Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 270
Offentligt
27. juni 2025
Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del - Bilag 270
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø og lov om arbejdsskadesikring
(Ændring af anmeldekriteriet for ulykker, tydeliggørelse af Sikkerhedssty-
relsens tilsyn med autorisationsordningen på asbestområdet m.v.)
§1
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. … af … 2025, foretages
følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres »og Europa-Parlamentets« til: »Europa-
Parlamentets«, og efter »side 5« indsættes », og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 om ændring af
direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved un-
der arbejdet at være udsat for asbest, EU-tidende, L af 30. november 2023
«.
2.
I
§ 49 l
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af stk. 1.«
3.
Efter § 49 p indsættes i kapitel 8 a:
»§
49 q.
Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af regler fastsat
af erhvervsministeren i medfør af kapitel 8 a i denne lov.«
4.
I
§ 81 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »Finanssektorens Arbejdsgiverforening« til:
»Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P Arbejdsgiver«.
§2
I lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 919 af 25. juni
2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 31, stk. 1,
indsættes efter »har medført«: »mindst 3 dages«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Stk. 2.
§
2, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2026.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0002.png
27. juni 2025
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1
2.1.2
2.1.3
2.2.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Ændring af anmeldekriteriet ved ulykker
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Tydeliggørelse af Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med autori-
sationsordningen på asbestområdet
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
1. Indledning
Regeringen ønsker, at reglerne på arbejdsskadeområdet er enkle og tidssva-
rende, og at reglerne til opfølgning på indtrufne arbejdsulykker understøtter
effektiv administration både i den offentlige forvaltning og hos virksomhe-
derne. Regeringen ønsker derfor at forenkle anmeldeprocedurerne for ar-
bejdsulykker, så arbejdsgiverne fremover ikke skal anmelde arbejdsulykker,
der kun har begrænsede følger. Regeringen foreslår derfor at lempe anmel-
dereglerne, så en arbejdsulykke, der udelukkende anmeldes på baggrund af
fravær (fraværskriteriet) kun skal anmeldes, såfremt arbejdsulykken har
medført mindst 3 dages fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud
over tilskadekomstdagen, i stedet for ved blot én dags fravær, som efter de
nugældende regler. Fraværskriteriet gælder både efter arbejdsmiljøloven og
arbejdsskadesikringsloven, så lempelsen ønskes gennemført på begge om-
råder.
Formålet med lovforslaget er desuden at tydeliggøre Sikkerhedsstyrelsens
tilsyn med overholdelse af regler fastsat af erhvervsministeren i medfør af
arbejdsmiljølovens kapitel 8 a om autorisationsordningen på asbestområdet
og at tydeliggøre Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med ikke-autoriserede virk-
somheders annoncering. Samtidig foreslås det i fodnoten til arbejdsmiljølo-
vens titel at tilføje en reference til den seneste ændring af asbestdirektivet til
delvis implementering af direktivet.
Endelig foreslås det at foretage ændringer af ordensmæssig karakter som
følge af nedlæggelsen af Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændret kriterie for anmeldelse af arbejdsulykker
2.1.1. Gældende ret
Ifølge arbejdsskadesikringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 919 af 25. juni
2024, skal arbejdsgiver senest 14 dage efter første fraværsdag anmelde en
arbejdsulykke, såfremt ulykken har medført fravær fra tilskadekomnes sæd-
vanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen (fraværskriteriet), jf. § 31, stk.
1.
Fraværskriteriet dækker over alle situationer, hvor den tilskadekomne som
følge af arbejdsulykken helt eller delvist er arbejdsudygtig. Det kan både
dække over, at tilskadekomne er sygemeldt, og over situationer, hvor tilska-
dekomne efter arbejdsulykken møder på arbejde, men er ude af stand til at
udføre det sædvanlige eller planlagte arbejde som følge af arbejdsulykken
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
og derfor alene kan løse andre opgaver på arbejdspladsen, som tager højde
for de gener, som skyldes ulykken.
