Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 167
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - Bilag 167
Offentligt
(Version af 19. maj 2025)
Forslag
til
Lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU)
§1
I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 144 af
14. februar 2025, som ændret ved lov nr. 1661 af 30. december 2024, fore-
tages følgende ændring:
1.
I
§ 26
indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4.
Træningsskolen fastsætter ordens- og samværsregler for deltagerne,
herunder om i hvilke tilfælde manglende iagttagelse heraf kan medføre så-
danne sanktioner som udskrivning, midlertidig bortvisning, overgang til an-
det uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af elevstøtte. Træningssko-
len kan herunder fastsætte regler om, at skolen kan iværksætte sanktioner
over for en deltager, der bor på skolens kostafdeling og modsætter sig uan-
meldt værelseseftersyn i tilfælde, hvor skolen har kendskab til eller begrun-
det mistanke om, at der foregår aktiviteter, som ikke er forenelige med or-
densreglerne.
Stk. 5.
Hvis Træningsskolens deltagere er berettigede til elevstøtte og denne
udbetales af Træningsskolen, jf. § 27, stk. 4, kan Træningsskolen bestemme,
at indtil 10 pct. af elevstøtten først kommer til udbetaling, når eleven afslut-
ter eller afbryder uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt finder det
formålstjenligt.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning og baggrund
Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU) er særligt tilrette-
lagte arbejdsmarkedsuddannelser, hvor hovedvægten er lagt på praktisk læ-
ring under arbejdspladslignende vilkår, dvs. opgaveløsning i form af pro-
duktion og afsætning af varer og tjenesteydelser på markedsbetingede vil-
kår. Målgruppen for TAMU er unge i alderen 18-30 år, som har særlige
tilpasningsvanskeligheder og savner reel tilknytning til arbejdsmarkedet, og
som har behov for en joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende
vilkår og for arbejdstræning, og som endvidere har behov for social stabilitet
og social handledygtighed.
TAMU er organiseret som en institution med afdelinger forskellige steder i
landet.
Træningsskolen har med hjemmel i anstaltsforholdet håndhævet ordens- og
samværsregler for eleverne. Som led i sin tilsynsvaretagelse har Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet afdækket, at enkelte af de pædagogiske red-
skaber, som Træningsskolen bruger, savner den fornødne hjemmel, idet det
i lyset af den almindelige retsudvikling må antages, at de pågældende pæ-
dagogiske redskaber ikke længere kan benyttes med hjemmel anstaltsfor-
holdet alene. Det drejer sig om følgende pædagogiske redskaber:
1) Mulighed for som led i håndhævelsen af skolens ordensregler at
bruge en række forholdsvis vidtgående sanktioner som f.eks. over-
gang til andet uddannelsesforløb og midlertidig hjemsendelse uden
elevstøtte.
2) Mulighed for at benytte sanktioner over for en døgnelev, der mod-
sætter sig uanmeldt værelsesgennemgang i tilfælde, hvor der er mis-
tanke om, at vedkommende på værelset opbevarer f.eks. euforise-
rende stoffer.
3) Mulighed for – med henblik på at sikre eleven en vis opsparing til
f.eks. gældsafvikling eller betaling af kørekort eller indskud til en bo-
lig – at bestemme, at indtil 10 pct. af elevstøtten først kommer til
udbetaling, når eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller når
Træningsskolen i øvrigt finder det formålstjenligt.
Træningsskolen har derfor siden april 2025 afstået fra at benytte de pågæl-
dende pædagogiske redskaber. Lovforslaget har til formål at tilvejebringe
den fornødne hjemmel til, at Træningsskolen kan genoptage sin hidtidige
pædagogiske praksis i relevante tilfælde.
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 26, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(herefter AMU-loven), at Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser er
særligt tilrettelagte og praktisk orienterede arbejdsmarkedsuddannelser for
unge, som er fyldt 18 år, men endnu ikke er fyldt 31 år, og at enkeltfag, der
er optaget i fælles kompetencebeskrivelser, og erhvervspraktik kan indgå i
uddannelserne.
