Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
UDKAST
Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del - Bilag 158
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om biblioteksafgift
(Ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og re-
gelsanering)
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 989 af 27. august 2024, som
ændret ved
§ 15 i lov
nr. 1655 af 30. december 2024, lov nr. 1658 af 30.
december 2024, § 1 i lov nr. 1659 af 30. december 2024, lov nr. 1660 af 30.
december 2024 og § 3 i lov nr. 1664 af 30. december 2024, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 19, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »pædagogisk læringscenter« til: »skolebib-
liotek«.
2.
§ 19, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves og i stedet indsættes:
»Skolebiblioteket
stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens un-
dervisning, herunder fysiske bøger til brug i undervisningen og til elevernes
fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf. Skolebiblioteket under-
støtter elevernes læsning, udvikler og understøtter undervisningsrelaterede
aktiviteter for eleverne og vejleder om kulturtilbud og litteratur. Skolebibli-
oteket understøtter desuden det undervisende personales planlægning, gen-
nemførelse og evaluering af undervisningen. Opgaverne varetages i samar-
bejde med folkebiblioteket.«
3.
I
§ 19, stk. 3,
ændres »det pædagogiske læringscenter« til: »skolebiblio-
teket«.
4.
§ 19, stk. 5,
ophæves.
§2
I lov om biblioteksafgift, jf. lovbekendtgørelse nr. 1175 af 17. december
2002, som ændret ved lov nr. 676 af 8. juni 2017, foretages følgende æn-
dringer:
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
1.
I
§ 4, stk. 2,
ændres »folkeskolens pædagogiske læringscentre« til: »sko-
lebiblioteker«.
2.
I
§ 5, stk. 1,
ændres »folkeskolens pædagogiske læringscentre« til: »sko-
lebiblioteker«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
2
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det at ændre betegnelsen pædagogisk læringscen-
ter til skolebibliotek. Formålet med forslaget er at gøre betegnelsen for fol-
keskolens pædagogiske læringscentre mere intuitiv og forståelig for både
elever og forældre og andre. Ved at bruge betegnelsen “skolebibliotek” un-
derstreges det samtidig, at understøttelse af læsning i fysiske bøger er en
central opgave for skolebiblioteket, hvilket med forslaget også tydeliggøres
direkte i lovteksten og bemærkningerne hertil. Ændringen af betegnelsen vil
ikke medføre nogen indholdsmæssige ændringer i forhold til den funktion
og de opgaver, der varetages af det pædagogiske læringscenter i dag.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om regelsaneringer. Det foreslås
således, at reglerne om de pædagogiske læringscentres formål og funktion,
som i dag er fastsat i bekendtgørelsesform, skrives ind i folkeskoleloven,
hvorved bemyndigelsen til, at børne- og undervisningsministeren kan fast-
sætte nærmere regler om folkeskolens pædagogiske læringscentres formål
og funktion, kan ophæves. Der foreslås endvidere en forenkling af de regler,
som skrives ind i loven, så de regler i bekendtgørelsen, der reelt er uden
juridisk bindende indhold eller er overflødige, udgår.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebiblio-
tek
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, at der ved hver skole oprettes
et pædagogisk læringscenter. Det pædagogiske læringscenter samarbejder
med folkebiblioteket og stiller undervisningsmidler til rådighed for skolens
undervisning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning, og yder vej-
ledning i brugen heraf. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf.
Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 150 som fremsat, side 13, at under-
visningsmidler skal forstås bredt som lærermidler og læringsressourcer.
Betegnelsen pædagogisk læringscenter blev indført ved en lovændring til
folkeskoleloven i 2014. Forud herfor havde betegnelsen været skolebiblio-
tek som et pædagogisk servicecenter. Af forarbejderne til lovændringen i
2014, jf. Folketingstidende 2013-14, tillæg A, L 150 som fremsat, side 14
og 21, fremgår det, at skolebibliotekerne i dag fungerer som pædagogisk
servicecenter ved at stille undervisningsmidler til rådighed for skolens un-
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
dervisning, herunder bøger til elevernes fritidslæsning og ved at yde vejled-
ning i brugen heraf. Det fremgår videre, at forslaget om at ændre betegnel-
sen for skolebibliotekerne til pædagogisk læringscenter afspejler et bredt
ønske blandt interessenterne om at gøre beskrivelsen af skolebiblioteket
mere tidssvarende. Endvidere fremgår det, at funktionen som pædagogisk
læringscenter overordnet betyder, at det pædagogiske læringscenter skal un-
derstøtte lærernes, pædagogernes og elevernes arbejde med at leve op til
Fælles Mål, og at det pædagogiske læringscenter fremover skulle varetage
en række funktioner, som var nye i forhold til de hidtidige funktioner, her-
under bl.a. medvirke til planlægning, gennemførelse og evaluering af un-
dervisning inden for udvalgte områder.
