Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 267
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del - Bilag 267
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om barselsudligning på det private arbejdsmarked
(Forhøjelse af bidragssatsen i Barsel.dk)
§1
I barselsudligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1002 af 28. august 2024, som
ændret ved lov nr. 1457 af 10 december 2024
, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 4 a, stk. 1,
ændres »1.550 kr.« til: »2.200 kr.«
Ikrafttræden
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2026.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af barselsudligningsloven, fra beskæftigelsesministeren
3048345_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Indledning
Forhøjelse af bidragssatsen i barselsudligningsordningen
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslå-
ede ordning
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forhøje bidragssatsen til barselsudlignings-
ordningen på det private arbejdsmarked fra 1.550 kr. til 2.200 kr. Ændrin-
gen sker på baggrund af indstilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Til-
lægspension om, at bidragssatsen med virkning fra 1. januar 2026 bør fast-
sættes til 2.200 kr.
2. Forhøjelse af bidragssatsen i barselsudligningsordningen
2.1. Gældende ret
Det fremgår af lovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgivere indbetaler et
bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodtager.
Det fremgår af lovens § 1, stk. 2, at den ikke finder anvendelse for den del
af det private arbejdsmarked, der har indgået overenskomst om en decentral
ordning om barselsudligning, som er godkendt i henhold til § 5.
Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt kronebeløb
pr. fuldtidsansat på 1.550 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold til den tid,
lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter nærmere regler om
beregningen af bidrag og bidragets størrelse.
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4 a, stk. 1, at udøvere
af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.550 kr. til
barselsudligningsordningen (Barsel.dk).
Barsel.dk administreres af Arbejdsmarkedets Tillægspension.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Barselsudligningsordningen skal fortsat være selvfinansierende, således at
udbetaling af refusion til private arbejdsgivere og kompensation til selv-
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af barselsudligningsloven, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
stændigt erhvervsdrivende samlet set finansieres af bidrag fra de private ar-
bejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende. Bidraget fastsættes derfor så-
ledes, at det modsvarer de faktiske omkostninger i ordningen.
Til brug herfor foretager Arbejdsmarkedets Tillægspension årligt en vurde-
ring af bidragssatsens størrelse, så det sikres, at indbetalingerne til ordnin-
gen modsvarer de faktiske omkostninger i ordningen. Vurderingen foretages
på baggrund af beregninger om udviklingen i Barsel.dk.
Forholdet mellem dagpengesatsen og kroneloftet (den maksimale refu-
sion/kompensation pr. time i Barsel.dk) har væsentlig indvirkning på bi-
dragssatsen i Barsel.dk, idet det er forholdet mellem disse satser, som Bar-
sel.dk refunderer. Kroneloftet fastsættes som udgangspunkt med baggrund
i stigningstakten i overenskomsterne på DA/FH-området, mens dagpenge-
satsen årligt reguleres i medfør af barselsloven. Der er i en længere årrække
sket en større stigning i kroneloftet sammenholdt med dagpengesatsen, hvil-
ket har bidraget til stigende udbetalinger i Barsel.dk.
I overenskomstaftalerne på DA/FH-området for 2025-2028 er udlignings-
grundlaget i barselsudligningsordningen på DA/FH-området forhøjet med i
alt 8,6 pct. i overenskomstperioden. For at følge de stigningstakter, der er
lagt ind på DA/FH-området, er stigningen i Barsel.dk fordelt på samme
måde med 2,2 pct. i 2025, 3,4 pct. i 2026 og 2,8 pct. i 2027. Samtidig er der
indført en udvidelse af refusionsperioden med 2 uger fra 40 til 42 uger.
På den baggrund har bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension ved
brev af 21. maj 2025 indstillet til beskæftigelsesministeren, at det årlige bi-
drag hæves fra de nuværende 1.550 kr. pr. år. pr. fuldtidsansat lønmodtager
til 2.200 kr. pr. år gældende pr. 1. januar 2026. Den markante stigning i
bidragsafsatsen afspejler udviklingen i anvendelsen af ordningen, hvor
mænds anvendelses af ordningen er steget markant, samtidig med at såvel
refusionssatsen som refusionsperioden er steget over de senere år.
Det foreslås derfor, at det årlige bidrag forhøjes fra 1.550 kr. til 2.200 kr.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets nr. 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser eller implemente-
ringskonsekvenser for det offentlige.