Bestemmelsen i § 31, stk. 1, blev senest ændret i 2020. Ændringen havde
bl.a. til formål at ensrette reglerne i arbejdsskadesikringsloven med reglerne
i arbejdsmiljøloven ved at indføre et fraværskriterie svarende til det som er
i arbejdsmiljøloven
og dermed at gøre det nemmere og simplere for ar-
bejdsgivere og andre anmeldere af arbejdsulykker at forstå og vurdere, hvor-
når en arbejdsulykke er anmeldepligtig. Lovforslaget fra 2020 indeholdt en
forventning om at udstede én fælles anmeldebekendtgørelse efter arbejds-
miljøloven og arbejdsskadesikringsloven. En fælles bekendtgørelse viste sig
imidlertid ikke at udgøre en forenklet fremstilling af reglerne. Det blev der-
for besluttet, at anmeldereglerne blev opretholdt i to separate bekendtgørel-
ser. Fraværskriteriet suppleres på arbejdsskadeområdet af et erstatningskri-
terie, hvorefter arbejdsgiveren er forpligtet til at anmelde ulykken senest 14
dage efter tilskadekomstdagen, hvis ulykken
på trods af manglende fravær
antages at kunne udløse ret til erstatning for tab af erhvervsevne, godtgø-
relse for varigt men eller ret til at få dækket udgifter til behandling og hjæl-
pemidler efter arbejdsskadesikringsloven.
Ovenstående forståelse af fraværskriteriet svarer til forståelsen af fraværs-
kriteriet efter arbejdsmiljøloven. Reglerne om anmeldelse efter arbejdsmil-
jøloven er fastsat i bekendtgørelse nr. 799 af 3. juni 2022 om anmeldelse af
arbejdsulykker mv. til Arbejdstilsynet med senere ændringer. Ifølge be-
kendtgørelsen skal arbejdsgiver anmelde alle arbejdsulykker og forgift-
ningstilfælde, der har medført arbejdsudygtighed i 1 dag eller mere ud over
tilskadekomstdagen. Anmeldefristen er inden 14 dage efter første fraværs-
dag.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Det skal være trygt at gå på arbejde i Danmark, hvorfor det er vigtigt, at der
kontinuerligt bliver arbejdet for, at arbejdspladserne er sikre, så færrest mu-
ligt kommer til skade på arbejde.
Samtidig skal vi sikre et robust arbejdsskadesystem, når der sker en arbejds-
ulykke. For at optimere og sikre et effektivt system til opfølgning på ind-
trufne arbejdsulykker, er det hensigtsmæssigt at fokusere på at forenkle de
administrative processer. Ifølge de nuværende regler skal arbejdsgiver an-
melde en hændelse som en arbejdsulykke, hvis ulykken har medført fravær
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen. Ar-
bejdsgiver skal også anmelde en arbejdsulykke, hvis ulykken
på trods af
manglende fravær
antages at kunne udløse ret til erstatning for tab af er-
hvervsevne, godtgørelse for varigt men eller ret til at få dækket udgifter til
behandling og hjælpemidler efter arbejdsskadesikringsloven.
Kravet om, at en arbejdsgiver skal anmelde arbejdsulykker er forankret i to
hensyn, der afspejler de to lovgivninger:
at den tilskadekomne arbejdstager, som på grund af en arbejds-
ulykke har lidt et tab, kan få erstattet dette tab, jf. arbejdsskadesik-
ringsloven, samt
at Arbejdstilsynet og andre aktører, som arbejder med forebyg-
gelse af arbejdsulykker, får viden om konkrete ulykker, så der kan
iværksættes generelle forebyggelsesindsatser og foretages konkrete
tilsyn, jf. arbejdsmiljøloven.
Det er dog et faktum, at der dagligt sker mange ulykkeshændelser på danske
arbejdspladser, som er uden indgribende karakter for den ramte arbejdsta-
ger, og som i øvrigt ikke har medført et tab for arbejdstageren. Disse ar-
bejdsulykker vil som udgangspunkt heller ikke føre til, at der gennemføres
tilsyn i forhold til den konkrete ulykkeshændelse.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at arbejdsgivers pligt til at an-
melde disse hændelser, som kun har medført én dags fravær, og som ikke
vurderes at kunne føre til erstatning m.v. efter arbejdsskadesikringsloven, er
uhensigtsmæssig og skaber unødvendige administrative byrder for såvel ar-
bejdsgivere som for forsikringsselskaberne, de selvforsikrede arbejdsgivere
og Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Kommunernes Landsforening og Dansk Arbejdsgiverforening har ønsket at
lette de administrative byrder for arbejdsgiverne i forbindelse med anmel-
delse af arbejdsulykker. Med forslaget om ændring af fraværskriteriet, øn-
sker Regeringen at imødekomme dette ønske.
Regeringen vurderer, at det er afgørende, at fraværskriteriet opretholdes
ensartet i forhold til arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven. I for-
hold til arbejdsmiljøloven er det ikke nødvendigt at foretage en lovændring,
idet ændringen kan ske inden for gældende lovgivning ved en bekendtgø-
relsesændring.
