Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
3006474_0001.png
Idræt som et uundværligt fag på EPX
I Gymnasieskolernes Idrætslærerforening mener vi, at idræt bør være en central del af alle
ungdomsuddannelser – også som et fag på den kommende EPX-uddannelse.
Idræt fremmer fysisk kapacitet og sundhed
På EPX kan idræt blive et fag, der inspirerer og motiverer de unge til i højere grad at vælge idræt
og motion til i deres hverdag. Det vil styrke de unges fysiske robusthed og egnethed til et
videre uddannelsesvalg f.eks. fysisk krævende håndværksuddannelser og uddannelse i
forsvar og beredskab. Derudover vil idræt uddanne de unge til at tage sundere valg i deres
hverdag og dermed forebygge livsstilssygdomme.
Idræt bidrager til mental trivsel og fremmer indlæring
På EPX kan idræt blive et pusterum med høj puls, leg, træning og samvær som øger
blodcirkulationen i hjernen, og sænker stress- og angstsymptomer. Med andre ord bliver
eleverne gladere, og mere fokuserede og læringsparate når de dyrker idræt i skolen.
Idræt skaber fællesskaber og stærke ungdomsmiljøer
På EPX er det stærke ungdomsmiljø en høj prioritet. Holdsport og leg skaber sammenhold og
fællesskab, som rækker langt ind i klasselokalerne og skaber tryghed og tillid blandt eleverne.
Hvordan vi vil gøre det, helt konkret:
Vi forestiller os at idræt på EPX uddannelsen skal favne bredt over en lang række af discipliner.
Den praktiske dimension skal dominere, men det teoretiske fundament bør underbygge
aktiviteterne. Idrætsfaget bør tænkes ud af hallen og ud i naturen og lokalsamfundet.
Friluftsliv skal indtænkes som en del af idrætsfaget, hvor de unge kan få oplevelser sammen
uden forstyrrende skærme. Forbindelsen til lokalsamfundet kan styrkes når
idrætsundervisningen flyttes til parker og lokale foreninger. På den måde styrkes forbindelsen
til foreningslivet og barrieren for at starte i den lokale idrætsforening sænkes.
Med faget idræt i fagrækken lever den kommende EPX op til Trivselskommissionens
anbefalinger om at styrke båndet til fritids- og foreningslivet samt at tænke bevægelse ind
som en naturlig del af dagen på ungdomsuddannelserne.
Vi ser frem til at fortsætte dialogen og samarbejdet om at udvikle idrætsfaget til at indgå i den
kommende EPX.
Med venlig hilsen
Gymnasieskolernes Idrætslærerforening