Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 298
Offentligt
3064536_0001.png
1
Mio. kr.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
17.11.75.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Kontoen er ny. Mindreudgiften på 9,7 mio. kr.
skyldes flytning af omdisponeringsreserve som
led i implementering af statsligt arbejdsprogram
samt oprettelse af reserve til udmøntning af afta‐
le om reform af beskæftigelsesindsatsen, jf. Af‐
tale mellem regeringen, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
reform af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
17.11.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 68,8 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at reserve til udmøntning af nyt kontant‐
hjælpssystem er nulstillet sfa. årets lov- og cir‐
kulæreprogram.
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende
indkomstoverførsler
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 1.318,9 mio. kr. skyldes pri‐
mært reduktion af driftsudgifter til aktivering, jf.
Aftale mellem regeringen, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
reform af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
17.19.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 51,2 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at reserve til forebyggelse af nedslidning
på arbejdsmarkedet er nulstillet sfa. Aftale mel‐
lem regeringen, Liberal Alliance, Det Konserva‐
tive Folkeparti og Radikale Venstre om reform
af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
17.21.02. Det Nationale Forskningscenter for
Arbejdsmiljø
(Statsvirksomhed)
...............................................................................
Nettoudgift
................................................................................
Mindreudgiften på 7,0 mio. kr. skyldes primært
udløb af midlertidig bevilling til Arbejdsmiljøø‐
konomi som forskningsfelt, jf. Aftale mellem
den daværende S-regering, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om en ny
ret til tidlig pension af oktober 2020.
2025
2026
Ændring
-
-9,7
-9,7
68,2
-0,6
-68,8
678,9
-640,0
-1.318,9
137,1
85,9
-51,2
86,6
79,6
-7,0
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0002.png
2
Mio. kr.
17.22.01. Partsindsatsen, jf. § 68 i arbejdsmiljøloven
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 8,2 mio. kr. skyldes forhøjet
grundlag for opkrævning af 2 pct.-bidraget som
følge af højere niveau for tilkendte erstatninger
for mén og erhvervsevnetab.
17.22.20. Branchefællesskaber for arbejdsmiljø
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 14,7 mio. kr. skyldes højere ni‐
veau for 2 pct.-bidraget samt flytning og sam‐
ling af bevillinger til Sekretariatet for Arbejds‐
miljørådet og Udvikling og forsøg i regi af Ar‐
bejdsmiljørådet som følge af politisk prioriteret
opgavebortfald og den heri gennemførte nedlæg‐
gelse af Arbejdsmiljørådet.
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og
arbejdere m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 36,3 mio. kr. skyldes nye regn‐
skabstal, som ligger til grund for skønnet.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
17.23.12.
...............................................................................
Forskellige erstatninger mv.
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes primært for‐
ventede
engangsudgifter
til
COVID19-
vaccinationserstatninger.
17.23.31.
...............................................................................
Besættelsestidens ofre
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 8,1 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal modtagere af erstatning fra
2025 til 2026 som følge af naturlig afgang fra
ordningen.
17.31.08. Styrket kontrol med sociale ydelser på
udlandsområdet i Den Fælles Dataenhed i
Udbetaling Danmark
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 6,6 mio. kr. skyldes, at bevil‐
lingen flyttes til § 17.41.10. Udbetaling Dan‐
mark med henblik på en administrativ for‐
enkling.
2025
2026
Ændring
92,7
100,9
8,2
35,8
50,5
14,7
192,5
175,7
228,8
212,3
36,3
36,6
20,4
25,4
5,0
42,1
34,0
-8,1
6,6
-
-6,6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0003.png
3
Mio. kr.
17.31.09. Administration af forsikringsordninger
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 5,6 mio. kr. skyldes primært,
at bevillingen blev midlertidigt forhøjet med 3,9
mio. kr. i 2025 som følge af en systemmoderni‐
sering i Udbetaling Danmark samt andre mindre
bevægelser.
