Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 292
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del - Bilag 292
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension, lov om arbejdsskadesikring og lov om Løn-
modtagernes Dyrtidsfond
(Statslig finansieringsgaranti, bortfald af aktuarberetningen, skærpede krav
til it- og cybersikkerhed, ny takststruktur på arbejdsskadeområdet m.v.)
1
I lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension… foretages følgende ændrin-
ger:]
2
I lov om arbejdsskadesikring… foretages følgende ændringer:]
§3
I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 17 af 14.
januar 2025, som ændret ved § 4 i lov nr. 711 af 20. juni 2025, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 1, nr. 1,
ændres »2« til: »3«, og »Landsorganisationen Dan-
mark« ændres til: »Fagbevægelsens Hovedorganisation«.
2.
§ 4, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
3.
I
§ 4, stk. 1, nr. 3,
der bliver nr. 2, ændres »Akademikernes Centralorga-
nisation« til: »Akademikerne«.
4.
I
§ 4 c, stk. 1, nr. 7,
ændres »kontrolprocedurer,« til: »kontrolprocedurer
og«.
5.
§ 4 c, stk. 1, nr. 8,
ophæves.
Nr. 9 bliver herefter nr. 8.
6.
Efter § 4 d indsættes:
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
»§ 4 e.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal have en forvaltnings- og kon-
trolramme, der sikrer en effektiv og betryggende styring af it- og cyberrisici.
Forvaltnings- og kontrolrammen kan indgå i Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
generelle risikostyringssystem og skal stå i et rimeligt forhold til fondens
størrelse samt arten, omfanget og kompleksiteten af fondens risici og akti-
viteter.
Stk. 2.
Finanstilsynet fastsætter efter forhandling med beskæftigelsesmi-
nisteren nærmere regler om de foranstaltninger, Lønmodtagernes Dyrtids-
fond skal træffe for at have en sikker forvaltnings- og kontrolramme, jf. stk.
1, herunder krav til rammens indhold, inklusive krav til strategier og poli-
tikker, intern forvaltning og organisering af it-risikostyring, styring og rap-
portering af tredjepartsrisici, informationsudveksling samt krav til bestyrel-
sens opgaver i forbindelse med overvågningen af it- og cyberrisici.«
7.
I
§ 10, stk. 1,
ændres »§§ 4 b-4 d« til: »§§ 4 b-4 e« og »§ 5 e, §§ 5 f, 5 h
og 5 j« ændres til: »§§ 5 e, 5 f, 5 h og 5 j«.
8.
I
§ 14 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »§ 4 d, stk. 2 og 3,«: »§ 4 e, stk.
1,«.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.x
2.8.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
[….]
Skærpede krav til it-og cybersikkerhed for LD Fonde
2.8.1. Gældende ret
2.8.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.9.
Ordensmæssige ændringer af reglerne for indstilling af
medlemmer til LD Fondes bestyrelse
2.9.1. Gældende ret
2.9.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.
Økonomiske konsekvenser som følge af skærpede krav til
it-og cybersikkerhed for LD Fonde
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
4.
5.
6.
7.
8.
9.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0004.png
UDKAST
10.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
I dette lovforslag foreslås det at gennemføre en række ændringer vedrørende
lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, lov om arbejdsskadesikring og
lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
I lov om Arbejdsmarkedets tillægspension handler det om
[…]
I lov om arbejdsskadesikring handler det om
[….]
I lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond handler det om:
-
Skærpede krav til forvaltningen af it- og cybersikkerhed.
Ordensmæssige ændringer af reglerne om indstilling af medlem-
mer til LD Fondes bestyrelse
-
LD Fonde (tidligere Lønmodtagernes Dyrtidsfond) administrerer og inve-
sterer opsparing for lidt over 1 mio. danskere i to separate fonde, som for-
valter henholdsvis indefrosne dyrtidsmidler og indefrosne feriemidler. De
to fonde er særskilte økonomiske enheder under LD Fonde, som har en sam-
let formue på ca. 46 mia.
Lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond indeholder regler, der har til formål
at sikre betryggende kontrol- og sikringsforanstaltninger på it-området. LD
Fonde er endvidere underlagt de regler, som følger af lov om foranstaltnin-
ger til sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (NIS 2-loven).
LD Fonde er imidlertid ikke omfattet af reglerne i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2022/2554 af 14. december 2022 om digital opera-
tionel modstandsdygtighed i den finansielle sektor og om ændring af forord-
ning (EF) nr. 1060/2009, (EU) nr. 648/2012, (EU) nr. 600/2014, (EU) nr.
909/2014 og (EU) 2016/101 – i det følgende kaldet DORA-forordningen.
DORA-forordningen moderniserer og harmoniserer reglerne inden for it- og
cybersikkerhed på tværs af den finansielle sektor. Forordningen fastsætter
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
blandt andet regler, der skal styrke den operationelle modstandsdygtighed i
virksomhedernes it-teknologi og hermed mindske risikoen for navnlig cy-
berangreb, begrænse skaden og prioritere genoptagelsen af aktiviteter i til-
fælde af et cyberangreb.
På baggrund af LD Fondes forretningsmodel, som bl.a. indebærer en høj
grad af outsourcing af kritiske, vigtige funktioner og aktiviteter, samt for-
valtning af en væsentlig formue, vurderer regeringen, at det bør sikres, at
LD Fonde omfattes af regler for it- og cybersikkerhed svarende til de krav,
der stilles efter DORA-forordningen. LD Fonde skal således have en for-
valtnings- og kontrolramme, der sikrer en effektiv og betryggende styring
af it- og cyberrisici, og som afspejler en række relevante krav i DORA-for-
ordningen, der gælder for sammenlignelige aktører i den finansielle sektor.
