Opråb fra en bekymret samfundsborger
Kære Mattias Tesfaye
Kære Børne- & Undervisningsudvalg
Hvordan mon jeres visioner for fremtidens samfund ser ud? Drømmer I om et Danmark med stærk
sammenhængskraft? Et land, hvor unge mennesker fortsat har lyst til at indgå i forpligtende
fællesskaber som soldater, sygeplejersker og socialpædagoger? Hvor de forlader folkeskolen med et
solidt fagligt fundament og mod på livet? Som lærer i folkeskolen ligger det mig meget på sinde, og jeg
føler hver dag et kæmpe ansvar for at bidrage til den fremtid. Ikke kun med ord, men med handling.
I mine første år som lærer følte jeg dette ansvar som et kald. Gradvist er det blevet til en kamp, og i de
seneste år som en kamp, jeg er ved at tabe. Når jeg ser på de fællesskaber, der er i mange klasser i dag,
tænker jeg oprigtigt, at vores land står over for en trussel - og ikke kun udefra. Vi bryster os af at være
verdens lykkeligste folk, og gang på gang er det tilliden til hinanden, der bliver fremhævet. Tillid til at vi
vil hinanden det godt og har en grundlæggende respekt for hinanden. At vi har omtanke og omsorg for
vores nabo og næste, at det falder os naturligt at udvise samfundssind og yde for fællesskabets
bedste. Den tillid kommer ikke af sig selv, og her i folkeskolen er vi i høj grad med til at lægge
fundamentet for den fremtidige samfundsborger. Derfor føler jeg mig forpligtet på at råbe op, for jeg er
stærkt bekymret for de børnefællesskaber, jeg hver dag møder i mit virke som lærer. Tillid til hinanden
er ikke det, jeg oplever i rigtig mange klasser i dag. Her er, hvad jeg ser: at der generelt bliver talt utroligt
grimt til og om hinanden med et sprogbrug, der ville have været utænkelig for bare nogle år siden; at
grænserne for acceptabel adfærd over for klassekammerater og voksne markant har flyttet sig; at børn
føler sig utrygge i det store fællesskab og er på vagt over for hinanden; at flere børn er udadreagerende
og råber, slår og skubber hinanden (og de voksne); at læreren ikke er en naturlig autoritet i deres øjne,
hvilket gør det svært at skabe ro; at omsorg kun er noget man yder for sine allernærmeste. Vi har så
mange børn, der ikke trives og slår sig på fællesskabet og skolens rammer, og utroligt mange små og
store konflikter, både i frikvartererne og i timerne.
Har børnefællesskaber ikke altid været sådan? Jo, til en vis grad. Men det er blevet betydeligt værre
over de sidste ti år, og hvor der før var enkelte klasser, hvor fællesskabet virkelig var udfordret, er det
ved at blive normen. I aviserne hører vi jævnligt om store udfordringer med vold, overgreb eleverne
imellem og generel grænseoverskridende adfærd. De historier er desværre hverdagen på alle de skoler,
jeg kender til, heriblandt min egen arbejdsplads. Det er meget foruroligende, hvordan vi i stigende grad
ser elever på 0. årgang, som ikke har lært at indgå i et fællesskab, når de starter i skolen. Manglen på
nok kvalificerede voksne i daginstitutionerne mærker vi således konsekvenserne af, når børnene
kommer i skole. Vi har heller ikke de fornødne voksne ude i klasserne til at sætte tilstrækkeligt ind
tidligt, og derfor følger udfordringer med uro og mistrivsel i klasserne hele vejen op på mellemtrinnet
og udskolingen - og videre i uddannelsessystemet.
De fleste af os, der arbejder med børn, vægter fællesskab og trivsel højere end alt andet. For vi ved, at
børn, der ikke trives i fællesskabet og er på vagt, ikke har den nødvendige kapacitet for at lære. Dårlig
trivsel og utrygge fællesskaber går ikke kun ud over den personlige udvikling, men i høj grad også
fagligheden.
Side
1
af
3