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af ledighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 129,8 mio. kr. skyldes primært,
at bidraget til den obligatoriske pensionsordning,
som forudsat ved indførelsen af ordningen, sti‐
ger fra 1,8 pct. i 2025 til 2,1 pct. i 2026.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af øvrige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 506,9 mio. kr. skyldes primært,
at bidraget til den obligatoriske pensionsordnin‐
ge, som forudsat ved indførelsen af ordningen,
stiger fra 1,8 pct. i 2025 til 2,1 pct. i 2026.
17.31.28. ATP-bidrag for modtagere af kontanthjælp og
uddannelseshjælp
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 12,2 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at personer, der modtager grundsats og
mindstesats i det nye kontanthjælpssystem, der
implementeres fra 1. juli 2025, ikke betaler til
ATP, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Ra‐
dikale Venstre om et nyt kontanthjælpssystem af
oktober 2023.
2025
2026
Ændring
21,8
16,2
-5,6
495,1
624,9
129,8
2.306,2
2.813,1
506,9
59,8
47,6
-12,2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0004.png
4
Mio. kr.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 9,1 mio. kr. skyldes primært en
forventet stigning i antal modtagere af sygedag‐
penge, der er omfattet af ATP, på ca. 1.700 fuld‐
tidspersoner fra 2025 til 2026. En mindre del af
stigningen skyldes Aftale mellem regeringen, Li‐
beral Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om reform af beskæftigelses‐
indsatsen af april 2025.
Indtægt
................................................................................
Merindtægterne på 20,0 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at der på finansloven for 2025 er indarbej‐
det en efterregulering på 27,6 mio. kr. til ar‐
bejdsgiverne. Efterreguleringen for 2026 bliver
indarbejdet i forbindelse med ændringsforslage‐
ne til finansloven.
17.31.32. ATP-bidrag for modtagere af
barselsdagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 22,4 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i aktiviteten i 2026 baseret på seneste
regnskabstal, hvor det faktiske antal betalere af
ATP-bidrag for modtagere af barselsdagpenge
var lavere end forventet.
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 16,0 mio. kr. skyldes, at efter‐
reguleringen i bidrag fra arbejdsgiverne efter
sædvanlig praksis først indgår på det ordinære
ændringsforslag til forslag til finansloven for
2026. På finansloven for 2025 udgjorde efterre‐
guleringen en udgift for staten på 34,5 mio. kr.,
idet arbejdsgiver havde betalt for meget i ATP-
bidrag i 2023.
17.31.35. ATP-bidrag for modtagere af
ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 12,2 mio. kr. skyldes pri‐
mært, at ressourceforløbsydelse afskaffes sfa.
Aftale mellem Regeringen, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
reform af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
2025
2026
Ændring
154,9
164,0
9,1
61,6
81,6
20,0
121,5
99,1
-22,4
32,5
48,5
16,0
34,8
22,6
-12,2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0005.png
5
Mio. kr.
17.31.51.
...............................................................................
Medlemsbidrag fra arbejdsløshedskasser
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 48,4 mio. kr. skyldes en forven‐
tet stigning i udgifterne til ordinær tilbagebeta‐
ling af efterlønsbidrag.
17.31.55. Forsikringsordninger vedrørende dagpenge
ved sygdom
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 86,6 mio. kr. skyldes, at et for‐
ventet fald i indtægterne fra frivilligt forsikrede
mere end opvejes af en forventet stigning i ind‐
tægterne fra forsikrede mindre arbejdsgivere.
Skønnet er baseret på senest tilgængelige regn‐
skabstal.
17.32.01.
...............................................................................
Dagpenge ved arbejdsløshed
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 1.766,3 mio. kr. skyldes bl.a. et
højere forventet antal modtagere af dagpenge fra
2025 til 2026 på ca. 4.000 fuldtidspersoner.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
17.32.02.
...............................................................................
Feriedagpenge
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 184,6 mio. kr. skyldes primært
en forventning om flere modtagere af feriedag‐
penge end i 2025, hvor man forventede en re‐
duktion som følge af samtidighedsferie.
17.35.11.
...............................................................................