De foreslåede ændringer i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond tager sigte
på at fastsætte krav, der modsvarer DORA-forordningens krav til tilsva-
rende pensionsvirksomheder i den finansielle sektor, og som opfylder og
erstatter NIS 2-lovens krav til cybersikkerhed. Det foreslås, at Finanstilsy-
net, efter forhandling med beskæftigelsesministeren, bemyndiges til at fast-
sætte nærmere regler herom, og at Finanstilsynet skal føre tilsyn med LD
Fondes overholdelse af reglerne.
Lovforslaget indeholder endvidere enkelte ordensmæssige ændringer af reg-
lerne om indstilling af medlemmer til LD Fondes bestyrelse som følge af
etableringen af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), og som følge af,
at Akademikernes Centralorganisation har skiftet navn til Akademikerne
(AC). Ændringerne har ingen materiel betydning.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.8. Skærpede krav til it-og cybersikkerhed for LD Fonde
2.8.1. Gældende ret
Det fremgår af de gældende regler om it- og cybersikkerhed for LD Fonde,
i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, at LD Fonde skal have effektive for-
mer for virksomhedsstyring, herunder betryggende kontrol- og sikringsfor-
anstaltninger på it-området, jf. lovens § 4 c, stk. 1, nr. 8.
Der er i medfør af loven fastsat nærmere regler i bekendtgørelse nr. 1389 af
24. november 2016 om ledelse og styring af Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(Ledelsesbekendtgørelsen). Bekendtgørelsens bilag 3 fastsætter blandt an-
det, at LD Fonde skal have en it-sikkerhedspolitik, der skal fastlægge den
ønskede risikoprofil på it-området og indeholde en overordnet stillingtagen
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
til alle væsentlige forhold vedrørende it-sikkerheden set under hensyn til
omfanget og kompleksiteten af LD Fondes it-anvendelse.
Ledelsesbekendtgørelsen fastsætter videre, at direktøren for LD Fonde skal
sikre, at LD Fondes it-sikkerhedspolitik efterleves, og at politikken uddybes
i konkrete procedurer. Dertil skal direktøren for LD Fonde sikre, at der ud-
arbejdes en it-beredskabsplan, at denne afprøves og at der er regler for af-
rapportering af resultatet af afprøvningen til LD Fondes bestyrelse, direktion
og eventuelt andre.
LD Fonde er endvidere undergivet de krav til cybersikkerhed, som følger
af lov om foranstaltninger til sikring af et højt cybersikkerhedsniveau (NIS
2-loven). NIS 2-loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv (EU) 2022/2555 af 14. december 2022 om foranstaltninger til sikring af
et højt fælles cybersikkerhedsniveau i hele Unionen, om ændring af for-
ordning (EU) nr. 910/2014 og direktiv (EU) 2018/1972 og om ophævelse
af direktiv (EU) 2016/1148 (NIS 2-direktivet).
Reglerne om it- og cybersikkerhed for den finansielle sektor følger af
DORA-forordningen. Forordningen har til formål at modernisere og harmo-
nisere reguleringen af it- og cybersikkerhed på tværs af den finansielle sek-
tor, og fastsætter blandt andet regler, der skal styrke den operationelle mod-
standsdygtighed i virksomhedernes it-teknologi. Formålet hermed er at
mindske risikoen for cyberangreb, begrænse skaden og prioritere genopta-
gelsen af aktiviteter i tilfælde af et cyberangreb.
DORA-forordningen indeholder regler om it-risikostyring, jf. artikel 5-16,
indberetning af større it-relaterede hændelser til myndighederne, jf. artikel
19-21, test af cybersikkerhed, jf. artikel 24-27, udveksling af oplysninger og
efterretninger om cybertrusler og sårbarheder, jf. artikel 45. Desuden inde-
holder forordningen regler om styring af it-tredjepartsrisici i virksomhe-
derne, herunder om de kontrakter, der indgås mellem en it-leverandør og
finansielle enheder samt en ny ordning om overvågning af it-leverandører,
som er kritiske for den finansielle sektor på EU-niveau, jf. artikel 28-44.
DORA-forordningen indeholder en liste over de kategorier af enheder, der
omfattes af forordningen. LD Fonde er ikke omfattet af de nævnte kategorier
og er dermed ikke omfattet af forordningen.
2.8.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
LD Fonde er ikke omfattet af de krav, der følger af DORA-forordningen.
Imidlertid vurderer Beskæftigelsesministeriet, efter indstilling fra LD Fonde
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
og dialog med Finanstilsynet, at det er hensigtsmæssigt, at LD Fonde efter-
lever standarder for digital operationel modstandsdygtighed, som gælder for
sammenlignelige enheder i den finansielle sektor efter DORA-forordningen.
I vurderingen er der lagt vægt på LD Fondes forretningsmodel, som inde-
bærer en høj grad af outsourcing af kritiske, vigtige funktioner og aktivite-
ter, ligesom LD Fonde er ansvarlige for forvaltningen af en væsentlig for-
mue.
Det foreslås på den baggrund, at LD Fonde skal have en forvaltnings- og
kontrolramme, der sikrer en effektiv og betryggende styring af it-og cyber-
risici. Forvaltnings- og kontrolrammen kan indgå i LD Fondes generelle ri-
sikostyringssystem og skal stå i et rimeligt forhold til fondens størrelse samt
arten, omfanget og kompleksiteten af fondens risici og aktiviteter. Det fore-
slås videre, at Finanstilsynet efter forhandling med beskæftigelsesministe-
ren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om de pågældende foranstalt-
ninger, som LD Fonde skal træffe for at have en sikker forvaltnings- og
kontrolramme.
Af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse fremgår det, hvilke hoved-
områder der vil kunne fastsættes nærmere regler om, herunder krav til ram-
mens indhold, inklusive krav til strategier og politikker, intern forvaltning
og organisering af it-risikostyring, styring og rapportering af tredjepartsri-
sici, informationsudveksling samt krav til bestyrelsens opgaver i forbindelse
med overvågningen af it- og cyberrisici.
