Børne- og Undervisningsministeriet forhindrer offentligt-privat samarbejde hvilket skader
udsatte børn (uden lovhjemmel?)
Nu cirka 1,5 år efter Undervisningsministeriet (UVM) forbød kommuner at samarbejde med
”private
online undervisningstilbud”,
aner vi stadig ikke hvilken specifik lovhjemmel der ligger bag.
Det skete uden forudgående dialog, hvilket efterlod hundredvis af børn uden undervisning, noget
f.eks. Autismeforeningen også påtalte, og vi har deltaget hos Skoleledernes årsmøde flere år, hvor
stort set alle skoleledere vi taler med, ønsker de må bruge os til udsatte børn. Jeg har i over et år
prøvet at få svar på nogle meget specifikke spørgsmål, hvor de mest centrale er herunder, men d.
11. april 2025, har STUK (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, som hører under UVM) skrevet, at
jeg ”ikke
fremover vil modtage svar på mine henvendelser”,
hvilket tydeligvis er fordi, at der ikke er
lovhjemmel til vejledningsbrevet fra 2023, da der ikke vil svares på følgende spørgsmål;
1) Hvor specifikt er der lovhjemmel til at udelukke et privat-offentligt samarbejde mellem os som
et privat (online) undervisningsbureau og kommuner/folkeskoler?
2) Hvor specifikt står det i lovgivningen, at kommuner/folkeskoler må bruge private vikar
undervisningsbureauer MEN ikke bruge et privat online undervisningsbureau? Underspørgsmål;
må kommuner/folkeskoler gerne bruge et privat online vikarundervisningsbureau?
Eftersom UVM/STUK stadig efter 1,5 år ikke kan henvise til lovhjemmel der forhindrer et offentligt-
privat samarbejde mellem kommuner/folkeskoler og private online undervisningsbureauer (f.eks. i
kortere perioder), forventer jeg at vejledningsbrevet fra november 2023 trækkes tilbage og der
orienteres om, at det er muligt med samarbejdet.
Alternativt foreslår jeg, at man kan udsende et tillæg om,
at ”kommuner/folkeskoler
må ikke
udelukkende overlade undervisningen, men gerne supplere med privat undervisningstilbud i kortere
perioder uanset om det er online eller ikke online. Desuden skal undervisningen være underlagt
skolens leders ansvar og instruktionsbeføjelser, og online private undervisningstilbud må
udelukkende benyttes ifm. sygeundervisningsforløb
”. Dermed lever det både op til
Vejledningsbrevet, og at der ikke er lovhjemmel til at gøre forskel på online private
undervisningsbureauer og ikke online private undervisningsbureauer. Desuden vil der hermed
være fokus på frisættelse af folkeskolen, så skolelederne kan vælge hvad som er bedst for barnet i
den enkelte situation, hvilket er centralt i den nye aftale om folkeskolen fra 19. marts 2024.
Klaus Frederiksen, Skolen Fri