Ifølge AMU-lovens § 26, stk. 3, fastsætter børne- og undervisningsministe-
ren efter udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse nærmere regler
om mål, rammer, indhold, opbygning, beskrivelsesform, bevis og erhvervs-
praktik m.v. for uddannelsesplaner på Træningsskolens arbejdsmarkedsud-
dannelser.
Det fremgår endvidere af AMU-lovens § 27, stk. 3 og 4, at børne- og under-
visningsministeren fastsætter nærmere regler om det tilskud, som staten
yder TAMU efter AMU-lovens § 27, stk. 1, samt at børne- og under-
visningsministeren efter forhandling med finansministeren kan fastsætte
regler om, at deltagere i Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser har
ret til elevstøtte m.m. og tilskud til dækning af udgifter til befordring, kost
og logi ved deltagelse i uddannelserne, og fastsætter nærmere regler om ad-
ministration, revision, beregning og udbetaling af elevstøtte m.m. og tilskud.
De nævnte bemyndigelsesbestemmelser er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1133 af 15. december 2003 om Træningsskolernes Arbejdsmarkedsuddan-
nelser.
Af bekendtgørelsens § 1 fremgår det, at Træningsskolen har til formål gen-
nem en konsekvenspædagogisk metode og under arbejdspladslignende vil-
kår at give deltagerne kompetence med henblik på at fremme deltagernes
muligheder for at opnå beskæftigelse, at sikre den enkelte en fastere tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet og at sikre den enkelte mulighed for en videre ud-
dannelse.
Træningsskolens Arbejdsmarkedsuddannelser afholdes på Træningsskolens
afdelinger (TAMU-centre) og gennemføres for dagelever og døgnelever, jf.
bekendtgørelsens § 2, stk. 2. En døgnelev har ret til kost og logi, og en dag-
elev har ret til kost, jf. bekendtgørelsens § 15, stk. 1 og 2.
Træningsskolernes Arbejdsmarkedsuddannelser er særlig tilrettelagte og
joborienterede arbejdsmarkedsuddannelser for unge; de er trinvist opbygget
og individuelt tilrettelagt, og de gennemføres under arbejdspladslignende
3
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
forhold med udgangspunkt i praktisk arbejde og opgaveløsning i form af
produktion og afsætning af varer og tjenesteydelser, jf. bekendtgørelsens §§
4, stk. 1, og 5.
Det følger af bekendtgørelsens § 10, stk. 1, at det er personer med særlige
tilpasningsvanskeligheder og uden reel tilknytning til arbejdsmarkedet, som
har behov for en joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår
og arbejdstræning, samt behov for social stabilitet og social handledygtig-
hed, der har adgang til Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser. Der er
løbende optag, og afgørelse om, hvorvidt en person skal have adgang, træf-
fes af Træningsskolen, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 2 og 3.
Dagelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der svarer til det højeste ugent-
lige dagpengebeløb, og døgnelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der sva-
rer til 80 procent af det højeste ugentlige dagpengebeløb, jf. bekendtgørel-
sens §§ 11, stk. 1 og 12, stk. 1. 10 pct. af elevstøtten betragtes som en ar-
bejdsbonus og opnås kun, hvis Træningsskolens regler om undervisningstid
og arbejdstid er overholdt, jf. bekendtgørelsens §§ 11, stk. 2, og 12, stk. 2.
Elevstøtten administreres og udbetales af Træningsskolen, jf. bekendtgørel-
sens § 14.
