Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 178
Offentligt
3033794_0001.png
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - Bilag 178
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
(Ændring af lønbegreb, tilskud for formidling af aftaler om oplæring i ud-
landet for elever og lærlinge uden en dansk uddannelsesaftale, justering af
bidrag for 2026 og fastsættelse af modelparametre for 2026)
§1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. …
af …2025 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 4,
indsættes som
2. og 3. pkt.:
»Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter regler om,
hvilke løndele, der indgår i det lønbegreb, der anvendes til beregning af re-
fusionsbeløbet. Feriepenge og feriegodtgørelse kan ikke indgå i lønbegre-
bet.«
2.
I
§ 12 a
affattes således:
»§
12 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til Uddannel-
ses- og Forskningsstyrelsen til information og vejledning om oplæring i ud-
landet som led i erhvervsuddannelse.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud til uddannelses-
institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet og andre juridiske
personer, der efter aftale med en eller flere af sådanne uddannelsesinstituti-
oner varetager formidling af aftaler om oplæring i udlandet som led i er-
hvervsuddannelse til elever og lærlinge uden en dansk uddannelsesaftale.
Tilskud kan ydes for hver aftale, men kan tidligst udbetales, når oplæringen
har varet i 3 måneder.«
3.
Efter § 12 b indsættes:
»§
12 c.
Staten yder tilskud til en uddannelsesinstitution for formidling af
aftaler om oplæring i udlandet som led i erhvervsuddannelse for elever og
lærlinge, der ikke har en uddannelsesaftale med en dansk arbejdsgiver.
Ydelse af tilskud forudsætter, at oplæringen i udlandet får en varighed af
mindst 3 måneder. Tilskuddets størrelse fastsættes på finansloven.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag administrerer
ordningen og fastsætter nærmere regler om udbetalingen.«
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0002.png
UDKAST
4.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »3.111 kr. til: »[2.641] kr.«, og »2025-pris-
og -lønniveau« ændres til: »2026-pris- og -lønniveau«.
5.
I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »479 kr.« til: »[415] kr.«, og »2025-pris- og
-lønniveau« ændres til: »2026-pris- og -lønniveau«.
6.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne lov.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på refusion for udbetalt løn
under skoleophold, der er påbegyndt før lovens ikrafttræden. For sådan lønre-
fusion finder de hidtil gældende regler anvendelse til og med den 31. december
2028.
2
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0003.png
UDKAST
Bilag 1
»Bilag 1
Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
Uddannelse
Relativ mangel
Ambulancebehandler
0,93
Anlægsgartner
1,23
Anlægsstruktør, bygnings-
1,03
truktør og brolægger
Autohjælp
1,00
Autolakerer
1,20
Bager og konditor
1,28
Beklædningshåndværker
1,01
Beslagsmed
1,00
Boligmontering
1,25
Bygningsmaler
1,20
Bygningssnedker
1,30
Bådmekaniker
1,00
Cykel- og motorcykelmeka- 1,30
niker
Data- og kommunikations-
1,08
uddannelsen
Den pædagogiske assistent- 1,07
uddannelse
Detailhandelsuddannelsen
1,17
med specialer
Digital media-uddannelsen
0,98
Dyrepasser
1,13
Ejendomsservicetekniker
1,43
Elektriker
0,98
Elektronik- og svagstrøms- 1,54
uddannelsen
Elektronikoperatør
1,00
Entreprenør- og landbrugs- 1,20
maskinuddannelsen
Erhvervsfiskere*
0,92
Erhvervsuddannelse til bus- 2,03
chauffør
Erhvervsuddannelsen til au- 1,05
tomatiktekniker
Ernæringsassistent
1,52
Eud uspecificeret
*
Eventkoordinator
1,17
Film- og tv-produktionsud- 0,95
dannelsen
Finansuddannelsen
1,45
Finmekaniker
1,35
Fitness- og træneruddannel- 0,87
sen
Flytekniker
1,53
3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0004.png
UDKAST
Forsyningsoperatør
Fotograf
Frisør
Gartner
Gastronom
Glarmester
Gourmetslagter
Grafisk tekniker
Greenkeeper
Guld- og sølvsmed
Handelsuddannelsen med
specialer
Havne- og terminaluddan-
nelsen
Hospitalsteknisk assistent
Industrioperatør
Industriteknikuddannelsen
Karrosseriteknikeruddan-
nelsen
Kontoruddannelsen med
specialer
Kosmetiker
Kranfører
Køletekniker
Lager- og terminaluddan-
nelsen
Landbrugsuddannelsen
Lastvognsmekaniker
Lokomotivfører
Lufthavnsuddannelsen
Maritime håndværksfag
Maskinsnedker
Mediegrafiker
Mejerist
Murer
Møbelsnedker og orgelbyg-
ger
Ortopædist
Overfladebehandler
Personvognsmekaniker
Plastmager
Procesoperatør
Produktions- og montage-
uddannelsen
Produktør
Receptionist
Serviceassistent
Sikkerhedsvagt
Skibsmontør
Skiltetekniker
0,70
0,95
1,16
1,56
1,11
1,24
1,29
1,36
1,39
1,05
1,19
1,00
1,55
1,40
1,34
1,36
1,43
0,97
0,86
0,98
1,20
1,17
1,36
1,24
1,36
1,03
1,17
1,11
0,92
0,97
1,25
1,00
1,68
1,05
1,02
0,99
0,82
1,00
1,14
1,78
0,96
1,15
1,10
4
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0005.png
UDKAST
Skorstensfejer
Skov- og naturtekniker
Slagter
Smed
Social- og sundhedsassi-
stent
Social- og sundhedshjælper
Stenhugger og stentekniker
Stukkatør
Støberitekniker
Tagdækker
Tandklinikassistent
Tandtekniker
Tarmtekniker
Teater-, event- og av-tekni-
ker
Teknisk designer
Teknisk isolatør
Tjener
Togklargøringsuddannelsen
Træfagenes byggeuddan-
nelse
Urmager
Vejgodstransportuddannel-
sen
Veterinærsygeplejerske
Vvs-energi
Værktøjsuddannelsen
«
1,48
1,09
1,21
1,15
1,13
1,15
1,00
1,00
1,00
0,91
1,01
1,05
1,19
1,10
1,67
1,19
1,22
1,05
0,92
1,04
1,12
1,16
1,06
1,08
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0006.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Lønbegrebet i denne lovs forstand
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.
Tilskud for formidling af aftaler om oplæring i udlandet for
elever og lærlinge uden en dansk uddannelsesaftale
2.2.1. Gældende ret
2.2.2
Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Justering af det fleksible uddannelsesbidrag
2.3.
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede løsning
2.4.
Justering af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag
2.4.1. Gældende ret
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede løsning
2.5.
Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
2.5.1. Gældende ret
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0007.png
UDKAST
2.5.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede løsning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
1. Indledning
Lovforslaget har bl.a. til formål at udmønte en række årligt tilbagevendende
elementer i "Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i
hele Danmark og praktikpladser" fra 2016 på erhvervsuddannelsesområdet.