Kontant- og uddannelseshjælp
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 175,4 mio. kr. skyldes primært,
at målgruppen udvides med personer, der før
modtog uddannelseshjælp samt selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse og overgangsydelse som
følge af det nye kontanthjælpssystem, der imple‐
menteres fra 1. juli 2025, jf. Aftale mellem rege‐
ringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre om et nyt kon‐
tanthjælpssystem af oktober 2023.
2025
2026
Ændring
806,1
854,5
48,4
597,9
684,5
86,6
17.615,8
19.382,1
1.766,3
11.298,8
12.534,4
1.235,6
462,3
646,9
184,6
2.559,9
2.735,3
175,4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0006.png
6
Mio. kr.
17.35.12. Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 268,3 mio. kr. skyldes, at
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt over‐
gangsydelse erstattes af en ny mindstesats for
kontanthjælp i det nye kontanthjælpssystem, der
implementeres fra 1. juli 2025, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konser‐
vative Folkeparti og Radikale Venstre om et nyt
kontanthjælpssystem af oktober 2023.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp
m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 113,8 mio. kr. skyldes pri‐
mært afskaffelse af særlig støtte for personer i
kontanthjælpssystemet som følge af det nye kon‐
tanthjælpssystem, der implementeres fra 1. juli
2025, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Ra‐
dikale Venstre om et nyt kontanthjælpssystem af
oktober 2023.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
17.35.23.
...............................................................................
Revalideringsydelse mv.
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 25,9 mio. kr. skyldes primært
en afskaffelse af revalideringsordningen sfa. Af‐
tale mellem regeringen, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
reform af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
17.37.11.
...............................................................................
Orlov til pasning af syge børn
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes en forventet
stigning i aktiviteten i 2026 baseret på seneste
regnskabstal.
2025
2026
Ændring
268,3
-
-268,3
135,6
21,8
-113,8
96,7
-
-96,7
57,0
31,1
-25,9
105,7
114,3
8,6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0007.png
7
Mio. kr.
17.41.10.
...............................................................................
Udbetaling Danmark
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 8,5 mio. kr. skyldes primært, at
bevillingen til § 17.31.08. Styrket kontrol med
sociale ydelser på uddannelsesområdet mv. er
flyttet til denne konto med henblik på en admi‐
nistrativ forenkling. Hertil kommer højere bevil‐
ling til administration af IPOS (International
Pension og Social Sikring).
17.46.04. Refusion af driftsudgifter og mentorudgifter
ved ressourceforløb og jobafklaringsforløb
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 22,4 mio. kr. kan primært henfø‐
res til en stigning i kommunernes refusionshjem‐
tagelser. Stigningen drives af en forventning om
en stigning i antallet af øvrig vejledning og
opkvalficieringsforløb blandt borgere i jobafkla‐
ringsforløb.
17.46.08. Uddannelsesløft med ret til en
erhvervsuddannelse
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,8 mio. kr. skyldes primært en
udvidelse af positivlisten over uddannelser, der
kan tages inden for retten til et uddannelsesløft
med 110 pct. af hidtidig dagpengesats, jf. Aftale
mellem regeringen, Liberal Alliance, Det Kon‐
servative Folkeparti og Radikale Venstre om re‐
form af beskæftigelsesindsats af april 2025.
17.46.30. Styrket indsats for ledige ordblinde og læse-
og skrivesvage
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 10,4 mio. kr. skyldes, at be‐
villingen udløber ved udgangen af 2025.
17.46.41.
...............................................................................
Uddannelsesløft
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 17,8 mio. kr. skyldes, at §
17.46.41.20. Pulje til uddannelsesløft er nedju‐
steret, jf. Aftale mellem regeringen, Liberal Alli‐
ance, Det Konservative Folkeparti og Radikale
Venstre om reform af beskæftigelsesindsatsen af
april 2025.
2025
2026
Ændring
148,7
157,2
8,5
167,7
190,1
22,4
88,8
94,6
5,8
10,4
-
-10,4
147,8
130,0
-17,8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0008.png
8
Mio. kr.
