Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 173
Offentligt
3027822_0001.png
CENTRALE RESULTATER FRA DEN NATIONALE UNDERSØGELSE
AF KVALITET I PÆDAGOGISKE LÆRINGSMILJØER OG RAMMER
I KOMMUNALE DAGINSTITUTIONER
Kvalitet i dag-
institutioner for
3-5-årige børn
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
1
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0002.png
© EVA, VIVE, 2025
EVA
Danmarks Evalueringsinstitut
Holbæk Østre Skole
Tidemandsvej 1
4300 Holbæk
www.eva.dk
VIVE
Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd
Herluf Trolles Gade 11
1052 København K
www.vive.dk
ISBN tryk: 978-87-7182-798-9
ISBN www: 978-87-7182-799-6
Design: Essensen
Tryk: Stibo Complete A/S
Foto: Unsplash, iStock, Pexels
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0003.png
Indhold
Indledning
Sådan er kvaliteten undersøgt
05
06
Sådan vurderes kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer
Sådan vurderes kvaliteten i arbejdet med relationer
Fokus på deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner
Sådan vurderes kvaliteten i arbejdet med leg og aktivitet
Sådan vurderes kvaliteten i de fysiske omgivelser
Sådan er normeringen og personalets uddannelse
08
10
13
16
18
20
Konklusion, nationale udviklingsbehov og indsatsområder
Spørgsmål til inspiration til kommunale beslutningstagere, pædagogiske
konsulenter og daginstitutionsledere
22
24
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0004.png
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0005.png
Indledning
Den nationale undersøgelse af kvalitet i daginstitutioner for 3-5-årige
børn giver ny viden om kvaliteten i rammeforhold og i de pædagogiske
læringsmiljøer, som børnene møder i børnehaven.
Sko og jakke i garderoben, farvelkram til mor eller far og så
i gang med dagen. Børnehaven er en stor del af hverdagen
for de fleste børn på 3-5 år i Danmark. De tilbringer mange
timer sammen med de andre børn på stuen og udenfor på
legepladsen, hvor pædagogisk personale yder en stor
indsats for at skabe en god, tryg og udviklende dag for
børnene.
Det er en vigtig opgave, for kvaliteten af de relationer, de
fællesskaber og det øvrige læringsmiljø, som børnene
møder i daginstitutionen, har afgørende betydning for
deres trivsel og udvikling – nu og her og i fremtiden. Det
gælder alle børn, men særligt børn i udsatte positioner. For
dem kan en daginstitution af høj kvalitet gøre en særlig
forskel, når det kommer til trivsel og udvikling.
Derfor skal du læse hæftet
Dette hæfte er især til dig, som arbejder med at
udvikle kvalitet i dagtilbud, eksempelvis som
dagtilbudschef eller konsulent i en kommunal
forvaltning. Hæftet formidler centrale resultater
fra den nationale undersøgelse af kvalitet i
kommunale daginstitutioner for 3-5-årige børn.
Hæftet understøtter desuden en lokal drøftelse af
resultaterne i kommunale forvaltninger og blandt
ledere i daginstitutioner.
Der er tidligere udgivet to hæfter med fokus på
daginstitutioner for 0-2-årige børn samt den kom-
munale dagpleje. Du kan også læse rapporterne for
hhv. 0-2-årige og 3-5-årige på
www.eva.dk.
Vi håber, at hæftet kan bruges i jeres videre arbejde
med kvalitetsudvikling i daginstitutioner.
Første samlede nationale undersøgelse om
kvalitet for 0-5-årige børn
”Kvalitet i daginstitutioner for 3-5-årige børn” er anden og
sidste del af den første nationale undersøgelse af kvalitet i
kommunale dagtilbud for de 0-5-årige børn. Undersøgelsen
er gennemført af VIVE og EVA på vegne af Børne- og Under-
visningsministeriet med udgangspunkt i aftalerne mellem
regeringen og KL om kommunernes økonomi for 2022 og
2023. Formålet med undersøgelsen er på nationalt niveau
at opnå systematisk indsigt i kvaliteten af dagtilbuddenes
rammeforhold og de pædagogiske læringsmiljøer.
EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) og Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd (VIVE)
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0006.png
Sådan er kvaliteten undersøgt
Relationer, leg og aktivitet samt fysiske omgivelser indendørs
og udendørs er fokus i kvalitetsvurderingen af de pædagogiske
læringsmiljøer.
Dagtilbudsloven og den styrkede pædagogiske læreplan
beskriver den kvalitet, der skal kendetegne alle landets
dagtilbud. Særligt det fælles pædagogiske grundlag sætter
rammen for kvaliteten og er også udgangspunktet for denne
undersøgelse.
Om observationsredskabet KIDS
Kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer er
undersøgt med observationsredskabet KIDS
Daginstitutioner fra Dansk Psykologisk Forlag.
Redskabet er valgt af Børne- og Undervisnings-
ministeriet på baggrund af et forarbejde
gennemført af VIVE og EVA samt inddragelse af
eksperter og interessenter på dagtilbudsområdet.
Læs mere om forarbejdet på eva.dk.
Design og datagrundlag
Undersøgelsen af rammer og pædagogiske læringsmiljøer
bygger på data indsamlet i 100 kommunale daginstitutioner
i efteråret 2024:
• Observationer
– vurderinger fra observationer på to
stuer i hver daginstitution i det omfang, der har været to
stuer for 3-5-årige. Indsamlede data om rammeforhold,
fx dagsnormering, på observationsdagen.
• Kommunedata
– data om rammeforhold, fx årsnorme-
ring, fra de deltagende kommuner og daginstitutioner.
• Registerdata
– data om fx personalets uddannelse fra
Danmarks Statistik.
Derudover er der gennemført interview i 10 % af de delta-
gende daginstitutioner med fokus på pædagogisk perso-
nales perspektiver på det pædagogiske læringsmiljø.
Observationerne er gennemført af eksterne,
certificerede observatører med pædagogisk
uddannelse, der var til stede på to stuer i dag-
institutionen i syv timer på én dag, kl. 8.30-15.30.
En repræsentativ undersøgelse
Undersøgelsen er baseret på data fra en tilfældigt udtrukket
stikprøve blandt 100 daginstitutioner. I alt er der gennemført
observationer på 185 stuer i 56 kommuner. Stikprøven er
repræsentativ for kommunale daginstitutioner for 3-5-årige
børn i Danmark. Undersøgelsens resultater afspejler derfor
forholdene i kommunale daginstitutioner for 3-5-årige på
nationalt niveau.
Sammenligning med egne KIDS-
resultater
Undersøgelsen anvender en revideret og tilpasset version
af KIDS, og observationerne foretages af uvildige eksterne
observatører, der har gennemgået en særlig certificering i
brug af KIDS i den nationale undersøgelse. Det er forhold, der
typisk er anderledes end ved anvendelsen af KIDS i kommu-
nerne. Derfor kan lokale resultater se anderledes ud. Fx viser
en undersøgelse, at interne observatører har tendens til at
vurdere kvaliteten mere positivt end eksterne.