2.1.3. Den foreslåede ordning
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
Det foreslås, at betingelsen for arbejdsgivers pligt til at anmelde arbejds-
ulykker lempes, således at arbejdsgiver først vil blive forpligtet til at an-
melde en arbejdsulykke, såfremt ulykken har medført mindst 3 dages fravær
fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen. Forsla-
get vil således indebære en ændring af, i hvilke situationer en arbejdsgiver
vil have pligt til at anmelde arbejdsulykker efter arbejdsskadesikringsloven.
Forslaget har til formål at forenkle de administrative processer for arbejds-
givere ved mindre alvorlige ulykker, samtidig med at det vil sikre, at de mere
alvorlige arbejdsulykker fortsat bliver anmeldt. Arbejdsgiverressourcerne
vil dermed i højere grad kunne fokuseres på at anmelde de mere alvorlige
arbejdsulykker, og det vurderes at kunne føre til hurtigere anmeldelse af re-
levante sager.
Forslaget indebærer ikke negative konsekvenser for tilskadekomnes ret-
tigheder efter arbejdsskadesikringsloven, idet arbejdsgiver, uanset at tilska-
dekomnes fravær er under 3 dage, fortsat vil skulle anmelde en arbejds-
ulykke, hvis arbejdsgiver vurderer, at ulykkens følger kan udløse ret til er-
statning for tab af erhvervsevne, godtgørelse for varigt men og/eller ret til
at få dækket udgifter til behandling og hjælpemidler efter arbejdsskadesik-
ringsloven.
Med henblik på at sikre fortsat ensretning af anmeldereglerne i arbejdsska-
desikringsloven med reglerne i lov om arbejdsmiljø, forventer Beskæftigel-
sesministeriet, at en tilsvarende ændring af fraværskriteriet sker i forhold til
lov om arbejdsmiljø. Dette vil kunne udmøntes ved en ændring af bekendt-
gørelse nr. 799 fra 2022 om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejds-
tilsynet, der er udstedt i medfør af arbejdsmiljøloven.
Forslaget forventes at reducere de administrative processer for arbejdsgi-
verne i forhold til anmeldelse ved mindre alvorlige ulykker samtidig med,
at de mere alvorlige arbejdsulykker fortsat skal anmeldes. Ressourcerne vil
dermed kunne fokuseres på mere alvorlige arbejdsulykker, hvilket kan føre
til hurtigere sagsbehandling i arbejdsskadesystemet. Databeregninger viser,
at lovforslaget vil medføre, at arbejdsgivere vil skulle anmelde ca. 2.000
færre sager årligt. Lovforslaget vil således i begrænset omfang medvirke til
at lette den administrative byrde for arbejdsgiverne.
Det bemærkes i øvrigt, at ændringen i fraværskriteriet ikke påvirker anmel-
defristen for arbejdsulykker, som fortsat vil være 14 dage. Ændringen vur-
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
deres heller ikke at påvirke Arbejdstilsynets tilsynsindsats, idet tilrettelæg-
gelsen af tilsynet primært er baseret på data, hvor der indgår en flerhed af
kriterier. Ligeledes vil ændringen heller ikke påvirke Arbejdstilsynets mu-
lighed for at undersøge arbejdsulykker akut, idet Arbejdstilsynet typisk også
modtager oplysninger om disse ulykker ad anden vej, fx via telefonisk ind-
beretning fra politiet.
2.2. Tydeliggørelse af Sikkerhedsstyrelsens tilsyn med autorisations-
ordningen på asbestområdet
2.2.1. Gældende ret
Autorisationsordningen for nedrivning af asbestholdigt materiale blev ind-
ført ved lov nr. 629 af 11. juni 2024 om ændring af lov om arbejdsmiljø.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 49 e, stk. 1, at nedrivning af asbesthol-
digt materiale kun må udføres af virksomheder, der er autoriseret hertil af
Sikkerhedsstyrelsen.
En virksomhed, der ikke er autoriseret, må ifølge arbejdsmiljølovens § 49 l
ikke ved annoncering eller på anden måde foretage noget, der er egnet til at
vække forestilling om, at virksomheden har autorisation inden for asbestar-
bejde, der kræver autorisation.
Til nærmere etablering af autorisationsordningen har Sikkerhedsstyrelsen i
medfør af bemyndigelser til erhvervsministeren i arbejdsmiljølovens kapitel
8 a for asbestområdet udstedt bekendtgørelser om autorisation og godken-
delse af fagligt ansvarlige, kvalitetsledelsessystemer for autoriserede virk-
somheder, godkendelse af kontrolinstanser til godkendelse og efterprøvning
af kvalitetssystemer for autoriserede og godkendte virksomheder og om
udøvelse af erhverv som fagligt ansvarlig inden for asbestområdet på bag-
grund af udenlandske kvalifikationer.
