Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 321
Offentligt
3071743_0001.png
Klage til Folketingets Ombudsmand
Til: Folketingets Ombudsmand
Fra: Peter Hansen og Elizabeth Trøstrup Christensen
På vegne af Folkebevægelsen #enmillionstemmer
Mail:
[email protected]
/ Digital Post til begge
Dato: 6. juli 2025
Klage over Indenrigs- og Sundhedsministeriets manglende tilsyn med Ankestyrelsens kommunale tilsyn
1. Indledning og formål
Vi ønsker hermed at indgive klage over Indenrigs- og Sundhedsministeriets manglende tilsyn med, hvordan
Ankestyrelsen i en årrække har udøvet sit tilsyn med kommunerne på det sociale område.
Klagen angår navnlig det forhold, at kommunerne i op mod 27 år systematisk har overtrådt
retssikkerhedslovens § 3, stk. 2, uden at Ankestyrelsen (eller tidligere Statsforvaltningen med Det
kommunale Tilsyn) greb ind – og uden at ministeriet førte kontrol med, om Ankestyrelsens tilsyn
(Statsforvaltningens tilsyn) faktisk fungerede.
2. Baggrund
Retssikkerhedsloven § 3, stk. 2, forpligter kommunalbestyrelserne til at:
"Fastsætte og offentliggøre frister for, hvornår borgerne kan forvente at få en afgørelse i sager efter den
sociale lovgivning."
I praksis har næsten alle landets kommuner i årevis undladt enten helt at fastsætte frister, eller har
formuleret fristerne så bredt og upræcist (fx "inden for 3-6 måneder"), at bestemmelsens
retssikkerhedsmæssige formål bliver udhulet.
Herudover kan næsten ingen kommuner dokumentere eller redegøre for, om de offentliggjorte frister
overholdes i praksis af kommunen.
Analyse: Problemerne med kommunernes sagsbehandlingstid - Justitia -
Danmarks første uafhængige juridiske tænketank
den 6. februar 2022.
Ankestyrelsen har i de 2 undersøgelser om merudgifter på handicapbarometret for 2024 beskrevet, at
kommunerne generelt ikke overholder fristerne i ca. 50% af sagerne.
Desuden har Ombudsmanden med FOB2015-10 understreget, at de fastsatte og offentliggjorte frister skal
være retvisende og realistiske – og ellers skal de revideres.
3. Indberetning og Ankestyrelsens reaktion
Den 28. december 2022 indgav vi – som borgere og repræsentanter for #enmillionstemmer – en samlet
indberetning til Ankestyrelsen vedrørende alle 98 kommuners overtrædelse af § 3, stk. 2.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 321: Henvendelser af 24/8 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om systemfejl og manglende retssikkerhed for borgere
Indberetningen havde titlen:
"Tilsynet – 98 kommuner Retssikkerhedsloven § 3, stk. 2 – att: Linda Søndergaard Christensen"
I januar 2023 modtog vi kvitteringer fra Ankestyrelsen for hver enkelt kommune.
Den 16. marts 2023 blev vi oplyst om et samlet journalnummer: 23-9578.
Efter Ankestyrelsens generelle udtalelse af 15. december 2023 blev alle akter flyttet til nyt journalnummer:
23-111702.
Først efter vores indberetning begyndte Ankestyrelsen at reagere, udarbejdede en generel udtalelse om
sagsbehandlingsfrister 15. december 2023, og anmodede flere kommuner om at bringe praksis i
overensstemmelse med lovgivningen.
Dette viser både, at:
Lovbruddene var reelle og dokumenterbare,
Men at Ankestyrelsen ikke reagerede af egen drift – på trods af at forholdene var offentligt
tilgængelige i årevis.
Overholdelsesprocenten
Den 2. april 2024 indgav vi – som borgere og repræsentanter for #enmillionstemmer – en ny indberetning til
Ankestyrelsen vedrørende alle 98 kommuners overtrædelse af § 3, stk. 2, om overholdelsesprocenten. Dette
var på baggrund af en artikel i DR.
Ankestyrelsens Tilsyn afslog den 25. juni 2024 at oprette en sag om overholdelsesprocenten.
Den 17. marts 2025 er vi blevet oplyst om, at der er oprettet en ny tilsynssag j.nr. 25-7978 på alle 98
kommuner om overholdelsesprocenten. Vi er ikke bekendt med, om der er foretaget ekspeditioner i sagen,
ud over at den er blevet oprettet.
4. Ministeriets manglende tilsyn
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har overordnet ansvar for, at Ankestyrelsens tilsyn udføres i
overensstemmelse med lovgivningen.
Vi mener, at det udgør et alvorligt tilsynssvigt, at:
Et systematisk og landsdækkende brud på retssikkerhedsloven har stået på i over to årtier
Ministeriet ikke har grebet ind over for Ankestyrelsens inaktivitet, og
Der først skete handling, efter borgeres indberetning af alle 98 kommuner samtidig og med
omfattende dokumentation
Dette tyder på strukturelt fravær af ministeriel kontrol, og på et system, hvor retssikkerhed kun sikres, hvis
borgere påtager sig tilsynets arbejde.
5. Politisk behandling og dokumentation
Sagen blev drøftet i åbent samråd i Folketingets Socialudvalg den 9. maj 2025 kl. 12:30-14:00, under
overskriften:
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 321: Henvendelser af 24/8 fra Folkebevægelsen #enmillionstemmer v/Peter Hansen og Elizabeth Christensen om systemfejl og manglende retssikkerhed for borgere
3071743_0003.png
"Åbent samråd om kommuners udfordringer med at overholde forpligtelser ang. frister for afgørelser ift.
retssikkerhedsloven"
Link til samrådet:
Socialudvalget - 09-05-2025 : Åbent samråd om kommuners udfordringer med at
overholde forpligtelser ang. frister for afgørelser ift. retssikkerhedsloven / Folketinget
Deltagere:
Social- og Boligminister Sophie Hæstorp Andersen
Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde
Spørger: Katrine Daugaard, næstformand i Socialudvalget (Liberal Alliance)
Et centralt spørgsmål fra samrådet lød:
"Hvad mener ministeren om, at kommunerne ikke har overholdt lovgivningen i 27 år?"
Dokumenter Socialudvalget Samling 2024-25 Alm. del spørgsmål 295
Denne politiske behandling understreger, at sagen har principiel karakter og bred offentlig interesse.
6. Anmodning
Vi anmoder Ombudsmanden om at:
1. Undersøge, om Indenrigs- og Sundhedsministeriets manglende tilsyn med Ankestyrelsens tilsyn
udgør en tilsidesættelse af god forvaltningsskik eller retssikkerhedsmæssige forpligtelser.
2. Vurdere, om denne systemiske passivitet har svækket borgernes retsstilling og undermineret lovens
formål.
3. Overveje at udtale kritik, hvis forsømmelse af tilsynspligt konstateres.
Med venlig hilsen
På vegne #enmillionstemmer
Peter Hansen og Elizabeth Christensen