Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 297
Offentligt
3064424_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2026
i forhold til finansloven for 2025
August 2025
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Forslag til finanslov for 2026 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL26 sammenlignet med FL25
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2026
sammenlignet med finansloven for 2025 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2025. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2026.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2026, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2025 (B-
året).
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2026 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2026 i forhold til finansloven for 2025,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2025 til finanslov-
forslaget for 2026.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Forslag til finanslov for 2026 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
3064424_0003.png
23
Mio. kr.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
17.11.79.
...............................................................................
Reserver og budgetregulering
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 68,8 mio. kr. skyldes pri
mært, at reserve til udmøntning af nyt kontant
hjælpssystem er nulstillet sfa. årets lov- og cir
kulæreprogram.
17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende
indkomstoverførsler
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 1.318,9 mio. kr. skyldes pri
mært reduktion af driftsudgifter til aktivering, jf.
Aftale mellem regeringen, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
reform af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
Reserver og budgetregulering
17.19.79.
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 51,2 mio. kr. skyldes pri
mært, at reserve til forebyggelse af nedslidning
på arbejdsmarkedet er nulstillet sfa. Aftale mel
lem regeringen, Liberal Alliance, Det Konserva
tive Folkeparti og Radikale Venstre om reform
af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
17.23.11. Erstatning mv. til statens tjenestemænd og
arbejdere m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Mindreindtægten på 36,6 mio. kr. skyldes nye
regnskabstal, som ligger til grund for skønnet.
17.31.20. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af ledighedsafhængige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 129,8 mio. kr. skyldes primært,
at bidraget til den obligatoriske pensionsordning
for modtagere af ledighedsafhængige indkom
stoverførsler, som forudsat ved indførelse af ord
ningen, stiger fra 1,8 pct. i 2025 til 2,1 pct. i
2026.
2025
2026
Ændring
68,2
-0,6
-68,8
678,9
-640,0
-1.318,9
137,1
85,9
-51,2
175,7
212,3
36,6
495,1
624,9
129,8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Forslag til finanslov for 2026 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
3064424_0004.png
24
Mio. kr.
17.31.21. Obligatorisk pensionsordning for modtagere
af øvrige indkomstoverførsler
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 506,9 mio. kr. skyldes primært,
at bidraget til den obligatoriske pensionsordning,
som forudsat ved indførelse af ordningen, stiger
fra 1,8 pct. i 2025 til 2,1 pct. i 2026.
17.31.29. ATP-bidrag for modtagere af sygedagpenge
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægterne på 20,0 mio. kr. skyldes pri
mært, at der på finansloven for 2025 er indarbej
det en efterregulering på 27,6 mio. kr. til ar
bejdsgiverne. Efterreguleringen for 2026 bliver
indarbejdet i forbindelse med ændringsforslage
ne til finansloven.
17.32.02.
...............................................................................
Feriedagpenge
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 184,6 mio. kr. skyldes primært
en forventning om flere modtagere af feriedag
penge end i 2025, hvor man forventede en re
duktion som følge af samtidighedsferie.
17.35.12. Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og
overgangsydelse
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 268,3 mio. kr. skyldes, at
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt over
gangsydelse erstattes af en ny mindstesats for
kontanthjælp i det nye kontanthjælpssystem, der
implementeres fra 1. juli 2025, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konser
vative Folkeparti og Radikale Venstre om et nyt
kontanthjælpssystem af oktober 2023.
2025
2026
Ændring
2.306,2
2.813,1
506,9
61,6
81,6
20,0
462,3
646,9
184,6
268,3
-
-268,3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Forslag til finanslov for 2026 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
3064424_0005.png
25
Mio. kr.
17.35.20. Særlig støtte til modtagere af kontanthjælp
m.fl.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 113,8 mio. kr. skyldes pri
mært afskaffelse af særlig støtte for personer i
kontanthjælpssystemet som følge af det nye kon
tanthjælpssystem, der implementeres fra 1. juli
2025, jf. Aftale mellem regeringen, Socialistisk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og Ra
dikale Venstre om et nyt kontanthjælpssystem af
oktober 2023.
Indtægt
................................................................................
Jf. ovenfor.
Revalideringsydelse mv.
(Lovbunden)
17.35.23.
