Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
BUU Alm.del Bilag 137
Offentligt
3006109_0001.png
Kommissorium for ekspertgruppe for indhold på epx
I forlængelse af
Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymnasie-
uddannelse
fra 18. februar 2025 nedsættes en ekspertgruppe, der skal
give anbefalinger til, hvordan epx-uddannelsen konkret skal tilrettelæg-
ges, herunder med hensyn til fag, faglinjer, struktur og prøveformer mv.
Der lægges op til, at ekspertgruppens anbefalinger udgør afsættet for de
politiske forhandlinger om epx-uddannelsens indhold og struktur og ef-
terfølgende udarbejdelse af lovforslag herom.
Ekspertgruppens anbefalinger skal bidrage til realisering af den politiske
aftale om, at der skal etableres en ny attraktiv erhvervs- og professions-
rettet gymnasial uddannelse, hvor unge kan gå i skole i nærheden af,
hvor de bor, som i undervisningen er åben over for det omgivende sam-
fund og erhvervsliv, hvor der er et stærkt ungdomsmiljø, og som holder
alle døre åbne til videre uddannelse. Ekspertgruppens anbefalinger skal
endvidere holde sig inden for de overordnede rammer og hegnspæle for
epx, der er fastsat i
Aftale om en ny erhvervs- og professionsrettet gymna-
sieuddannelse.
Ekspertgruppen skal gøre brug af erfaringerne fra de tilbud, der nedlæg-
ges og integreres i epx, herunder 10. klasse, 1. del af erhvervsuddannel-
sernes grundforløb, hf og eux.
Ønskede emner for ekspertgruppens anbefalinger
Uddannelsens identitet
Ekspertgruppen skal:
anbefale og overordnet beskrive pædagogisk praksis og didaktik
for epx med fokus på at teoretisk viden og praktiske færdigheder
anvendes sammen i en undervisning, der bl.a. er helheds- og an-
vendelsesorienteret.
angive eksempler på, hvordan dette skal komme til udtryk i un-
dervisningen, herunder med fokus på hvordan uddannelsens ind-
hold bredt forbereder eleverne til erhvervsuddannelser og videre-
gående uddannelser.
9. april 2025
Sagsnr.: 24/31485
Kontor for Gymnasier
MRJ
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
Teglholmsgade 1
2450 København SV
Telefon: +45 33 92 50 00
Mail: [email protected]
www.stukuvm.dk
CVR-nr.: 29634750
Børne- og
Undervisningsministeriet
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 137: Orientering om nedsættelse af af ekspertgruppe for indhold på epx, fra børne- og undervisningsministeren
3006109_0002.png
anbefale og beskrive dannelsesperspektiver for epx, herunder
hvordan uddannelsen skal bidrage til elevernes udvikling og dan-
nelse.
Side 2/4
Uddannelsens indhold og struktur
Ekspertgruppen skal:
beskrive de vigtigste overordnede faglige og generelle kompe-
tencer, som eleverne skal opnå på epx for at være rustet til efter-
følgende at kunne gennemføre henholdsvis erhvervsuddannelser
eller videregående uddannelser.
foreslå hvad der generelt skal kendetegne fag på uddannelsen,
herunder både fag, der giver kompetencer til erhvervsuddannel-
ser, og fag, der giver kompetencer til videregående uddannelse
(A-, B- og C-niveaufag).
foreslå et antal centralt definerede faglinjer, struktur for linjer og
linjernes faglige fokus. Faglinjer skal tage udgangspunkt i elever-
nes interesser og ønsker til videre uddannelse – uden at fastlåse
elevens efterfølgende uddannelsesvalg. En faglinje skal altså både
pege i retning af erhvervsuddannelser og videregående uddan-
nelser. Ekspertgruppen skal herunder forholde sig til muligheden
for at udvikle en grøn linje på epx, som peger i retning af fx jord-
og landbrugsuddannelserne og fødevareområdet, og som bl.a.
kan udbydes på landbrugsskoler. Faglinjerne skal kunne bruges
som udgangspunkt for klassedannelsen. Antallet af og konceptet
for faglinjer planlægges bl.a. under hensyntagen til små epx-ud-
bud.
overveje, om der udover centralt definerede faglinjer skal være
mulighed for lokale faglinjer, herunder foreslå mulige betingelser
for evt. oprettelse af lokale faglinjer.
foreslå en relevant fagrække med angivelse af obligatoriske fag,
linjefag og valgfag. Alle elever skal i udgangspunktet have dansk,
matematik og engelsk på gymnasialt C-niveau i 1. g. Ekspertgrup-
pen skal kort beskrive de enkelte fag i fagrækken og med ud-
gangspunkt heri begrunde valget af fagene som mulige bestand-
dele af den nye ungdomsuddannelse. I denne forbindelse skal ek-
spertgruppen også forholde sig til, hvordan eleverne kan få til-
budt kunstneriske fag, herunder fx musik.
foreslå eventuelle bindinger for fagligt samspil mellem fag, fx i
form af mulige obligatoriske tværfaglige forløb.
foreslå en placering for fagene i uddannelsesforløbet, der under-
støtter elevernes faglige udvikling, med udgangspunkt i at ud-
dannelsen på andet år skal kunne forberede til henholdsvis er-
hvervsuddannelser og videregående uddannelser, samtidig med,
at strukturen skal understøtte, at eleverne har et fast klassefælles-
skab igennem uddannelsen.
foreslå en timemæssig fordeling mellem fagene – herunder over-
ordnet vurdere, om der skal være en opdeling i fagene mellem
undervisningstid og fordybelsestid (tid til elevernes selvstændige
arbejde med produkter, herunder skriftlige afleveringer).