6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0007.png
Fokus på tre områder i observationerne:
Relationer
• Barn-voksen-relationen
• Støtte til børnenes
indbyrdes relationer.
Leg og aktivitet
• Børneinitieret leg
• Støtte til børnenes leg
• Vokseninitierede aktiviteter.
Fysiske omgivelser
• Indendørs
• Udendørs.
Vurdering og kvalitetskategorier
Stuernes pædagogiske læringsmiljø vurderes over hele
dagen ud fra i alt 57 spørgsmål på en femtrinsskala
med svarmulighederne ”Næsten altid”, ”Ofte”, ”Jævn-
ligt”, ”Af og til” og ”Sjældent”. Der beregnes herefter
dels en samlet vurdering for hvert af de tre områder,
dels en samlet vurdering af kvaliteten på tværs af de
tre områder. Her vægtes de tre områder ligeligt.
Beregningerne omsættes til fem kvalitetskategorier,
der udgør et kvalitetskontinuum. Nedenfor er et
overblik over kvalitetskategorierne og deres betydning.
Fremragende
God
Behov for vedligeholdelse af miljøet:
Miljøet understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse
– også for børn i udsatte positioner.
Tilstrækkelig
Behov for justering af miljøet:
Børnene passes på forsvarlig vis, og miljøet understøtter i en vis grad børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse. Miljøet kan ikke forventes at gøre en positiv
kompenserende forskel for børn i udsatte positioner.
Utilstrækkelig
Ringe
Behov for væsentlige justeringer af miljøet:
Miljøet understøtter i lav grad børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.
Der er ingen kompenserende forskel for børn i udsatte positioner.
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0008.png
Sådan vurderes kvaliteten i de
pædagogiske læringsmiljøer
Få daginstitutioner vurderes til at have pædagogiske
læringsmiljøer af en kvalitet, der kan forventes at understøtte
alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Få det
overordnede billede af kvaliteten her.
7 centrale resultater fra undersøgelsen:
Stor forskel på kvaliteten.
Kvalitetsvurderinger-
ne viser, at der er stor forskel på, hvilken kvalitet
børn møder i de pædagogiske læringsmiljøer i
daginstitutioner. Det betyder, at børnenes
trivsel, læring, udvikling og dannelse forvente-
ligt vil blive understøttet i forskellig grad.
God kvalitet ses i hver 10. institution.
1 ud
af 10 daginstitutioner vurderes til 'god' kvali-
tet. Disse daginstitutioner forventes at under-
støtte trivsel, læring, udvikling og dannelse for
alle børn.
Tilstrækkelig kvalitet ses i over halvdelen af
daginstitutionerne.
6 ud af 10 daginstitutioner
vurderes til ’tilstrækkelig’ kvalitet. Det betyder, at
børnene bliver passet på forsvarlig vis, og at det
pædagogiske læringsmiljø i en vis grad kan
forventes at understøtte børnenes trivsel, læring,
udvikling og dannelse.
Utilstrækkelig kvalitet i 3 ud af 10 daginstitu-
tioner.
3 ud af 10 dagsinstitutioner vurderes til
'utilstrækkelig' kvalitet. Det vil sige, at de har et
pædagogisk læringsmiljø, der i lav grad kan
forventes at understøtte børnenes trivsel, læring,
udvikling og dannelse.
Få daginstitutioner forventes at gøre en
positiv forskel for børn i udsatte positioner.
9 ud af 10 daginstitutioner har pædagogiske
læringsmiljøer vurderet til ’tilstrækkelig’ kvalitet
eller lavere og kan derfor ikke forventes at gøre
en positiv kompenserende forskel for børn i
udsatte positioner, der fx kommer fra et hjem-
memiljø med mere sparsomme omsorgs- og
udviklingsmuligheder.
Forskel på kvaliteten ses også mellem stuer
i samme institution.
Børn på to forskellige
stuer i den samme daginstitution kan møde
væsentlig forskellig kvalitet i det pædagogiske
læringsmiljø, selvom stuerne deler en række
rammeforhold. I ca. en fjerdedel af daginstitu-
tionerne er stuerne i samme daginstitution
vurderet i forskellige kvalitetskategorier.
Kvalitetsudfordringer findes på tværs af
kommuner.
Undersøgelsen er repræsentativ,
og resultaterne viser, at udfordringerne med
kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer ikke
kun er aktuel i enkelte daginstitutioner i enkelte
kommuner, men gælder bredt set på området
og på tværs af kommunerne.
8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0009.png
Resultater for
kvalitet i
læringsmiljøet
Fremragende
0%
God
9%
Tilstrækkelig
“Hvordan ser det ud i min kommune?”
Undersøgelsen er gennemført på nationalt niveau. Derfor
kan vi ikke sige noget om kvaliteten i de pædagogiske
læringsmiljøer i specifikke kommuner. Men et regne-
eksempel kan give et billede af, hvordan de nationale
resultater kunne tage sig ud i en gennemsnitskommune:
I en gennemsnitskommune med 1.647 (fuldtids)børn i
3-5-årsalderen og 32 daginstitutioner med 3-5-årige børn
vil kvaliteten kunne se sådan ud:
63 %
Utilstrækkelig
28 %
0
I 0 børnehaver
møder børnene
fremragende
kvalitet.
3
I 3 børnehaver
møder børnene
god kvalitet.
20
I 20 børnehaver
møder børnene
tilstrækkelig
kvalitet.
Ringe
færre
end 3 stuer
0%
9
I 9 børnehaver
møder børnene
utilstrækkelig
kvalitet
.
0
I 0 børnehaver
møder børnene
ringe kvalitet.
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0010.png
Sådan vurderes kvaliteten
i arbejdet med relationer
Arbejdet med relationer mellem børn og personale vurderes
højere end arbejdet med børnefællesskaberne. Personalet er
imødekommende, men mangler opmærksomhed på anerkendelse
og sensitivitet i samspillet med børnene.
Forskning og den styrkede pædagogiske læreplan peger
på, at både relationerne mellem barn og pædagogisk
personale og relationerne børnene imellem har betydning
for børnenes trivsel og udvikling. Begge typer af relationer
indgår som en del af vurderingen af kvaliteten i det pæda-
gogiske læringsmiljø.
Personalet mangler mere sensitivitet over for
børns signaler
Når kvaliteten af arbejdet med relationer mellem perso-
nale og børn ikke vurderes højere, skyldes det især, at
samspillet i begrænset omfang er anerkendende, dvs.
sensitivt, responsivt og bekræftende. Et eksempel på
manglende sensitivitet og passende respons på børne-
nes signaler, ser vi i en observation af en modtagelse,
hvor et barn, der er ked af det, kommer ind på stuen med
sin far. En medarbejder kigger og nikker mod faren på
afstand. Faren sætter sig med barnet, der gemmer sig på
hans skød. Faren kigger sig søgende omkring, og da han
efter lidt tid lægger op til at sige farvel, tager barnets gråd
til. Medarbejderen kommer hen til dem og siger: "Du
skal huske at gå ud og vaske dine hænder". Faren tager
barnet, der stadig græder, med ud på badeværelset.
