Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
3027823_0001.png
Til alle kommuner
Att: Kommunalbestyrelsen og kommunaldirektøren
Indskærpelse af kommunernes ansvar for den pædagogiske kvalitet i
dagtilbuddene
Ministeriet har modtaget resultaterne af den nationale undersøgelse af kvali-
teten af de pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstituti-
oner for 3-5 årige børn. Undersøgelsen er gennemført af Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) og Danmarks Evalue-
ringsinstitut (EVA) på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet og med
udgangspunkt i aftalerne om kommunernes økonomi for 2022 og 2023.
Formålet med undersøgelsen er på nationalt niveau at opnå systematisk ind-
sigt i kvaliteten af kommunale daginstitutioner, herunder viden om dagtil-
buddenes rammer og de pædagogiske læringsmiljøer, som børnene møder i
daginstitutionerne hver dag. Undersøgelsen har fokus på relationer, leg og
aktiviteter og fysiske omgivelser.
Undersøgelsen viser betydelige udfordringer med kvaliteten. Resultaterne vi-
ser bl.a., at der er stor forskel på kvaliteten i daginstitutionerne, og at børne-
nes trivsel, læring, udvikling og dannelse derfor understøttes i meget forskel-
lig grad. Undersøgelsen viser også, at udfordringerne med kvaliteten i de pæ-
dagogiske læringsmiljøer ikke kun er aktuel i enkelte daginstitutioner i en-
kelte kommuner, men at udfordringerne afspejler forholdene i kommunale
daginstitutioner for 3-5-årige børn i hele landet. Konkret mangler der bl.a.
fokus på børnefællesskaberne, at børnene støttes i at skabe relationer til hin-
anden og håndtere konflikter, blik for børnenes perspektiver, engagement
og støtte til, at legen kan udvikle sig positivt, og at børnene kan fordybe sig i
legen.
Børne- og Undervisningsministeriet offentliggjorde i foråret 2023 en tilsva-
rende national undersøgelse af kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer og
rammer i kommunale daginstitutioner og dagplejen for de mindste børn (0-2
årige børn). Undersøgelsen viste også her udfordringer med den pædagogi-
ske kvalitet i mange dagtilbud.
Undersøgelsen gav anledning til, at jeg i brev af 12. maj 2023 indskærpede
kommunernes ansvar for den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddene herunder
ansvaret for, at personalet i det daglige pædagogiske arbejde arbejder med
23. maj 2025
Sagsnr.: 25/13129
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
børns trivsel og læring mv. på en måde, så de krav, der følger af dagtilbuds-
loven, efterleves.
Den aktuelle undersøgelse af den pædagogiske kvalitet i kommunale dagin-
stitutioner for 3-5 årige børn giver mig desværre anledning til igen at ind-
skærpe kommunalbestyrelsernes ansvar for, at alle dagtilbud i den enkelte
kommune har en pædagogisk kvalitet, som fremmer børnenes trivsel, læring,
udvikling og dannelse hver dag, og som efterlever de krav, der følger af dag-
tilbudsloven.
Undersøgelsens resultater er bekymrende, og jeg vil kraftigt opfordre kom-
munerne til at kigge kritisk på deres tilsynspraksis. Kommunerne er forplig-
tet til at sikre uvildighed i deres tilsyn med dagtilbuddene, og uvildighed i til-
synet er et væsentligt element i at få et retvisende billede af den pædagogiske
kvalitet i alle dagtilbud. Viden, som også skal tilgå det politiske niveau i den
enkelte kommune, så politikerne får et reelt billede af den pædagogiske kva-
litet i dagtilbuddene, som de mindste børn møder hver dag som grundlag
for at kunne handle på en eventuel ikke tilfredsstillende pædagogisk kvalitet.
Jeg har en forventning om, at alle kommunalbestyrelser tager resultaterne fra
undersøgelsen alvorligt, og at de, i kombination med viden fra tilsynet, bru-
ger resultaterne som grundlag for den politiske drøftelse af udviklingen på
dagtilbudsområdet, som kommunalbestyrelsen efter dagtilbudsloven er for-
pligtet til at sikre bliver gennemført minimum hvert andet år. Formålet er, at
kommunalbestyrelsen har fokus på, om bl.a. de rammer, som kommunalbe-
styrelsen har fastsat for dagtilbuddene, i tilstrækkelig grad understøtter og bi-
drager til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, som følger af dagtilbudslo-
ven, jf. dagtilbudslovens § 3 a, stk. 5.
Kommunalbestyrelsen beslutter, om der på baggrund af den politiske drøf-
telse skal prioriteres flere midler til området som grundlag for f.eks. at un-
derstøtte den faglige ledelse, der skal sætte retning for den pædagogiske
praksis, kompetenceudvikling til pædagogisk personale, supervision mv. jf.
dagtilbudslovens § 3 a, stk. 6.