Det forventes, at der ved bekendtgørelse fastsættes regler om vedtagelse af
en strategi for styring af it-tredjepartsrisici, herunder konkrete krav til kon-
traktlige ordninger på it-området og til kontrakternes indhold. Det forventes
desuden, at der fastsættes regler om informationsudveksling, idet LD Fonde
ikke er omfattet af de tilsvarende regler i DORA-forordningen. LD Fonde
vil dermed kunne udveksle oplysninger og efterretninger om cybertrusler på
linje med andre aktører i den finansielle sektor.
Desuden forventes det, at der fastsættes nærmere regler om organisering af
risikostyring, herunder på området for digital operationel modstandsdygtig-
hed. Endelig vil der være mulighed for at fastsætte bestemmelser om ledel-
sesforankring og indholdet af interne styredokumenter samt mere konkrete
krav til foranstaltninger til it- og cybersikkerhed. Idet DORA-forordningen
og NIS 2-loven i nogen grad regulerer samme område, vil det i forbindelse
med fastsættelsen af reglerne for LD Fonde skulle sikres, at der ikke sker
dobbeltimplementering i LD Fonde af de EU-retlige krav, der følger af hen-
holdsvis DORA-forordningen og NIS 2-loven. Det er således væsentligt, at
7
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
de regler, som LD Fonde vil blive omfattet af, er koordinerede i forhold til
både indholdet i de krav der stilles til it – og cybersikkerhed mv., og til til-
synet med overholdelse af reglerne.
Der lægges med forslaget op til, at Finanstilsynet vil skulle føre tilsyn med
LD Fondes overholdelse af de foreslåede regler, herunder krav til en forvalt-
nings- og kontrolramme, der sikrer en effektiv og betryggende styring af it-
og cyberrisici. Dette skal ses i lyset af, at Finanstilsynet er udpeget som
kompetent myndighed til at påse overholdelsen af DORA-forordningen. Fi-
nanstilsynet fører i forvejen tilsyn med LD Fondes overholdelse af regler på
it-området.
Med forslaget vil LD Fondes overtrædelse af de bestemmelser, der modsva-
rer DORA-forordningens krav til effektiv og betryggende styring af it- og
cyberrisici være strafbelagt med bøde. Dette gælder også for så vidt angår
de regler, der forventes fastsat ved bekendtgørelse i medfør af den foreslå-
ede bemyndigelsesbestemmelse.
Samlet set vil de foreslåede regler medvirke til at sikre en mere effektiv og
betryggende styring af it- og cyberrisici i LD Fonde. Reglerne vil erstatte de
hidtil gældende regler i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond om kontrol-
og sikkerhedsforanstaltninger på it- og sikkerhedsområdet.
2.8. Ordensmæssige ændringer af reglerne for indstilling af medlemmer
til LD Fondes bestyrelse
2.8.1. Gældende ret
Ifølge den gældende § 4, stk. 1, nr. 1-3, i lov om Lønmodtagernes Dyrtids-
fond, ledes fonden af en bestyrelse, der udpeges af beskæftigelsesministeren
efter indstilling fra en række faglige organisationer. Ifølge ordlyden af § 4,
stk. 1, nr. 1, indstiller Landsorganisationen i Danmark 2 medlemmer til be-
styrelsen, ifølge ordlyden af nr. 2 indstiller FTF 1 medlem til bestyrelsen og
ifølge ordlyden af nr. 3 indstiller Akademikernes Centralorganisation 1
medlem til bestyrelsen.
Landsorganisationen i Danmark og FTF fusionerede den 1. januar 2019 til
Fagbevægelsens Hovedorganisation. Akademikernes Centralorganisation
har endvidere skiftet navn til Akademikerne.
2.8.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås af ordensmæssige grunde at ændre lovens § 4, stk. 1, således,
at de relevante organisationer fremstår med deres nuværende navne.
8
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
De foreslåede ændringer vil ikke medføre materielle ændringer, idet Fagbe-
vægelsens Hovedorganisation efter praksis i dag indstiller 3 medlemmer til
LD Fondes bestyrelse.
3. Økonomiske konsekvenser for LD Fonde som følge af skærpede krav
til it-og cybersikkerhed
Som følge af lovforslaget vil LD Fonde skulle gennemføre aktiviteter, der
sikrer en effektiv og forsvarlig styring af it- og cyberrisici. Det indebærer at
gennemføre passende og forholdsmæssige foranstaltninger i LD Fondes it-
systemer og systemer hos LD Fondes outsourcingpartnere med henblik på
at kunne efterleve de skærpede krav til it- og cybersikkerhed.
LD Fonde skønner, at der vil være implementeringsomkostninger i LD
Fonde som følge af efterlevelsen af reglerne svarende til 7,5 mio. kr. (2025-
pl) i 2025-2026. Efterlevelsen af reglerne skønnes yderligere at medføre år-
lige driftsudgifter fra 2026 og frem på 1,3 mio. kr. (2025-pl) for LD Fonde.