Omvendt ses et eksempel på anerkendende samspil
under en observation i en modtagelse, hvor et barn
genert gemmer sig bag sin mor. Medarbejderen tager
Personalet er imødekommende i samspillet
med børnene
Relationen mellem personale og barn er det undertema
inden for relationer, hvor daginstitutionerne relativt set
vurderes højest. Det skyldes, at personalet på de fleste stuer
er imødekommende over for børnene. Et eksempel på
imødekommenhed ser vi i en modtagelse, hvor et barn
kommer tilbage efter et par dages fravær. Medarbejderen
viser tydelig glæde over at se barnet, hun søger øjenkontakt,
åbner sine arme og inviterer barnet ind til et stort kram,
imens hun spørger til barnets oplevelser i de seneste dage.
Tre tal om relationer
til børnene
To tal om
børnefællesskaberne
62 % 17 % 17 %
På 62 % af stuerne
er personalet ’ofte’
eller ’næsten altid’
imødekommende
i samspillet med
børnene.
På 17 % af stuerne
er personalet ’ofte’
eller ’næsten altid’
sensitive ift. barnets
behov, oplevelser,
intentioner og
følelser.
På 17 % af stuerne
reagerer personalet
'ofte' eller 'næsten
altid’ med
irettesættelse.
2%
På 2 % af stuerne
er personalet ’ofte’
eller ’næsten altid’
opmærksomme
på børnenes
fællesskaber.
6%
På 6 % af stuerne
mægler personalet
’ofte’ eller ’næsten
altid’ i konflikter
mellem børnene.
10
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0011.png
Resultater for
kvaliteten i
relationer
Fremragende
0%
God
20 %
Tilstrækkelig
45 %
roligt kontakt til barnet, sætter ord på barnets følelser,
lægger op til kram og tager barnet på skødet. Efter lidt tid
hjælper hun barnet i gang med en leg med et andet barn,
og hun vender flere gange tilbage for at se, om børnene
stadig er godt i gang.
Utilstrækkelig
35 %
På halvdelen af stuerne er irettesættelser
udbredt
På knap halvdelen af stuerne reagerer personalet jævnligt
eller oftere med irettesættelser. Skældud og tvang, hvor
personalet reagerer følelsesladet med skældud, ignorerer
børn eller fysisk tvinger børn til noget, de modsætter sig, er
ikke udbredt praksis i daginstitutionerne. Men på knap 1 ud
af 10 stuer møder børnene det jævnligt. I observationerne
Ringe
færre
Færre end
end 3 stuer
tre stuer
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0012.png
ser vi, at irettesættelse og også tvang og skældud fx kan ske i
forbindelse med rutiner og overgange. Vi ser eksempler på,
at børn bliver rettet på, at tonen bliver hård, at personalet
skælder ud med høj stemme, trækker i børnene, fx for at få
dem hen til legetøj, der skal ryddes op – eller kommer med
socialt ekskluderende udsagn som ”Så må du ned og gå i
vuggestuen! Så kan du ikke gå i børnehaven!”.
observation, hvor en medarbejder aftaler med en gruppe
børn, hvem der skal lege sammen på legepladsen. Medar-
bejderen sikrer også, at alle har nogen at lege med og følger
op ved at hjælpe gruppen i gang på legepladsen.
Konflikthåndtering sker ofte uden nok
opmærksomhed på børnenes perspektiver
Håndteringen af konflikter indgår også i kvalitetsvurderin-
gen. På omkring to tredjedele af stuerne får børnene ikke
tilstrækkelig og hensigtsmæssig støtte til mægling i konflik-
ter og situationer, hvor der er interessemodsætninger. I
konflikter mellem børn mangler personalet i højere grad at
lytte til børnene og inddrage dem i løsningen. Fx ser vi, at
personalet ikke mægler, men indtager rollen som "dommer"
ved fx at sige: ”Du skal give den tilbage”. I konfliktsituationer
med personalet ses samme manglende opmærksomhed på
børnenes perspektiver. Et eksempel er en situation, hvor et
barn ikke vil ind og holde hvilestund. En medarbejder
responderer ved at sige "Det er ikke til diskussion." Da barnet
indvilger, men beder om at få sin bamse med, ser medarbej-
deren ikke på barnet, men svarer "nå" uden at tage bamsen
med. Omvendt ser vi positive eksempler på konflikthåndte-
ring, fx da et barn er ked af ikke at komme på hold med sin
ven under en aktivitet. En medarbejder trøster og sætter ord
på barnets oplevelse og følelser: ”Øv, du blev rigtig ærgerlig.
Det forstår jeg godt – I har leget så godt sammen hele
morgenen.” Medarbejderen lytter, og de to aftaler, hvornår
barnet kan lege med sin ven igen.
Børnefællesskaberne mangler opmærksomhed
og støtte
Kvaliteten af arbejdet med børnefællesskaberne vurderes
generelt lavt. Det skyldes bl.a., at det pædagogiske persona-
le på de fleste stuer ikke er opmærksomme nok på at
understøtte, at børnene kan knytte sig til hinanden. Den
begrænsede opmærksomhed handler fx om, at muligheder
for fællesskab ikke gribes. Et eksempel er en observation af
en frokost, hvor vi ser personale, der ikke understøtter fælles
samtaler om bordet, men taler med børnene enkeltvis. Et
andet eksempel ser vi på en stue, hvor tre børn er godt i
gang med at bygge et tårn på gulvet. En medarbejder
stopper legen og giver besked på, at reglen er, at de på dette
tidspunkt skal sidde hver for sig med en bog. Observationer-
ne viser også, at børnene ikke får nok støtte til fællesskaber-
ne. Et eksempel er en situation, hvor en medarbejder beder
et barn "gå ud og lege med de andre" uden at hjælpe barnet
yderligere ind i en leg eller et fællesskab. Omvendt ses et
positivt eksempel på støtte til børnenes fællesskaber i en
3 pointer om kvaliteten i arbejdet med
relationer
Personalet er imødekommende, men børnene mangler flere
anerkendende og sensitive samspil, der ikke er præget af
irettesættelser.
Børnene mangler støtte til at danne relationer til og fælles-
skaber med hinanden.
Konflikthåndtering sker ofte uden inddragelse af børnenes
perspektiver.
12
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0013.png
Fokus på deltagelsesmuligheder for
børn i udsatte positioner
Både kvalitetsvurderingerne af de pædagogiske læringsmiljøer og
det pædagogiske personales egne refleksioner viser, at arbejdet
med at skabe deltagelsesmuligheder for børn i udsatte positioner
kræver opmærksomhed.
Arbejdet med børn i udsatte positioner er højt prioriteret
i dagtilbudssektoren og står centralt beskrevet i den
styrkede pædagogiske læreplan. Det skyldes, at især
børn i udsatte positioner har gavn af, at daginstitutionen
tilbyder deltagelse i et pædagogisk læringsmiljø af høj
kvalitet. Kvalitetsvurderingerne af de pædagogiske
læringsmiljøer peger dog på, at ambitionerne langt fra
altid omsættes i praksis, og personalet udpeger i intervie-
wene netop arbejdet med børn i udsatte positioner som
et udviklingsområde.