Det drejer sig om fastsættelse af det fleksible uddannelsesbidrag, det aktivi-
tetsafhængige veu-bidrag og modelparametre i det lærepladsafhængige
AUB-bidrag.
Endvidere foreslås det at bemyndige bestyrelsen for Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag (AUB) til at fastsætte regler om, hvilke løndele, der indgår
i det juridiske lønbegreb, der anvendes til beregning af refusion af udgifter
til løn og pension. Feriepenge og feriegodtgørelse kan ikke indgå i lønbegre-
bet. Det nuværende faste lønbegreb er ikke tidssvarende, og der må forven-
tes løbende behov for justeringer af det fremover.
Endelig foreslås det at genindsætte hjemler til, at henholdsvis staten og AUB
udbetaler tilskud til uddannelsesinstitutionerne for formidling af aftaler om
oplæring i udlandet for elever og lærlinge uden en dansk læreplads.
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Lønbegrebet i denne lov
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af bemærkningerne til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag (AUB-loven), jf. Folketingstidende 2021-22, L 34 som fremsat, side
53, at der med
«løn«
efter AUB’s faste praksis efter den gældende § 4, stk.
1, menes den rene løn, dvs. ekskl. pension m.v.«
I medfør af bemyndigelser i AUB-lovens § 4, stk. 4, for så vidt angår lønre-
fusion og § 4 a, stk. 3, for så vidt angår pensionsrefusion til at fastsætte
regler om
betingelser for udbetaling af refusionsbeløb
er udstedt bekendtgø-
relse nr. 613 af 26. maj 2023 om refusion af løn og pensionsbidrag og ydel-
ser ved konkurs m.v.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at arbejdsgiveren for at kunne
opnå refusion af pensionsbidrag skal have indberettet sin andel af ikke-be-
skattede pensionsbidrag til eIndkomst, jf. lov om et indkomstregister.
En tilsvarende regel er ikke fastsat vedrørende refusion af udbetalt løn, fordi
det ikke er muligt at udskille den rene løn i eIndkomst. Det er alene muligt
at udskille løndele i form af feriepenge og feriegodtgørelse. Ferietillæg kan
ikke udskilles, når lønnen hentes fra eIndkomst.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det juridiske lønbegreb har siden 2021-22 vist sig utidssvarende, bl.a. fordi
det ikke er muligt at udskille den rene løn i eIndkomst.
Det er Børne- og Undervisningsministeriets vurdering, at der også fremover
løbende vil kunne opstå behov for justering af det lønbegreb, der anvendes
af AUB.
Det foreslås, at AUB’s bestyrelse bemyndiges til at fastsætte regler om,
hvilke løndele, dog ikke feriepenge og feriegodtgørelse, der indgår i det løn-
begreb, der anvendes til beregning af refusionsbeløbet.
Den foreslåede ordning vil medføre, at AUB’s bestyrelse i bekendtgørelse
vil kunne fastsætte regler om, hvilke løndele der indgår i lønbegrebet. Der
vil dog ikke kunne fastsættes regler om, at feriepenge og feriegodtgørelse
indgår i lønbegrebet.
Med den foreslåede ændring af lønbegrebet vil AUB’s bestyrelse fremover
8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
i medfør af den eksisterende bemyndigelse i AUB-lovens § 4, stk. 4, kunne
fastsætte regler om f.eks., at arbejdsgiveren for at kunne opnå refusion af
udbetalt løn skal have foretaget indberetning til eIndkomst, jf. lov om et
indkomstregister.
Der henvises lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2. Tilskud for formidling af aftaler om oplæring i udlandet for elever
og lærlinge uden en dansk uddannelsesaftale
2.2.1. Gældende ret
Efter § 12 a kan AUB yde tilskud til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
til information og vejledning om beskæftigelse i udlandet og lærepladser i
form af udstationering i udlandet.
Indtil 1. januar 2025 kunne AUB efter § 12 a yde tilskud til en eller flere
institutioner eller en styrelse eller anden offentlig institution under Børne-
og Undervisningsministeriet, som var bemyndiget til at varetage ordningens
administration, eller personer, der varetog formidling af beskæftigelse i ud-
landet og lærepladser i form af udstationering i udlandet.
Ordlyden »personer« har været anvendt i bestemmelsen i § 12 a siden dens
indførelse ved § 7 i lov nr. 412 af 22. maj 1996. Efter ordlyden af § 12 a
kunne AER (Arbejdsgivernes Elevrefusion), i dag AUB, yde tilskud til en
eller flere institutioner eller personer, der varetager formidling af praktik-
pladser i udlandet. Det fremgik af bemærkningerne til det bagvedliggende
lovforslags § 7, jf. Folketingstidende 1995-96, tillæg A, side 2643, at hjem-
len blev indsat for at sikre, at AER kunne yde tilskud til 2 sekretariater, der
var etableret for de tekniske skolers område og for handelsskolernes område,
for at understøtte og fremme arbejdet med at skaffe praktikpladser i udlan-
det, såkaldte PIU-sekretariater.
I dag varetages formidling af uddannelsesaftaler i udlandet inden for det
merkantile område af OPU-sekretariatet i Silkeborg. Sekretariatet er etable-
ret ved aftale mellem en række institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
beliggende på College360, der er en institution for erhvervsrettet uddan-
nelse, men har eget CVR-nr.
Bestemmelsen i § 12 a var indtil ikrafttrædelsen af lov nr. 1459 af 10. de-
cember 2024 i medfør af bemyndigelse i lovens § 15 udmøntet i bekendtgø-
9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
relse nr. 498 af 19. maj 2017 om udbetaling af økonomisk støtte til praktik-
ophold i udlandet m.v. fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Efter be-
kendtgørelsens § 19 kunne AUB yde støtte i form af en præmie for hver
indgået praktikaftale i udlandet af mindst 3 måneders varighed for elever
uden en dansk uddannelsesaftale.
Ved lov nr. 1459 af 10. december 2024 om ændring af lov om Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag, der trådte i kraft den 1. januar 2025, blev be-
stemmelsen ændret, så AUB kan yde tilskud til Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen til information og vejledning om beskæftigelse i udlandet og
lærepladser i form af udstationering i udlandet. Den del af bestemmelsen,
der omhandlede tilskud til personer, der varetager formidling af beskæfti-
gelse i udlandet og lærepladser i form af udstationering i udlandet, udgik
samtidig.
Det fremgår af de specielle bemærkninger vedrørende § 12 a, jf. Folketings-
tidende 2024-25, tillæg A, L 44 som fremsat, side 14-15, at begrundelsen
for ændringen var, at bestemmelsen afspejlede tidligere tiders ressortforde-
linger. Med ændringen kom bestemmelsen til at afspejle den aktuelle res-
sortfordeling. Det fremgår videre, at der med den foreslåede nyaffattelse af
§ 12 a ikke var tilsigtet realitetsændringer af, hvad AUB kan yde tilskud til,
bortset fra at AUB ikke længere ville kunne yde tilskud efter bestemmelsen
til personer eller til andre myndigheder m.v. end Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen.
