Forslag til lovændringer for en ressourceef-
fektiv byggesektor
Som nævnt, er cirkulær økonomi i Danmark ikke reguleret af én enkelt lov, men af et
sammensurium mellem flere love og bekendtgørelser, der hver især sætter ram-
merne for fx affaldshåndtering, råstofudvinding, planlægning, skat, og offentlige ind-
køb - udover de direkte bygningsrelaterede lovkomplekser som Bygningsreglemen-
tet. Desuden spiller EU-lovgivning
(f.eks. EU’s affaldsdirektiver, Bygningsdirektivet,
Forordning om sikker og bæredygtig forsyning med kritiske råstoffer, taksonomien
for bæredygtige investeringer og kommende krav til klimadokumentation) en stor
rolle. Spredningen over flere ressort kan gøre det svært for lovgivere og myndigheder
at lave effektive tiltag på området, ligesom branchens aktører oplever det vanskeligt
at navigere i. I stedet for at gøre det let og attraktivt at bruge ressourcer og materialer
mest effektivt og i længst mulig tid, har sammensætningen af lovgivningen på områ-
det ofte den modsatte effekt. Det skyldes også, at kun udledninger, der finder sted i
bygningens levetid, tæller med i Danmarks nationale klimareduktionsmål, og generelt
er det nyt, at de indlejrede CO2-udledninger fra materialer håndteres. I det næst-
kommende afsnit gennemgås 3 forskellige gnidningsflader i national lovgivning, der
hæmmer udviklingen af cirkulær økonomi.
1.
Bygningskrav og dokumentationskrav, som kan udelukke genbrugsmaterialer
ring
3. Udbudsregler, der kun frivilligt tilgodeser cirkulær praksis
2. Skatte- eller afgiftsregler, der fremmer nedrivning og nybyg frem for renove-
1.
Bygningskrav og dokumentationskrav, som kan udelukke genbrugsmaterialer
(Se RGO 2023, s. 54)
Et eksempel herpå, er Bygningsreglementets krav om dokumentation af byggemate-
rialer og produkter. De sikkerheds- og kvalitetskriterier, der stilles til materialer og
produkter er tilpasset jomfruelige materialer og produkter, der kommer direkte fra
fabrikken
1
. Genbrugsmaterialer og produkter har dog svært ved at opfylde disse
1
https://www.bygningsreglementet.dk/tekniske-bestemmelser/15/krav/
1