13. maj
Sagsnr.: 20453044
Center +45
TRIGR1for Analyse
Departementet
Frederiksholms 92
1220 København K 50
Telefon: 24/20502-1 00
www.uvm.dk
CVR-nr.:2025 33 Kanal 21
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
(Omtryk - 14-05-2025 - Ændret til offentligt bilag ) BUU Alm.del - Bilag 159
Offentligt
Beskrivelse af børn, der overgår fra alment dagtilbud til
specialundervisningstilbud
Der ses en stigning i andelen af elever i grundskolen, som henvises til
specialundervisningstilbud i løbet af deres skolegang.
1
Ligeledes tyder
undersøgelser på, at der er et stigende behov for støtte blandt elever i
almenundervisningen.
2
Årsagerne hertil kan være mange.
Det er i denne forbindelse relevant at undersøge, i hvilket omfang
tendensen allerede starter i overgangen mellem dagtilbud og skole. I
Danmark går langt de fleste børn i almene dagtilbud, og nogle af disse
børn bliver henvist
direkte
til et segregeret specialundervisningstilbud
allerede ved skolestart. Dette notat beskriver udviklingen i andelen, der
overgår til specialundervisningstilbud, herunder den geografiske
variation. Hertil kommer opgørelser over forskellige karakteristika, trivsel
og resultater fra Folkeskolens nationale overgangstest blandt de børn,
der overgår fra almene dagtilbud
3
til hhv. almen- og
specialundervisningstilbud.
Hovedresultater:
Andelen af børn, der starter på en specialundervisningstilbud i 0.
klasse, er steget fra 3,3 pct. i 2018/19 til 3,6 pct. i 2022/23.
Andelen af børn, der overgår fra et alment dagtilbud til
specialundervisningstilbud i 0. klasse, er steget fra 2,5 pct. i
2018/19 til 2,8 pct. i 2022/23. Størstedelen af disse børn overgår
til specialklasser på almene folkeskoler.
Dette skal ses i lyset af, at der i 2012 blev lavet en politisk målsætning om, at
inklusionsgraden skulle stige til 96 pct. i 2015. Målsætningen blev afskaffet i 2016,
hvorefter inklusionsgraden har været faldende.
Statistik om Elevtal | Børne- og
undervisningsministeriet (uddannelsesstatistik.dk)
2
Baseret surveys, der måler kontaktlæreres vurderede støttebehov blandt elever i
almenklasser på udvalgte skoler og klassetrin. VIVE (2022).
Inkluderende læringsmiljøer og
specialpædagogisk bistand - Delrapport 1. Støtte, støttebehov og elevresultater,
s. 49.
3
I notatet omfatter ’almene dagtilbud’ kommunale og selvejende dagtilbud oprettet med
hjemmel i Dagtilbudsloven. Der forelægger ikke data, der gør det muligt at inkludere
privatinstitutioner i opgørelserne. For at afgrænse til almene dagtilbud udelades børn, der
er indskrevet i særlige dagtilbud oprettet med hjemmel i Barnets lov. Det er ikke muligt via
tilgængelige data at identificere børn, der modtager støtte i almene dagtilbud, som derfor
kan indgå i opgørelsen. Omfanget heraf kendes ikke.
1
13. maj 2025
Sagsnr.: 24/20502-1
Center for Analyse og Struktur
TRIGR1
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon: +45 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044