2.1.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Baggrunden for forslaget om at erstatte »pædagogisk læringscenter« med
»skolebibliotek« er et ønske om at gøre betegnelsen for folkeskolens pæda-
gogiske læringscentre mere intuitiv og forståelig for både elever og forældre
og andre. Ved at bruge betegnelsen “skolebibliotek” understreges det sam-
tidig, at understøttelse af læsning i fysiske bøger er en central opgave for
skolebiblioteket. Ændringen af betegnelsen vil ikke medføre nogen ind-
holdsmæssige ændringer i forhold til den funktion og de opgaver, der vare-
tages af det pædagogiske læringscenter i dag.
Det foreslås således, at betegnelsen for pædagogisk læringscenter ændres til
skolebibliotek. Funktionen som skolebibliotek vil fortsat overordnet betyde,
at skolebiblioteket skal understøtte lærernes, pædagogernes og elevernes ar-
bejde med at leve op til Fælles Mål. Skolebiblioteket vil skulle varetage de
hidtidige funktioner, som er blevet varetaget af det pædagogiske lærings-
center, jf. nærmere herom pkt. 2.2.2.
2.2. Ophævelse af bemyndigelse til fastsættelse af nærmere regler om
de pædagogiske læringscentres formål og funktion
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1. pkt., jf. lovbekendtgørelse
nr. 989 af 27. august 2024, at der ved hver skole oprettes et pædagogisk
læringscenter. For nærmere om de pædagogiske læringscentre henvises der
til pkt. 2.1.1.
Børne- og undervisningsministeren kan i henhold til folkeskolelovens § 19,
stk. 5, fastsætte nærmere regler om de pædagogiske læringscentres formål
og funktion.
4
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2013-
14, tillæg A, L 150 som fremsat, side 21, at det pædagogiske læringscenter
fremover skal varetage en række funktioner, som er nye i forhold til de hid-
tidige funktioner, herunder bl.a. medvirke til planlægning, gennemførelse
og evaluering af undervisning inden for udvalgte områder.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at der i bekendtgørelsen bl.a. vil
blive fastsat mere tidssvarende regler om, hvilke funktioner der skal vareta-
ges af det pædagogiske læringscenter, samt hvilke opgaver der kan vareta-
ges af læringscentret eller alternativt kan løses andre steder på skolen. Det
er hensigten, at der bl.a. vil blive fastsat regler om, at skolens leder skal
sikre, at det pædagogiske læringscenter skaber overblik over og formidler
tilgængelige læringsressourcer, samt understøtter planlægning, gennemfø-
relse og evaluering af den fagopdelte undervisning, den understøttende un-
dervisning og andre pædagogiske aktiviteter i skole og skolefritidsordning.
Det er ligeledes hensigten, at reglerne skal give skolens leder mulighed for
inden for rammerne af lovgivningen og hhv. kommunalbestyrelsens beslut-
ninger og skolebestyrelsens principper at træffe beslutning om, at lærings-
centret skal understøtte organisering og tilrettelæggelse af en længere og
mere varieret skoledag, samt understøtte samarbejdet med idræts-, kultur-
og foreningslivet. Der henvises herved til Folketingstidende 2013-14, tillæg
A, L 150 som fremsat, side 21.
Bemyndigelsen i folkeskolelovens § 19, stk. 5, er senest blevet udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 271 af 28. februar 2022 om folkeskolens pædagogi-
ske læringscentre.
Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 271 af 28. februar 2022 om
folkeskolens pædagogiske læringscentre, at det pædagogiske læringscenter
udgøres af skolens vejledere og ressourcepersoner, som i samarbejde med
skolens ledelse og lærere arbejder for at fremme alle elevers faglige og alsi-
dige udvikling og trivsel ved at understøtte, inspirere og udvikle lærernes og
pædagogernes didaktiske og pædagogiske praksis og udvikle undervis-
ningsrelaterede aktiviteter for eleverne.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at det pædagogiske læringscen-
ter i samarbejde med ledelsen skal
1) igangsætte, understøtte og evaluere skolens strategiske og organisatoriske
arbejde med pædagogisk praksis, undervisningskvalitet og undervisnings-
miljø samt understøtte skoleudviklingsindsatser,
5
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
2) samle og koordinere skolens vejledningskompetencer med henblik på at
understøtte lærere og pædagogers arbejde med elevernes læreprocesser og
læringsudbytte i alle fagblokke,
3) sætte forskningsbaseret viden om undervisning og læring i spil på skolen
og
4) vejlede om kulturtilbud, litteratur og læsning, herunder også bøger til ele-
vernes fritidslæsning.