Udgifter til LD Fondes administration og kapitalforvaltning dækkes af med-
lemmernes opsparede dyrtidsmidler henholdsvis feriemidler i fondene. Im-
plementeringsomkostninger i LD Fonde som følge af de foreslåede ændrin-
ger i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, vil skulle dækkes på samme
måde. De økonomiske konsekvenser som følge af de foreslåede ændringer
vil således indirekte ramme de medlemmer, for hvem LD Fonde forvalter
henholdsvis dyrtidsmidler og feriemidler.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Udpegning af Finanstilsynet som tilsynsmyndighed i henhold til de skær-
pede krav til it- og cybersikkerhed vil medføre, at Finanstilsynet skal påse
overholdelsen af de foreslåede regler i lov om Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Dette vil medføre økono-
miske konsekvenser for Finanstilsynet. Finanstilsynet vurderer, at forslaget,
om at Finanstilsynet skal føre tilsyn med ATP på it-området, vil medføre et
yderligere ressourcebehov for Finanstilsynet på 0,5 årsværk. Finanstilsynet
fører også i forvejen tilsyn med LD Fonde, og de foreslåede regler vil med-
føre et yderligere ressourcebehov for Finanstilsynet på mindre end 0,5 års-
værk. Udgifter i relation til Finanstilsynet som tilsynsmyndighed i henhold
til ATP og LD Fonde afholdes inden for Finanstilsynets egen ramme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
9
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Arbejdsmarkedets Tillægspension og LD Fonde er ikke omfattet af DORA-
forordningen. Det er imidlertid vurderingen, efter dialog mellem Beskæfti-
gelsesministeriet, Finanstilsynet og henholdsvis Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension og LD Fonde, at det er hensigtsmæssigt at de to enheder efterlever
tilsvarende standarder for digital operationel modstandsdygtighed som gæl-
der for sammenlignelige enheder i den finansielle sektor. I forhold til Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension er der lagt vægt på dens rolle i det danske
pensionssystem, herunder administration af en betydelig pensionsformue. I
forhold til LD Fonde er der lagt vægt på fondens forretningsmodel med en
høj grad af outsourcing af kritiske, vigtige funktioner og aktiviteter, samt
forvaltning af en væsentlig formue. Lovforslaget supplerer gennemførelsen
i Danmark af DORA-forordningen ved at fastsætte nationale regler for hen-
holdsvis Arbejdsmarkedets Tillægspension og LD Fonde, der er relevante
og proportionelle med DORA-reglerne for finansielle virksomheder.
Arbejdsmarkedets Tillægspension, de lovbundne ordninger, der administre-
res af Arbejdsmarkedets Tillægspension og LD Fonde omfattes af NIS 2-
loven, der gennemfører NIS 2-direktivet, som ligeledes stiller en række krav
til cybersikkerhed. De foreslåede ændringer i lov om Arbejdsmarkedets Til-
lægspension tager sigte på at supplere disse krav, så den finansielt regule-
rede del af Arbejdsmarkedets Tillægspension efterlever yderligere krav og
dermed følger branchestandarden for pensionsvirksomheder i den finan-
sielle sektor med hensyn til it- og cyberrisici. De foreslåede ændringer i lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond tager sigte på at fastsætte krav, der mod-
svarer DORA-forordningens krav til tilsvarende pensionsvirksomheder i
den finansielle sektor, og som opfylder og erstatter NIS 2-lovens krav til
cybersikkerhed.
Der vil i forbindelse med den efterfølgende udmøntning af kravene i be-
kendtgørelse for henholdsvis Arbejdsmarkedets Tillægspension og LD
Fonde blive taget højde for eventuelle overlap mellem de to regelsæt med
henblik på at sikre, at der ikke sker overimplementering af de EU-retlige
krav til cybersikkerhed.
10
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0011.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om Arbejdsmarkedets tillægs-
pension og lov om arbejdsskadesikring har i perioden fra den 20. juni til
den 22. august 2025 (x dage) været sendt i høring hos følgende myndighe-
der og organisationer mv.:
[…..]
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtids-
fond har i perioden 13. august til 10. september 2025 (x dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne (AC), AK-Samvirke, An-
kenævnet for ATP m.m., Ankestyrelsen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Arbejdsmarkedets Feriefond, Arbejdsmarkedets Tillægspension
Arbejdsretten, ASE, Beskæftigelsesrådet (BER), Business Danmark, Cen-
tralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea, Dansk Arbejds-
giverforening (DA), Danske Advokater, Danske A-kasser, Dansk Erhverv,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Faglige Hus, Dansk
Industri (DI), Dommerfuldmægtigforeningen, Erhvervsstyrelsen, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation (FH), FerieKonto, Finans Danmark, Finansfor-
bundet, Finanstilsynet, Frie Funktionærer, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring og Pension (F&P), Forhandlingsfællesskabet, Frie, FSR – danske
revisorer,
FTFa,
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A),
Ingeniørforeningen (IDA), Justitia, Kommunernes Landsforening (KL),
Kooperationen, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fag-
bevægelse (KRIFA), Landsskatteretten, LD Fonde, Lederne, Lønmodtager-
nes Garantifond, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (MEDST), Para-
sollen, SRF Skattefaglig Forening, Sundhedskartellet, Udbetaling Danmark,
Ældresagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv om-
fang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Implementeringskonse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Ingen
Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
11
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0012.png
UDKAST
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Klimamæssige konsekven-
ser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget supplerer dele af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2022/2554 af 14. december 2022 om digital
operationel modstandsdygtighed i den finansielle sektor ved at
indføre tilsvarende krav til cybersikkerhed i Arbejdsmarkedets
Tillægspension og LD Fonde.
Ja
Nej
X
Er i strid med de fem prin-
cipper for implementering
af erhvervsrettet EU-regu-
lering (der i relevant om-
fang også gælder ved im-
plementering af ikke-er-
hvervsrettet EU-regule-
ring) (sæt X)
12
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 3
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende § 4, stk. 1, nr. 1, i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, at fonden ledes af en bestyrelse og en direktion. Bestyrelsen
udpeges af beskæftigelsesministeren og består af 7 medlemmer. Af de 7
medlemmer udpeges 4 efter indstilling fra en række organisationer. Ifølge
nr. 1, indstiller Landsorganisationen i Danmark 2 medlemmer til LD Fondes
bestyrelse.
Det foreslås i
§ 4, stk. 1, nr. 1,
at ændre »2« til: »3«, og ændre »Landsorga-
nisationen i Danmark« til »Fagbevægelsens Hovedorganisation«.
Den foreslåede ændring vil være en kodificering af praksis, idet Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation allerede i dag indstiller 3 medlemmer til LD
Fondes bestyrelse.
Den foreslåede ændring vil medføre, at loven er opdateret, idet Landsorga-
nisationen i Danmark sammen med Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd i 2019 fusionerede til Fagbevægelsens Hovedorganisation. Æn-
dringerne vil således være en konsekvens heraf.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende § 4, stk. 1, nr. 2, i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, at FTF indstiller 1 medlem til LD Fondes bestyrelse.
