11.maj, 2025
Undervisningsminister
Mattias Tesfaye
Hvorfor er inklusion så vanskelig? - mangler vi viden?
Problem
6�½ % af folkeskolens elever henvises til specialtilbud uden for den almindelige klasse!
Det er en stigning på 2�½ % over de seneste 10 år. Intet tyder på, at denne stigning er ved at vende.
Vi har ikke forskningsmæssig viden, der fortæller, om det er godt for alle disse børn at blive sendt
til specialtilbud. Vi ved generelt fra forskning, at elever i specialtilbud får et ringere udbytte af
skolegangen, bl.a. i forbindelse med reducerede forventninger fra omgivelserne.
En psykiatrisk diagnose danner i et stigende antal tilfælde baggrund for henvisning til specialtilbud.
Vi har
heller ikke forskningsmæssigt grundlag for at vide om denne ”sygeliggørelse” af så mange
børn kommer disse børn skolemæssigt til gavn. Vi kender heller ikke de mulige negative effekter,
det kan have på disse børns selvopfattelse og selvtillid som fundament for deres skoleudbytte og
fremtidige livsmuligheder. De mange børn med diagnoser med skolefravær er et særligt sørgeligt
kapitel, der kræver hurtig løsning.
Til gengæld ved vi, at det ikke kan være rent objektive forhold hos det enkelte barn, der danner
baggrund for henvisning til specialtilbud i de 98 kommuner i forbindelse med, at
udskillelsesprocenten svinger mellem 2 % og 10-12 % mellem kommunerne. Der må være noget at
lære af dette.
Vi ved også, at den stigende udgift til specialtilbuddene forhindrer målrettet indsats i forhold til
almenområdet. Derved er vi inde i en negativ økonomisk spiral, der desværre ikke er til fordel for
nogen i folkeskolen.
Hvad ved vi?
Professor Thomas Nordahl og Terje Overland fra Norge sætter i en ny bog fokus på
vigtig viden om, hvordan skolen skal arbejde professionelt med at sikre alle børn det bedst mulige
skoleudbytte
1
.
De tager udgangspunkt i, at de allerfleste børn skal undervises med udgangspunkt i den almindelige
klasse.
På niveau 1 (omfattende 75-85 % af eleverne) indbygges den fornødne støtte i den almindelige
undervisning.
På niveau 2 (15-25 %) gives ekstra støtte og hjælp med udgangspunkt i, at børnene fortsat er en del
af det almene fællesskab i klassen. Støttemulighederne skal kunne udløses ubureaukratisk og enkelt
på den enkelte skole.
På niveau 3 (3-5 %) gives omfattende, varige og intensiv støtte med udgangspunkt i den
almindelige klasse, der fortsat danner base. Her medvirker PPR og andre fagpersoner.
Omfanget af elever på niveau 2 og 3 vil variere i forhold til, hvor kvalificeret almenundervisningen
på niveau 1 er.
Fra forskning ved vi, at læreren er den vigtigste faktor for elevernes skoleudbytte. Det gælder først
og fremmest de 15-20 % elever, der befinder sig på niveau 2 og 3. For at hjælpe disse elever må
fokus nødvendigvis være på, hvordan man støtter den enkelte lærer i arbejdet i klassen.
I bogen beskrives, hvordan man i praksis analyserer undervisningen og opnår et fagligt fundament
1
Nordahl,T. & Overland,T.
Tilpasset undervisning og inkluderende støttesystemer. Stort læringsudbytte for alle elever.
Dafolo, 2025.