17.46.43.
...............................................................................
Styrket indsats for ledige
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at be‐
villingen nedlægges med henblik på målretning
af statslige puljer, jf. Aftale mellem regeringen,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om reform af beskæftigelses‐
indsatsen af april 2025.
17.46.45.
...............................................................................
Opkvalificeringsinitiativer
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes oprettelse
af puljen § 17.46.45.75. Opkvalificering af med‐
arbejdere og ledere med henblik på styrket be‐
skæftigelsesfaglighed og opkvalificiering i kom‐
muner og a-kasser, jf. Aftale mellem regeringen,
Liberal Alliance, Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om re‐
form af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
17.46.66. Udvikling af indsatsen for sygemeldte
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 18,0 mio. kr. skyldes, at be‐
villingen nedlægges med henblik på målretning
af statslige puljer, jf. Aftale mellem regeringen,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om reform af beskæftigelses‐
indsatsen af april 2025.
17.46.74.
...............................................................................
Jobrotation
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 16,2 mio. kr. skyldes primært
afskaffelse af jobrotationsordningen sfa. Aftale
mellem regeringen, Liberal Alliance, Det Kon‐
servative Folkeparti og Radikale Venstre om re‐
form af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
Igangværende forløb forventes afviklet i løbet af
2026, hvorfor der fortsat vil være forbrug på
ordningen i 2026. Ordningen forventes afviklet
fra 2027 og frem.
2025
2026
Ændring
20,0
-
-20,0
3,4
33,9
30,5
18,0
-
-18,0
35,9
19,7
-16,2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0009.png
9
Mio. kr.
17.47.02. Løntilskud ved ansættelse af kontant- og
uddannelseshjælpsmodtagere m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 8,6 mio. kr. skyldes primært for‐
ventning om en øget aktivitet i i 2026 som følge
af skønnet over bruttoledigheden i Økonomisk
Redegørelse i maj 2025.
17.49.20. Særlige indsatser for udsatte grupper og
personer med handicap
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 6,0 mio. kr. skyldes, at bevil‐
lingen nedlægges med henblik på målretning af
statslige puljer, jf. Aftale mellem regeringen, Li‐
beral Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om reform af beskæftigelses‐
indsatsen af april 2025.
17.49.21. Følgeordninger til børns deltagelse i
fritidsaktiviteter
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 6,2 mio. kr. skyldes den aftalte
bevillingsprofil for pulje til Følgeordninger til
børns deltagelse i fritidsaktiviteter, jf. Aftale
mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
et nyt kontanthjælpssystem af oktober 2023.
17.51.04.
...............................................................................
Sporskifte
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 6,8 mio. kr. skyldes, at bevil‐
lingen nedlægges med henblik på målretning af
statslige puljer, jf. Aftale mellem regeringen, Li‐
beral Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om reform af beskæftigelses‐
indsatsen af april 2025.
17.54.11. Personlig assistance til personer med
handicap
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 18,4 mio. kr. skyldes primært en
forventning om et stigende refusions- og aktivi‐
tetsniveau i 2026 ift. 2025.
2025
2026
Ændring
24,8
33,4
8,6
6,0
-
-6,0
6,1
12,3
6,2
6,8
-
-6,8
288,5
306,9
18,4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0010.png
10
Mio. kr.
17.54.21.
...............................................................................
Seniorjob
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 26,9 mio. kr. skyldes et for‐
ventet fald i antal personer i seniorjob fra 2025
til 2026, som vurderes at følge af de gunstige
konjunkturforhold, der kan medføre, at folk ikke
har opbrugt deres dagpengeret, hvilket er et krav
for at kunne komme i seniorjob.
17.54.30. Hjælp til personer uden ret til fuld
førtidspension
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 5,0 mio. kr. skyldes primært en
opjustering af skønnet for 2026 på baggrund af
regnskabstal for første kvartal af 2025.
17.54.31. Hjælp til personer uden ret til social pension
mv.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 18,0 mio. kr. skyldes primært
en regelændring som følge af indførelsen af det
nye kontanthjælpssystem, der indebærer, at per‐
soner uden ret til social pension m.v. fremadret‐
tet er omfattet af § 17.35.11.50. Kontanthjælp.
