Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 324
Offentligt
3072731_0001.png
HØRINGSNOTAT
Resumé og kommentarer til høringssvar ved-
rørende lovforslag om ændring af arbejdsmil-
jøloven og arbejdsskadesikringsloven
(Lempelse af anmeldepligten for arbejdsulyk-
ker, tydeliggørelse af Sikkerhedsstyrelsens
tilsyn med autorisationsordningen på asbest-
området m.v.)
J.nr. 2025
29010/2025-4634
JF
JB
15. september 2025
Indledning
Lovforslaget har været sendt i ekstern høring i perioden 27. juni
22. august 2025
hos følgende organisationer og myndigheder:
Advokatrådet, Arbejdsmarkedsrådet (som består af repræsentanter fra Fagbevægel-
sens Hovedorganisation, Dansk Arbejdsgiverforening, KL, Akademikerne og Dan-
ske Regioner), AM-PRO, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension, Blik- og Rørarbejderforbundet, Bureau Veritas
Denmark A/S, Business Danmark, Bygge-, Anlægs- og Trækartellet, Byggeriets
Kvalitetskontrol A/S, Bygherreforeningen, Dahlberg, Dancert A/S, Danmarks Frie
Fagforening, Danmarks Rederier, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Dansk Metal, Danske Advokater, Danske Byggefag, Den Danske Dommerfor-
ening, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund, Finans Danmark, Finans-
forbundet, Finanstilsynet, FOA, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring & Pension,
Forsikringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen, Frie Funktionærer, Garanti-
fonden for Skadesforsikringsselskaber, GLS-A, HK, Howden Danmark, IDA, KL,
Kloakmestrenes Kontrolinstans ApS, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiverfor-
ening, Kristelig Fagbevægelse, Lederne, Lærernes Centralorganisation, Medarbej-
der- og Kompetencestyrelsen, Offentligt Ansattes Organisationer, Sedgwick Dan-
mark, SMVdanmark, Socialpædagogernes Landsforbund, Tapcert ApS, TEKNIQ
Arbejdsgiverne, TEKNIQ Kvalitet ApS, Valcert ApS, Validan ApS og Willis To-
wers Watson.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 324: Høringsnotat, høringssvar, ligestillingsvurdering og lovforslag vedrørende lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring, fra beskæftigelsesudvalget
3072731_0002.png
Der er modtaget høringssvar fra følgende
Akademikerne, AM-PRO, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Dansk Ar-
bejdsgiverforening (DA) på vegne af DA-fællesskabet, Danske Rederier, Danske
Regioner, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Finans Danmark, Forsikring
& Pension (F&P), Færge Rederierne, Kommunernes Landsforening (KL), Lederne,
Malerforbundet, Reddernes Fagforening, Rigsrevisionen samt en privat borger.
Følgende har ingen bemærkninger
Rigsrevisionen.
Generelle bemærkninger
DA, Danske Rederier, Danske Regioner, Finans Danmark, F&P, KL og Lederne
støtter forslaget om ændring af arbejdsskadesikringsloven, som lemper arbejdsgi-
vers anmeldepligt.
DA værdsætter, at regeringen har imødekommet ønsket fra KL og DA. Danske Re-
derier hilser forslaget om administrative lettelser velkommen, og Lederne anerken-
der behovet for at forenkle de administrative processer ved mindre alvorlige ulyk-
ker, samtidig med at alvorlige arbejdsulykker fortsat anmeldes rettidigt. Danske
Regioner, Finans Danmark og F&P anfører, at ændringen kan bidrage til en admi-
nistrativ lettelse uden at forringe tilskadekomnes rettigheder. F&P anfører desuden,
at de er enige i, at ændringen ikke afskærer tilskadekomne fra at modtage godtgø-
relse og erstatning efter arbejdsskadesikringsloven, idet ulykker, der ikke har med-
ført fravær, men som antages at kunne begrunde krav på ydelser efter loven, fortsat
er anmeldepligtige.
KL bemærker, at regeringen med lovforslaget imødekommer
KL’s
ønske om at
lette de administrative byrder for arbejdsgiverne, og samlet set vurderer KL, at æn-
dringen er et skridt i den rigtige retning. KL har dog anført, at de gerne havde set,
at ændringen kunne træde i kraft allerede den 1. januar 2026. DA foreslår tilsva-
rende, at fraværskriteriet udgår for at undgå unødvendige registreringer. Alternativt
at vejledningen til registrering suppleres med tydelige eksempler på ulykker med
meget begrænset fravær, som fortsat skal anmeldes.
AM-PRO kan tilslutte sig ambitionen om at forenkle anmeldeproceduren, således
ulykker med væsentligt fravær opprioriteres i forbindelse med sagsbehandling.