Børn i udsatte positioner er ikke et selvstændigt tema i
observationsredskabet. Kvalitetsvurderingen afspejler
arbejdet med alle børn, ligesom alle aspekter af kvalite -
ten har betydning for børn i udsatte positioner. I obser-
vationsredskabet er der dog særskilt fokus på arbejdet
med at skabe deltagelsesmuligheder for børn i udsatte
positioner i form af fem spørgsmål, som går på tværs af
redskabets områder ’relationer’ og ’leg og aktivitet’.
Derfor sætter vi samlet fokus på resultaterne fra de
spørgsmål her.
Hvem er børn i udsatte
positioner?
Der er flere måder at forstå udsathed på. Resul-
taterne fra observationerne omfatter børn i risiko
for at stå uden for fællesskabet. Observatøren har
ikke kendskab til børnenes baggrund og kender
derfor ikke evt. risikofaktorer, men ser på, hvordan
der skabes deltagelsesmuligheder for børn, der
på observationsdagen viser tegn på hhv. begræn-
set kontakt til andre børn og personale, meget
negative samspil eller tegn på at have svært ved at
deltage i rutiner, lege og aktiviteter i løbet af dagen
på lige vilkår med de andre børn.
Børn i udsatte positioner risikerer at blive over-
set og mangler støtte til sociale samspil
Arbejdet med børn i udsatte positioner vurderes generelt
lavt. På de fleste stuer mangler personalet mere opmærk-
somhed på børn i udsatte positioners deltagelse. Et
eksempel på denne manglende opmærksomhed ses i en
observation, hvor et barn går rundt og synger sagte sange
for sig selv store dele af dagen uden at have kontakt til
andre børn eller personale. Til frokosten taler medarbejde-
ren ikke med barnet ved bordet. Barnet får om eftermidda-
gen kortvarigt kontakt med en medarbejder fra nabostuen,
og i de minutter liver barnet op, taler højere, smiler og
laver sjov. Vi ser også, at børn, der har brug for det, på de
fleste stuer i begrænset omfang får hjælp til at indgå i
positive samspil, fx ved at få vist konstruktive måder at
være i kontakt med andre børn på. Det ser vi et eksempel
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
13
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0014.png
EKSEMPEL
Støtte til opbygning af legen skaber flere
legemuligheder
Vi ser positive eksempler på personale, der skaber deltagelsesmulighe-
der i leg for børn, der har brug for det. Eksempelvis går en dreng, som
ikke har mange samspil med andre børn, alene og leder efter insekter
på legepladsen. En medarbejder kommer forbi og foreslår, at de skal
finde flere kryb og lave en udstilling. De inviterer et par forbipasserende
børn med på regnormejagt, og undervejs får medarbejderen inddraget
et andet barn, der også har begrænset kontakt til de andre børn. Med-
arbejderen støtter og udvider legen, bl.a. med billetsalg til udstillingen.
på i en observation, hvor et barn tager de andres madpak-
ker, hælder de andre børns perler på gulvet og kaster med
legetøj. Personalet ser det og samler op. Mønstret gentager
sig i løbet af dagen, uden at barnet støttes i at være sam-
men med de andre børn på positive måder, og uden at de
andre børn støttes i at forstå barnets handlinger.
Børn i udsatte positioner mangler flere delta-
gelsesmuligheder i aktiviteter
På godt halvdelen af stuerne får børn i udsatte positioner i
begrænset omfang støtte til at deltage i aktiviteter. I obser-
vationerne ser vi aktiviteter, der gennemføres med smalle
deltagelsesmuligheder og med utilstrækkelig støtte til
børn, der har brug for det. En observation viser den mang-
To tal om deltagelse i
fællesskaber
Tre tal om deltagelsesmuligheder
i leg og aktiviteter
5%
På 5 % af stuerne
hjælper personalet
’ofte’ eller ’næsten
altid’ børn, der har
brug for det, til
at indgå i sociale
samspil.
2%
På 2 % af stuerne
er personalet ’ofte’
eller ’næsten altid’
opmærksomme på
alle børns deltagelse
– også børn i udsatte
positioner.
17 % 11 % 4 %
På 17 % af stuerne
støtter personalet
’ofte’ eller ’næsten
altid’ børn i udsatte
positioners delta-
gelse i aktiviteter.
På 11 % af stuerne
igangsætter
personalet ’ofte’
eller ’næsten altid’
aktiviteter og lege
med henblik på
inklusion.
På 4 % af stuerne
støtter personalet
’ofte’ eller ’næsten
altid’ børn, der har
brug for hjælp i leg.
14
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0015.png
lende støtte til deltagelse ved en samling, hvor et barn, der i
løbet af morgenen har vist tegn på at være i periferien af
fællesskabet, er uopmærksom. Barnet er i stedet optaget af
et stykke legetøj i sin hånd. En medarbejder, der sidder ved
siden af barnet, forsøger at rette barnets opmærksomhed
mod samlingen og at tage legetøjet fra barnet, men forgæ-
ves. Ved navneopråbet reagerer barnet ikke på sit navn. Den
medarbejder, der står for samlingen, besvarer barnets
tavshed ved at sige, at barnet ”åbenbart ikke er der i dag”.
Børn i udsatte positioner mangler især mere
støtte til at deltage i leg
Støtte til børn, der har brug for hjælp til at komme i leg,
indgår også i kvalitetsvurderingen, og meget få stuer vurde-
res højt. På 7 ud af 10 stuer får børn, der har brug for det, kun
i begrænset omfang hjælp til at deltage i leg med andre
børn. I observationerne ser vi bl.a. børn, der over længere tid
er alene eller på kanten af legefællesskaberne. Et eksempel
er et barn, der tilbringer det meste af dagen alene på en
gynge uden samspil med andre børn eller personalet. Da
barnet bliver hentet, begynder han at græde.
EKSEMPEL
Opmærksomhed og
opfindsomhed åbner for
deltagelsesmuligheder
Vi ser eksempler på, at personalet med opfindsom-
hed skaber positive deltagelsesmuligheder, blandt
andet i overgange. Et eksempel fra en observation
er et barn, der gennem dagen har haft vanskeligt
ved at deltage i rutiner, aktiviteter og lege med
andre. Barnet vil blive på legepladsen, selvom alle
er gået ind, og flere medarbejdere har forsøgt at
få barnet med. En medarbejder går ud til barnet
og retter opmærksomheden mod en lille genstand
i barnets hånd ved at sige, at det ligner en hem-
melig nøgle. Barnet bliver interesseret og kigger
op. ”Måske virker nøglen til stuedøren?!” siger
medarbejderen. Barnet lyser op, og sammen går de
mod stuedøren – og leger sig igennem den svære
overgang.