Autorisationsordningen administreres af Sikkerhedsstyrelsen på baggrund
af reglerne i de nævnte bekendtgørelser.
Det følger af bekendtgørelse om autorisation og godkendelse af fagligt an-
svarlige på asbestområdet, at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med, at auto-
riserede virksomheder overholder betingelser for autorisation, og at reglerne
i bekendtgørelsen i øvrigt overholdes.
Arbejdstilsynet fører i medfør af arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 7, tilsyn
med, om asbestarbejde udføres i overensstemmelse med arbejdsmiljølov-
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
givningens regler og fører tilsyn med, om virksomheder, som udfører auto-
risationskrævende asbestarbejde, er autoriseret hertil af Sikkerhedsstyrel-
sen.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Der blev med autorisationsordningen indført en ansvarsfordeling af ordnin-
gen mellem Sikkerhedsstyrelsen og Arbejdstilsynet ved bemyndigelser i ar-
bejdsmiljølovens kapitel 8 a til udstedelse af regler til nærmere etablering af
autorisationsordningen.
Beskæftigelsesministeriet finder det hensigtsmæssigt, at det i arbejdsmiljø-
loven tydeliggøres, at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af
de regler, som er fastsat i medfør af bemyndigelser til erhvervsministeren i
arbejdsmiljølovens kapitel 8 a.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets overvejelser i bemærkningerne til lov om
ændring af arbejdsmiljøloven, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L137
som fremsat, side 8, finder Beskæftigelsesministeriet det hensigtsmæssigt,
at Sikkerhedsstyrelsen skal føre tilsyn med, om virksomheder, der ikke er
autoriseret, annoncerer eller på en måde foretager noget, der er egnet til at
vække forestilling om, at virksomheden har autorisation inden for asbestar-
bejde, der kræver autorisation.
Beskæftigelsesministeriet finder det derfor hensigtsmæssigt, at det tydelig-
gøres i loven, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der fører tilsyn med ikke-auto-
riseret virksomheders annoncering.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny § 49 q om, at Sikkerhedsstyrelsen fører
tilsyn med overholdelse af de regler, som er fastsat i medfør af bemyndigel-
ser til erhvervsministeren i arbejdsmiljølovens kapitel 8 a, således at der er
klarhed om Sikkerhedsstyrelsens tilsynskompetence i forhold til fastsatte
regler.
Det foreslås desuden, at der indsættes en ny § 49 l, stk. 2, om, at Sikkerheds-
styrelsen fører tilsyn med overholdelse af stk. 1, således at der ikke er tvivl
om Sikkerhedsstyrelsens kompetence i forhold til at føre tilsyn med over-
holdelse af annonceringsbestemmelsen i § 49 l.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Der forventes med forslaget om nye anmelderegler at være en lille admini-
strativ lettelse for offentlige arbejdsgivere, da ændringen vil medføre, at ar-
bejdsgivere vil skulle anmelde et færre antal sager. Det skønnes med usik-
kerhed, at offentlige arbejdsgivere samlet vil skulle anvende færre ressour-
cer på at anmelde arbejdsulykker svarende til mindre end 1 årsværk.
Forslaget om nye anmelderegler indebærer justeringer i Arbejdstilsynets og
Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings fælles digitale system til anmeldelse af
arbejdsulykker (EASY). Af hensyn til behovet for it-udvikling er ikrafttræ-
delsen fastsat til den 1. juli 2026.
De øvrige dele af lovforslaget vurderes ikke at have nævneværdige økono-
miske konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
I forhold til forslaget om nye anmelderegler skønnes det med usikkerhed, at
private arbejdsgivere samlet vil skulle anvende færre ressourcer på at an-
melde arbejdsulykker svarende til mindre end 1 årsværk.
Arbejdstilsynet vurderer, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i lovforslaget
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget om ændring af anmeldereglerne for arbejdsulykker er udformet
således, at Kommissionens Forordning (EU) Nr. 349/2011, om årlig indbe-
retning af arbejdsulykker med 3 dages fravær eller mere fortsat kan efterle-
ves.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0010.png
27. juni 2025
Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget direktiv (EU) 2023/2668 af 22.
november 2023 om ændring af direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af ar-
bejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest. Direk-
tivet indeholder en ændring af artikel 15, stk. 1, 1. punktum, om, at virk-
somheder, der har til hensigt at udføre arbejde i form af nedrivning eller
fjernelse af asbest, inden arbejdets påbegyndelse skal indhente en tilladelse
fra den kompetente myndighed. Medlemsstaterne skal desuden ifølge artikel
15, stk. 2, gøre en liste over virksomheder, der har opnået en tilladelse, of-
fentligt tilgængelig.