Træningsskolen har hidtil håndhævet ordens- og samværsregler med hjem-
mel i anstaltsforholdet. Det er almindeligt antaget, at der – hvor der ikke er
etableret anden, udtrykkelig hjemmel – med hjemmel i anstaltsforholdet kan
fastsættes bl.a. ordens- og samværsregler, idet retsudviklingen dog har be-
væget sig i retning af, at alene ordens- og samværsregler af mindre vidtgå-
ende art kan fastsættes med hjemmel heri. Som eksempel på ordens- og ad-
færdsregler, der stadig må antages at kunne fastsættes med hjemmel i an-
staltsforholdet, kan nævnes regler om, i hvilken udstrækning rygning og al-
koholindtagelse tolereres, regler om, hvornår der skal være nattero på kost-
afdelinger, regler om forventninger til punktlighed og korrekt, hensynsfuld
optræden samt regler om døgnelevers pligt til at holde værelserne propre og
tåle fast tilbagevendende, forudanmeldt tilsyn hermed. Det må ligeledes an-
tages, at der i anstaltsforholdet er hjemmel til at knytte passende sanktioner
til manglende efterlevelse af de ordens- og samværsregler af den nævnte art,
som måtte blive tilsidesat af eleverne, i den udstrækning sanktionerne er
udtryk for og administreres i overensstemmelse med de almindelige forvalt-
ningsretlige principper saglighed og proportionalitet. Eksempelvis vil det
som udgangspunkt ikke være i overensstemmelse med anstaltsforholdet at
afmelde en elev for manglende efterlevelse af ordens- og samværsreglerne,
medmindre der er tale om grov og/eller gentagen tilsidesættelse.
4
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den fo-
reslåede ordning
Som led i sin tilsynsvaretagelse har Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
afdækket, at enkelte af de pædagogiske redskaber, som Træningsskolen be-
tjener sig af, ikke har hjemmel i lov om arbejdsmarkedsuddannelser og hel-
ler ikke (længere) kan antages at have hjemmel i anstaltsforholdet. Det dre-
jer sig om følgende pædagogiske redskaber:
1) Mulighed for som led i håndhævelsen af skolens ordensregler at
bruge en række forholdsvis vidtgående sanktioner som f.eks. over-
gang til andet uddannelsesforløb og midlertidig hjemsendelse uden
elevstøtte.
2) Mulighed for at benytte sanktioner over for en døgnelev, der mod-
sætter sig uanmeldt værelsesgennemgang i tilfælde, hvor der er mis-
tanke om, at vedkommende på værelset opbevarer f.eks. euforise-
rende stoffer.
3) Mulighed for – med henblik på at sikre eleven en vis opsparing til
f.eks. gældsafvikling eller betaling af kørekort eller indskud til en bo-
lig – at bestemme, at indtil 10 pct. af elevstøtten først kommer til
udbetaling, når eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller når
Træningsskolen i øvrigt finder det formålstjenligt.
Træningsskolen har derfor siden april 2025 afstået fra at benytte de pågæl-
dende pædagogiske redskaber.
Da Træningsskolens målgruppe er personer, der har særlige tilpasningsvan-
skeligheder og savner reel tilknytning til arbejdsmarkedet og derfor har be-
hov for en joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår og
arbejdstræning samt behov for social stabilitet og social handledygtighed,
findes det mest formålstjenligt, at Træningsskolen får mulighed for at be-
nytte en bred vifte af pædagogiske virkemidler til at opfylde uddannelsens
formål.
Det foreslås derfor, at der etableres lovhjemmel til, at Træningsskolen kan
genoptage sin hidtidige pædagogiske praksis i relevante tilfælde.
Dette indebærer, at det foreslås, at Træningsskolen skal fastsætte ordens- og
samværsregler for deltagerne, herunder om i hvilke tilfælde manglende iagt-
tagelse heraf kan medføre sådanne sanktioner som udskrivning, midlertidig
bortvisning, overgang til andet uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse
af elevstøtte, og at Træningsskolen herunder skal kunne fastsætte regler om,
at skolen kan iværksætte sanktioner over for en deltager, der bor på skolens
kostafdeling og modsætter sig uanmeldt værelseseftersyn i tilfælde, hvor
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
skolen har kendskab til eller begrundet mistanke om, at der foregår aktivi-
teter, som ikke er forenelige med ordensreglerne.