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
15
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0016.png
Sådan vurderes kvaliteten
i arbejdet med leg og aktivitet
Leg og aktivitet er det område, hvor daginstitutionerne får den
laveste kvalitetsvurdering. Aktiviteterne er flere steder alders-
relevante, men der mangler blik for børnenes perspektiver
og støtte til, at legen kan udvikle sig positivt.
Leg og aktivitet giver trivsel, udviklings- og læringsmulig-
heder og noget at være sammen om og står også centralt i
den styrkede pædagogiske læreplan. Derfor er leg og
aktivitet en del af kvalitetsvurderingen i undersøgelsen.
Aktiviteter gennemføres ofte uden at engagere
børnene
Når kvaliteten af arbejdet med pædagogiske aktiviteter
ikke vurderes højere, skyldes det bl.a., at aktiviteterne på
8 ud af 10 stuer i begrænset omfang tilpasses børnenes
engagement. Et eksempel på manglende opmærksomhed
på, hvad børnene er optagede af, er en samling, hvor en
medarbejder står med en tavle med illustrationer, og
børnene en ad gangen svarer på spørgsmål om måneder,
dage og vejr. Et barn forsøger at byde ind med en fortæl-
ling, men får at vide, at det ikke er relevant. Omvendt ser vi
også eksempler på aktiviteter, der tilpasses børnenes
perspektiver og engagement og fremmer deres aktive
deltagelsesmuligheder. Et eksempel er en aktivitet, hvor
børnene laver yoga og forvandler sig til hunde, fanger
sæbebobler og strækker sig op mod himlen. Et barn
fortæller begejstret om en yogaøvelse, hun kender hjem-
mefra, og ”yogalæreren” griber barnets initiativ og får
hende til at vise den. Bagefter navngiver børnene øvelsen
og aftaler at vise den til dagens næste yogahold.
Personalet tilbyder forskellige
aldersrelevante aktiviteter
Kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø vurderes
højere, når det kommer til de aktiviteter, personalet
sætter i gang, og lavere, når det kommer til arbejdet med
leg. Aktiviteter er i denne sammenhæng både små aktivi-
teter som at tage perler frem og større aktiviteter som fx
rytmik. De højere vurderinger afspejler bl.a., at medarbej-
derne på godt halvdelen af stuerne ofte tilbyder forskellige
aldersrelevante aktiviteter. På en stue tilbydes børnene fx
gymnastik, brætspil, terrarie-byg, højtlæsning, samling,
tegnebord og magnetaktivitet. På stuer med lavere
kvalitetsvurdering ser vi færre aktivitetstilbud i løbet af en
dag, fx samling i forbindelse med frokost og et aktivitets-
bord, hvor børnene selv henter et spil, noget at tegne med
eller lignende.
To tal om aktiviteter
Tre tal om leg
52 % 18 %
På 52 % af stuerne
tilbyder personalet
’ofte’ eller ’næsten
altid’ aldersrelevan-
te aktiviteter.
På 18 % af stuerne
tilpasser persona-
let ’ofte’ eller ’næ-
sten altid’ aktivite-
terne til børnenes
engagement.
33 % 4 %
På 33 % af stuerne
giver personalet
’ofte’ eller ’næsten
altid’ børnene
mulighed for at
fortsætte legen.
På 4 % af stuerne
udfordrer persona-
let ’ofte’ eller ’næ-
sten altid’ legen,
hvis der er behov
for det.
3%
På 3 % af stuerne
igangsætter og
faciliterer perso-
nalet ’ofte’ eller
’næsten altid’ lege.
16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0017.png
Børn mangler bedre mulighed for at fordybe sig
i leg
Kvaliteten vurderes generelt lavt, når det handler om leg. På
mange stuer mangler børnene gode vilkår for, at deres leg kan
udfolde sig, bl.a. fordi der mangler mere opmærksomhed på at
beskytte børnenes leg mod forstyrrelser. Det gælder også
opmærksomhed på, at en god leg kan fortsætte. Fx bliver børne-
ne flere gange om dagen bedt om at rydde legetøjet op i forbin-
delse med skift i aktiviteter og rutiner. Det kan have den konse-
kvens, at lege, der tager tid at bygge op, får dårligere vilkår for at
blive genoptaget senere. Omvendt ser vi også positive eksempler
på, at personalet er opmærksomme på at prioritere fordybelse i
legen. Eksempelvis får en gruppe børn, der er fordybet i en leg,
lov til at lege videre på legepladsen, selvom det er frokosttid. Da
børnene efterfølgende spørger, om de også må spise udenfor
som en del af legen, får de madpakkerne med ud.
Resultater for
kvaliteten i leg
og aktivitet
Fremragende
0%
God
Børnene mangler mere støtte til at komme i og
blive i leg
På få stuer ser vi personale, der ofte faciliterer eller igangsætter
lege og udfordrer legene, når der er brug for det, fx ved at komme
med input og materialer. Eksempelvis ser vi leg i korte glimt, der
går i stå uden støtte fra personalet, og vi ser børn, der sidder
passivt på legepladsen uden rigtigt at komme i leg. Omvendt ser
vi også gode eksempler på, at personalet støtter leg, eksempelvis
ser vi en medarbejder inspirere til, at en cykelleg udvikler sig til at
involvere kørekortkontor og trafikpoliti. Et andet eksempel er en
gruppe børn, der leger soldater. En medarbejder finder kul, så de
kan tegne kamuflage på kinderne og viser dem soldater-bevægel-
ser, hvor de skal ned og kravle på maven. Børnene bruger ideer-
ne, og legen fortsætter længe.
10 %
Tilstrækkelig
50 %
Utilstrækkelig
3 pointer om aktiviteter og leg
Personalet tager initiativ til forskellige aldersrelevante
aktiviteter, men mangler opmærksomhed på børnenes
perspektiver og engagement.
Børnene mangler bedre vilkår for at kunne udfolde og
fortsætte legen.
Børnene mangler mere støtte til at udvikle gode lege med
andre børn.
40 %
Ringe
færre
Færre end
end 3 stuer
tre stuer
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
17
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0018.png
Sådan vurderes kvaliteten i de
fysiske omgivelser inde og ude
Legepladserne er gode med mange legeområder. Indendørs er
rummene velholdte, men der mangler klargjorte legeområder
og områder til ro.
Rum, interiør, materialer og legetøj inden- og udendørs
udgør en ramme, som ifølge forskning har betydning for
børns erfaringsdannelse og sociale liv. Det fremhæves også i
dagtilbudsloven, at den fysiske indretning skal være med til
at sikre alle børns trivsel, sundhed, udvikling og læring.
Derfor er den en del af kvalitetsvurderingen i undersøgelsen.
Få klargjorte lege- og aktivitetsområder
indendørs
De indendørs omgivelser bliver vurderet lavere end de
udendørs. Det skyldes især, at de fleste stuer ikke har eller
kun har ganske få tematiserede lege- og aktivitetsområder.