Forslaget om i fodnoten til arbejdsmiljølovens titel at tilføje en reference til
dele af direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023, der ændrer EU’s
direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstager mod farerne ved under
arbejdet at være udsat for asbest (asbestdirektivet), har til formål at imple-
mentere direktivets krav i dansk ret. Implementeringen sker delvist med
gældende bestemmelse i arbejdsmiljølovens § 49 e, stk. 1, om, at kun virk-
somheder, der er autoriseret af Sikkerhedsstyrelsen, må udføre for nedriv-
ning af asbest, og gældende bestemmelse i arbejdsmiljølovens § 49 g, stk.
3, med pligt for Sikkerhedsstyrelsen til at føre et offentligt register over au-
toriserede virksomheder. Fuldstændig implementering af direktivet vil i øv-
rigt ske på bekendtgørelsesniveau.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et
udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
Ingen
Ikke væsentlige konsekvenser
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0011.png
27. juni 2025
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Administrative Med usikkerhed skønnes en mindre- Ingen
konsekvenser
udgift, svarende til under 1 årsværk.
for erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder forslag om i fodnoten til arbejdsmiljølovens titel
at tilføje reference til dele af direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november
2023, der ændrer EU’s direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdsta-
ger mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest (asbestdirekti-
vet). Formålet er delvist at implementere direktivets krav om, at virksom-
heder, der har til hensigt at udføre arbejde i form af nedrivning eller fjer-
nelse af asbest, inden arbejdets påbegyndelse skal indhente en tilladelse fra
den kompetente myndighed og direktivets kravet om, at en liste over virk-
somheder, der har opnået en tilladelse, gøres offentligt tilgængelig.
Ja
Nej
X
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I fodnoten til arbejdsmiljølovens titel er der referencer til de EU-direktiver, som arbejdsmiljøloven
gennemfører helt eller delvist.
Europa-Parlamentet og Rådet har vedtaget direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 om æn-
dring af direktiv 2009/148/EF om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være
udsat for asbest. Direktivet indeholder en ændring af artikel 15, stk. 1, 1. punktum, om, at virksom-
heder, der har til hensigt at udføre arbejde i form af nedrivning eller fjernelse af asbest, inden arbejdets
påbegyndelse skal indhente en tilladelse fra den kompetente myndighed. Medlemsstaterne skal des-
uden ifølge artikel 15, stk. 2, gøre en liste over virksomheder, der har opnået en tilladelse, offentligt
tilgængelig.
Ved lov nr. 629 af 11. juni 2024 om ændring af lov om arbejdsmiljø blev der indført en autorisations-
ordning for nedrivning af asbestholdigt materiale.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 49 e, stk. 1, at nedrivning af asbestholdigt materiale kun må
udføres af virksomheder, der er autoriseret hertil af Sikkerhedsstyrelsen.
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 49 g, stk. 3, at Sikkerhedsstyrelsen fører et register over autori-
serede virksomheder. Registeret er offentligt tilgængeligt på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.
Det fremgår af punkt 9 om forholdet til EU-retten i de almindelige bemærkninger til lov om ændring
af arbejdsmiljøloven, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L 137 som fremsat, side 19, at det fo-
reslåede krav om autorisation og ministerbeføjelser til nærmere at fastlægge en autorisationsordning
for nedrivning af asbestholdigt materiale forventes at blive grundlaget for Danmarks gennemførelse
af direktivets krav om en tilladelsesordning for virksomheders arbejde med nedrivning af asbesthol-
digt materiale i national lovgivning.
Ved den foreslåede ændring af
fodnoten
til lovens titel tilføjes reference til dele af Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv (EU) 2023/2668 af 22. november 2023 om ændring af direktiv 2009/148/EF
om beskyttelse af arbejdstagere mod farerne ved under arbejdet at være udsat for asbest, EU-tidende,
L af 30. november 2023.
Referencen i fodnoten til dele af direktivet vil indebære, at bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 49
e, stk. 1, om, at kun virksomheder, der er autoriseret af Sikkerhedsstyrelsen, må udføre for nedrivning
af asbest, og bestemmelsen i arbejdsmiljølovens § 49 g, stk. 3, med pligt for Sikkerhedsstyrelsen til
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
at føre et offentligt register over autoriserede virksomheder vil være delvis implementering af direk-
tivets krav om i dansk ret at indføre pligt for virksomheder til at indhente myndighedstilladelse inden
nedrivning af asbest og pligt for medlemsstaten til at offentliggøre en liste over de virksomheder, der
har opnået en tilladelse. Fuldstændig implementering af direktivet vil i øvrigt ske på bekendtgørel-
sesniveau.
