Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 315
Offentligt
Argumentpapir
Baggrund
Mange flygtninge kom til Danmark i 1980’erne og 1990’erne.
De fik først asyl efter lang ventetid, hvor de ikke måtte arbejde eller optjene pension.
Mange bidrog frivilligt i denne periode, fx som lærere, tolke eller socialt aktive i lokalsamfundet. Jeg
selv underviste flygtningebørn i to år, fordi de ikke måtte gå i almindelig skole under asylventetiden.
De har siden arbejdet i Danmark i 20–30 år, betalt skat og bidraget til samfundet.
Efter lovændringerne i 2021 og 2025 kan de alligevel kun få delvis pension (ofte 50–75 %), fordi de
ikke har boet i Danmark i 40 år.
Problemet
Flygtninge straffes dobbelt: Først ved at de ikke kunne optjene pension under asylventetiden, og
dernæst ved at de aldrig kan nå 40/47 års optjening.
Resultatet er, at mennesker med et langt arbejdsliv i Danmark får markant lavere folkepension end
danskere med samme arbejdsindsats.
Det opleves som uretfærdigt og skaber ulighed blandt ældre borgere.
Forslag
Ændring af folkepensionsloven, så flygtninge, der har haft min. 20 års arbejde i Danmark, får ret til
fuld folkepension.
Alternativt: At de første år i Danmark, hvor flygtninge ikke havde mulighed for at arbejde pga.
asylventetid, tælles med som opholdsår.
Gevinst for samfundet
Anerkendelse af den indsats flygtninge har ydet gennem årtier på arbejdsmarkedet.
Mere retfærdighed og ligebehandling i pensionssystemet.
Styrket tillid og integration, fordi samfundet belønner arbejdsindsats – ikke straffer baggrund.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 315: Henvendelse af 2/9-25 fra Jasminka Dizdarevic, Rødovre, om uretfærdig pensionslovgivning for flygtninge - behov for ændring.
Hvad vi beder om
Politisk opbakning til forslaget.
Støtte fra foreninger og organisationer til at udbrede kendskabet til borgerforslaget.
Hjælp til at skabe debat om en mere retfærdig pensionsordning.