På en stue ser vi fx ét velafgrænset køkkenområde og én
læsekrog. Vi ser også positive eksempler på mange velaf-
grænsede tematiserede områder, fx en stue, der har indret-
tet dukkekrog, konstruktionslegeområde, frisørkrog, læse-
område, kreaområde og et ridderlegeområde. På stort set
alle stuer er de lege- og aktivitetsområder, der er, kun i lav
grad gjort klar til brug. Fx ser vi på en stue, at køkkenkrogen
er uden tilbehør, fordi køkkenlegetøjet er placeret i kurve
uden for børnenes rækkevidde i et andet legeområde.
Køkkenkrogen fremstår dermed ikke indbydende, og
børnene kan ikke umiddelbart selv gå i gang med en leg.
Selvom ingen stue vurderes højt ift. klargjorte områder, er
der positive eksempler på enkelte klargjorte områder, fx ser
vi en købmandsbutik, der er indbydende sat op med køb-
mandsskilt, legemad og kasseapparatet – lige til at gå til.
Rummene er velholdte med legetøj i børne-
højde
De fysiske omgivelser er det område, der vurderes højest.
Rummene, legetøjet og materialerne indendørs er på flere
stuer velholdte. Eksempelvis er vægge og gulve malet og
uden huller. Dukkerne er rene, og klæd-ud-tøjet er i god
stand. På over halvdelen af stuerne er det meste legetøj og
de fleste materialer placeret i børnehøjde, så børnene selv
har adgang til det og kan gå i gang. Knap 2 ud af 10 stuer
stiller et tilstrækkeligt og varieret udvalg af legetøj og materi-
aler til rådighed for børnene.
Tre tal om omgivelserne
indendørs
To tal om omgivelserne
udendørs
59 % 5 %
På 59 % af stuerne
er legetøj og ma-
terialer placeret i
børnehøjde, så det
er tilgængeligt for
børnene.
På 5 % af stuerne er
der mange gode te-
matiserede lege- og
aktivitetsområder.
0%
På 0 % af stuerne
er der klargjorte te-
matiserede lege- og
aktivitetsområder
med nok legetøj, af-
stemt temaet og sat
indbydende frem.
77 % 45 %
På 77 % af stuerne
er legepladserne
gode eller fremra-
gende ift., at børnene
kan fordele sig på
forskellige lege- og
aktivitetsområder.
På 45 % af stuerne
er legepladserne
gode eller fremra-
gende ift. mulighe-
der for, at børnene
kan lege uforstyrret.
18
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0019.png
Resultater for kvaliteten af de fysiske omgivelser
indendørs
Fremragende
God
Tilstrækkelig
Utilstrækkelig
Ringe
færre
Færre end
end 3 stuer
tre stuer
5%
60 %
35 %
færre
Færre end
end 3 stuer
tre stuer
Resultater for kvaliteten af de fysiske omgivelser
udendørs
Fremragende
God
Tilstrækkelig
Utilstrækkelig
Ringe
9%
41 %
42 %
5%
3%
Indretningen mangler områder til ro og
fordybelse
Børns mulighed for at trække sig til områder, hvor de kan
finde ro, vurderes lavt på ca. 7 ud af 10 stuer. Eksempelvis
ser vi en stue, hvor sofahjørnet til læsning står midt i
rummet, og på en anden stue er et sofahjørne placeret
ved siden af sækkepuder, der lægger op til vildere pude-
leg. Ingen af stederne er der reelt mulighed for at finde ro
som tiltænkt. Omvendt ser vi et positivt eksempel med
en læsekrog i et meget lille tilstødende rum med en lille
sofa, et tæppe og et gardin, der kan trækkes for og der-
med minimere forstyrrelser.
med blik for at minimere forstyrrelser, fx er legehytterne
placeret i et buskads, og cykel-kørebanen er placeret i den
anden ende af legepladsen. Det er dog værd at bemærke, at
børn på den anden halvdel af legepladserne har færre
muligheder for uforstyrret leg og aktivitet. Et eksempel er en
legeplads, hvor kørebanen til cykler skærer lige igennem et
ellers roligt legeområde med sandkasse og legehuse.
Legepladserne er aldersrelevante med
forskellige legeområder
Legepladserne får de bedste kvalitetsvurderinger i undersø-
gelsen. Børnene har på de fleste legepladser god mulighed
for at fordele sig på forskellige lege- og aktivitetsområder.
Eksempelvis har en legeplads tre legehuse, et legetog, et
gyngeområde, en ”robåd”, balancebane, bålområde, klatre-
tårn, sandkasse og fodboldbane. Forstyrrelser af børnenes
lege og aktiviteter er heller ikke et problem på halvdelen af
legepladserne. Et eksempel er en legeplads, der er indrettet
3 pointer om fysiske omgivelser
Stuerne samt legetøj og materialer er ofte
velholdte, og legetøj og materialer er placeret i
børnehøjde.
Stuerne mangler steder til ro og tematiserede
lege- og aktivitetsområder, som samtidig er gjort
klar til leg.
Legepladserne giver ofte mulighed for, at børnene
kan fordele sig på mange lege- og aktivitetsområ-
der i uforstyrret leg og aktivitet.
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
19
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0020.png
Sådan er normeringen
og personalets uddannelse
Undersøgelsen viser forskelle i normering stuerne imellem og
forskelle i antallet af børn pr. uddannet pædagog. Den viser også
en sammenhæng mellem tilstedeværelsen af en pædagog om
eftermiddagen og kvaliteten i det pædagogiske læringsmiljø.
Forhold som normering og personalets uddannelse er
selvstændige aspekter af kvalitet og sætter samtidig ram-
men om det pædagogiske læringsmiljø. Derfor er ramme-
forhold en del af undersøgelsen.
NORMERING
Forskel hen over dagen:
På observationsdagen er dagsnormeringen for hver stue
registreret på fire tidspunkter, og her ser vi, at den gennem-
snitlige normering varierer hen over dagen.
Forskel på normering mellem stuer
Undersøgelsen viser, at der er forskel i den normering,
børn møder. Årsnormeringen er i gennemsnit 5,9 børn pr.
pædagogisk medarbejder på daginstitutionsniveau. Vi ser
dog forskelle mellem den højeste og laveste årsnormering:
I de 3 % af daginstitutionerne med færrest børn pr. med-
arbejder er der under 4 børn, mens der er 7 børn eller flere
i de 9 % af daginstitutionerne med flest børn pr. med-
arbejder. På observationsdagen er dagsnormeringen på
den enkelte stue i gennemsnit 7,2 børn pr. pædagogisk
personale. Gennemsnittet dækker over væsentlige for-
skelle mellem stuer og i løbet af dagen.