Tilbage på kontoen er visse persongrupper samt
personer, der har fast bopæl her i landet og som
modtager førtidspension fra Færøerne eller
Grønland.
17.55.01.
...............................................................................
Efterløn
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 319,8 mio. kr. skyldes pri‐
mært et forventet fald i antal personer på efter‐
løn fra 20.700 fuldtidspersoner i 2025 til 17.400
fuldtidspersoner i 2026 som følge af bl.a. sene‐
ste aktivitetstal og færre efterlønsberettigede.
17.56.02.
...............................................................................
Ledighedsydelse
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 37,4 mio. kr. skyldes primært
opjustering af aktiviteten for 2026 som følge af
et opdateret grundskøn.
17.56.05.
...............................................................................
Fleksbidrag til kommunen
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 185,7 mio. kr. skyldes primært
en forventet stigning i enhedsomkostningen.
2025
2026
Ændring
85,1
58,2
-26,9
69,5
74,5
5,0
24,2
6,2
-18,0
5.547,6
5.227,8
-319,8
645,8
683,2
37,4
2.920,7
3.106,4
185,7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0011.png
11
Mio. kr.
17.59.21. Forebyggende indsatser for udsatte grupper
og personer med handicap
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 178,6 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil for § 17.59.21.50.
IPS og Flere unge skal med, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konser‐
vative Folkeparti og Radikale Venstre om Unge‐
løftet af oktober 2024, forhøjelse af §
17.59.21.50. IPS og Flere unge skal med samt
oprettelse af § 17.59.21.80. Pulje til metodeud‐
vikling af indsatsen for handicappede og udsatte
borgere, jf. Aftale mellem regeringen, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radi‐
kale Venstre om reform af beskæftigelsesindsat‐
sen af april 2025.
17.61.03.
...............................................................................
Særligt børnetilskud
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgifteen på 43,1 mio. kr. skyldes primært
en forventet stigning i antal modtagere af særligt
børnetilskud fra ca. 18.400 personer i 2025 til
ca. 22.500 personer i 2026 som følge af flere
børnetilskud til børn af enker og enkemænd.
17.61.04. Tilskud til særlige grupper af børn
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 6,0 mio. kr. skyldes primært
et forventet fald i antal modtagere af tilskud til
særlige grupper af børn fra 2025 til 2026 bl.a
som følge af færre tilskud til familier med fler‐
børnsfødsler.
17.61.05. Forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 167,3 mio. kr. skyldes en
nedjustering af skønnet for 2026 på baggrund af
seneste regnskabstal for første kvartal af 2025.
2025
2026
Ændring
82,9
261,5
178,6
410,0
453,1
43,1
79,3
73,3
-6,0
527,2
359,9
-167,3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0012.png
12
Mio. kr.
17.61.09.
...............................................................................
Fritidstillæg
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 44,8 mio. kr. skyldes, at fri‐
tidstillægget implementeres fra 1. juli 2025, jf.
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkepar‐
ti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Ven‐
stre om et nyt kontanthjælpssystem af oktober
2023.
17.62.01.
...............................................................................
Boligydelser til pensionister
(Lovbunden)
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 10,9 mio. kr. skyldes pri‐
mært en nedjustering af skønnet for 2026 på
baggrund af seneste regnskabstal for første kvar‐
tal af 2025.
17.62.03. Støtte til betaling af beboerindskud
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 11,9 mio. kr. skyldes en ned‐
justering af skønnet for 2026 på baggrund af se‐
neste regnskabstal for første kvartal af 2025.
17.62.04. Tab på garantier for flygtninges
fraflytningsudgifter mv.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 42,0 mio. kr. skyldes en ned‐
justering af skønnet for 2025 på baggrund af se‐
neste regnskabstal for første kvartal af 2025.
17.62.05. Afdrag, afskrivninger og genvundne
afskrivninger for boligydelseslån,
boligsikringslån og beboerindskudslån mv.