Det foreslås endvidere, at Træningsskolen skal have mulighed for – med
henblik på at sikre deltageren en vis opsparing til f.eks. gældsafvikling eller
betaling af kørekort eller indskud til en bolig – at bestemme, at indtil 10 pct.
af elevstøtten først kommer til udbetaling, når eleven afslutter eller afbryder
uddannelsen, eller når Træningsskolen i øvrigt finder det formålstjenligt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. maj 2025 til den 19. juni
2025 (31 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.:
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og Ung-
domspædagogernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børne- og kul-
turchefforeningen, Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, Danmarks Lærer-
forening, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske Landbrugsskoler, Danske
6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
3023810_0007.png
UDKAST
Regioner, Danske SOSU-skoler, Det Kriminalpræventive Råd, Erhvervs-
skolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne, Fagbevægelsens Hoved-
organisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark FOA,), Foreningsfæl-
lesskabet Ligeværd, KL, Kommunale Velfærdschefer, Kriminalforsorgen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse (VEU-rådet),
SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund, Uddannelsesforbundet
og Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
3023810_0008.png
UDKAST
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
(Beskriv forholdet til EU-retten/anfør »Lovforslaget indeholder ingen EU-
retlige aspekter.«)
Ja
[]
Nej
[X]
8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 26, stk. 1 og 2, i lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
(herefter AMU-loven), at Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser er
særligt tilrettelagte og praktisk orienterede arbejdsmarkedsuddannelser for
unge, som er fyldt 18 år, men endnu ikke er fyldt 31 år, og at enkeltfag, der
er optaget i fælles kompetencebeskrivelser, og erhvervspraktik kan indgå i
uddannelserne.
Ifølge AMU-lovens § 26, stk. 3, fastsætter børne- og undervisningsministe-
ren efter udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse nærmere regler
om mål, rammer, indhold, opbygning, beskrivelsesform, bevis og erhvervs-
praktik m.v. for uddannelsesplaner på Træningsskolens arbejdsmarkedsud-
dannelser.
Det fremgår endvidere af AMU-lovens § 27, stk. 3 og 4, at børne- og under-
visningsministeren fastsætter nærmere regler om det tilskud, som staten
yder TAMU efter AMU-lovens § 27, stk. 1, samt at børne- og under-
visningsministeren efter forhandling med finansministeren kan fastsætte
regler om, at deltagere i Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser har
ret til elevstøtte m.m. og tilskud til dækning af udgifter til befordring, kost
og logi ved deltagelse i uddannelserne, og fastsætter nærmere regler om ad-
ministration, revision, beregning og udbetaling af elevstøtte m.m. og tilskud.
De nævnte bemyndigelsesbestemmelser er udmøntet i bekendtgørelse nr.
1133 af 15. december 2003 om Træningsskolernes arbejdsmarkedsuddan-
nelser.
Af bekendtgørelsens § 1 fremgår det, at Træningsskolen har til formål gen-
nem en konsekvenspædagogisk metode og under arbejdspladslignende vil-
kår at give deltagerne kompetence med henblik på at fremme deltagernes
muligheder for at opnå beskæftigelse, at sikre den enkelte en fastere tilknyt-
ning til arbejdsmarkedet og at sikre den enkelte mulighed for en videre ud-
dannelse.
Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser afholdes på Træningsskolens
afdelinger (TAMU-centre) og gennemføres for dagelever og døgnelever, jf.
Side 9/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
bekendtgørelsens § 2, stk. 2. En døgnelev har ret til kost og logi, og en dag-
elev har ret til kost, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 1 og 2.
Træningsskolernes arbejdsmarkedsuddannelser er særlig tilrettelagte og
joborienterede arbejdsmarkedsuddannelser for unge; de er trinvist opbygget
og individuelt tilrettelagt, og de gennemføres under arbejdspladslignende
forhold med udgangspunkt i praktisk arbejde og opgaveløsning i form af
produktion og afsætning af varer og tjenesteydelser, jf. bekendtgørelsens §§
4, stk. 1, og 5.