I forhold til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning er lovforsla-
get er i overensstemmelse med princip 1 om klare og enkle regler, da der
alene er tale om en ændring af den bidragssats, som private arbejdsgivere
og selvstændige skal indbetale til Barsel.dk. På den baggrund vurderes prin-
cip 2-7 ikke at være relevante.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget om at ændre bidragssatsen til barselsudligningsordningen på det
private arbejdsmarked afspejler de øgede udbetalinger i ordningen over de
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af barselsudligningsloven, fra beskæftigelsesministeren
3048345_0004.png
UDKAST
seneste år. På den baggrund vil forslaget medføre økonomiske konsekven-
ser for private arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende i form af en
forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.550 kr. til 2.200 kr.
Forhøjelsen af bidragssatsen til 2.200 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager be-
tyder, at der i 2026 vil blive opkrævet 489 mio. kr. mere fra private ar-
bejdsgivere, end der ville være blevet opkrævet, såfremt bidragssatsen var
fastholdt uændret på 1.550 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager.
Ligeledes betyder forhøjelsen, at der i 2026 vil blive opkrævet 56 mio. kr.
mere fra selvstændigt erhvervsdrivende end der ville være blevet opkrævet
såfremt bidragssatsen var fastholdt uændret på 1.550 kr.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag sendes i perioden fra den 30. juni til den 21. august
2025 (53 dage) i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Adoption og Samfund, Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorgani-
sation (AC), Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for selvstændige (ASE),
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiver forening (DA), Dansk Artistforbund,
Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musikerfor-
bund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Teater, Danske A-kasser, Danske
Advokater, Det faglige hus, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), Fi-
nans Danmark, Finanstilsynet, Foreningen Far, Foreningen Mistet Barn,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, Frivil-
ligrådet, Gartneri-, Land og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniør-
foreningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder, Kommunale Velfærds-
chefer, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA), KRIFA, Kvinderådet,
KVINFO, Landsforeningen Spændbarnsdød, Lederne, Producentforenin-
gen, SMV Danmark, Sundhedskartellet og Udbetaling Danmark.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om-
udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«) fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af barselsudligningsloven, fra beskæftigelsesministeren
3048345_0005.png
UDKAST
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ændringen af bidragssatsen
til barselsudligningsordnin-
gen på det private arbejds-
marked vil medføre mindre
økonomiske konsekvenser i
form af en forhøjelse af den
årlige bidragssats fra 1.550
kr. til 2.200 kr., hvilket skøn-
nes at medføre en samlet
merudgift på 489 mio. kr. for
private arbejdsgivere og på
563 mio. kr. for selvstændigt
erhvervsdrivende i 2026.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser for Ingen.
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for Ingen.
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen.
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen.
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering (der i rele-
vant omfang også gælder ved im- Nej.
plementering af ikke-erhvervsret-
tet EU-regulering) (sæt X)
Nej.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til nr. 1
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgi-
vere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodta-
ger. Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt krone-
beløb pr. fuldtidsansat på 1.550 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold til
den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Ministeren fastsætter nærmere reg-
ler om beregningen af bidrag og bidragets størrelse.
5
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af barselsudligningsloven, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4 a, stk. 1, at udøvere
af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.550 kr. til
barselsudligningsordningen.
Det foreslås i
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 4 a, stk. 1,
at ændre bidragssatsen fra
1.550 kr. til 2.200 kr.
Ændringen medfører, at bidragssatsen forhøjes, således at den fortsat mod-
svarer de faktiske omkostninger i ordningen.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2026.
Loven vil ikke gælde for Færøerne eller Grønland, og vil heller ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der ændres, ikke
gælder for Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne sættes i kraft for Fæ-
røerne eller Grønland.
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 267: Lovudkast: Orientering om lovforslag om ændring af barselsudligningsloven, fra beskæftigelsesministeren
3048345_0007.png
UDKAST
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 1002 af 28. august 2024, som
ændret ved lov nr. 1457 af 10 december
2024, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
og
§ 4 a, stk. 1,
æn-
dres »1.550 kr.« til: »2.200 kr.«.
§ 4.
Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kro-
nebeløb pr. fuldtidsansat på 1.550
kr.
§ 4 a.
Udøvere af selvstændig er-
hvervsvirksomhed betaler et årligt
bidrag på 1.550 kr. til barselsudlig-
ningsordningen, når følgende betin-
gelser er opfyldt: …
7