Det følger af bekendtgørelsens § 2, at det pædagogiske læringscenter vare-
tager følgende opgaver:
1) Skaber overblik over og vejleder i valget og brugen af tilgængelige ana-
loge og digitale undervisningsmidler.
2) Understøtter på baggrund af Fælles Mål lærere og pædagogers planlæg-
ning, gennemførelse og evaluering af undervisningen med opmærksomhed
a) aktuelle indsatsområder på skolen,
b) inddragelse af data og evalueringsresultater,
c) folkeskolens tværgående temaer og
d) samarbejdet med eksterne parter, herunder folkebiblioteket.
3) Udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne
med fokus på at udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, for-
dybelse og virkelyst jf. folkeskolens formål.
2.2.2. Børne- og Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Regeringen har et generelt fokus på regelsanering og regelforenkling. Der
er i dag udstedt et betydeligt antal bekendtgørelser på folkeskoleområdet,
og der er behov for løbende opmærksomhed på at sikre gennemskuelighed
og overblik over lovgivningen for kommuner og skoler og at skabe gode
rammer for skolernes arbejde, herunder at skabe frirum for lokal udmønt-
ning.
Det findes derfor hensigtsmæssig at samle reglerne om det kommende sko-
lebiblioteks formål og funktion, som i dag er fastsat både direkte i folkesko-
leloven og bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læringscentre, så
reglerne alene fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2. Dermed vil der frem-
over være én bekendtgørelse mindre, som kommuner og skoler skal orien-
tere sig i og følge på området.
Det foreslås på den baggrund, at bemyndigelsen i § 19, stk. 5, i folkeskole-
loven ophæves.
6
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Den foreslåede vil indebære, at børne- og undervisningsministeren ikke læn-
gere i henhold til folkeskoleloven bemyndiges til at kunne fastsætte nær-
mere regler om de pædagogiske læringscentres formål og funktion.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, samles reglerne om de pædagogiske lærings-
centres formål og funktion, som i dag er fastsat både direkte i folkeskolelo-
ven og i bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læringscentre, så de
alene fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, hvorved bemyndigelsen til,
at børne- og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om fol-
keskolens pædagogiske læringscentres formål og funktion, jf. lovens § 19,
stk. 5, kan ophæves. Der foreslås endvidere at foretage en forenkling af de
regler, som skrives ind i loven, så de regler i bekendtgørelsen, der reelt er
uden juridisk bindende indhold eller er overflødige, udgår. Bekendtgørelsen
stiller i dag en række detaljerede forventninger til det pædagogiske lærings-
centers konkrete opgavevaretagelse, som med lovforslaget saneres for at
skabe rum til lokal udmøntning. Der er lagt vægt på at skrive de centrale
funktioner og opgaver ind i folkeskoleloven, og den foreslåede sanering æn-
drer ikke på, at skolebiblioteket vil skulle understøtte lærernes, pædagoger-
nes og elevernes arbejde med at leve op til Fælles Mål. En af måderne,
hvorpå skolebiblioteket kan understøtte dette, er fx ved at gangsætte, under-
støtte og evaluere skolens strategiske og organisatoriske arbejde med pæda-
gogisk praksis, undervisningskvalitet og undervisningsmiljø samt at under-
støtte skoleudviklingsindsatser. Det kan fx også være ved at sætte forsk-
ningsbaseret viden om undervisning og læring i spil på skolen.
Det bemærkes, at som opfølgning på ovenstående ændringer vil Styrelsen
for Undervisning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet op-
datere vejledningen til bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læ-
ringscentre fra 2023 efter ikrafttrædelsen af ændringerne.
For nærmere om ophævelsen af bemyndigelse til fastsættelse af nærmere
regler om de pædagogiske læringscentres formål og funktion henvises til
lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og implementeringsmæs-
sige konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
7
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Eftersom der med lovforslaget ændres på regulering målrettet folkeskolen,
der er kommunal, skal de økonomiske konsekvenser forhandles med KL
(DUT).
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning været overvejet.
Princip 1 om enkle og klare regler er understøttet af lovforslaget, idet der
med forslaget om at ændre betegnelsen pædagogisk læringscenter til skole-
bibliotek indføres en ny betegnelse for folkeskolens pædagogiske lærings-
centre, der er mere intuitiv og forståelig for både elever og forældre og an-
dre. Med forslaget om at afskaffe bekendtgørelsen om folkeskolens pæda-
gogiske læringscentre og forenkle de regler, som skrives ind i loven, indfø-
res der samtidig tiltag for at sikre regelsanering og regelforenkling på om-
rådet, hvilket tillige understøtter efterlevelsen af princip 1.