Det følger af bekendtgørelsens § 10, stk. 1, at det er personer med særlige
tilpasningsvanskeligheder og uden reel tilknytning til arbejdsmarkedet, som
har behov for en joborienteret uddannelse under arbejdspladslignende vilkår
og arbejdstræning, samt behov for social stabilitet og social handledygtig-
hed, der har adgang til Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser. Der er
løbende optag, og afgørelse om, hvorvidt en person skal have adgang, træf-
fes af Træningsskolen, jf. bekendtgørelsens § 10, stk. 2 og 3.
Dagelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der svarer til det højeste ugent-
lige dagpengebeløb, og døgnelever har ret til en ugentlig elevstøtte, der sva-
rer til 80 procent af det højeste ugentlige dagpengebeløb, jf. bekendtgørel-
sens §§ 11, stk. 1 og 12, stk. 1. 15 pct. af elevstøtten betragtes som en ar-
bejdsbonus og opnås kun, hvis Træningsskolens regler om undervisningstid
og arbejdstid er overholdt, jf. bekendtgørelsens §§ 11, stk. 2, og 12, stk. 2.
Elevstøtten administreres og udbetales af Træningsskolen, jf. bekendtgørel-
sens § 14.
Træningsskolens har fastsat ordens- og samværsregler med hjemmel i an-
staltsforholdet. Det er almindeligt antaget, at der – hvor der ikke er etableret
anden, udtrykkelig hjemmel – med hjemmel i anstaltsforholdet kan fastsæt-
tes bl.a. ordens- og samværsregler, idet retsudviklingen dog har bevæget sig
i retning af, at alene ordens- og samværsregler af mindre vidtgående art kan
fastsættes med hjemmel heri. Som eksempel på ordens- og adfærdsregler,
der stadig må antages at kunne fastsættes med hjemmel i anstaltsforholdet,
kan nævnes regler om, i hvilken udstrækning rygning og alkoholindtagelse
tolereres, regler om, hvornår der skal være nattero, regler om forventninger
til punktlighed og korrekt, hensynsfuld optræden samt regler om døgnele-
vers pligt til at holde værelserne propre og tåle fast tilbagevendende, forud-
anmeldt tilsyn hermed. Det må ligeledes antages, at der i anstaltsforholdet
er hjemmel til at knytte passende sanktioner til manglende efterlevelse af de
Side 10/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
ordens- og samværsregler af den nævnte art, som måtte blive tilsidesat af
eleverne, dog kun i den udstrækning sanktionerne er udtryk for og admini-
streres i overensstemmelse med de almindelige forvaltningsretlige princip-
per saglighed og proportionalitet. Eksempelvis vil det som udgangspunkt
ikke være i overensstemmelse med anstaltsforholdet at afmelde en elev for
manglende efterlevelse af ordens- og samværsreglerne, medmindre der er
tale om grov og/eller gentagen tilsidesættelse.
Det foreslås i
§ 26, stk. 4, 1. pkt.,
at Træningsskolen fastsætter ordens- og
samværsregler for eleverne, herunder om i hvilke tilfælde manglende iagt-
tagelse heraf kan medføre sådanne sanktioner som udskrivning, midlertidig
bortvisning, overgang til andet uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse
af elevstøtte.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Træningsskolen ikke blot får en
adgang, men tillige en pligt til at fastsætte ordens- og samværsregler for
deltagerne.
Træningsskolen vil herunder skulle fastsætte regler om, i hvilken udstræk-
ning sådanne sanktioner som eksempelvis udskrivning, midlertidig bortvis-
ning, overgang til andet uddannelsesforløb og midlertidig fortabelse af elev-
støtte skal kunne finde anvendelse.