Lov nr. 1459 af 10. december 2024 ophævede endvidere pr. 1. januar 2025
AUB-lovens § 12 c som led i en omlægning af lærepladstaxametre. Det var
dog ikke dermed tilsigtet at ophæve den del af bestemmelsen, der gav hjem-
mel til at yde et statsligt tilskud til institutionerne formidling af beskæfti-
gelse i udlandet for elever eller lærlinge, der ikke har en dansk uddannelses-
aftale.
Bestemmelsen i § 12 a var indtil ikrafttrædelsen af lov nr. 1459 af 10. de-
cember 2025 i medfør af bemyndigelse i lovens § 15 udmøntet i bekendtgø-
relse om udbetaling af økonomisk støtte til praktikophold i udlandet m.v. fra
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Efter bekendtgørelsens § 19 kunne
AUB yde støtte i form af en præmie for hver indgået praktikaftale i udlandet
af mindst 3 måneders varighed for elever uden en dansk uddannelsesaftale.
Lov nr. 1459 af 10. december 2024 ophævede endvidere pr. 1. januar 2025
AUB-lovens § 12 c som led i en omlægning af lærepladstaxametre. Det var
10
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
dog ikke dermed tilsigtet at ophæve den del af bestemmelsen, der gav hjem-
mel til at yde et statsligt tilskud til institutionerne formidling af beskæfti-
gelse i udlandet for elever eller lærlinge, der ikke har en dansk uddannelses-
aftale.
Ophævelsen af § 12 c indebar, at bestemmelsens stk. 7 blev ophævet. Efter
stk. 7 administrerede AUB’s bestyrelse bl.a. dette tilskud og var bemyndiget
til at fastsætte nærmere regler bl.a. herom.
I medfør af § 12 c, stk. 3, senere stk. 7, var udstedt bekendtgørelse nr. 1435
af 27. november 2017 om tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddan-
nelse og andre skoler og institutioner til praktikpladsopsøgning og vejled-
ning af elever samt formidling af uddannelsesaftaler.
Efter bekendtgørelsens § 3, stk. 1, kunne tilskud ydes for elever uden dansk
uddannelsesaftale, som på skolens foranledning gennemførte praktikophold
i udlandet.
Det fremgik af bekendtgørelsens § 4, at tilskuddet tidligst kunne udbetales,
når uddannelsesforholdet eller praktikopholdet i udlandet havde varet i 3
måneder.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det har i praksis vist sig uhensigtsmæssigt, at AUB-lovens § 12 a ved lov
nr. 1459 af 10. december 2024 blev ændret, således at AUB ikke længere
kan yde tilskud efter bestemmelsen til andre end Uddannelses- og Forsk-
ningsstyrelsen.
Det foreslås derfor, at muligheden for, at muligheden for at gøre dette gen-
indsættes i AUB-lovens § 12 a, dog i lettere justeret form, således at det i
overensstemmelse med hidtidig praksis præciseres, at der vil være tale om
tilskud for formidling af aftaler om oplæring i udlandet som led i erhvervs-
uddannelse til elever og lærlinge uden en dansk uddannelsesaftale. Det fo-
reslås, at tilskud, som tidligere efter § 19 i bekendtgørelse om udbetaling af
økonomisk støtte til praktikophold i udlandet m.v. fra Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, vil kunne ydes for hver aftale, men tidligst vil kunne ud-
betales, når oplæringen har varet i 3 måneder.
11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0012.png
UDKAST
Det forslås endvidere, at AUB vil kunne yde tilskud til uddannelsesinstitu-
tioner under Børne- og Undervisningsministeriet og andre juridiske perso-
ner, der efter aftale med en eller flere af sådanne uddannelsesinstitutioner
varetager formidling af aftaler om oplæring i udlandet for elever og lærlinge
uden en uddannelsesaftale med en dansk arbejdsgiver.
Dermed vil det blive præciseret, hvad der forstås ved »personer«,
og AUB
vil kunne udbetale tilskud for formidling til uddannelsesinstitutioner under
Børne- og Undervisningsministeriet, såfremt disse selv varetager formid-
lingsopgaven.
Det foreslås endvidere, at det indsættes i bestemmelsen, at tilskud, som hid-
til efter § 19 i bekendtgørelse om udbetaling af økonomisk støtte til praktik-
ophold i udlandet m.v. fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, vil kunne
ydes for hver formidlet aftale, men tidligst vil kunne udbetales, når oplærin-
gen har varet i 3 måneder.
Bekendtgørelse om udbetaling af økonomisk støtte til praktikophold i ud-
landet m.v. fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forventes justeret i over-
ensstemmelse hermed.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Det foreslås desuden, i sprogligt forenklet form, med § 12 c, stk. 1, at gen-
indsætte hjemmel til at yde et statsligt tilskud til uddannelsesinstitutioner for
formidling af uddannelsesaftaler i udlandet med arbejdsgivere for formid-
ling af aftaler om oplæring i udlandet for elever eller lærlinge uden en dansk
uddannelsesaftale. Det foreslås herunder at indsætte krav om, at ydelse af
tilskud forudsætter, at oplæringen i udlandet får en varighed af mindst 3
måneder.
Erhvervsuddannelser udbydes normalt på institutioner for erhvervsrettet ud-
dannelse, men kan også udbydes på andre former for uddannelsesinstitutio-
ner, jf. § 1, stk. 2, og § 4, stk. 1, 3. pkt., i lov om institutioner for erhvervs-
rettet uddannelse. Den foreslåede betegnelse «uddannelsesinstitution« vil
afspejle dette.
Det foreslås i § 12 c, stk. 2, at AUB ’s bestyrelse ligesom tidligere skal ad-
ministrere tilskuddet og bemyndiges til at fastsætte regler herom.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
12
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
2.3. Justering af det fleksible uddannelsesbidrag
2.3.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er en selvejende institution, der har til
formål at administrere refusions- og tilskudsordninger, der skal medvirke til
at skaffe det fornødne antal praktik- og lærepladser for uddannelsessøgende,
jf. § 1, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Størstedelen af de refusions- og tilskudsordninger, som Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag administrerer i henhold til lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, finansieres ved indbetalinger af uddannelsesbidrag i hen-
hold til lovens § 18, stk. 1, hvorefter alle arbejdsgivere årligt betaler et bi-
drag på 3.111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2025-pris- og -lønniveau til Ar-
bejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Alle arbejdsgivere, både offentlige og
private, betaler bidrag til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Uddannelsesbidraget dækker udgifter til lønrefusion (bortset fra de udgifter
til lønrefusion, som vedrører supplerende undervisning, der er studieforbe-
redende, i en erhvervsuddannelses grundforløb og hovedforløb), pensions-
refusion, udgifter til elevers og lærlinges ophold på kostafdelinger, tilskud
til kommuner vedrørende lønudgifter til visse elever og lærlinge mellem
grund- og hovedforløbet, tilskud til befordringsudgifter m.v., mobilitets-
fremmende ydelser m.v., skoleoplæringsydelse m.v. og tilskud til læreplads-
understøttende tiltag, søgning og kvalitet på erhvervsuddannelserne m.v.,
herunder administrationsudgifter. Bidraget dækker endvidere udviklings-
og administrationsudgifter i det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Uddannelsesbidraget er fleksibelt, idet det hvert år fastsættes ved lov efter
det forventede udgiftsniveau for året samt med en regulering for sammen-
hæng mellem udgifter og indtægter i det seneste regnskabsår, jf. Folketings-
tidende 2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 5 og 6.