Børne- og Undervisningsministeriet vurderer, at de øvrige principper for di-
gitaliseringsklar lovgivning ikke er relevante for dette lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. maj til den 11. juni 2025
(31 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Akademiet for de Tekniske Vi-
denskaber, Akademikerne, Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteord-
ninger, Ankestyrelsen, AOF Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Arkitektskolen i Aarhus, Astra –
8
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, Autismeforeningen, Be-
skæftigelsesrådet, Biblioteksafgiftsnævnet, Bibliotekschefforeningen,
Blik- og Rørarbejderforbundet, Brancheforeningen for Undervisningsmid-
ler, Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) – Lederforening, Børnenes
Bureau, Børne- og kulturchefforeningen, Børnerådet, Børnesagens Fælles-
råd, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), Center
for Undervisningsmidler, CEPOS, Cevea, Daghøjskoleforeningen, Dagin-
stitutionernes Lands-Organisation (DLO), Danmarks Biblioteksforening,
Danmarks Evalueringsinstitut – EVA, Danmarks Fiskeriforening Produ-
cent Organisation, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Private Skoler – grundskoler & gymnasier, Danmarks Statistik,
Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Blinde-
samfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Dansk El-forbund, Dansk
Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Forfatterforening, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, DM, Dansk
Metal, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk Sko-
leforening for Sydslesvig, Dansk Skoleidræt, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske A-kasser,
Danske Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves Landsforbund,
Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Be-
styrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske
Fag-, Forsknings- og Uddannelsesbiblioteker, Danske Forlag, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Gymnasier, Danske Gymna-
stik- og Idrætsforeninger, Danske Handicaporganisationer, Danske HF &
VUC, Danske HF og VUC – Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler,
Danske Musik- og Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske Re-
gioner, Danske Revisorer, Danske seniorer, Danske Skoleelever, Danske
Skønlitterære Forfattere, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler –Be-
styrelserne, Danske Undervisningsforlag, Danske Universiteter, DBC DI-
GITAL A/S, De Anbragtes Vilkår, De Danske Sprogcentre, DEA, Den
Danske Filmskole, Den Danske Scenekunstskole, Den uvildige konsulent-
ordning på handicapområdet (DUKH), Det Centrale Handicapråd, Det Di-
gitale Folkebibliotek, Det Jyske Musikkonservatorium, Det Kgl. Bibliotek,
Det Kgl. Bibliotek - att. Det Kgl. Biblioteks Nota-service, Det Kongelige
Danske Kunstakademis Billedkunstskoler, Det Kongelige Danske Musik-
konservatorium, Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Integrations-
råd, Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, Digitalise-
ringsstyrelsen, DJØF, Efterskoleforeningen, Ejendom Danmark, Engineer
the Future, Erhvervsskolernes Elevorganisation, Erhvervsskolelederne,
9
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Fagbevægelsens Hovedorganisation, Fagligt Fælles Forbund, FGU Dan-
mark, Finans Danmark, Finansforbundet, Finanstilsynet, Firmaidrætten,
FOA, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings For-
bund, Fora, Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge
(FADD), Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Private Udbydere (FPU), Foreningen for
Forældre til Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og
unge (fobu), Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forhandlingsfællesskabet,
Forsikring og Pension, Forældrenes Landsorganisation (FOLA), Frie Sko-
lers Lærerforening, Friskolerne, FSR – danske revisorer, Fødevareforbun-
det NFF, Gentofte Børnevenner, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gym-
nasieskolernes Lærerforening, HK/Kommunal, HK/Stat, HORESTA, Hvo-
rErDerEnVoksen, Industriens Fond, Insero, Institut for Menneskerettighe-
der, Justitia, KL, Klagenævnet for Specialundervisning, Kommunale Vel-
færdschefer, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Kriminalforsor-
gen, Kristlig Fagbevægelse (Krifa), LandboUngdom, Landbrug & Fødeva-
rer, Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for det pædagogi-
ske område, Landselevbestyrelsen for social- og sundhedsområdet, Lands-
foreningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdoms-
skoleledere, Landsforeningen for førtidspensionister, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk, Landsforeningen Skole og
Bøger, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD), Landsorgani-
sationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutningen af Handelssko-
leelever, Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige Børne-