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 137: Orientering om nedsættelse af af ekspertgruppe for indhold på epx, fra børne- og undervisningsministeren
levere et oplæg til hvordan en udvidet fagpakke, der giver ad-
gang til akademiske bacheloruddannelser, som en mulighed kan
integreres i et treårigt forløb på epx.
Side 3/4
foreslå rammer for løbende og summativ evaluering på uddan-
nelsen.
beskrive overordnede hensyn, der skal tages og afvejes mod hin-
anden i udviklingen af prøveformer, der understøtter uddannel-
sens faglige indhold og undervisningsform.
levere forslag til, hvordan kollektiv og individuel vejledning og
andre tiltag med fokus på uddannelse og arbejdsliv kan blive en
del af uddannelsen og undervisningen på epx, så eleverne bliver i
stand til at træffe et reflekteret og kvalificeret uddannelsesvalg.
Øvrige overordnede hensyn i arbejdet
Ekspertgruppen skal i sit arbejde med ovenstående særligt tage hensyn
til:
at uddannelsen skal kunne rumme såvel fagligt stærke elever som
elever, der har behov for en grundfaglig styrkelse, da uddannel-
sens målgruppe vil have et bredt spænd, herunder også ift. inte-
resser og ift. praktisk faglighed og boglig/teoretisk faglighed.
Ekspertgruppens anbefalinger skal kunne rummes inden for følgende
hegnspæle (samt de øvrige hegnspæle, som fremgår af aftaleteksten):
at uddannelsen skal kunne udbydes med omtrent samme dæk-
ning som stx har i dag og på udbud af den tilsvarende størrelse,
herunder små udbudssteder.
Epx skal tilrettelægges, så den uden overbygning giver adgang til
alle erhvervsuddannelser og er generelt adgangsgivende til er-
hvervsakademiuddannelserne (med undtagelse af installatørud-
dannelserne). På andet år på epx fortsætter eleverne i deres faste
klasse, men de kan vælge valgfag, der peger i forskellige retnin-
ger afhængig af, om de vælger mere boglige fag eller værksteds-
fag m.v. Med en kombination af valgfag, der overordnet forbere-
der på en videregående uddannelse, kan eleverne vælge at tage
et tredje år på epx i form af en etårig overbygning. Epx med et-
årig overbygning skal være generelt adgangsgivende til professi-
onsbacheloruddannelserne. Adgang til akademiske bachelorud-
dannelser vil kræve efterfølgende supplering eller en udvidet fag-
pakke. Eleverne kan med en epx uden overbygning endvidere
opnå adgang til visse professionsbacheloruddannelser, hvis de
vælger og består bestemte gymnasiale fag i løbet af epx, jf. eksi-
sterende adgangskrav. Unge, der har afsluttet den toårige epx
med fagniveauer svarende til de gymnasiale fagpakker vil inden
for rammerne af det nuværende optagelsessystem ikke automa-
tisk kunne søge om optagelse på de relevante professionsbache-
loruddannelser via kvote 1, hvorfor kvote 2 vil være udgangs-
punktet. Det skal bl.a. ses i lyset af, at epx er en helt ny type ud-
dannelse. Det er ambitionen at justere optagelsessystemet i god
BUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 137: Orientering om nedsættelse af af ekspertgruppe for indhold på epx, fra børne- og undervisningsministeren
tid, før det er relevant for ansøgere fra epx,
jf. Aftale om ram-
merne for reform af universitetsuddannelser i Danmark.
Aftalepar-
tierne noterer sig, at regeringen i denne forbindelse vil sikre gode
muligheder for studenter med den toårige epx fsva. optagelse
(ansøgningsfrist, procedure for optagelse m.v.) til de videregå-
ende uddannelser.
Økonomi
Ekspertgruppens anbefalinger skal holdes inden for den politisk afsatte
økonomiske ramme for henholdsvis udvikling, implementering og drift af
uddannelsen – og udvalgets anbefalinger må ikke indebære en forvent-
ning om en ændret virkning på den strukturelle beskæftigelse ift. den po-
litiske aftale.
Ekspertgruppens organisering
Ekspertgruppen organiseres med 10-15 medlemmer, hvoraf ét medlem
udvælges som formand. Medlemmerne skal have erfaringer fra og/eller
viden om forskellige områder af uddannelsessektoren – herunder fra
gymnasiale uddannelser, erhvervsuddannelser og videregående uddan-
nelser. Medlemmerne udpeges i kraft af deres personlige erfaringer og
kvalifikationer og ikke med henblik på at repræsentere institutions- eller
organisationsinteresser i gruppen. Der lægges i forlængelse heraf vægt
på, at medlemmerne samlet bidrager med perspektiver og input i forhold
til, at opgaven er at udvikle en ny uddannelse. Ekspertgruppen kan med
fordel invitere relevante aktører fra uddannelsessektoren, forskere og in-
teressenter til at bidrage med input til ekspertgruppens anbefalinger, fx i
form af oplæg for ekspertgruppen. Ekspertgruppens sekretariat forankres
i Børne- og Undervisningsministeriet med deltagelse af Uddannelses- og
Forskningsministeriet og Finansministeriet. Økonomiministeriet følger ar-
bejdet i sekretariatet. Der nedsættes derudover en følgegruppe til ek-
spertgruppens arbejde bestående af relevante aktører fra uddannelses-
sektoren og arbejdsmarkedet.
Ekspertgruppen afleverer sin afsluttende rapport med anbefalinger til
børne- og undervisningsministeren senest 1. december 2025.
Side 4/4