2.3.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Principperne for det fleksible uddannelsesbidrag, dvs. at det hvert år fast-
sættes ved lov efter det forventede udgiftsniveau for året samt med en regu-
lering for sammenhæng mellem udgifter og indtægter i det seneste regn-
skabsår, vil indebære, at bidraget foreslås fastsat til [2.641] kr. i 2026. Det
svarer til en bidragsnedsættelse for arbejdsgiverne på i alt ca. 1.059 mio. kr.
i forhold til 2025. Forslaget vil i forhold til den gældende sats på 3.111 kr.
13
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
pr. fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2025-pris- og lønniveau indebære en
nedsættelse af selve uddannelsesbidraget på [470] kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
medarbejder i 2025-pris- og -lønniveau. Uddannelsesbidraget indbetales af
såvel offentlige som private arbejdsgivere.
Den foreslåede bidragsfastsættelse på [2.641] kr. i 2025-pris- og -lønniveau
er baseret på en prognose for udgifterne i 2026, herunder en korrektion for
den forventede egenkapital for AUB-ordningen ultimo 2025. I henhold til
principperne for det fleksible uddannelsesbidrag vil bidraget blive henholds-
vis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidragsindbetaling over-
stiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2026.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag årligt med henblik på
fremadrettet regulering af bidragssatsen. I modsat fald vil det være den fo-
reslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
2.4. Justering af det aktivitetsafhængige veu-bidrag
2.4.1. Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag bidrager til finansiering af godtgørelse
og tilskud til befordringsudgifter m.v. i henhold til lov om godtgørelse og
tilskud ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. AUB-
lovens § 1, stk. 2, og § 5 b. AUB varetager endvidere administrationen af
disse ydelser, jf. AUB-lovens § 1, stk. 3.
Det er arbejdsgivere eller deltagere i erhvervsrettet voksen-og efteruddan-
nelse, som kan opnå godtgørelse og tilskud til befordring m.v. i henhold til
§ 2, stk. 1, 1. pkt., i lov om godtgørelse og tilskud ved deltagelse i erhvervs-
rettet voksen- og efteruddannelse.
I henhold til AUB-lovens § 18, stk. 2, betaler alle arbejdsgivere årligt et
bidrag (dvs. VEU-bidraget) på 479 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til i 2025-pris-
og -lønniveau. Alle arbejdsgivere, både offentlige og private, betaler bidrag
til AUB.
VEU-bidraget dækker hel eller delvis finansiering af godtgørelse og tilskud
til befordringsudgifter m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efter-
uddannelse, jf. § 15 b. VEU-bidraget dækker endvidere merudgifter til ad-
ministrationen af ordningen, som overstiger det beløb, der er fastsat på fi-
nansloven.
14
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
VEU-bidraget er aktivitetsafhængigt, idet det hvert år fastsættes ved lov
med udgangspunkt i en prognose for det kommende års amu-aktivitet og
trækket på godtgørelse i henhold til lov om godtgørelse og tilskud ved del-
tagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 32 som fremsat, s. 6.
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Principperne for det aktivitetsafhængige VEU-bidrag vil indebære, at bidra-
get foreslås fastsat til [415] kr. i 2026. Det svarer til en bidragsnedsættelse
for arbejdsgiverne på i alt ca. [144] mio. kr. i forhold til 2025. Forslaget vil
indebære en nedsættelse af selve VEU-bidraget på [64] kr. pr. fuldtidsbe-
skæftiget medarbejder i 2025-pris- og -lønniveau.
Ved den foreslåede bidragsfastsættelse på [415] kr. i 2025-pris- og -lønni-
veau tages der udgangspunkt i et skønnet udgiftsniveau for 2026, som bl.a.
indeholder forventninger til aktiviteten, godtgørelsessats og udgifter til kost
og logi. Udgiftsniveauet korrigeres med [6] mio. kr. svarende til den forven-
tede egenkapital for VEU-ordningen ultimo 2025.
I henhold til principperne for det aktivitetsafhængige VEU-drag vil bidraget
blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidrags-
indbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2026.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag årligt med henblik på
fremadrettet regulering af bidragssatsen. I modsat fald vil det være den fo-
reslåede bidragssats, der gælder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 5, og bemærkningerne hertil.
2.5. Modelparametre i det lærepladsafhængige AUB-bidrag
2.5.1. Gældende ret
Formålet med det lærepladsafhængige AUB-bidrag er at belønne de arbejds-
givere, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, samt at
pålægge de arbejdsgivere, der ikke i tilstrækkelig grad bidrager til at ud-
danne erhvervsuddannet arbejdskraft, et større ansvar for den samlede fi-
nansiering i AUB.
Det lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere reguleret i AUB-lovens
§§ 21 a-21 k.
15
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Bilag 1 til loven indeholder de gældende modelparametre, som indgår i be-
regningen af det lærepladsafhængige AUB-bidrag.
Efter § 21 a, stk. 1, i AUB-loven betaler arbejdsgivere, der opfylder betin-
gelsen i § 21 a, stk. 2, et årligt merbidrag til AUB til dækning af udgifter i
medfør af § 21 j om tilskud til arbejdsgivere for praktikårselever.
Såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag for hver prak-
tikårselev, som arbejdsgiveren mangler for at opfylde måluddannelsesrati-
oen, jf. § 21 a, stk. 2.
Det følger videre af § 21 a, stk. 2, at måluddannelsesratio og uddannelses-
ratio til brug for beregning af merbidraget opgøres i praktikårselever ved at
multiplicere hver ratio med antallet af erhvervsuddannede årsværk vægtet
med deres modelparameter, jf. stk. 6, som omtales nedenfor.
En praktikårselev svarer til en elev eller lærling i en uddannelsesaftale af 1
kalenderårs varighed, jf. § 21 h, stk. 2, 1. pkt., mens der ved erhvervsuddan-
nede årsværk forstås en eller flere medarbejdere, som har en erhvervsuddan-
nelse som den højest fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9 (om fast-
sættelse af uddannelsesniveau, når en arbejdsgiver har ansat medarbejdere
med uoplyst uddannelsesbaggrund), eller som har en uddannelse, der er
nævnt i § 21 f, stk. 4 (for tiden uddannelsen til lokomotivfører) som den
højest fuldførte uddannelse, og som tilsammen har en beskæftigelsesgrad,
der svarer til én persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår, jf. § 21 h, stk.
1, 1. pkt.