Det foreslås, at
§ 4, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Den foreslåede ændring vil medføre, at loven er opdateret, idet Tjeneste-
mændenes Fællesråd sammen med Landsorganisationen i Danmark i 2019
fusionerede til Fagbevægelsens Hovedorganisation.
Med den foreslåede ændring bliver nr. 3 herefter nr. 2.
Den foreslåede ændring skal læses i sammenhæng med lovforslagets § 3, nr.
1.
Til nr. 3
Side 13/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det fremgår af den gældende § 4, stk. 1, nr. 3, at Akademikernes Centralor-
ganisation indstiller 1 medlem til LD Fondes bestyrelse.
Det foreslås i
§ 4, stk. 1, nr. 3,
der bliver nr. 2, at ændre »Akademikernes
Centralorganisation« til: »Akademikerne«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at loven er opdateret med hovedorga-
nisationens nuværende navn.
Til nr. 4
Det fremgår af den gældende § 4 c, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond, at LD Fonde skal have effektive former for virksomhedsstyring,
herunder 1) en klar organisatorisk struktur med en veldefineret, gennemsku-
elig og konsekvent ansvarsfordeling, 2) en god administrativ og regnskabs-
mæssig praksis, 3) skriftlige forretningsgange for alle de væsentlige aktivi-
tetsområder, 4) effektive procedurer til at identificere, forvalte, overvåge og
rapportere om de risici, som Lønmodtagernes Dyrtidsfond er eller kan blive
udsat for, 5) de ressourcer, der er nødvendige for den rette gennemførelse af
Lønmodtagernes Dyrtidsfonds aktiviteter, og en hensigtsmæssig anvendelse
af disse, 6) procedurer med henblik på adskillelse af funktioner i forbindelse
med håndtering og forebyggelse af interessekonflikter, 7) fyldestgørende in-
terne kontrolprocedurer, 8) betryggende kontrol- og sikringsforanstaltnin-
ger på it-området, og 9) en skriftlig lønpolitik, der er i overensstemmelse
med og fremmer en sund og effektiv risikostyring.
Det foreslås i
§ 4 c, stk. 1, nr. 7,
at ændre »kontrolprocedurer,« til: »kontrol-
procedurer og«.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at § 4 c, stk. 1, nr. 8, foreslås
ophævet og har inden indholdsmæssig betydning.
Der henvises til lovforslagets § 3, nr. 5.
Til nr. 5
Den gældende § 4 c, stk. 1, nr. 1-9, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond
er angivet netop ovenfor, jf. bemærkningerne til § 3, nr. 4. Det fremgår af §
4 c, stk. 1, nr. 8, at LD Fonde skal have effektive former for virksomheds-
styring, herunder betryggende kontrol- og sikringsforanstaltninger på it-om-
rådet.
Side 14/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det fremgår af § 4 c stk. 2, at Finanstilsynet efter forhandling med beskæf-
tigelsesministeren fastsætter nærmere regler om de foranstaltninger, Løn-
modtagernes Dyrtidsfond skal træffe for at have effektive former for virk-
somhedsstyring, jf. stk. 1.
De nærmere regler om LD Fondes it-sikkerhed følger af Ledelsesbekendt-
gørelsen, jf. § 4, stk. 2, nr. 3, jf. bilag 3 til bekendtgørelsen.
Overtrædelse af § 4, stk. 2 i Ledelsesbekendtgørelsen straffes med bøde, jf.
bekendtgørelsens § 22, stk. 1.
Det foreslås, at
§ 4 c, stk. 1, nr. 8,
ophæves.
Den foreslåede ændring er en følge af, at betryggende kontrol- og sikrings-
foranstaltninger på it-området fremadrettet foreslås reguleret i § 4 e, jf. lov-
forslagets § 3, nr. 6. Ændringen medfører, at it-sikkerhedsområdet for LD
Fonde alene vil være reguleret i § 4 e.
Med den foreslåede ændring bliver nr. 9 herefter nr. 8.
Der henvises i øvrigt til § 3, nr. 4 og 6.
Til nr. 6
Det fremgår af den gældende § 4 c, stk. 1, nr. 8, i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsmidler, at LD Fonde skal have effektive former for virksomhedssty-
ring, herunder betryggende kontrol- og sikringsforanstaltninger på it-områ-
det.
Der er ikke bestemmelser i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, der gen-
nemfører krav til it- og cybersikkerhed i LD Fonde, svarende til krav i
DORA-forordningen.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at LD Fonde skal etablere og vedligeholde et
passende niveau for digital operationel modstandsdygtighed, der modsvarer
DORA-forordningens krav til tilsvarende pensionsvirksomheder i den fi-
nansielle sektor.
Det foreslås, at der efter § 4 d indsættes en ny
§ 4 e:
Side 15/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
»§ 4 e. Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal have en forvaltnings- og kontrol-
ramme, der sikrer en effektiv og betryggende styring af it- og cyberrisici.
Forvaltnings- og kontrolrammen kan indgå i Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
generelle risikostyringssystem og skal stå i et rimeligt forhold til fondens
størrelse samt arten, omfanget og kompleksiteten af Lønmodtagernes Dyr-
tidsfonds risici og aktiviteter.
Stk. 2. Finanstilsynet fastsætter efter forhandling med beskæftigelsesmini-
steren nærmere regler om de foranstaltninger, Lønmodtagernes Dyrtidsfond
skal træffe for at have en sikker forvaltnings- og kontrolramme, jf. stk. 1,
herunder krav til rammens indhold, inklusive krav til strategier og politik-
ker, intern forvaltning og organisering af it-risikostyring, styring og rappor-
tering af tredjepartsrisici, informationsudveksling samt krav til bestyrelsens
opgaver i forbindelse med overvågningen af it- og cyberrisici.«
Den foreslåede bestemmelse i
§ 4 e, stk. 1, 1. pkt.
vil indebære, at LD Fonde
skal have en forvaltnings- og kontrolramme til styring af it- og cyberrisici,
der skal forebygge it- og cybersikkerhedshændelser og minimere en hæn-
delsesindvirkning på de tjenester, som LD Fonde forvalter.
