Kort fortalt
Erfaringer med
professionsretning og
læringsmiljø på 2-årigt hf
Baggrund
EVA har undersøgt læringsmiljøet og den professionsrettede undervisning på den 2-årige
hf. I undersøgelsen kaster vi lys over, hvilke erfaringer og elementer fra hf det er særligt
vigtigt for ekspertgruppe og politikere at tage med i udviklingen af den nye
ungdomsuddannelse, epx (se mere om dette i perspektivafsnittet til sidst).
Nedenfor ses de vigtigste resultater, som handler om, hvordan man skaber inkluderende læringsmiljøer for
en mangfoldig elevgruppe, og hvilke rammer der er vigtige, hvis undervisningen skal lykkes med at give
eleverne indsigt i og motivation for professionsuddannelserne – dvs. hvordan man understøtter, at
uddannelsen er professionsrettet.
Kristine
Hecksher
Chefkonsulent
Kontakt /
Hovedresultater
•
Hf rummer en mangfoldig elevgruppe, hvor halvdelen kæmper med motivation
og ofte har haft en udfordret skoletid.
Hf lykkes alligevel med at skabe et inkluderende læringsmiljø, som eleverne er
glade for.
Hf lykkes med læringsmiljøet, fordi skolerne prioriter relationsarbejde, stærke
klassefællesskaber og en differentieret og motiverende undervisning.
Man er ikke i mål med ambitionen om at give den 2-årige hf en professionsrettet
profil – bl.a. fordi der ikke i tilstrækkeligt omfang er fokus på det i læreplaner og
prøveformer, og undervisere ikke oplever sig klædt på til det.
Når den professionsrettede undervisning tilrettelægges godt, kan den styrke elevernes
motivation for uddannelsen, og styrke deres afklaring med, hvad de vil efter hf.
•
•
•
•