Det er efter gældende ret alene erhvervsuddannelser samt uddannelsen til
lokomotivfører, der indgår i beregningen af det lærepladsafhængige AUB-
bidrag. Såfremt en af disse uddannelser skifter uddannelsesniveau til en vi-
deregående uddannelse, vil uddannelsen som helhed udgå af det læreplads-
afhængige AUB-bidrag – både hvad angår beregningen af erhvervsuddan-
nede årsværk og praktikårselever. Dette skyldes, at Danmarks Statistiks re-
gister over befolkningens højst fuldførte uddannelse (det såkaldte HFUDD)
anvendes som datagrundlag i forbindelse med administration af det lære-
pladsafhængige AUB-bidrag.
Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 4, og måluddannel-
sesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 5. I begge beregninger indgår
en vægtning med modelparametre. Den enkelte modelparameter udtrykker
arbejdsmarkedets parters vurdering af, om der vil være en stigende eller fal-
dende efterspørgsel efter arbejdskraft med den pågældende uddannelse i
16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
fremtiden i forhold til det forventede udbud af arbejdskraft. Modelparame-
teren indebærer således et ekstra incitament for arbejdsgivere, der bidrager
til at uddanne elever og lærlinge, som der forventes øget efterspørgsel efter.
Det følger af § 21 a, stk. 6, at de forskellige typer af erhvervsuddannede
årsværk og praktikårselever vægtes med en modelparameter. Modelpara-
metre for erhvervsuddannelser og uddannelsen til lokomotivfører er fastsat
i bilag 1. Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts i bonusåret, an-
vendes det foregående års modelparameter, dvs. modelparameteren i det til
enhver tid gældende bilag 1. For nyoprettede uddannelser, som ikke har en
modelparameter efter bilag 1, anvendes en modelparameter på 1,0. Det vil
sige en vægt, der ikke påvirker den gennemsnitlige merbidragssats på
27.000 kr.
Det samme gør sig gældende efter § 21 a, stk. 7 og 8, om fastsættelse af
uddannelsesniveauet, hvor en arbejdsgiver har ansat medarbejdere med uop-
lyst uddannelsesbaggrund. Her sker der en vægtning med en modelparame-
ter på 1,0.
Endelig følger det af § 21 a, stk. 9, at der for så vidt angår medarbejdere med
en uddannelsesbaggrund, som er registreret som ikke specificeret erhvervs-
uddannelse som højest fuldførte uddannelse hos Danmarks Statistik, også
her sker en vægtning med en modelparameter på 1,0.
2.5.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Der blev i forbindelse med "Trepartsaftale om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser" fra 2016, som den davæ-
rende regering (Venstre) indgik med arbejdsmarkedets parter (Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Lederne,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, AC, KL og Danske Regioner), nedsat
en teknisk arbejdsgruppe, der inden for rammerne af trepartsaftalen skulle
se nærmere på visse elementer til brug for det lærepladsafhængige AUB-
bidrag. Det er i den tekniske arbejdsgruppes afrapportering aftalt, at model-
parametrene genberegnes og fastsættes årligt i et samarbejde mellem Dansk
Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation. Det er ligele-
des aftalt, at børne- og undervisningsministeren herefter skal sende model-
parametrene i høring i Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddan-
nelser med sigte på rådets indstilling til forslaget. Der forventes fremsat lov-
forslag med henblik på at opdatere det foreslåede bilag 1 hvert år.
17
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation har fo-
retaget genberegning af modelparametrene til brug for 2026. Modelpara-
metrene for 2026 vil skulle fastsættes i bilag 1 til AUB-loven.
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser har haft de fore-
slåede modelparametrene i skriftlig høring og tager på den baggrund mate-
rialet til efterretning. Børne- og Undervisningsministeriet har noteret sig
dette og har ikke fundet anledning til ændringer af de foreslåede modelpa-
rametre.
Det foreslås på denne baggrund, at modelparametrene i bilag 1 til AUB-
loven ændres i overensstemmelse med den genberegning af modelparamet-
rene, som Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion har foretaget.
Inddragelsen af modelparametre for de enkelte erhvervsuddannelser – dvs.
vægtningen – i beregningen af arbejdsgivernes lærepladsafhængige AUB-
bidrag indebærer, at der tages højde for, om arbejdsgiveren har medarbej-
dere ansat, der er høj efterspørgsel efter set i forhold til udbud, samt om
arbejdsgiveren bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, der er
høj efterspørgsel efter set i forhold til udbud.
Der tilsigtes med det foreslåede ikke ændringer i, at der for nyoprettede ud-
dannelser, der ikke har fået fastsat en modelparameter i medfør af bilag 1 til
AUB-loven, jf. § 21 a, stk. 6, anvendes en modelparameter på 1,0, dvs. en
vægt, der ikke påvirker den gennemsnitlige merbidragssats på 27.000 kr.
Der tilsigtes heller ikke ændringer i forhold til, at der for medarbejdere med
uoplyst uddannelsesbaggrund, hvor uddannelsesniveauet i stedet fastsættes
som erhvervsuddannet eller ikkeerhvervsuddannet efter andre kriterier, jf. §
21 a, stk. 7 og 8, ligeledes anvendes en modelparameter på 1,0. Dette vil
indebære, at de foreslåede modelparametre ikke vil blive anvendt i relation
til udenlandske erhvervsuddannede, der er indplaceret efter regler i § 21 a,
stk. 7.
Tilsvarende tilsigtes der heller ikke ændringer i forhold til, at der for så vidt
angår medarbejdere med en uddannelsesbaggrund, som er registreret som
ikke specificeret erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse hos
Danmarks Statistik, sker en vægtning med en modelparameter på 1,0, jf. §
21 a, stk. 9.
Det bemærkes, at der forventes fremsat lovforslag årligt med henblik på
fremadrettet fastsættelse af modelparametrene i bilag 1 til AUB-loven. I
18
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
modsat fald vil det være det foreslåede bilag 1, der gælder, jf. også AUB-
loven § 21 a, stk. 6.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil medføre mindreudgifter for hhv. stat på ca. [56] mio. kr.,
for regioner på ca. [69] mio. kr., for kommuner på ca. [212] mio. kr. og for
øvrige offentlige virksomheder på ca. [8] mio. kr. Ved øvrige offentlige
virksomheder forstås selvstændige offentlige virksomheder, der varetager
specifikke opgaver inden for det offentlige område, fx. DSB
Lovforslagets § 1, nr. 4, vil indebære en nedsættelse af selve uddannelses-
bidraget fra 3.111 kr. i 2025 (2025-pris- og -lønniveau) til [2.641] kr. i 2026
(2025-pris- og -lønniveau). Dette svarer til en nedsættelse på [470] kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For statslige arbejdsgivere svarer dette til
en samlet nedsættelse i bidragsindbetalingerne på ca. [49] mio. kr., for regi-
oner svarer det til en samlet nedsættelse på ca. [61] mio. kr., for kommuner
svarer det til en samlet nedsættelse på ca. [187] mio. kr., og for øvrige of-
fentlige virksomheder svarer det til en samlet nedsættelse på ca. [7] mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 5, vil indebære en nedsættelse af selve veu-bidraget
fra 479 kr. i 2025 (2025-pris- og -lønniveau) til [415] kr. i 2026 (2025-pris-
og -lønniveau). Dette svarer til en nedsættelse på [64] kr. pr. fuldtidsbeskæf-
tiget medarbejder. For statslige arbejdsgivere svarer dette til en samlet ned-
sættelse i bidragsindbetalingerne på ca. [7] mio. kr., for regioner svarer det
til en samlet nedsættelse på ca. [8] mio. kr., for kommuner svarer det til en
samlet nedsættelse på ca. [25] mio. kr., og for øvrige offentlige virksomhe-
der svarer det til en samlet nedsættelse på ca. [1] mio. kr.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil medføre mindreudgifter på ca. [858] mio. kr. for erhvervs-
livet.