Det forudsættes, at skolen i overensstemmelse med sin konsekvenspædago-
giske tilgang ved fastsættelsen af de nævnte regler og i sin forvaltning af
dem lægger vægt på klarhed og forudberegnelighed og endvidere iagttager
de almindelige forvaltningsretlige principper om saglighed, ligebehandling
og proportionalitet.
Endvidere foreslås det i
§ 26, stk. 4, 2. pkt.,
at Træningsskolen herunder kan
fastsætte regler om, at skolen kan iværksætte sanktioner over for en elev,
der bor på skolens kostafdeling og modsætter sig uanmeldt værelseseftersyn
i tilfælde, hvor skolen har kendskab til eller begrundet mistanke om, at der
foregår aktiviteter, som ikke er forenelige med ordensreglerne.
Træningsskolen har hidtil praktiseret, at elevernes manglende medvirken til
skolens uanmeldte værelsesgennemgang i tilfælde af mistanke om euforise-
rende stoffer el.lign. på værelset kunne mødes med en sanktion.
Det må antages, at adgang hertil kræver en klarere hjemmel end anstaltsfor-
holdet og formentlig også en klarere hjemmel end en generel lovhjemmel til
at knytte sanktioner til manglende efterlevelse af ordens- og samværsregler.
Side 11/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
En sådan klarere hjemmel foreslås tilvejebragt med den foreslåede regel om,
at skolen kan iværksætte sanktioner over for en deltager, der bor på skolens
kostafdeling og modsætter sig uanmeldt værelseseftersyn i tilfælde, hvor
skolen har kendskab til eller begrundet mistanke om, at der foregår aktivi-
teter, som ikke er forenelige med ordensreglerne. F.eks. vil den foreslåede
bestemmelse være relevant i tilfælde, hvor skolen har kendskab til eller mis-
tanke om, at der på værelset befinder sig personer eller genstande, f.eks.
alkohol eller euforiserende stoffer, som ifølge ordensreglerne ikke må be-
finde sig der.
Det foreslås i
§ 26, stk. 5,
at hvis Træningsskolens deltagere er berettigede
til elevstøtte og denne udbetales af Træningsskolen, jf. § 27, stk. 4, kan Træ-
ningsskolen bestemme, at indtil 10 pct. af elevstøtten først kommer til ud-
betaling, når eleven afslutter eller afbryder uddannelsen, eller når Trænings-
skolen i øvrigt finder det formålstjenligt.
Den foreslåede bestemmelse skal ses på baggrund af, at en del – ofte hoved-
parten – af Træningsskolernes elever erfaringsmæssigt kan have vanske-
ligheder med at bestyre deres privatøkonomi. Det kan f.eks. skyldes gæld,
misbrugsproblemer eller en impulsstyret livsførelse, og de pågældende kan
derfor have særligt behov for støtte til at træffe fornuftige, langsigtede øko-
nomiske dispositioner som eksempelvis at afdrage gæld eller spare sammen
til et kørekort eller en bolig.
Under hensyn hertil har Træningsskolen hidtil praktiseret en ordning rettet
mod deltagere med problemer af den beskrevne art, hvorefter der hver 14.
dag fra deltagerens elevstøtte trækkes et beløb, som for hver enkelt deltagers
vedkommende indsættes på en særskilt konto under skolens egen bank-
konto, som deltageren ikke selv kan tilgå. Ordningen har været forvaltet så-
ledes, at deltageren løbende har kunnet følge med i opsparingen og har kun-
net få det til enhver tid opsparede beløb udbetalt, i den udstrækning dette
tjente et fremtidsperspektiv; men der har omvendt været eksempler på, at
udbetaling er blevet nægtet under henvisning til, at det ønskede formål her-
med har været anset som perspektivløst.
Den beskrevne praksis har ikke udtrykkelig hjemmel i lov om arbejdsmar-
kedsuddannelser og kan heller ikke – eller kan som følge af den almindelige
retsudvikling i det mindste ikke længere – antages at have det i anstaltsfor-
holdet, hvorfor Træningsskolerne pt. ikke anvender konceptet.