passere, Landssamråd for PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet for STU og
VSU i Danmark, Lev Uden Vold, Lilleskolerne, LOF, Lærernes Centralor-
ganisation, Lær for Livet, Læsekonsulenternes Landsforening, Læse- og
Matematikvejlederforeningen, Manderådet, Medierådet for Børn og Unge,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU, Nationalt
Center for kompetenceudvikling, Nationalt Videncenter for Læremidler,
Nationalt Videncenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder, Na-
turvidenskabernes Hus, Netværket for kostafdelinger, OpenDenmark, Ope-
ration Dagsværk, Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening,
Pædagogisk LæringsCenter Forening, Red Barnet, Rektorkollegiet for de
Martime Uddannelser, Rigsarkivet, Rigsrevisionen, ROAL – Samrådet for
Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder, Rytmisk Musikkonservato-
rium, Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU),
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannel-
ser, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og Efteruddannelse
10
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
3018984_0011.png
UDKAST
(VEU-rådet), Sammenslutningen af Steinerskoler i Danmark, Sammenslut-
ningen af Unge Med Handicap, Samrådet af Specialskoleledere, Sekretari-
atet for Erhvervsrettede Velfærdsuddannelser, Selveje Danmark, Selv-
ejende og private institutioners forening (Spifo), Sjældne Diagnoser, Skole
og Forældre, Skolelederforeningen, SMVdanmark, Socialpædagogernes
Landsforbund, Studievalg Danmark, Syddansk Musikkonservatorium, TA-
BUKA - Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte, TAT-
Kredsen, Tekniq, Udbetaling Danmark, Uddannelsesforbundet, Uddannel-
seslederne, Uddannelsesrådet for de maritime uddannelser, Udviklings-
hæmmedes Landsforbund (ULF), Ungdomsringen, Ungdomsskoleforenin-
gen, Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening, Universe og Ældre Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
11
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
3018984_0012.png
UDKAST
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
12
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1. pkt., at der ved hver skole
oprettes et pædagogisk læringscenter.
Det foreslås i
§ 19, stk. 2, 1. pkt.,
at ændre »pædagogisk læringscenter« til
»skolebibliotek«.
Det foreslåede vil betyde, at funktionen pædagogisk læringscenter vil ændre
betegnelse til skolebibliotek i folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1. pkt.
Forslaget vil ikke indebære indholdsmæssige ændringer ud over den fore-
slåede betegnelse skolebibliotek. Funktionen som skolebibliotek vil således
overordnet betyde, at skolebiblioteket skal understøtte lærernes, pædagoger-
nes og elevernes arbejde med at leve op til Fælles Mål. Skolebiblioteket vil
herunder skulle varetage de samme funktioner og opgaver, som varetages af
det pædagogiske læringscenter i dag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger
samt til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2, 2. pkt., at det pædagogiske
læringscenter samarbejder med folkebiblioteket. Efter bestemmelsens 3.
pkt. stiller læringscentret undervisningsmidler til rådighed for skolens un-
dervisning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning, og yder vejled-
ning i brugen heraf.
Børne- og undervisningsministeren er i medfør af folkeskolelovens § 19,
stk. 5, bemyndiget til at fastsætte nærmere regler om de pædagogiske læ-
ringscentres formål og funktion. Denne bemyndigelse er udnyttet ved ud-
stedelse af bekendtgørelse nr. 271 af 28. februar 2022 om folkeskolens pæ-
dagogiske læringscentre. I bekendtgørelsen er der fastsat nærmere regler om
de pædagogiske læringscentres formål og opgaver, som uddyber bestem-
melsen i folkeskolelovens § 19, stk. 2, 3. pkt.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at det pædagogiske læringscen-
ter udgøres af skolens vejledere og ressourcepersoner, som i samarbejde
Side 13/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
med skolens ledelse og lærere arbejder for at fremme alle elevers faglige og
alsidige udvikling og trivsel ved at understøtte, inspirere og udvikle lærernes
og pædagogernes didaktiske og pædagogiske praksis og udvikle undervis-
ningsrelaterede aktiviteter for eleverne.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 2, at det pædagogiske læringscen-
ter i samarbejde med ledelsen skal
1) igangsætte, understøtte og evaluere skolens strategiske og organisatoriske
arbejde med pædagogisk praksis, undervisningskvalitet og undervisnings-
miljø samt understøtte skoleudviklingsindsatser,
2) samle og koordinere skolens vejledningskompetencer med henblik på at
understøtte lærere og pædagogers arbejde med elevernes læreprocesser og
læringsudbytte i alle fagblokke,
3) sætte forskningsbaseret viden om undervisning og læring i spil på skolen
og
4) vejlede om kulturtilbud, litteratur og læsning, herunder også bøger til ele-
vernes fritidslæsning.