Lovforslagets § 1, nr. 4, vil indebære en nedsættelse af selve uddannelses-
bidraget fra 3.111 kr. i 2025 (2025-pris- og -lønniveau) til [2.641] kr. i 2026
(2025-pris- og -lønniveau). Dette svarer til en nedsættelse på [470] kr. pr.
19
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
fuldtidsbeskæftiget medarbejder. For de private arbejdsgivere svarer dette
til en samlet nedsættelse i bidragsindbetalingerne på ca. [755] mio. kr.
Lovforslagets § 1, nr. 5, vil indebære en nedsættelse af selve veu-bidraget
fra 479 kr. i 2025 (2025-pris- og -lønniveau) til [415] kr. i 2026 (2025-pris-
og -lønniveau). Dette svarer til en nedsættelse på [64] kr. pr. fuldtidsbeskæf-
tiget medarbejder. For de private arbejdsgivere svarer dette til en samlet
nedsættelse i bidragsindbetalingerne på ca. [103] mio. kr.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. juni-30. juni 2025 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikerne, Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Blik- og Rørarbejderforbundet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, Dan-
marks Statistik, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk El-Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Metal, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og
-Gymnasier – Lederne, Danske Forlag, Danske Gymnasier, Danske Handi-
caporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og VUC – Bestyrel-
serne, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler – Be-
styrelserne, Dataetisk Råd, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Na-
tionale Integrationsråd, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsens Om-
råde for Bedre Regulering (OBR), Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Finans Danmark, FOA, Foreningen
af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, For-
20
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0021.png
UDKAST
handlingsfællesskabet, FSR – danske revisorer, Fællesudvalget
for Er-
hvervsrettede Velfærdsuddannelser (FEVU),
Fødevareforbundet NNF,
GLS-A, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes Lærerfor-
ening, HK/Kommunal, HK/Stat, HORESTA, Industriens Fond, Insero, In-
stitut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kristelig Fagbevægelse (Krifa),
Lederne, Lærernes Centralorganisation, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet for Erhvervs-
akademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser, Voksen- og Efter-
uddannelse (VEU-rådet), Sekretariatet for Erhvervsrettede Velfærdsuddan-
nelser, SMVdanmark, Studievalg Danmark, TAT-Kredsen, Tekniq, Uddan-
nelsesforbundet, Uddannelseslederne og Ungdomsuddannelsernes Vejle-
derforening.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Mindreudgifter for hhv. stat på ca.
konsekvenser for 56 mio. kr., for regioner på ca. 69
stat, kommuner mio. kr., for kommuner på ca. 212
og regioner
mio. kr. og for øvrige offentlige virk-
somheder på ca. 8 mio. kr.
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Mindreudgifter på ca. 858 mio. kr.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Ingen
21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0022.png
UDKAST
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
22
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af bemærkningerne til lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbi-
drag, jf. Folketingstidende 2021-22, L 34 som fremsat, side 53, at der med
«løn«
efter Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrags faste praksis efter den gæl-
dende § 4, stk. 1, menes den rene løn, dvs. ekskl. pension m.v.«
I medfør af bemyndigelser i AUB-lovens § 4, stk. 4, for så vidt angår lønre-
fusion og § 4 a, stk. 3, for så vidt angår pensionsrefusion til at fastsætte
regler om
betingelser for udbetaling af refusionsbeløb
er udstedt bekendtgø-
relse nr. 613 af 26. maj 2023 om refusion af løn og pensionsbidrag og ydel-
ser ved konkurs m.v.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 9, stk. 2, at arbejdsgiveren for at kunne
opnå refusion af pensionsbidrag skal have indberettet sin andel af ikke-be-
skattede pensionsbidrag til eIndkomst, jf. lov om et indkomstregister.
En tilsvarende regel er ikke fastsat vedrørende refusion af udbetalt løn, fordi
det ikke er muligt at udskille den rene løn i eIndkomst. Det er alene muligt
at udskille løndele i form af feriepenge og feriegodtgørelse. Ferietillæg kan
ikke udskilles, når lønnen hentes fra eIndkomst.
Det foreslås som et nyt
2. pkt.
i bemyndigelsesbestemmelsen i AUB-lovens
§ 4, stk. 4, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter
regler om, hvilke løndele, der indgår i det lønbegreb, der anvendes til bereg-
ning af refusionsbeløbet. Det foreslås, at det som et nyt
3. pkt.,
indsættes, at
feriepenge og feriegodtgørelse ikke kan indgå i lønbegrebet.
Den foreslåede ordning vil medføre, at AUB’s bestyrelse i bekendtgørelse
vil kunne fastsætte regler om, hvilke løndele der indgår i lønbegrebet. Der
vil ikke kunne fastsættes regler om, at feriepenge og feriegodtgørelse indgår
i lønbegrebet.
Med den foreslåede ændring af lønbegrebet vil AUB’s bestyrelse fremover
i medfør af den eksisterende bemyndigelse i AUB-lovens § 4, stk. 4, kunne
fastsætte regler om f.eks., at arbejdsgiveren for at kunne opnå refusion af
udbetalt løn skal have foretaget indberetning til eIndkomst, jf. lov om et
indkomstregister.
Side 23/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 2
Efter § 12 a i AUB-loven kan AUB kan yde tilskud til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen til information og vejledning om beskæftigelse i udlan-
det og lærepladser i form af udstationering i udlandet.
Bestemmelsen er nyaffattet ved lov nr. 1459 af 10. december 2024 for at
afspejle, at det er Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der varetager infor-
mation og formidling om beskæftigelse og udstationering og modtager til-
skud fra AUB.
Bestemmelsen indeholdt før lov nr. 1459 af 10. december 2024 desuden
mulighed for, at AUB kunne yde tilskud til personer, der varetog formidling
af beskæftigelse i udlandet og lærepladser i form af udstationering i udlan-
det. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget bag lov nr. 412 af 22.
maj 1996, at hensigten med § 12 a var at sikre, at AER (i dag AUB) kunne
yde tilskud til 2 sekretariater, der var etableret for at understøtte og fremme
arbejdet med at skaffe praktikpladser i udlandet.
Denne opgave varetages i dag af OPU-sekretariatet.