Den foreslåede bestemmelse er baseret på DORA-forordningen art. 5, stk.
1, og begreberne vil skulle fortolkes i overensstemmelse hermed.
Det foreslås, at kravene vil skulle gælde for LD Fonde som helhed, og der-
med for de aktiviteter, der udføres af LD Fonde i medfør af § 1, stk. 1 og 2,
i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, dvs. forvaltning og administration
af både dyrtidsmidler og tilgodehavende feriemidler, som LD Fonde vare-
tager med teknisk og administrativ bistand fra Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 4 e, stk. 1, 2. pkt.,
angiver, at foranstaltnin-
ger, der indgår i forvaltnings- og kontrolrammen, også vil kunne indgå i et
eksisterende risikostyringssystem, der varetager risikostyring på et bredere
område, herunder f.eks. operationelle risici og investeringsrelaterede risici.
Dette vil give mulighed for at genbruge etablerede interne systemer og for
at sikre synergier mellem håndtering af risici på flere områder.
Med forslaget om, at forvaltnings- og kontrolrammen vil skulle stå i et ri-
meligt forhold til LD Fondes størrelse, samt arten, omfanget og kompleksi-
teten af LD Fondes risici og aktiviteter, vil det EU-retlige
Side 16/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
proportionalitetsprincip finde anvendelse i relation til LD Fondes efterle-
velse af de DORA-lignende krav. Der vil således skulle foretages en konkret
vurdering af de relevante risici i LD Fondes kontekst, før det fastlægges,
hvilke foranstaltninger der er nødvendige, på tilsvarende vis som for tilsva-
rende pensionsvirksomheder i den finansielle sektor.
Det foreslås i
§ 4 e, stk. 2,
at Finanstilsynet efter forhandling med beskæfti-
gelsesministeren fastsætter nærmere regler om de foranstaltninger, som LD
Fonde vil skulle træffe for at have en effektiv og betryggende forvaltnings-
og kontrolramme som omtalt i stk. 1. Dette vedrører indholdet af rammen,
inklusive krav til strategier og politikker samt intern forvaltning og organi-
sering af it- og cyberrisici, styring og rapportering af tredjepartsrisici samt
informationsudveksling.
Forslaget vil sikre, at udmøntningen af den foreslåede § 4 e, vil skulle ske i
overensstemmelse med anvendelse af DORA-forordningens regler i tilsva-
rende pensionsvirksomheder, således at LD Fonde på centrale områder vil
skulle følge samme branchestandard. Idet LD Fonde ikke er omfattet af
DORA-forordningen, og ikke har samme systemiske indvirkning på den fi-
nansielle sektor som eksempelvis banker og pengeinstitutter, er det forvent-
ningen, at LD Fonde ikke nødvendigvis vil skulle efterleve alle krav i
DORA-forordningen eller alle krav, der måtte blive fastsat ved efterføl-
gende underliggende retsakter. Det følger desuden af DORA-forordningens
artikel 4, at der for finansielle enheder gennemføres regler i overensstem-
melse med proportionalitetsprincippet, under hensyntagen til deres størrelse
og samlede risikoprofil samt karakteren, omfanget og kompleksiteten af de-
res tjenester, aktiviteter og operationer.
De foreslåede lovændringer indebærer, at der administrativt vil blive fastsat
regler om, hvilke foranstaltninger og krav fra DORA-forordningen, der vil
skulle gælde for LD Fonde.
Det er forventningen, at der ved bekendtgørelse vil blive fastsat centrale
områder, hvor LD Fonde bør følge proportionale branchestandarder for til-
svarende pensionsvirksomheder inden for digital operationel modstands-
dygtighed.
Det forventes, at der vil blive fastsat regler med krav til robuste og veldoku-
menterede rammer for it-risikostyring, bl.a. i form af strategier og politikker
på området for digital operationel modstandsdygtighed samt intern forvalt-
ning og organisering af it-risikostyring. Herudover forventes det, at der vil
Side 17/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
blive fastsat regler om rammer for effektiv styring af risici, der skal gælde
på området for digital operationel modstand, bl.a. krav til organisering og
indhold af styredokumenter.
Det forventes derudover, at der fastsættes nærmere regler om bestyrelsens
opgaver i forbindelse med overvågningen af it- og cyberrisici, krav til be-
styrelsens involvering i risikostyring af it- og cyberrisici, strategiske beslut-
ninger på området, samt løbende undervisning af bestyrelsen. Bestyrelsen
vil således, som led i deres overordnede og strategiske ledelse af LD Fonde,
fortsat skulle vurdere alle væsentlige risici, og gennem fastsættelse af poli-
tikker, styre håndteringen af it- og cyberrisici. Gennem løbende rapportering
vil bestyrelsen skulle kontrollere, at området håndteres betryggende.
Det forventes desuden, at der fastsættes nærmere regler om styring og rap-
portering af tredjepartsrisici. DORA-forordningen opstiller en række krav
til styring af IKT-tredjepartsrisici, hvilket for den øvrige finansielle sektor
blandt andet har erstattet hidtidige krav til outsourcing på det digitale ope-
rationelle område. I det omfang, der fastsættes krav til LD Fonde, der mod-
svarer de gældende krav i henholdsvis bekendtgørelse nr. 1534 af 6. decem-
ber 2024 outsourcing for gruppe 2-forsikringsselskaber, Arbejdsmarkedets
Tillægspension og Lønmodtagernes Dyrtidsfond og bekendtgørelse nr. 1389
af 24. november 2016 om ledelse og styring af Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(Ledelsesbekendtgørelsen), vil de tilsvarende krav i bekendtgørelsen skulle
ophæves for LD Fonde.
