og startede samtidig
med sin ansættelse på ejendomsservicetekniker uddannelsen, på Syddansk Erhvervsskole i Odense. Det er
nu 2 år siden, at han startede der sammen med sine andre holdkammerater og de er således 2/3-dele
igennem uddannelsen når det indeværende hovedforløb slutter om 1,5 uge.
Imidlertid, er de studerende i dag blevet meddelt at studieretningen nedlægges permanent pr. august og at
ingen studerende kan færdiggøre deres uddannelse i Odense, men at de vil blive tvangsforflyttet til skolen
nord for Århus eller den i København, hvor de kan færdiggøre de 2 sidste hovedforløb af hver 6 uger – ingen
mulighed for indflydelse på afgørelsen af nedlægning eller placering.
Nuvist, er de ikke en stor klasse, men beslutningen står stadig i skærende kontrast til alt hvad der meldes ud
om at investere i stærke erhvervsuddannelser.
Halvdelen af hans klasse er dygtige håndværkere der er kommet ind på meritordning, samtlige har fast
kontrakt eller lærepladser med fastansættelse i udsigt… Og alle er de fastlåst med bolig og familie, dog ikke
landets bedste lønninger.
Det er for dem ikke muligt at finansiere, eller tidsmæssigt at være væk med 4+ timers pendling hver dag
oveni skole i de 2 resterende skoleforløb af hver 6 uger.
Dertil, er det jo ikke blot hans klasse der bliver ramt, men med 4 skoleforløb under uddannelsen, hvor det
sidste er svendeprøve forløb, er der således også 2 andre klasser der rammes – Jeg gætter på at hans
klasses situation ikke er enestående, i forhold til ansættelses-, og kvalifikations- eller private-baggrunde. Alle
de meritoptagende, er håndværkere der har søgt en anden vej, end at ende på en tidlig pension grundet
opslidte kroppe.
Vi har for ganske nyligt set hvordan CBS har tabt i retten grundet bortvisning af studerende for Facebook
invitationer… Jeg gætter på at der ville lyde et ramaskrig, hvis International Virksomhedskommunikation
blev nedlagt på KU eller RUC og de studerende tvangsforflyttet til Odense. Dertil ved jeg pr. mine egne år
som formidler inden for Professions og Erhvervsakademierne, at studieretninger der ikke blev nedlagt, uden
at færdiggøre de igangværende studerende – Som det f.eks. gjorde sig gældende da man nedlagde de
internationale optag.
Jeg bliver på baggrund af denne samlede opsummering, derfor nød til at spørge ministeren (og enkelte af
hans kolleger), om følgende dele;
1.
Hvorledes tænkes det relevant, at vi snakker om at opruste erhvervsuddannelserne og gøre dem
attraktive, alt imens at der nedlægges studieretning(er) uden varsel med livsændrende udfald for de
FOLKETINGET INTERN
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 182: Henvendelse af 11/6-25 fra Hjalte Mansa om nedlæggelse af aktive studerendes uddannelse og fremtid
studerende? Flere af de studerende, er ansat med kontrakter der er helt eller delvist betinget bestået
uddannelse, for deres ansættelse og/eller lønniveau.
2.
Mener ministeren (og fæller) at det er juridisk lovligt, at nedlægge studier på denne vis, hvor aktive
studerendes studier bliver tvangsforflyttet 155/164km? (1t45min/2t kørsel dagligt… Uden for myldretid og
uheld)
a.
Såfremt det menes lovligt, menes det så også som en relevant måde at styrke fortællingen og værdien
om erhvervsuddannelserne?
3.
Hvordan forholder ministeren (og fæller) sig til at der nu vil være 4 steder tilbage at studere dette i
landet (Aalborg, Aarhus, Nykøbing F & København), hvorved at der laves en ørkenzone for denne
uddannelse i hele region Syddanmark?
4.
Hvad tænker ministeren og fæller, at der bør gøres ved dette, på den korte bane for de nuværende
studerende, såvel som den lange bane for den nu opståede uddannelsesørken inden for feltet?
I min optik, sender man som uddannelsesinstitution en række dygtige fagfolk på tidlig pension grundet
opslid, ved at lukke deres uddannelsesmulighed.
Man fjerner deres levebrød, ved akut at lukke deres uddannelse midt i uddannelsens forløb, med 1,5 uges
varsel.
Og ikke mindst, varetager man som uddannelsesinstitution, på ingen måde sit ansvar for at bringe
studerende igennem faglige forløb, der ruster dem til at skabe en øget værdi for samfundet.
Kort sagt, tilvælger man at skrotte voksne professionelle som unges levegrundlag og ødelægge en
talentmasses fremtid – for uanset dygtighed, har de jo tilvalgt en uddannelse grundet nærhed og relevans,
de meritstuderende fordi at det hænger sammen med familielivet og hverdagens økonomi. Det sig værende
uanset, om man mangler ét eller 3 skoleforløb når deres indeværende er ovre.
På vegne af min svoger, som nu står med en kalfatret fremtid med hans medstuderende, ser vi frem til jeres
svar på indeværende.
Mvh,
Hjalte Mansa
FOLKETINGET INTERN