Det er det pædagogiske personale i dagtilbuddene, som hver dag møder vo-
res børn og har ansvar for at give dem en god og tryg hverdag. Derfor skal
det pædagogiske personale have de nødvendige kompetencer, så de kan
etablere trygge og udviklende pædagogiske læringsmiljøer for børnene.
Jeg vedlægger et materiale, som indeholder de centrale resultater fra kvali-
tetsundersøgelsen af kommunale daginstitutioner for 3-5-årige børn. Materi-
alet kan bruges som inspiration til dialogen om kvaliteten i jeres egne dagin-
stitutioner i kommunen med afsæt i de nationale resultater.
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at undersøgelsen er repræsentativ, og jeg vil
derfor understrege, at resultaterne af den årsag er relevante for
alle
kommu-
ner.
Side 2/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
Side 3/5
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027823_0004.png
Baggrund
Gældende ret (uddrag)
Ansvar
Kommunalbestyrelsen har efter dagtilbudslovens § 3 a ansvaret for dagtil-
buddene.
Kommunalbestyrelsen skal i medfør af § 3 a, stk. 5, sikre, at udviklingen på
dagtilbudsområdet drøftes politisk mindst hvert andet år med udgangspunkt
i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede ind-
satser for området bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde de krav, der føl-
ger af dagtilbudslovens afsnit II.
Kommunalbestyrelsen beslutter i medfør af § 3 a, stk. 6, om der som følge
af drøftelsen skal iværksættes tiltag såsom kompetenceudvikling, supervision
m.v., som kan understøtte og kvalificere dagtilbuddenes arbejde med etable-
ring af pædagogiske læringsmiljøer, der fremmer børns trivsel, læring, udvik-
ling og dannelse.
Formål
Dagtilbudslovens § 7 fastsætter formålet med dagtilbuddene, herunder at
der bl.a. skal være trygge pædagogiske læringsmiljøer i dagtilbud, der frem-
mer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse, hvor legen er grundlæg-
gende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv.
Kommunens tilsyn med dagtilbud
Kommunalbestyrelsen har efter dagtilbudslovens §§ 5, 5 a og b ansvar for at
føre tilsyn med dagtilbuddene.
Kommunerne er bl.a. forpligtet til at føre såvel anmeldte og uanmeldte tilsyn
med dagtilbuddene, sikre uvildighed i tilsynet og foretage observationer i
dagtilbuddet som led i tilsynet. Kommunernes tilsyn med dagtilbuddene skal
have fokus på den pædagogiske praksis, herunder det pædagogiske persona-
les interaktion med børnene, hvor denne praksis vil skulle ses og vurderes i
sammenhæng med dagtilbudslovens formålsbestemmelsen.
Udarbejdelse af en pædagogisk læreplan
Alle dagtilbud skal i medfør af dagtilbudslovens §§ 8 og 9 udarbejde en pæ-
dagogisk læreplan, som udgør rammen for arbejdet med børns trivsel og læ-
ring mv. Arbejdet med den pædagogiske læreplan og børns trivsel og læring
skal ske med udgangspunkt i et pædagogisk grundlag.
Det pædagogiske grundlag består af en række fælles centrale elementer her-
under bl.a. børnesynet, børneperspektivet, leg, læring, børnefællesskaber og
det pædagogiske læringsmiljø, som skal være kendetegnende for den forstå-
else og tilgang, hvorpå der skal arbejdes med børns trivsel og læring i alle
dagtilbud i Danmark.
Side 4/5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
Det er i forlængelse heraf et krav, at alle dagtilbud har et pædagogisk læ-
ringsmiljø, der med leg, aktiviteter, daglige rutiner og under hensyn til bør-
nenes perspektiv, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og
børnenes forskellige forudsætninger giver børn mulighed for at trives og
lære, udvikle sig og dannes.
Det betyder bl.a., at det pædagogiske personale skal etablere et trygt og sti-
mulerende pædagogisk læringsmiljø, hvor børnene oplever at blive respekte-
ret, lyttet til og taget alvorligt. Det indebærer videre, at det pædagogiske læ-
ringsmiljø skal indbyde til leg, tage højde for børnenes forskellige forudsæt-
ninger, og at børnene skal tilbydes varierende aktiviteter gennem dagen.
Det pædagogiske personale skal understøtte, at alle børn kan være en del af
børnefællesskabet ved at understøtte børnenes leg, hvor det er nødvendigt
og understøtte, at børnene indgår i samspil og relationer med hinanden,
knytter venskaber mv.
Side 5/5