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 25,9 mio. kr. skyldes primært
en afskaffelse af revalideringsordningen sfa. Af
tale mellem regeringen, Liberal Alliance, Det
Konservative Folkeparti og Radikale Venstre om
reform af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
Styrket indsats for ledige
(Reservationsbev.)
17.46.43.
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 20,0 mio. kr. skyldes, at be
villingen nedlægges med henblik på målretning
af statslige puljer, jf. Aftale mellem regeringen,
Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Radikale Venstre om reform af beskæftigelses
indsatsen af april 2025.
17.46.45.
...............................................................................
Opkvalificeringsinitiativer
(Reservationsbev.)
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 30,5 mio. kr. skyldes oprettelse
af puljen § 17.46.45.75. Opkvalificering af med
arbejdere og ledere med henblik på styrket be
skæftigelsesfaglighed og opkvalificiering i kom
muner og a-kasser, jf. Aftale mellem regeringen,
Liberal Alliance, Konservative Folkeparti,
Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om re
form af beskæftigelsesindsatsen af april 2025.
2025
2026
Ændring
135,6
21,8
-113,8
96,7
-
-96,7
57,0
31,1
-25,9
20,0
-
-20,0
3,4
33,9
30,5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Forslag til finanslov for 2026 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
3064424_0006.png
26
Mio. kr.
17.54.21.
...............................................................................
Seniorjob
(Lovbunden)
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 26,9 mio. kr. skyldes et for
ventet fald i antal personer i seniorjob fra 2025
til 2026, som vurderes at følge af de gunstige
konjunkturforhold, der kan medføre, at folk ikke
har opbrugt deres dagpengeret, hvilket er et krav
for at kunne komme i seniorjob.
17.59.21. Forebyggende indsatser for udsatte grupper
og personer med handicap
(Reservationsbev.)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 178,6 mio. kr. skyldes primært
den aftalte bevillingsprofil for § 17.59.21.50.
IPS og Flere unge skal med, jf. Aftale mellem
regeringen, Socialistisk Folkeparti, Det Konser
vative Folkeparti og Radikale Venstre om Unge
løftet af oktober 2024, forhøjelse af
§17.59.21.50. IPS og Flere unge skal med samt
oprettelse af § 17.59.21.80. Pulje til metodeud
vikling af indsatsen for handicappede og udsatte
borgere, jf. Aftale mellem regeringen, Liberal
Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radi
kale Venstre om reform af beskæftigelsesindsat
sen af april 2025.
17.61.05. Forskudsvis udbetaling af børnebidrag mv.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 167,3 mio. kr. skyldes en
nedjustering af skønnet for 2026 på baggrund af
seneste regnskabstal for første kvartal af 2025.
Fritidstillæg
(Lovbunden)
17.61.09.
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 44,8 mio. kr. skyldes, at fri
tidstillægget implementeres fra 1. juli 2025, jf.
Aftale mellem regeringen, Socialistisk Folkepar
ti, Det Konservative Folkeparti og Radikale Ven
stre om et nyt kontanthjælpssystem af oktober
2023.
2025
2026
Ændring
85,1
58,2
-26,9
82,9
261,5
178,6
527,2
359,9
-167,3
37,7
82,5
44,8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 297: Forslag til finanslov for 2026 vedrørende Beskæftigelsesudvalgets arbejdsområde
3064424_0007.png
27
Mio. kr.
17.62.04. Tab på garantier for flygtninges
fraflytningsudgifter mv.
(Lovbunden)
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Mindreudgiften på 42,0 mio. kr. skyldes en ned
justering af skønnet for 2025 på baggrund af se
neste regnskabstal for første kvartal af 2025.
17.62.06. Renteindtægter af boligydelseslån,
boligsikringslån og beboerindskudslån
(Lovbunden)
...............................................................................
Indtægt
................................................................................
Merindtægten på 20,7 mio. kr. skyldes en opju
stering af skønnet for renteindtægterne i 2025 på
baggrund af seneste regnskabstal for første kvar
tal af 2025.
Mediecheck
(Lovbunden)
17.64.11.
...............................................................................
Udgift
................................................................................
Merudgiften på 163,9 mio. kr. skyldes en forhø
jelse af mediechecken.
2025
2026
Ændring
74,0
32,0
-42,0
18,0
38,7
20,7
439,0
602,9
163,9