Det er fastsat i bekendtgørelsens § 2, at det pædagogiske læringscenter va-
retager følgende opgaver:
1) Skaber overblik over og vejleder i valget og brugen af tilgængelige ana-
loge og digitale undervisningsmidler.
2) Understøtter på baggrund af Fælles Mål lærere og pædagogers planlæg-
ning, gennemførelse og evaluering af undervisningen med opmærksomhed
a) aktuelle indsatsområder på skolen,
b) inddragelse af data og evalueringsresultater,
c) folkeskolens tværgående temaer og
d) samarbejdet med eksterne parter, herunder folkebiblioteket.
3) Udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne
med fokus på at udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, for-
dybelse og virkelyst jf. folkeskolens formål.
Det foreslås, at
§ 19, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves, og at der i stedet indsættes
fire nye punktummer.
Som nyt
2. pkt.
foreslås det, at skolebiblioteket stiller undervisningsmidler
til rådighed for skolens undervisning, herunder fysiske bøger til brug i un-
dervisningen og til elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen
heraf.
Side 14/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det foreslåede vil indebære, at skolebiblioteket skal stille undervisnings-
midler til rådighed for skolens undervisning, herunder fysiske bøger til brug
i undervisningen og til elevernes fritidslæsning, og yde vejledning i brugen
heraf.
Det foreslåede er en videreførelse af den gældende folkeskolelovs § 19, stk.
2, 3. pkt., dog med en sproglig tydeliggørelse af, at skolebibliotekets opgave
med at stille undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning ind-
befatter at stille fysiske bøger til rådighed til brug i undervisningen og til
elevernes fritidslæsning og yde vejledning i brugen heraf. Dette er en vide-
reførelse af gældende ret. Skolebiblioteket vil evt. kunne stille fysiske bøger
til rådighed via samarbejdet med folkebiblioteket, ligesom skolebiblioteket
og folkebiblioteket kan supplere hinanden. Den foreslåede tydeliggørelse vil
således ikke medføre nogen indholdsmæssige ændringer af gældende ret.
Skolebibliotekets vejledningsopgave i forbindelse med brugen af undervis-
ningsmidler vil som hidtil indebære, at skolebiblioteket skaber overblik over
og vejleder i valget og brugen af tilgængelige analoge og digitale undervis-
ningsmidler. Undervisningsmidler skal som hidtil forstås bredt som lærer-
midler og læringsressourcer.
Som nyt
3. pkt.
foreslås det, at skolebiblioteket understøtter elevernes læs-
ning, udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter for ele-
verne og vejleder om kulturtilbud og litteratur.
Det foreslåede vil indebære, at skolebiblioteket vil skulle understøtte ele-
vernes læsning, udvikle og understøtte undervisningsrelaterede aktiviteter
for eleverne og vejlede om kulturtilbud og litteratur.
Den foreslåede affattelse af § 19, stk. 2, 3. pkt., tydeliggør indledningsvist,
at understøttelse af elevernes læsning er en central opgave for skolebiblio-
teket. Det skyldes, at skolebiblioteket skal understøtte lærernes, pædagoger-
nes og elevernes arbejde med at leve op til Fælles Mål, hvorefter læsning er
et mål på alle klassetrin. Skolebiblioteket vil endvidere som hidtil skulle
udvikle og understøtte undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne og
vejlede om kulturtilbud og litteratur. Den foreslåede affattelse af § 19, stk.
2, 3. pkt., vil ikke medføre nogen indholdsmæssige ændringer af gældende
ret.
Side 15/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Som nyt
4. pkt.
foreslås det, at skolebiblioteket desuden understøtter det un-
dervisende personales planlægning, gennemførelse og evaluering af under-
visningen.
Det foreslåede vil medføre, at skolebiblioteket som hidtil vil skulle under-
støtte det undervisende personales planlægning, gennemførelse og evalue-
ring af undervisningen. Det indbefatter, at skolebiblioteket vil skulle med-
virke til at understøtte og udvikle det undervisende personales didaktiske og
pædagogiske praksis.
Som nyt
5. pkt.
foreslås det, at opgaverne varetages i samarbejde med fol-
kebiblioteket.
Det foreslåede vil indebære, at skolebiblioteket som hidtil indgår i et gene-
relt samarbejde med folkebiblioteket om de opgaver, som skolebiblioteket
skal varetage. Der er alene tale om en sproglig opdatering af den gældende
§ 19, stk. 2, 2. pkt., og den foreslåede ændring er således uden indholds-
mæssig betydning.