Børn pr. pædagogisk medarbejder:
Morgen, kl. 8.30
Formiddag, kl. 11.00
Middag, kl. 12.30
Eftermiddag, kl. 15.25
5,4
6,4
11,8
5,5
Sammenhæng mellem en pædagog på stuen
om eftermiddagen og kvalitet
Analyserne viser en sammenhæng mellem den samlede
kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø på en stue, og
hvorvidt der er en pædagog til stede om eftermiddagen på
observationsdagen. Det skal forstås sådan, at der oftere er
en pædagog til stede om eftermiddagen på stuer vurderet til
’god’ kvalitet sammenlignet med stuer vurderet til ’utilstræk-
kelig’ kvalitet. Én mulig årsag kan være, at tilstedeværelsen
af en pædagog direkte øger kvaliteten, men andre forhold,
som fx rekruttering og organisering af personalet, kan også
have betydning for sammenhængen. Undersøgelsen kan
ikke fastslå årsagen til sammenhængen.
Middagstidspunktet er det tidspunkt, hvor der er størst
forskel på normeringen mellem stuer. Normeringen
spænder her fra under 4 til over 20 børn pr. pædagogisk
medarbejder.
20
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0021.png
Hvad er en sammenhæng?
Når vi taler om en sammenhæng, betyder det,
at to forhold er til stede samtidigt. Analyserne
af sammenhænge mellem rammeforhold og
vurderinger af de pædagogiske læringsmiljøers
kvalitet giver ikke mulighed for at vurdere, om der
er tale om årsagssammenhænge. Det vil sige, om
det ene forhold – fx personalets uddannelse – er
årsag til det andet – fx god kvalitet – eller om et
evt. tredje forhold kan have betydning for begge
de forhold, vi undersøger.
NORMERING
Børn pr. pædagogisk
medarbejder:
Gennemsnitlig årsnormering: 5,9 børn
pr.
pædagogisk medarbejder i institutionen.
Gennemsnitlig dagsnormering: 7,2 børn
pr.
pædagogisk medarbejder i gennemsnit på stuen.
Den gennemsnitlige normering hen over
observationsdagen varierer mellem stuerne fra
under 4 til over 11 børn pr. pædagogisk
medarbejder.
Den gennemsnitlige
daginstitution – udvalgte tal
52
børn i 3-5-årsalderen
er indskrevet
19,6
7%
5,6
15
børn på hver stue
for 3-5-årige
48 %
af personalet er
pædagoger
af personalet er
pædagogiske assistenter
NORMERING
Børn pr. uddannet pædagog:
Gennemsnitlig årsnormering: 12,3 børn
pr.
pædagog (fuldtid) i institutionen.
Gennemsnitlig dagsnormering: 22,4 børn
pr.
pædagog i gennemsnit på stuen på observations-
dagen. Den gennemsnitlige normering hen over
observationsdagen varierer mellem stuerne fra
mere end 50 til mindre end 10 børn pr. pædagog.
Afhængigt af tidspunktet har 11-20 % af stuerne
ikke en pædagog til stede på ét af de fire registre-
ringstidspunkter. Fx er der på 11 % af stuerne ikke
en pædagog til stede om formiddagen.
34 %
af personalet er
pædagogmedhjælpere
år har personalet i
gennemsnit i anciennitet
9,2 %
fravær blandt
personalet
pædagogiske med-
arbejdere pr. leder
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0022.png
KONKLUSION, UDVIKLINGSBEHOV OG INDSATSOMRÅDER:
Det kan vi tage med fra den nationale
kvalitetsundersøgelse
Undersøgelsen viser, at danske børn møder meget
forskelig kvalitet i det pædagogiske læringsmiljø alt
efter daginstitution og stue. I 1 ud af 10 daginstitutio-
ner kan det forventes, at børnene møder god kvalitet.
Det betyder, at den nuværende kvalitet i 9 ud af 10
daginstitutioner i en vis eller i lav grad kan forventes at
understøtte alle børns trivsel, læring, udvikling og
dannelse.
Konklusionen er derfor, at der er behov for at
udvikle kvaliteten i landets daginstitutioner for
3-5-årige børn.
Behovene for kvalitetsudviklende indsatser er mere
grundlæggende og presserende i daginstitutioner,
hvor kvaliteten vurderes utilstrækkelig. Samtidig viser
undersøgelsen, at der er forskelle i daginstitutionernes
rammeforhold, og at den normering og pædagog-
normering, børnene møder, varierer markant mellem
daginstitutioner og hen over dagen.
Vi fremhæver seks nationale udviklingsbehov for de
pædagogiske læringsmiljøer og seks relevante
indsatsområder, som nationale og kommunale
aktører og andre interessenter kan bruge i det videre
arbejde med at styrke kvaliteten i daginstitutionerne.
6 nationale udviklingsbehov
Undersøgelsen peger på, at der i de pædagogiske læringsmiljøer
er behov for at styrke:
De anerkendende og sensitive
samspil og relationer mellem
personale og børn.
Støtten til børns indbyrdes samspil,
relationer og fællesskaber.
Børns legemuligheder.
Opmærksomheden på børns
perspektiver og engagement i de
pædagogiske aktiviteter.
Deltagelsesmuligheder for børn
i udsatte positioner.
Fysiske omgivelser indenfor, der
fremmer leg, fordybelse og steder til ro.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0023.png
6 indsatsområder i det videre arbejde
med kvaliteten:
Fokus på utilstrækkelig kvalitet
Resultaterne viser, at der er store forskelle på kvaliteten på
tværs af daginstitutionerne. Det betyder, at behovet for
udvikling varierer betydeligt fra institution til institution.
Udviklingsbehovet er grundlæggende og presserende i
daginstitutioner, hvor kvaliteten vurderes som utilstrækkelig.
Samtidig kan disse institutioner have andre forudsætninger
og vilkår for kvalitetsudvikling end øvrige daginstitutioner.
Derfor er det vigtigt at fokusere og differentiere opfølgende
indsatser i det videre arbejde med at løfte kvaliteten.
Et særligt fokuspunkt er, at en stor del af personalet ikke har
en pædagogisk uddannelse. Blandt denne gruppe er stadigt
flere unge, som arbejder i daginstitutionerne i en kortere
periode. Det kalder på overvejelser om, hvordan denne
medarbejdergruppe bedst klædes fagligt på til opgaven.
Faglig ledelse
Undersøgelsen afdækker ikke faglig ledelse i daginstitutio­
nerne, men resultaterne peger i retning af et behov for en
prioritering og styrkelse af faglig ledelse af kvalitetsudvik­
ling i de pædagogiske læringsmiljøer tæt på børnene. Et
særligt opmærksomhedspunkt er kvalitetsforskelle mel­
lem stuer i samme daginstitution. De tyder på, at interne
forhold og processer på stuerne har betydning for lærings­
miljøets kvalitet. Det vil være relevant at indkredse yderli­
gere, ligesom det vil være relevant at adressere, hvordan
daginstitutionsledere arbejder med at udvikle og lede
pædagogiske læringsmiljøer med forskellig kvalitet, og
hvordan forvaltningen kan understøtte dem i deres faglige
ledelsesopgave.
Tilsyn og opfølgning
Tilsyn er ikke en del af undersøgelsen. Vi ved derfor ikke, i
hvor høj grad de kommunale forvaltninger har tilstrække­
lig indsigt i kvaliteten af de pædagogiske læringsmiljøer,
eller om der allerede er relevante og tilstrækkelige indsat­
ser i gang dér, hvor undersøgelsen viser et behov for
kvalitetsudvikling. Resultaternes omfang peger imidlertid
i retning af, at tilsyn og opfølgning er væsentlige fokus­
områder, da der er behov for kvalitetsudvikling i 9 ud af 10
daginstitutioner.