Til nr. 2
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 49 l, at en virksomhed, der ikke er autoriseret, ikke må annoncere
eller på anden måde foretage noget, der er egnet til at vække forestilling om, at virksomheden har
autorisation inden for asbestarbejde, der kræver autorisation, jf. § 49 e, stk. 1.
Ifølge Beskæftigelsesministeriets overvejelser i bemærkningerne til lov om ændring af arbejdsmiljø-
loven, jf. Folketingstidende 2023-24, tillæg A, L137 som fremsat, side 8, finder Beskæftigelsesmini-
steriet det hensigtsmæssigt, at Sikkerhedsstyrelsen skal føre tilsyn med, om virksomheder, der ikke
er autoriseret, annoncerer eller på en måde foretager noget, der er egnet til at vække forestilling om,
at virksomheden har autorisation inden for asbestarbejde, der kræver autorisation.
Ifølge det foreslåede
§ 49 l, stk. 2,
fører Sikkerhedsstyrelsen tilsyn med overholdelse af stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at det fremgår klart af arbejdsmiljøloven, at Sikkerhedssty-
relsen har kompetencen til at føre tilsyn med virksomheders overholdelse af bestemmelsen om virk-
somheders annoncering i lovens § 49 l.
Til nr. 3
Erhvervsministeren fastsætter eller kan fastsætte regler til nærmere etablering af autorisationsordnin-
gen i medfør af bemyndigelser i arbejdsmiljølovens kapitel 8 a.
Det foreslås i
§ 49 q,
at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med overholdelse af regler fastsat af erhvervs-
ministeren i medfør af kapitel 8 a i denne lov.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre klarhed om, at det er Sikkerhedsstyrelsen, der fører tilsyn
med overholdelse af de regler, der fastsættes af erhvervsministeren i medfør af bemyndigelser i kapi-
tel 8 a i loven.
Til nr. 4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0015.png
27. juni 2025
Det fremgår af arbejdsmiljølovens § 81 a, stk. 1, at Arbejdsmiljøklagenævnet består af en formand
og en række beskikkede medlemmer. Det fremgår af nr. 5, at et medlem indstilles af Finanssektorens
Arbejdsgiverforening.
Det foreslås, at
§ 81 a, stk. 1, nr. 5,
ændres,
således at ”Finanssektorens Arbejdsgiverforening” er-
stattes med: ”Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P Arbejdsgiver”.
Den foreslåede ændring vil sikre, at loven bliver opdateret, idet Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening blev nedlagt i oktober 2023, hvorefter Finans Danmark/Arbejdsgiver og F&P Arbejdsgiver er
arbejdsgiverorganisationer på området. Ændringen vil alene være en konsekvens af, at Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening er blevet nedlagt.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af den gældende § 31, stk. 1, i arbejdsskadesikringsloven, at arbejdsgiver senest 14 dage
efter første fraværsdag skal anmelde en arbejdsulykke, såfremt ulykken har medført fravær fra tilska-
dekomnes sædvanlige arbejde ud over tilskadekomstdagen (fraværskriteriet).
Det afgørende for, at anmeldepligten indtræder er, at arbejdstageren efter tilskadekomstdagen er sy-
gemeldt eller ikke vil kunne påtage sig sin almindelige arbejdsfunktion til sin sædvanlige arbejdstid,
uanset om tilskadekomne har fri grundet fx weekend eller ferie. Det anses således som fravær, hvis
tilskadekomne kun delvist kan påtage sig sit sædvanlige arbejde efter ulykken, uanset at arbejdstage-
ren i øvrigt påtager sig andre opgaver og dermed opfylder sin arbejdsmæssige normtid. Den tilskade-
komne kan derfor anses som fraværende, selv om den tilskadekomne er på arbejde, hvis det er på
nedsat tid og/eller hvis der skal tages særlige hensyn til tilskadekomne som følge af ulykken. Det
betyder, at selv hvis tilskadekomne genoptager sit arbejde i fuldt omfang på selve tilskadekomstda-
gen, er det afgørende, om arbejdstageren kan påtage sig sin almindelige arbejdsfunktion.