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 20,0 mio. kr. skyldes, at
færre forventes at afdrage på deres lån. Dette er
baseret på en nedjustering af skønnet for 2025
på baggrund af seneste regnskabstal for første
kvartal af 2025.
17.62.06. Renteindtægter af boligydelseslån,
boligsikringslån og beboerindskudslån
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 20,7 mio. kr. skyldes en opju‐
stering af skønnet for renteindtægterne i 2025 på
baggrund af seneste regnskabstal for første kvar‐
tal af 2025.
2025
2026
Ændring
37,7
82,5
44,8
29,2
18,3
-10,9
177,0
165,1
-11,9
74,0
32,0
-42,0
341,9
321,9
-20,0
18,0
38,7
20,7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0013.png
13
Mio. kr.
17.63.01.
...............................................................................
Sygebehandling, medicin mv.
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 16,3 mio. kr. skyldes primært, at
modtagere i kontanthjælpssystemet får dækket
egenbetalingen af medicin som følge af det nye
kontanthjælpssystem, der implementeres fra 1.
juli 2025, jf. Aftale mellem regeringen, Sociali‐
stisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om et nyt kontanthjælpssystem
af oktober 2023.
17.64.01.
...............................................................................
Folkepension
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 10.250,7 mio. kr. skyldes en
stigning i antal folkepensionister fra 1,11 mio.
fuldtidspersoner i 2025 til 1,17 mio. fuldtidsper‐
soner i 2026 som følge af den demografiske ud‐
vikling.
17.64.07. ATP-bidrag for førtidspensionister
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 33,7 mio. kr. skyldes en opjuste‐
ring af skønnet for 2026 på baggrund af seneste
regnskabstal for første kvartal af 2025, samt ind‐
budgettering af Aftale mellem regeringen, Libe‐
ral Alliance, Det Konservative Folkeparti og Ra‐
dikale Venstre om reform af beskæftigelsesind‐
satsen af april 2025.
17.64.08. Supplerende arbejdsmarkedspension for
førtidspensionister
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 63,5 mio. kr. skyldes en opjuste‐
ring af skønnet for 2026 på baggrund af seneste
regnskabstal for første kvartal af 2025.
2025
2026
Ændring
84,8
101,1
16,3
171.188,8 181.439,5
10.250,7
552,2
585,9
33,7
665,5
729,0
63,5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 298: Orientering om skriftlige præsentation af § 17 på finanslovforslaget for 2026, fra beskæftigelsesministeren
3064536_0014.png
14
Mio. kr.
17.64.10. Førtidspension med variabel medfinansiering
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 4.550,7 mio. kr. skyldes en opju‐
stering af aktiviteten for 2026 svarende til
13.000 fuldtidspersoner grundet et opdateret
skøn, samt indbudgettering af Aftale mellem re‐
geringen, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre om reform af be‐
skæftigelsesindsatsen af april 2025.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
17.64.11.
...............................................................................
Mediecheck
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 163,9 mio. kr. skyldes en forhø‐
jelse af mediechecken.
17.64.12.
...............................................................................
Seniorpræmie
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 111,7 mio. kr. skyldes primært
en forhøjelse i seniorpræmien.
17.64.14. ATP-bidrag for seniorpensionister
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 5,7 mio. kr. skyldes en nedju‐
stering af skønnet for 2026 på baggrund af sene‐
ste regnskabstal for første kvartal af 2025.
17.64.16.
...............................................................................
Tidlig pension
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 172,6 mio. kr. skyldes pri‐
mært et forventet fald i antal modtagere af tidlig
pension fra 13.245 fuldtidspersoner i 2025 til
11.200 fuldtidspersoner i 2026, som følge af op‐
daterede aktivitetsskøn for ordningen.
2025
2026
Ændring
30.915,9
35.466,6
4.550,7
24.676,2
28.286,5
3.610,3
439,0
602,9
163,9
665,7
777,4
111,7
76,3
70,6
-5,7
2.094,7
1.922,1
-172,6