Personaleressourcer
Får børnene tilbudt et pædagogisk læringsmiljø hele
dagen? Det spørgsmål er centralt i lyset af den varierende
normering mellem institutioner og hen over dagen og i
lyset af sammenhængen mellem kvalitet og tilstedeværel­
sen af en pædagog. Derfor rejser resultaterne vigtige
overvejelser om, hvorvidt der i alle daginstitutioner er nok
pædagogisk personale, tilstrækkelige pædagogfaglige
kompetencer blandt personalet og en hensigtsmæssig
organisering af ressourcerne til at sikre kvalitet hele dagen.
Evalueringskultur – fra intention til praksis
Undersøgelsen viser, at personalets perspektiver og
intentioner i store træk flugter med intentionerne i den
styrkede pædagogiske læreplan. I nogle daginstitutioner
lykkes det at omsætte intentionerne til høj kvalitet i de
pædagogiske læringsmiljøer, men i mange lykkes det i
mindre grad. Fra tidligere undersøgelser ved vi, at evalue­
ringskultur er en udfordring i mange institutioner. Derfor
er det nærliggende at se på, om – og i givet fald hvordan
– en styrket evalueringskultur kan bidrage til at forkorte
vejen fra intention til praksis.
Kompetenceudvikling
Undersøgelsens resultater gør det relevant at overveje,
om der er behov for at styrke kompetencerne blandt
ledere og medarbejdere i daginstitutionerne. Det kan
handle om uddannelse, efter­ og videreuddannelse og
praksisnær kompetenceudvikling i hverdagen.
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
23
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0024.png
Hvordan kan vi bruge resultaterne
fra den nationale undersøgelse til
at udvikle kvaliteten lokalt?
På baggrund af de 6 nationale udviklingsbehov og de
6 indsatsområder har vi udviklet en række refleksions-
spørgsmål til hhv. beslutningstagere i kommunale
forvaltninger, pædagogiske konsulenter og ledere i
daginstitutioner.
Til beslutningstagere i den kommunale forvaltning
Reflektér over undersøgelsens resultater og opfølgningen i vores kommune:
Hvilke overvejelser giver resultaterne anledning til i vores kommune?
Har vi tilstrækkelig indsigt i, hvilke daginstitutioner der har et grundlæggende
og presserende behov for kvalitetsudvikling hos os? Er der daginstitutioner,
som vi skal understøtte yderligere?
Hvordan kan vi i forvaltningen styrke daginstitutionernes arbejde med at
udvikle kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer ift. hver af de seks nationale
udviklingsbehov?
Hvordan vil vi gå i dialog med daginstitutionerne, forældre, kommunal-
politikere/det politiske udvalg og direktion om resultaterne af den nationale
undersøgelse?
24
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0025.png
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
25
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0026.png
Til pædagogiske konsulenter
Reflektér over arbejdet med kvalitet i de pædagogiske læringsmiljøer i
kommunens daginstitutioner:
Hvilke overvejelser giver resultaterne anledning til i vores arbejde?
Hvad er vores handlemuligheder i de institutioner, hvor behovet for
kvalitetsudvikling er grundlæggende og presserende? Skal vi gøre
noget andet end det, vi allerede gør?
Hvordan kan vi som konsulenter styrke daginstitutionernes arbejde
med at udvikle kvaliteten i de pædagogiske læringsmiljøer ift. hver af de
seks nationale udviklingsbehov?
Hvordan kan vi gå i dialog med lederne om, hvad der er de største
udfordringer i arbejdet med at sikre den pædagogiske kvalitet i det
pædagogiske læringsmiljø? Og hvad kan vi gøre yderligere for at
imødekomme dem?
26
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0027.png
Til daginstitutionsledere
Brug spørgsmålene her som inspiration til en refleksion over kvalitet,
evt. i dialog med dit ledernetværk:
Hvilke overvejelser giver resultaterne anledning til i vores arbejde med
at sikre kvalitet i de pædagogiske læringsmiljøer?
Hvordan kan vi som ledere arbejde med de seks nationale
udviklingsbehov? Er der noget specifikt, vi bliver nysgerrige på eller har
behov for at prioritere i vores videre arbejde med at udvikle kvaliteten?
Hvordan vil vi sætte retning for arbejdet, og hvordan følger vi op på
vores arbejde med kvalitetsudvikling?
Hvad udgør de største ledelsesmæssige udfordringer ift. at sikre den
pædagogiske kvalitet i læringsmiljøet? Og hvordan kan vi gå i dialog i
lederfællesskabet og med forvaltningen om, hvordan vi i endnu højere
grad kan imødekomme disse?
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
27
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 173: Orientering om offentliggørelse af undersøgelsen Kvalitet i Dagtilbud, en national undersøgelse af kvalitet i pædagogiske læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for 3-5 årige børn", fra børne- og undervisningsministeren
3027822_0028.png
Kvalitet i dagtilbud
Få mere viden om
undersøgelsen
på eva.dk eller
vive.dk
National undersøgelse af kommunale daginstitutioner for
3-5-årige børn
Undersøgelsesdesign, metode og bilagstabeller
Kvalitet i dagtilbud
National undersøgelse af kvalitet i pædagogiske
læringsmiljøer og rammer i kommunale daginstitutioner for
3-5-årige børn
Nanna Høygaard Lindeberg, Line Buer Bjerre,
Anne Toft Hansen, Kathrine Vixø, Astrid Lundby,
Freja Ditte Jakobsen og Mette Friis-Hansen
Læs mere om design og
metode, herunder
personalets oplevelser af
at blive observeret.
CENTRALE RESULTATER FRA DEN NATIONALE UNDERSØGELSE
AF KVALITET I PÆDAGOGISKE LÆRINGSMILJØER OG RAMMER
I DEN KOMMUNALE DAGPLEJE
Nanna Høygaard Lindeberg, Line Buer Bjerre,
Anne Toft Hansen, Kathrine Vixø, Astrid Lundby,
Freja Ditte Jakobsen og Mette Friis-Hansen
Læs hele 3-5-års-undersøgelsen,
herunder interviews med det
pædagogiske personale.
Kvalitet i dagplejen
for 0-2-årige børn
CENTRALE RESULTATER FRA DEN NATIONALE UNDERSØGELSE
AF KVALITET I PÆDAGOGISKE LÆRINGSMILJØER OG RAMMER
I KOMMUNALE DAGINSTITUTIONER
Kvalitet i dag­
institutioner for
0­2­årige børn
Læs hovedresultater for
første del af undersøgelsen i
daginstitutioner og dagpleje
for 0-2-årige børn.
KVALITET I DAGPLEJEN
1
KVALITET I DAGINSTITUTIONER
1
EVA
+45 35 55 01 01
[email protected]
eva.dk