Som følge af at det fastsatte i medfør af bemyndigelsesbestemmelsen i fol-
keskolelovens § 19, stk. 5, indskrives i folkeskoleloven, foreslås bemyndi-
gelsen samtidig ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 4, og bemærkningerne
hertil. Det bemærkes, at der med lovforslaget samtidig foretages en forenk-
ling af de regler, som skrives ind i loven, så de regler i bekendtgørelsen, der
reelt er uden juridisk bindende indhold eller er overflødige, udgår. Det gæl-
der bekendtgørelsens detaljerede forventninger til den konkrete opgaveva-
retagelse, eksempelvis at opgaven med at understøtte lærere og pædagogers
planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen skal ske ”med
opmærksomhed på a) aktuelle indsatsområder på skolen, inddragelse af
data- og evalueringsresultater, c) folkeskolens tværgående temaer og d)
samarbejdet med eksterne parter, herunder folkebiblioteket”. Endvidere er
der i bekendtgørelsen f.eks. gengivet lovtekst fra bestemmelsen om det pæ-
dagogiske læringscenter, som er overflødig, da det allerede fremgår af lo-
ven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 3, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at der skal etableres et integreret bibliotek bestående af det pæda-
gogiske læringscenter og et folkebibliotek.
Side 16/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Det foreslås i
§ 19, stk. 3,
at ændre »det pædagogiske læringscenter« til
»skolebiblioteket«.
Den foreslåede ændring vil betyde, at kommunalbestyrelsen fortsat kan be-
slutte, at der skal etableres et integreret bibliotek bestående af skolebiblio-
teket og et folkebibliotek.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorved det foreslås, at betegnelsen pædagogisk læringscenter ændres til
skolebibliotek i folkeskolelovens § 19, stk. 2, 1. pkt.
Der henvises herved til bemærkningerne til § 1, nr. 1. Der henvises i øvrigt
til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter folkeskolelovens § 19, stk. 5, kan børne- og undervisningsministeren
fastsætte nærmere regler om de pædagogiske læringscentres formål og funk-
tion.
Det foreslås at ophæve
§ 19, stk. 5.
Den foreslåede ophævelse af § 19, stk. 5, vil indebære, at børne- og under-
visningsministeren ikke længere vil være bemyndiget til at kunne fastsætte
nærmere regler om de pædagogiske læringscentres formål og funktion.
Med hjemmel i den gældende § 19, stk. 5, i folkeskoleloven er bekendtgø-
relse nr. 271 af 28. februar 2022 om folkeskolens pædagogiske læringscen-
tre udstedt. Denne bekendtgørelse bortfalder som følge af den foreslåede
ophævelse af bestemmelsen i § 19, stk. 5.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det at samle reglerne om det kom-
mende skolebiblioteks formål og funktion, som i dag er fastsat både direkte
i folkeskoleloven og i bekendtgørelsen om folkeskolens pædagogiske læ-
ringscentre, så reglerne alene fremgår af folkeskolelovens § 19, stk. 2. Der
foreslås endvidere en forenkling af de regler, som skrives ind i loven, så de
regler i bekendtgørelsen, der reelt er uden juridisk bindende indhold eller er
overflødige, udgår.
Der henvises herved til bemærkningerne til § 1, nr. 2. Der henvises i øvrigt
til pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Side 17/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Til § 2
Til nr. 1
Det fremgår af § 4, stk. 2, i lov om biblioteksafgift, at for udlånsenheder på
folkeskolens pædagogiske læringscentre udbetales der fuld afgift efter § 4,
stk. 1, for de første 15 eksemplarer pr. titel pr. bibliotek og en tredjedel afgift
for de øvrige eksemplarer pr. titel pr. bibliotek.
Det foreslås i
§ 4, stk. 2,
at »folkeskolens pædagogiske læringscentre« æn-
dres til »skolebiblioteker«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at betegnelsen folkeskolens pædago-
giske læringscentre vil ændre betegnelse til skolebiblioteker i § 4, stk. 2, i
lov om biblioteksafgift.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter det pædagogiske læringscenter ændrer betegnelse til skolebiblio-
tek i folkeskoleloven, hvor skolebiblioteksfunktionen er nærmere afgrænset
i lovens § 19, stk. 2-4.
Der henvises herved til bemærkningerne til § 1, nr. 1. Der henvises i øvrigt
til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 5, stk. 1, i lov om biblioteksafgift, at fordelingen af bibli-
oteksafgiften finder sted på grundlag af indberetninger fra folkebiblioteker,
folkebibliotekernes digitale udlånstjenester, folkeskolens pædagogiske læ-
ringscentre og Nota (nu Det Kgl. Biblioteks Nota-service) i det omfang disse
biblioteker har deres bogbestand registreret i maskinlæsbar form og indbe-
retningerne indeholder de nødvendige data til beregning af afgiften.