Efter § 19 i bekendtgørelse nr. 498 af 17. maj 2017 om udbetaling af øko-
nomisk støtte til praktikophold i udlandet m.v. fra Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag kunne AUB yde støtte i form af en præmie for hver indgået
praktikaftale i udlandet af mindst 3 måneders varighed for elever uden en
dansk uddannelsesaftale.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at
§ 12 a
nyaffattes. Med det foreslåede
stk. 1
vil Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag fortsat kunne yde tilskud til Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen til information og vejledning om oplæring i udlandet.
Det foreslås, at det for god ordens skyld præciseres, at der vil være tale om
oplæring som led i erhvervsuddannelse.
Side 24/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0025.png
UDKAST
Det foreslås i
stk. 2,
at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan yde tilskud
til uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet og
andre juridiske personer, der efter aftale med en eller flere af sådanne ud-
dannelsesinstitutioner varetager formidling af aftaler om oplæring i udlandet
for elever og lærlinge uden en uddannelsesaftale med en dansk arbejdsgiver.
Tilskud vil kunne ydes for hver aftale, men vil tidligst kunne udbetales, når
oplæringen har varet i 3 måneder.
Med det foreslåede vil det fremgå af bestemmelsen, hvilke »personer« AUB
vil kunne yde tilskud til, hvormed der vil være tale om en præcisering af
bestemmelsens ordlyd i forhold til den tidligere affattelse. OPU-sekretaria-
tet vil på ny kunne modtage tilskud fra AUB for formidling af aftaler om
oplæring i udlandet for elever og lærlinge uden en dansk uddannelsesaftale.
Det samme vil også gælde andre juridiske personer, der opfylder de foreslå-
ede krav om at have indgået en aftale herom med en eller flere uddannelses-
institutioner under Børne- og Undervisningsministeriet.
For at sikre, at AUB kan udbetale tilskud for formidling af sådanne aftaler
til uddannelsesinstitutioner under Børne- og Undervisningsministeriet, der
måtte vælge selv at varetage formidlingen, foreslås denne mulighed endvi-
dere indsat i bestemmelsen.
Med det foreslåede vil AUB ligesom før lov nr. 1459 af 10. december 2024
kunne yde tilskud for tilvejebringelse af mulighed for oplæring i udlandet af
mindst 3 måneders varighed for elever og lærlinge uden en dansk uddannel-
sesaftale. Betegnelsen elever foreslås af ordensmæssige hensyn ændret til
elever og lærlinge ligesom i AUB-loven i øvrigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 3
Lov nr. 1459 af 10. december 2024 ophævede pr. 1. januar 2025 AUB-lo-
vens § 12 c som led i en omlægning af lærepladstaxametre uden, at det dog
dermed var tilsigtet at ophæve den del af bestemmelsen, der gav hjemmel
til at yde et statsligt tilskud til institutioner for erhvervsrettet uddannelse og
andre skoler og institutioner for formidling af uddannelsesaftaler med ar-
bejdsgivere for formidling af beskæftigelse i udlandet.
Side 25/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0026.png
UDKAST
Som led i ophævelsen af § 12 c blev en hjemmel i bestemmelsens stk. 7 til,
at AUB’s bestyrelse administrerede bl.a. dette tilskud og var bemyndiget til
at fastsætte regler bl.a. herom, ophævet.
Det fremgik af § 4 i bekendtgørelse nr. 1435 af 27. november 2017, at til-
skuddet tidligst kunne udbetales, når uddannelsesforholdet eller praktikop-
holdet i udlandet har varet i 3 måneder.
Der henvises nærmere om gældende ret til de almindelige bemærkninger i
lovforslagets pkt. 2.2.1.
Det foreslås at genindsætte hjemmel
§ 12 c, stk. 1,
i AUB-loven til, at staten
yder tilskud til en uddannelsesinstitution for formidling af aftaler om oplæ-
ring i udlandet som led i erhvervsuddannelse for elever og lærlinge, der ikke
har en uddannelsesaftale med en dansk arbejdsgiver. Ydelse af tilskud for-
udsætter, at oplæringen i udlandet får en varighed af mindst 3 måneder. Til-
skuddets størrelse fastsættes på finansloven.
Dermed vil uddannelsesinstitutionerne igen kunne få tilskud for formidling
af aftaler om oplæring i udlandet for elever og lærlinge uden en dansk ud-
dannelsesaftale på en varighed af mindst 3 måneder.
Det foreslås i
§ 12 c, stk. 2,
at bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag administrerer ordningen og fastsætter nærmere regler om udbetalin-
gen.
Dermed vil AUB, ligesom før ophævelsen af § 12 c ved lov nr. 1459 af 10.
december 2024, kunne administrere tilskuddet og fastsætte nærmere regler
om udbetalingen.
Til nr. 4
Det følger af AUB-lovens § 18, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgivere, jf. § 2,
årligt betaler et bidrag på 3.111 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2025-pris og -
lønniveau til AUB. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til
pkt. 2.3.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 18, stk. 1, 1. pkt., at ændre »3.111 kr.« til »[2.641] kr.«, og
at ændre »2025-pris- og -lønniveau« til »2026-pris- og -lønniveau«.
Side 26/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Efter det foreslåede vil alle arbejdsgivere, jf. AUB-lovens § 2, årligt skulle
betale et bidrag på [2.641] kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2026-pris- og -lønni-
veau (2025-pris- og lønniveau) til AUB.
Beregningen af den foreslåede bidragssats følger principperne for det flek-
sible uddannelsesbidrag. Det foreslåede vil indebære en forhøjelse af den
gældende bidragssats.
I henhold til principperne for det fleksible uddannelsesbidrag vil bidraget
blive henholdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidrags-
indbetalinger overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2026.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 5
Det følger af AUB-lovens § 18, stk. 2, 1. pkt., at alle arbejdsgivere, jf. § 2,
årligt betaler et bidrag på 479 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget til AUB i 2025-
pris- og -lønniveau.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.4.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 18, stk. 2, 1. pkt., at ændre »479kr.« til »[415] kr.«, og at
ændre »2025-pris- og -lønniveau« til »2026-pris- og -lønniveau«.
Efter det foreslåede vil alle arbejdsgivere, jf. AUB-lovens § 2, årligt skulle
betale et bidrag på [415] kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2026-pris- og -lønni-
veau til AUB.
Den foreslåede sats er beregnet på baggrund af principperne for det fleksible
VEU-bidrag. Det foreslåede vil indebære en nedsættelse af den gældende
bidragssats.
I henhold til principperne for det fleksible veu-bidrag vil bidraget blive hen-
holdsvis reduceret eller forhøjet i efterfølgende år, hvis bidragsindbetalinger
overstiger eller ikke dækker de faktiske udgifter i 2026.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.2. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Side 27/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Til nr. 6
Ordningen med det lærepladsafhængige AUB-bidrag er nærmere reguleret
i AUB-lovens §§ 21 a-21 k. Lovens bilag 1 indeholder de gældende model-
parametre, som indgår i beregningen af det lærepladsafhængige AUB-bi-
drag.