Det forventes ydermere, at der fastsættes nærmere regler om informations-
udveksling. Det er hensigten, at LD Fonde på den baggrund kan indgå i
eventuelle relevante systemer for informationsudveksling, der måtte blive
oprettet i Danmark i henhold til DORA-forordningens art. 45.
Endelig forventes det, at der ved bekendtgørelse fastsættes regler om, at LD
Fonde vil skulle rapportere væsentlige hændelser og cybertrusler i overens-
stemmelse med de krav, der følger af NIS 2-loven. Eventuelle indberetnin-
ger til Finanstilsynet fra LD Fonde vil ikke skulle indgå i det fælleseuropæ-
iske samarbejde om hændelser, der følger af DORA-forordningen, idet LD
Fonde ikke er omfattet af forordningen. Finanstilsynet forventes dog paral-
lelt at modtage orientering herom i det omfang, det er relevant i forhold til
reglerne i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond om it- og cyberrisici. Der-
med pålægges LD Fonde alene at rapportere efter reglerne i NIS 2-loven,
således at der ikke sker dobbeltimplementering af de forskellige regelsæt og
EU-krav til cybersikkerhed.
Side 18/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Til nr. 7
Det fremgår af den gældende § 10, stk. 1, i lov om Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond, at Finanstilsynet påser overholdelsen af §§ 4 b-4 d og 5, § 5 a, stk.
3-10, §§ 5 b og 5 c, regler udstedt i medfør af § 5 e, §§ 5 f, 5 h og 5 j samt
kapitlerne 4 og 5.
Det foreslås i § 10, stk. 1, at ændre §§ 4 b-4 d til
§§ 4 b-4 e,
og ændre § 5 e,
§§ 5 f, 5 h og 5 j til
§§ 5 e, 5 f, 5 h og 5 j.
Den foreslåede ændring vil dels indebære, at der tilføjes en henvisning til
den foreslåede § 4 e, i bestemmelsen. Denne ændring vil medføre, at Finans-
tilsynet skal påse overholdelsen af LD Fondes forvaltnings- og kontrol-
ramme til sikring af en effektiv og betryggende styring af it- og cyberrisici.
Dette gælder også for så vidt angår de regler, der vil blive fastsat ved be-
kendtgørelse i medfør af bemyndigelsen i den foreslåede § 4 e, stk. 2.
Finanstilsynets tilsyn vil således vedrøre LD Fondes overholdelse af krav,
der modsvarer DORA-forordningens krav til tilsvarende pensionsvirksom-
heder i den finansielle sektor, og som opfylder og erstatter NIS 2-lovens
krav til cybersikkerhed.
Den foreslåede ændring vil desuden indebære, at de oplistede bestemmelser
§§ 5 e, 5 f, 5 h og 5 j er korrekt. Ændringen er af ordensmæssig karakter og
har ingen materiel betydning.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 6.
Til nr. 8
Det følger af den gældende § 14 a, stk. 1, 2. pkt., i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, at overtrædelse af en række nærmere angivne bestemmelser i
loven og i forordninger straffes med bøde. Det gælder blandt andet § 4 c,
stk. 1, nr. 8, hvoraf det følger, at LD Fonde skal have effektive former for
virksomhedsstyring, herunder betryggende kontrol- og sikringsforanstalt-
ninger på it-området.
Det følger endvidere af den gældende § 14 a, stk. 2, i lov om Lønmodtager-
nes Dyrtidsfond, at der i regler udstedt i medfør af loven kan fastsættes straf
af bøde for overtrædelse af bestemmelser i reglerne. Det følger således af §
Side 19/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
22 i Ledelsesbekendtgørelsen, at overtrædelse af reglerne om LD Fondes it-
sikkerhed, jf. § 4, stk. 2, nr. 3 i denne bekendtgørelse, straffes med bøde.
Ansvarssubjektet er LD Fonde.
Ved overtrædelse af en strafbelagt bestemmelse i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond vil Finanstilsynet ud fra et proportionalitetshensyn vurdere den
rette reaktionsform i forhold til overtrædelsens karakter. Konstaterer Fi-
nanstilsynet en overtrædelse af loven, kan Finanstilsynet give en påtale, et
påbud eller politianmelde LD Fonde. Ved vurderingen indgår bl.a. forhold
vedrørende den konkrete overtrædelse, herunder om den er begået forsætligt
eller uagtsomt, om det er en førstegangsforseelse eller en gentagelsessitua-
tion, om LD Fonde selv har gjort opmærksom på forholdet eller forsøgt at
skjule det, samt hvor klart indholdet af den pågældende regel er.
Det foreslås i
§ 14 a, stk. 1, 2. pkt.,
at der efter »§ 4 d, stk. 2 og 3,« indsættes:
»§ 4 e, stk. 1,«.
Den foreslåede ændring indebærer, at der tilføjes en henvisning til den fo-
reslåede § 4 e, stk. 1, i straffebestemmelsen. Den foreslåede ændring med-
fører, at overtrædelse af § 4 e, stk. 1, vil kunne straffes med bøde.
Ansvarssubjektet er LD Fonde. Med den foreslåede ændring vil LD Fondes
overtrædelse af de bestemmelser, der modsvarer DORA-forordningens krav
til effektiv og betryggende styring af it- og cyberrisici være strafbelagt med
bøde. Dette gælder også for så vidt angår de regler, der forventes fastsat ved
bekendtgørelse i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 4
e, stk. 2, jf. lovforslagets nr. 6.
Med forslaget vil LD Fondes overtrædelse af de bestemmelser, der modsva-
rer DORA-forordningens krav til effektiv og betryggende styring af it- og
cyberrisici være strafbelagt med bøde.