Reglerne for anmeldelse af arbejdsulykker er fastsat i bekendtgørelse nr. 485 af 21. maj 2024 om
anmeldelse af ulykker efter arbejdsskadesikringsloven til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
Det foreslås, at der i
§ 31, stk. 1,
efter »har medført« indsættes »mindst 3 dages«. Ændringen i § 31,
stk. 1, vil medføre, at arbejdsgiver senest 14 dage efter første fraværsdag skal anmelde en arbejds-
ulykke, såfremt ulykken har medført 3 dages fravær fra tilskadekomnes sædvanlige arbejde ud over
tilskadekomstdagen.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
Med forslaget ændres betingelsen for arbejdsgivers anmeldepligt, således arbejdsgiver først skal an-
melde en arbejdsulykke, hvis ulykken har medført mindst 3 dages fravær fra tilskadekomnes sædvan-
lige arbejde ud over tilskadekomstdagen, i stedet for efter blot én dags fravær som efter de nugæl-
dende regler. Forslaget medfører dermed, at tidspunktet for arbejdsgivers anmeldepligt rykkes i for-
hold til den gældende bestemmelse i arbejdsskadesikringsloven.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet ændringer i den gældende forståelse af fraværsbegrebet, som er beskre-
vet ovenfor. Det vil derfor fortsat være afgørende for, om anmeldepligten indtræder, om arbejdsta-
geren efter tilskadekomstdagen vil kunne påtage sig sin almindelige arbejdsfunktion til sin sædvan-
lige arbejdstid.
Anmeldepligten påhviler fortsat den efter arbejdsskadesikringslovens § 48, stk. 1, sikringspligtige
arbejdsgiver, og arbejdsgiver skal fortsat anmelde arbejdsulykken senest 14 dage efter første fraværs-
dag. Det er således første fraværsdag, der er afgørende for fristen for anmeldetidspunktet. Arbejds-
ulykker vil ligeledes fortsat skulle anmeldes til arbejdsgivers arbejdsulykkesforsikringsselskab via
Arbejdstilsynets og Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings fælles elektroniske anmeldesystem, EASY.
Forslaget vil medføre, at de administrative procedurer for arbejdsgiver vil blive reduceret og forenklet
ved mindre alvorlige ulykker. Forslaget vil samtidig sikre, at de mere alvorlige arbejdsulykker fortsat
bliver anmeldt. Ressourcerne i arbejdsskadesystemet vil dermed i højere grad kunne fokuseres på de
mere alvorlige arbejdsulykker, hvilket kan føre til hurtigere behandling af relevante sager.
Forslaget vurderes ikke at ville indebære konsekvenser for tilskadekomnes rettigheder efter arbejds-
skadesikringsloven. Det følger således af lovens § 31, stk. 2, at arbejdsulykker, der ikke har medført
fravær, men som antages at kunne begrunde krav på ydelser efter loven, skal anmeldes af arbejdsgiver
senest 14 dage efter tilskadekomstdagen. Der vil derfor fortsat skulle ske anmeldelse, hvis arbejdsgi-
veren vurderer, at ulykkens følger kan udløse ret til erstatning for tab af erhvervsevne, godtgørelse
for varigt men og/eller ret til at få dækket udgifter til behandling og hjælpemidler efter arbejdsskade-
sikringsloven. Dette kriterie sikrer således, at alle sager med meget lidt eller intet fravær fortsat vil
blive anmeldt, hvis det vurderes, at følgerne af arbejdsulykken potentielt vil kunne føre til ret til
erstatning og/eller godtgørelse m.v. efter arbejdsskadesikringsloven.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2026.
Det foreslås i stk. 2, at § 2 træder i kraft den 1. juli 2026 og finder anvendelse ved anmeldelse af
arbejdsulykker, der anmeldes på ikrafttrædelsesdagen eller senere.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
27. juni 2025
Forslaget betyder, at de foreslåede ændrede regler på anmeldeområdet i § 2, nr. 1, finder anvendelse
på sager om arbejdsulykker, der anmeldes den 1. juli 2026 eller senere. Dette vil indebære, at sager
om arbejdsulykker, der er indtrådt før den 1. juli 2026, og først anmeldes efter den 1. juli 2026, også
skal anmeldes efter de foreslåede regler. Det er altså anmeldetidspunktet, der er afgørende for, hvilke
regler, der skal benyttes for anmeldelsen.
Ikrafttrædelsen af de ændrede regler på anmeldeområdet sikrer en enkel over-gang mellem hidtidige
og nye regler i forhold til den tekniske implementering og systemtilpasninger. Hermed sikres det
blandt andet, at det er muligt at foretage de fornødne it-mæssige tilpasninger m.v. af anmeldesyste-
met, ligesom arbejdsgiverne får en periode til at omstille sig til ændrede anmelderegler.