Side 12/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Med den foreslåede ordning vil der blive mulighed for at varetage det for-
mål, den forladte praksis havde for øje, om end på en lidt anden måde, da
der ikke – i modsætning til, hvad den hidtidige ordning har kunnet give an-
ledning til – bør kunne herske tvivl om, hvilke midler der er deltagerens, og
hvilke der (endnu) ikke er det. Dette er baggrunden for, at ordningen foreslås
udformet således, at skolen kan bestemme, at indtil 10 pct. af den elevstøtte,
som deltagerne løbende optjener, først forfalder til udbetaling, når deltage-
ren afslutter eller afbryder sin uddannelse, eller når skolen træffer afgørelse
herom, fordi det konkret skønnes formålstjenligt.
Skolen vil, i den udstrækning den bestemmer sig for at benytte adgangen til
at etablere en ordning som den omhandlede, have valgfrihed med hensyn til,
om ordningen i udgangspunktet skal gælde for alle deltagere med mulighed
for konkret undtagelse i de tilfælde, hvor en deltager viser økonomisk for-
ståelse, modenhed og overblik og/eller en sum skal frigøres til et relevant
formål (kørekort, indskud til bolig, gældsafdragelse el.lign.), eller om ord-
ningen som udgangspunkt ikke skal gælde og alene bringes i anvendelse
over for deltagere, om hvem det positivt må lægges til grund, at de savner
personlige forudsætninger for at forvalte deres midler på betryggende måde.
Det vil også være muligt at operere med mellemformer, således at en delta-
ger, som er omfattet af ordningen, vil kunne få udbetalt en del af det optjente
beløb, der ellers først skulle være kommet til udbetaling ved uddannelsens
afbrydelse eller afslutning. Hvis deltageren eksempelvis sparer sammen til
både et kørekort og et indskud til en bolig, kan det være relevant at lade
andele af beløbet komme til udbetaling på forskellige tidspunkter.
Ligeledes ligger det i ordningens udformning, at det vil være muligt generelt
eller konkret at operere med en lavere andel af elevstøtten end de foreslåede
maksimale 10 pct.
De ovennævnte varianter vil også kunne anvendes i kombination. Det vil
under alle omstændigheder være et krav, at ordningen administreres inden
for rammerne af almindelige forvaltningsretlige principper, herunder pro-
portionalitetsprincippet, lighedsgrundsætningen og grundsætningen om
saglig forvaltning. I konsekvens heraf forudsættes den foreslåede ordning
ikke anvendt eller i det mindste kun anvendt i begrænset udstrækning, hvis
der er udsigt til, at deltageren kan træffe betryggende aftale om en opsparing
med sit eget pengeinstitut.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 13/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Det bemærkes, at lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. ikke gælder for
Færøerne eller Grønland og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Dette lovforslag skal således heller ikke gælde for Færøerne og i Grønland
eller kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Side 14/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
3023810_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om …, jf. lovbekendtgø-
relse nr. … af …, som ændret ved
lov nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
»§ X.
...«.
§2
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret senest ved
lov nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
§ X.
§ 50.
---
Stk. 2.
---
Stk. 3.
Tilskud efter § 7 udbetales
1.
§ 50, stk. 3,
affattes således:
til anmeldte virksomheder.
»Tilskud efter § 7 udbetales til
anmeldte virksomheder.«
Stk. 4-9.---
§3
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse
nr. … af …, som ændret bl.a. ved
lov nr. … af … og senest ved lov
nr. … af …, foretages følgende
ændringer:
Side 15/16
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 167: Lovudkast - Orientering om høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Hjemmel til anvendelse af konsekvenspædagogiske redskaber på TAMU), fra børne- og undervisningsministeren
3023810_0016.png
UDKAST
§ X.
1.
Side 16/16