Til § 4
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Side 20/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0021.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§3
I lov om Lønmodtagernes Dyrtids-
fond, jf. lovbekendtgørelse nr. 17 af
14. januar 2025, som ændret ved §
4 i lov nr. 711 af 20. juni 2025, fo-
retages følgende ændringer:
§ 4.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ledes af en bestyrelse og en direk-
tion. Bestyrelsen udpeges af be-
skæftigelsesministeren og består af
7 medlemmer. Af de 7 medlemmer
udpeges 4 således:
1) 2 medlemmer efter indstilling af
Landsorganisationen i Danmark.
2-3) ---
Stk. 2-7 ---
§ 4.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ledes af en bestyrelse og en direk-
tion. Bestyrelsen udpeges af be-
skæftigelsesministeren og består af
7 medlemmer. Af de 7 medlemmer
udpeges 4 således:
1) ---
2) 1 medlem efter indstilling af
FTF.
3) ---
Stk. 2-7 ---
§ 4.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ledes af en bestyrelse og en direk-
tion. Bestyrelsen udpeges af be-
skæftigelsesministeren og består af
7 medlemmer. Af de 7 medlemmer
udpeges 4 således:
1.
I
§ 4, stk. 1, nr. 1,
ændres »2« til:
»3«, og »Landsorganisationen
Danmark« ændres til: »Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation«.
2.
§ 4, stk. 1, nr. 2,
ophæves.
Nr. 3 bliver herefter nr. 2.
3.
I
§ 4, stk. 1, nr. 3,
der bliver nr.
2, ændres »Akademikernes Cen-
tralorganisation« til: »Akademi-
kerne«.
Side 21/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0022.png
UDKAST
1) ---
2) ---
3) 1 medlem efter indstilling af
Akademikernes Centralorganisa-
tion.
Stk. 2-7 ---
§ 4 c.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
skal have effektive former for virk-
somhedsstyring, herunder
1-6) ---
7) fyldestgørende interne kontrol-
procedurer,
8-9) ---
Stk. 2 ---
§ 4 c.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond
skal have effektive former for virk-
somhedsstyring, herunder
1-7) ---
8) betryggende kontrol- og sik-
ringsforanstaltninger på it-området
og
9) en skriftlig lønpolitik, der er i
overensstemmelse med og fremmer
en sund og effektiv risikostyring.
Stk. 2 ---
4.
I
§ 4 c, stk. 1, nr. 7,
ændres »kon-
trolprocedurer,« til: »kontrolproce-
durer og«.
5.
§ 4 c, stk. 1, nr. 8,
ophæves.
Nr. 9 bliver herefter nr. 8.
6.
Efter § 4 d indsættes:
»§ 4 e.
Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond skal have en forvaltnings-
og kontrolramme, der sikrer en ef-
fektiv og betryggende styring af it-
og cyberrisici. Forvaltnings- og
kontrolrammen kan indgå i Løn-
modtagernes Dyrtidsfonds gene-
relle risikostyringssystem og skal
stå i et rimeligt forhold til fondens
størrelse samt arten, omfanget og
kompleksiteten af fondens risici og
aktiviteter.
Stk. 2.
Finanstilsynet fastsætter
efter
forhandling
med
Side 22/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0023.png
UDKAST
beskæftigelsesministeren nærmere
regler om de foranstaltninger, Løn-
modtagernes Dyrtidsfond skal
træffe for at have en sikker forvalt-
nings- og kontrolramme, jf. stk. 1,
herunder krav til rammens indhold,
inklusive krav til strategier og poli-
tikker, intern forvaltning og organi-
sering af it-risikostyring, styring og
rapportering af tredjepartsrisici, in-
formationsudveksling samt krav til
bestyrelsens opgaver i forbindelse
med overvågningen af it- og cyber-
risici.«
§ 10.
Finanstilsynet påser overhol-
delsen af §§ 4 b-4 d og 5, § 5 a, stk.
3-10, §§ 5 b og 5 c, regler udstedt i
medfør af § 5 e, §§ 5 f, 5 h og 5 j
samt kapitlerne 4 og 5.
Stk. 2-10 ---
§ 14 a.
Overtrædelse af § § 4 a, stk.
6, jf. stk. 2, nr. 1 og 2, og §§ 8 k og
9 b straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder, medmindre højere
straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning. Overtrædelse af be-
stemmelserne i § 4 b, stk. 1-4, § 4 c,
stk. 1, § 4 d, stk. 2 og 3, §§ 5 a og 5
b, § 5 c, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., stk. 3,
7 og 8, § 8, stk. 1, 1. pkt., § 5 f, stk.
1, § 5 g, stk. 1, § 5 h, stk. 1, § 5 k, §
8 b, stk. 1 og 3 og stk. 4, 1. pkt., §§
8 c og 8 d, § 8 e, stk. 1, stk. 2, 1.
pkt., og stk. 3, 2. pkt., §§ 8 f, 8 g, 8
h og 8 i, § 8 j, 1. pkt., § 8 n, § 9, stk.
2 og 5, og § 10 g, stk. 1, 1.-5. pkt.,
og stk. 2, 1.-7. pkt., straffes med
bøde. Med bøde straffes Lønmodta-
gernes Dyrtidsfond, hvis Lønmod-
tagernes
Dyrtidsfond
ikke
7.
I
§ 10, stk. 1,
ændres »§§ 4 b-4
d« til: »§§ 4 b-4 e« og »§ 5 e, §§ 5
f, 5 h og 5 j« ændres til: »§§ 5 e, 5
f, 5 h og 5 j«.
8.
I
§ 14 a, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes
efter »§ 4 d, stk. 2 og 3,«: »§ 4 e,
stk. 1,«.
Side 23/24
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 292: Brev om ændring af lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, fra beskæftigelsesministeren
3059969_0024.png
UDKAST
efterkommer et påbud, der er givet
i medfør af § 10, stk. 3. Med bøde
straffes endvidere den, som ikke ef-
terkommer et påbud, der er givet i
medfør af § 10, stk. 4 og 5.
Stk. 2-3 ---
Side 24/24