Det bemærkes, at forslagene i § 2, nr. 1, ikke ændrer tilskadekomnes rettigheder eller pligter, men
alene ændrer i procedurerne for anmeldelse. Der er således retssikkerhedsmæssigt uproblematisk at
anvende de nye anmelderegler også for ulykker, der er indtruffet før ikrafttrædelsesdagen den 1. juli
2026.
Samtidig med ikrafttrædelsen af loven vil der blive udstedt opdaterede bekendtgørelser om anmel-
delse af arbejdsulykker efter henholdsvis arbejdsmiljøloven og arbejdsskadesikringsloven.
Arbejdsmiljøloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. lov om arbejdsmiljø § 90, og derfor
gælder lovens § 1 heller ikke for Færøerne og Grønland.
Arbejdsskadesikringsloven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. lov om arbejdsskadesikring §
90, og derfor gælder lovens § 2 heller ikke for Færøerne og Grønland.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0018.png
27. juni 2025
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. … af …, foreta-
ges følgende ændringer:
Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til
forbedring af arbejdstagernes sik-
kerhed og sundhed under arbejdet,
EF-Tidende 1989, nr. L 183, side
1, med senere ændringer, Rådets
direktiv 92/57/EØF af 24. juni
1992 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed på midlerti-
dige eller mobile byggepladser,
EF-Tidende 1992, nr. L 245, side
6, med senere ændringer, visse be-
stemmelser i Rådets direktiv
94/33/EØF af 22. juni 1994 om be-
skyttelse af unge på arbejdsplad-
sen, EF-Tidende 1994, nr. L 216,
side 12, med senere ændringer, be-
stemmelser, der gennemfører Rå-
dets direktiv 2003/88/EF af 4. no-
vember 2003 om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af
arbejdstiden, EF-Tidende 2003, nr.
L 299, side 9, og bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005
1.
I
fodnoten
til lovens titel ændres
»og Europa-Parlamentets« til: »Eu-
ropa-Parlamentets«, og efter »side
5« indsættes », og dele af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2023/2668 af 22. november
2023 om ændring af direktiv
2009/148/EF om beskyttelse af ar-
bejdstagere mod farerne ved under
arbejdet at være udsat for asbest,
EU-tidende, L af 30. november
2023
«.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0019.png
27. juni 2025
om anerkendelse af erhvervsmæs-
sige kvalifikationer, EU-Tidende
2005, nr. L 255, side 22, med se-
nere ændringer, og Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv
2009/104/EF af 16. september
2009 om minimumsforskrifter for
sikkerhed og sundhed i forbindelse
med arbejdstagernes brug af ar-
bejdsudstyr under arbejdet (andet
særdirektiv i henhold til artikel 16,
stk. 1, i direktiv 89/391/EØF), EU-
Tidende 2009, nr. L 260, side 5.
§ 49 l.
En virksomhed, der ikke er
2.
I § 49 l indsættes som stk. 2:
autoriseret, må ikke ved annonce- »Stk.
2.
Sikkerhedsstyrelsen fører
ring eller på anden måde foretage tilsyn med overholdelse af stk. 1.«
noget, der er egnet til at vække fo-
restilling om, at virksomheden har
autorisation inden for asbestar-
bejde, der kræver autorisation, jf. §
49 e, stk. 1.
3.
Efter § 49 p indsættes i kapitel 8
a:
»§
49 q.
Sikkerhedsstyrelsen fører
tilsyn med overholdelse af regler
fastsat af erhvervsministeren i med-
før af kapitel 8 a i denne lov.«
§ 81 a.
Arbejdsmiljøklagenævnet
4.
I
§ 81 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »Fi-
består af en formand og af følgende
nanssektorens
Arbejdsgiverfor-
beskikkede medlemmer:
ening« til: »Finans Danmark/Ar-
Nr. 1) -4) ---
bejdsgiver og F&P Arbejdsgiver«.
Nr. 5) Et medlem indstillet af Fi-
nanssektorens
Arbejdsgiverfor-
ening
Nr. 6)
9) ---
Stk. 2
12---
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 270: Til orientering, udkast til lovforslag om ændring af arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven, fra beskæftigelsesministeren
3048941_0020.png
27. juni 2025
§2
I lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 919 af 25.
juni 2024, foretages følgende æn-
dringer:
§ 31.
Arbejdsgiver skal senest 14
1.
I
§ 31, stk. 1,
indsættes efter »har
dage efter første fraværsdag an- medført«: »3 dages fravær«
melde en arbejdsulykke, såfremt
ulykken har medført fravær fra til-
skadekomnes sædvanlige arbejde
ud over tilskadekomstdagen.
Stk. 2-3. ---