Såfremt en arbejdsgivers uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
måluddannelsesratio, skal arbejdsgiveren betale et merbidrag for hver prak-
tikårselev, som arbejdsgiveren mangler for at opfylde måluddannelsesrati-
oen, jf. § 21 a, stk. 2, 1. pkt. Uddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21
a, stk. 4, og måluddannelsesratioen beregnes i henhold til § 21 a, stk. 5. I
begge beregninger indgår en vægtning med modelparametre.
Modelparametre for uddannelser omfattet af det lærepladsafhængige AUB-
bidrag, dvs. erhvervsuddannelser og uddannelsen til lokomotivfører, er fast-
sat i bilag 1 til AUB-loven, jf. § 21 a, stk. 6, 2. pkt.
Foreligger modelparameteren ikke pr. 15. marts, anvendes det foregående
års modelparameter, dvs. modelparameteren i det til enhver tid gældende
bilag 1, jf. § 21 a, stk. 6, 4. pkt.
For nyoprettede uddannelser, som ikke har en modelparameter efter bilag 1,
anvendes en modelparameter på 1,0, jf. § 21 a, stk. 6, 5. pkt.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.5.1. i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås således at nyaffatte bilag 1 til AUB-loven.
Til § 2
Det foreslås
i stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 1, nr. 1, ikke finder anvendelse på refusion
for udbetalt løn under skoleophold, der er påbegyndt før lovens ikrafttræden,
samt at de hidtil gældende regler for sådan lønrefusion finder anvendelse til
og med den 31. december 2028.
Dermed vil de hidtil gældende regler finde anvendelse for refusion af udbe-
talt løn under skoleophold påbegyndt senest den 31. december 2025.
Side 28/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
UDKAST
Fordringer i form af indberetninger om skoleophold, der kan udløse lønre-
fusion, er omfattet af den almindelige treårige forældelse, jf. § 3, stk. 1, i lov
om forældelse af fordringer (forældelsesloven). AUB kan derfor behandle
indberetninger om skoleophold, der er indgivet op til 3 år efter skoleophol-
dets afslutning.
Det foreslåede vil betyde, at AUB til og med 31. december 2028 vil skulle
yde lønrefusion, der er baseret på det juridiske lønbegreb, der gælder til og
med ikrafttræden af dette lovforslag, for skoleophold påbegyndt senest den
31. december 2025.
For lønrefusion for skoleophold, der påbegyndes senere end denne lovs
ikrafttræden, vil evt. regler, som AUB’s bestyrelse fastsætter om, hvilke løn-
dele der indgår i lønbegrebet efter den foreslåede bemyndigelse i lovforsla-
gets § 1, nr. 1, finde anvendelse.
De foreslåede ændringer vil ikke gælde for Færøerne og Grønland og kan
ikke sættes i kraft for Færøerne og Grønland, da lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke kan sæt-
tes i kraft for disse dele af riget ved kongelig anordning.
Side 29/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0030.png
UDKAST
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om Arbejdsgivernes Ud-
dannelsesbidrag, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 111 af 30. januar 2024,
som ændret ved lov nr. 1459 af 10.
december 2024 og lov nr. 1703 af
30. december 2024, foretages føl-
gende ændringer:
§ 4.
---
Stk. 2-3.
---
Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag fastsæt-
ter regler om betingelser for udbe-
taling af refusionsbeløb samt regler
om helt eller delvist bortfald af løn-
refusion, når arbejdsgiveren samti-
dig modtager støtte til praktik- eller
lærepladsen i henhold til anden lov-
givning.
§ 12 a.
Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag kan yde tilskud til en el-
ler flere institutioner eller en sty-
relse eller anden offentlig institu-
tion under Børne- og Under-
visningsministeriet, som er bemyn-
diget til at varetage ordningens ad-
ministration, eller personer, der va-
retager formidling af beskæftigelse
i udlandet og lærepladser i form af
udstationering i udlandet, jf. også
§§ 9 og 10.
1.
I
§ 4, stk. 4,
indsættes som
2. og
3. pkt.:
»Bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fastsætter reg-
ler om, hvilke løndele, der indgår i
det lønbegreb, der anvendes til be-
regning af refusionsbeløbet. Ferie-
penge og feriegodtgørelse kan ikke
indgå i lønbegrebet.«
2.
I
§ 12 a
affattes således:
»§
12 a.
Arbejdsgivernes Uddan-
nelsesbidrag kan yde tilskud til Ud-
dannelses- og Forskningsstyrelsen
til information og vejledning om
oplæring i udlandet som led i er-
hvervsuddannelse.
Stk. 2.
Arbejdsgivernes Uddannel-
sesbidrag kan yde tilskud til uddan-
nelsesinstitutioner under Børne- og
Undervisningsministeriet og andre
juridiske personer, der efter aftale
med en eller flere af sådanne ud-
dannelsesinstitutioner
varetager
Side 30/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0031.png
UDKAST
formidling af aftaler om oplæring i
udlandet for elever og lærlinge
uden en uddannelsesaftale med en
dansk arbejdsgiver. Tilskud kan
ydes for hver aftale, men kan tid-
ligst udbetales, når oplæringen har
varet i 3 måneder.«
3.
Efter § 12 b indsættes:
»§
12 c.
Staten yder tilskud til en
uddannelsesinstitution for formid-
ling af aftaler om oplæring i udlan-
det som led i erhvervsuddannelse
for elever og lærlinge, der ikke har
en uddannelsesaftale med en dansk
arbejdsgiver. Ydelse af tilskud for-
udsætter, at oplæringen i udlandet
får en varighed af mindst 3 måne-
der. Tilskuddets størrelse fastsættes
på finansloven.
Stk. 2.
Bestyrelsen for Arbejdsgi-
vernes Uddannelsesbidrag admini-
strerer ordningen og fastsætter nær-
mere regler om udbetalingen.«
§ 18.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2,
betaler årligt et bidrag på 2.914 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget i 2024-pris-
og -lønniveau til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. …
Stk. 2-4.
---
§ 18.
---
Stk. 2.
Alle arbejdsgivere, jf. §
2, betaler årligt et bidrag på 235 kr.
pr. fuldtidsbeskæftiget til Arbejds-
givernes Uddannelsesbidrag i
2024-pris- og -lønniveau. Bidraget
efter 1. pkt. dækker hel eller delvis
finansiering af godtgørelse m.v.
ved deltagelse i erhvervsrettet vok-
sen- og efteruddannelse, jf. § 15 b.
4.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
ændres
»3.111 kr. til: »2.641 kr.«, og
»2025-pris- og -lønniveau« ændres
til: »2026-pris- og -lønniveau«.
5.
I
§ 18, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »479
kr.« til: »415 kr.«, og »2025-pris-
og -lønniveau« ændres til: »2026-
pris- og -lønniveau«.
Side 31/32
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 178: Lovudkast - Orientering om høring over forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, fra børne- og undervisningsministern
3033794_0032.png
UDKAST
Bidraget dækker endvidere merud-
gifter til administrationen af ord-
ningen, som overstiger det beløb,
der er fastsat på finansloven.
Stk. 3-4.
---.
6.
Bilag 1
affattes som bilag 1 til
denne lov.
Side 32/32