AM-PRO kan dog være betænkelig ved, om kvaliteten af anmeldelserne forringes,
hvis anmeldelse først sker efter flere dages fravær.
FH, Akademikerne, Malerforbundet, Reddernes Fagforening og en privat borger
støtter ikke forslaget om at lempe arbejdsgivers anmeldepligt.
Akademikerne og Reddernes Fagforening udtrykker bekymring for forslaget om at
lempe arbejdsgivers anmeldepligt. Akademikerne mener, at de foreslåede ændrin-
ger vil forringe muligheden for opfølgning på og forebyggelse af arbejdsulykker.
DA og Lederne bakker op om og kan tilslutte sig lovforslaget om tydeliggørelse af
Sikkerhedsstyrelsens tilsynsforpligtelser efter autorisationsordningen på asbestom-
rådet.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 324: Høringsnotat, høringssvar, ligestillingsvurdering og lovforslag vedrørende lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring, fra beskæftigelsesudvalget
3072731_0003.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Lempelsen af anmeldepligten for arbejdsulykker har til formål at forenkle de admi-
nistrative processer for arbejdsgiverne ved mindre alvorlige arbejdsulykker, samti-
dig med, at de mere alvorlige ulykker fortsat skal anmeldes. Arbejdsulykker, som
vurderes at kunne udløse ret til erstatning m.v. efter arbejdsskadesikringsloven, vil
også fortsat skulle anmeldes
også ved fravær under tre dage.
I forhold til
KL’s
ønske om ikrafttrædelse den 1. januar 2026, bemærker Beskæfti-
gelsesministeriet, at ikrafttrædelsestidspunktet blandt andet er valgt af hensyn til at
sikre, at det er muligt at foretage de fornødne IT-mæssige tilpasninger m.v. af an-
meldesystemet, ligesom arbejdsgiverne får en periode til at omstille sig til ændrede
anmelderegler.
Beskæftigelsesministeriet har i øvrigt taget høringsparternes generelle bemærknin-
ger til efterretning.
Bemærkninger til de enkelte dele af lovforslaget
Lempelse af anmeldepligten ved arbejdsulykker
Tilskadekomnes retstilling
AM-PRO udtrykker bekymring for om skadelidte, der vælger at komme på arbejde
dagen efter en ulykke (fx. smæld i skulder, ryg etc.) og så først efter nogle dage er-
kender, at de må sygemelde sig pga. smerter, med den foreslåede ordning endnu
lettere risikerer at "falde mellem to stole", så de hverken får anerkendt deres skader
som ulykkessag eller som erhvervssygdomssag.
FH stiller sig uforstående over for ændringen, som de bemærker har en begrænset
effekt på de administrative byrder, og som de mener vil medføre betydelig risiko
for mindre beskyttelse af lønmodtagerenes sikkerhed og sundhed, herunder svagere
retstilling for tilskadekomne, der rammes af en arbejdsulykke i forhold til erstat-
ning.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at forslaget ikke vurderes at få konsekvenser
for tilskadekomnes rettigheder efter arbejdsskadesikringsloven, idet arbejdsgiver
fortsat vil skulle anmelde en arbejdsulykke, hvis arbejdsgiveren vurderer, at ulyk-
kens følger kan udløse ret til erstatning mv. efter arbejdsskadesikringsloven. Ar-
bejdsgiver vil således skulle foretage denne vurdering på samme måde som efter
gældende regler. Tilskadekomne vil stadig have samme adgang og ret til erstatning
som hidtil.
Arbejdsgivers pligt til ulykkesforebyggelse
Akademikerne anfører, at forpligtelsen til at anmelde en arbejdsulykke allerede ef-
ter første fraværsdag medvirker til, at arbejdsgivere tidligt tager hånd om ulykken.
FH udtrykker bekymring om betydelig risiko for forringelser i arbejdspladsernes
forebyggende indsats af arbejdsulykker.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 324: Høringsnotat, høringssvar, ligestillingsvurdering og lovforslag vedrørende lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring, fra beskæftigelsesudvalget
3072731_0004.png
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det fortsat er arbejdsgiverens pligt at sørge
for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige samt
at følge op på ulykker og tilløb til ulykker i samarbejde med arbejdsmiljøorganisa-
tionen.
Arbejdsskadestatistik
FH anfører, at lovændringen vil bryde kontinuiteten i arbejdsskadestatistikkerne og
gøre det vanskeligere af følge udviklingen af arbejdsulykker over tid. FH mener, at
datakvaliteten og troværdigheden i arbejdsmiljøstatistikken reduceres og undergra-
ver forudsætningerne for en langsigtet og dokumenteret indsats på området og en
politisk prioritering af arbejdsmiljøindsatsen til forebyggelse af arbejdsulykker.