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at folkeskolens pædagogiske læringscentre ændres
til skolebiblioteker.
Den foreslåede ændring vil medføre, at betegnelsen folkeskolens pædago-
giske læringscentre vil ændre betegnelse til skolebiblioteker i § 5, stk. 1, i
lov om biblioteksafgift.
Side 18/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
UDKAST
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter det pædagogiske læringscenter ændrer betegnelse til skolebiblio-
tek i folkeskoleloven, hvor skolebiblioteksfunktionen er nærmere afgrænset
i lovens § 19, stk. 2-4.
Der henvises herved til bemærkningerne til § 1, nr. 1. Der henvises i øvrigt
til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Det bemærkes, at lov om folkeskolen og lov om biblioteksafgift ikke gælder
for Færøerne og Grønland og heller ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Dette lovforslag skal således heller ikke gælde for Færøerne og i Grønland
eller kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Side 19/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
3018984_0020.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om folkeskolen, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 989 af 27. august
2024, som ændret ved § 15 i lov
nr. 1655 af 30. december 2024, lov
nr. 1658 af 30. december 2024, § 1
i lov nr. 1659 af 30. december
2024, lov nr. 1660 af 30. december
2024 og § 3 i lov nr. 1664 af 30.
december 2024, foretages følgende
ændringer:
§ 19. ---
Stk. 2.
Ved hver skole oprettes et
pædagogisk læringscenter. Det pæ-
dagogiske læringscenter samarbej-
der med folkebiblioteket. Det pæ-
dagogiske læringscenter stiller un-
dervisningsmidler til rådighed for
skolens undervisning, herunder
også bøger til elevernes fritidslæs-
ning, og yder vejledning i brugen
heraf.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at der skal etableres et in-
tegreret bibliotek bestående af det
pædagogiske læringscenter og et
folkebibliotek.
Stk. 4.
---
Stk. 5.
Børne- og undervisnings-
ministeren kan fastsætte nærmere
regler om de pædagogiske lærings-
centres formål og funktion.
1.
I
§ 19, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »pæ-
dagogisk læringscenter« til: »skole-
bibliotek«.
2.
§ 19, stk. 2, 2. og 3. pkt.,
ophæves
og i stedet indsættes:
»Skolebiblioteket
stiller under-
visningsmidler til rådighed for sko-
lens undervisning, herunder fysiske
bøger til brug i undervisningen og
til elevernes fritidslæsning, og yder
vejledning i brugen heraf. Skole-
biblioteket understøtter elevernes
læsning, udvikler og understøtter
undervisningsrelaterede aktiviteter
for eleverne og vejleder om kultur-
tilbud og litteratur. Skolebibliote-
ket understøtter desuden det under-
visende personales planlægning,
gennemførelse og evaluering af un-
dervisningen. Opgaverne varetages
Side 20/21
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 158: Lovudkast - høring over udkast til lovforslag vedr. ændring af betegnelsen pædagogisk læringscenter til skolebibliotek og regelsanering, fra børne- og undervisningsministeren
3018984_0021.png
UDKAST
i samarbejde med folkebibliote-
ket.«
3.
I
§ 19, stk. 3,
ændres »det pæda-
gogiske læringscenter« til: »skole-
biblioteket«.
4.
§ 19, stk. 5,
ophæves.
§2
I lov om biblioteksafgift, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1175 af 17. de-
cember 2002, som ændret ved lov
nr. 676 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 4. ---
Stk. 2.
For udlånsenheder på fol-
keskolens pædagogiske lærings-
centre udbetales der fuld afgift ef-
ter stk. 1 for de første 15 eksem-
plarer pr. titel pr. bibliotek og en
tredjedel afgift for de øvrige ek-
semplarer pr. titel pr. bibliotek.
Stk. 3.
---
1.
I
§ 4, stk. 2,
ændres »folkesko-
lens pædagogiske læringscentre«
til: »skolebiblioteker«.
§ 5.
Fordelingen af biblioteksaf-
2.
I
§ 5, stk. 1,
ændres »folkesko-
giften finder sted på grundlag af
lens pædagogiske læringscentre«
indberetninger fra folkebiblioteker, til: »skolebiblioteker«.
folkebibliotekernes digitale ud-
lånstjenester, folkeskolens pæda-
gogiske læringscentre og Nota, i
det omfang disse biblioteker har
deres bogbestand registreret i ma-
skinlæsbar form og indberetnin-
gerne indeholder de nødvendige
data til beregning af afgiften.
Stk. 2.
---
Side 21/21