Akademikerne påpeger, at anmeldelsen af arbejdsulykker generelt bidrager til at
skabe overblik over, hvilke typer ulykker der forekommer i forskellige brancher,
der øger muligheden for en bedre og mere systematisk forebyggelse baseret på
branchespecifikke risici.
Malerforbundet vurderer, at ændringen vil medføre en forringelse af statistik,
svække forebyggelse af skader samt medføre en yderst forringet retssikkerhed for
den tilskadekomne. Malerforbundet anfører, at hvis ikke ulykker med småskader
bliver registreret, vil det medføre et øget mørketal i antallet af arbejdsulykker, og
det vil dermed give et forvrænget billede af antallet af arbejdsulykker.
Reddernes Fagforening mener, at den foreslåede ændring fjerner et væsentlig fokus
fra den akkumulerede belastning af gentagne arbejdsulykker, der tilsammen danner
et væsentligt billede af den enkelte arbejdsplads, og dens evne til at forebygge de
mindre arbejdsskader, der akkumuleret over tid kan føre til arbejdsbetinget syg-
dom.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet bemærker, at det er korrekt, at lovændringen vil føre til
en ændring i de data, der indgår i Arbejdstilsynets ulykkesstatistik. Data er opdelt
på fraværsdage, hvorfor ændringen alene vil have betydning for arbejdsulykkerne
med fravær for én til tre dage, mens data om arbejdsulykker med mindst 4 dages
fravær vil være uændret. Ændringen vurderes derfor at have mindre betydning i
forhold til Arbejdstilsynets ulykkesstatistik.
Beskæftigelsesministeriet vurderer dertil, at ændringen ikke vil svække Arbejdstil-
synets arbejdsmiljøindsats, idet indsatsen står på et datagrundlag, der ud over data
om anmeldte ulykker og erhvervssygdomme også omfatter andre typer viden, fx
data og registreringer fra tilsyn og ulykkesundersøgelser, data fra undersøgelsen
’National Overvågning af Arbejdsmiljøet blandt Lønmodtagere’ (NOA-L)
samt vi-
den og data fra forskning. Tilsvarende er Arbejdstilsynets tilsynsindsats baseret på
data, hvor der indgår en flerhed af kriterier.
Forslag til yderligere lempelse af anmeldepligten
DA bemærker, at lovændringen ikke er helt i tråd med rammedirektivet om ar-
bejdsmiljø (direktiv 89/391/EØF), og at det bør formuleres i overensstemmelse
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 324: Høringsnotat, høringssvar, ligestillingsvurdering og lovforslag vedrørende lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring, fra beskæftigelsesudvalget
3072731_0005.png
hermed, så der alene stilles krav om indberetning af ulykker, der medfører
mere
end tre dages fravær.
KL anfører, at de gerne havde set, at anmeldepligten skulle afhænge af, om ulyk-
ken antages at kunne begrunde krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Rammedirektivet for arbejdsmiljø indeholder bestemmelser om registrering af ar-
bejdsulykker, herunder kravet om at arbejdsgiveren skal føre en liste over arbejds-
ulykker, der har medført arbejdsudygtighed i mere end tre arbejdsdage. Der er ef-
ter rammedirektivet ikke krav om, at denne liste, som arbejdsgiveren selv skal føre,
skal sendes til myndighederne. Bestemmelsen i rammedirektivet om, at arbejdsgi-
veren skal rapportere om arbejdsulykker til myndighederne, går ud på, at dette
skal ske i overensstemmelse med national lovgivning eller praksis.
Derudover bemærker Beskæftigelsesministeriet, at fraværskriteriet på mindst tre
dages fravær er inspireret af opsamlingen på mulige initiativer til lempelse af ad-
ministrative byrder for erhvervslivet i bilag 189 til ERU alm. del fra 2024, hvor DA
foreslår at lempe anmeldepligten for arbejdsulykker.
Beskæftigelsesministeriet foretager på baggrund af ovenstående ikke ændringer i
lovforslaget.
Tydeliggørelse af Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med autorisations-
ordningen på asbestområdet
Lederne bemærker i forhold til Sikkerhedsstyrelsens tilsyn på asbestområdet, at det
er væsentligt, at der sker koordination mellem Sikkerhedsstyrelsen og Arbejdstilsy-
net.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at Sikkerhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet al-
lerede har et veletableret samarbejde om autorisationsordningen.
Ordensmæssige ændringer som følge af nedlæggelsen af Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening
Finans Danmark kvitterer for, at Finanssektorens repræsentation i Arbejdsmiljøkla-
genævnet tilrettes i overensstemmelse med den nye virkelighed således at, »Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening« ændres til »Finans Danmark/Arbejdsgiver og
F&P Arbejdsgiver«.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger
Beskæftigelsesministeriet har noteret sig, at der kvitteres for ændringen.
5