Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 264
Offentligt
3047978_0001.png
NOTAT
Delrapport vedrørende Afklaringspuljen
Juni 2025
J.nr. 2025 - 1788
Indledning og hovedfund
På baggrund af Finansloven 2020, igangsatte Styrelsen for Arbejdsmarked og Re-
kruttering (STAR) et toårigt puljeprojekt, der skulle afklare, om aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, som har modtaget kontanthjælp i mere end 8 af de sene-
ste 10 år, fortsat skulle være på kontanthjælp eller var i målgruppen for en anden
ydelse. 57 kommuner deltog, og ved projektets udløb havde 11.200 personer delta-
get.
Afklaringspuljen blev evalueret i foråret 2023 sammen med puljerne 'Flere skal
med II' og 'Bedre indsats til borgere i ressourceforløb (BIR) med fokus på den job-
rettede indsats. Da den oprindelige evaluering blev gennemført, var afklaringspul-
jen endnu ikke afsluttet, da det var muligt at forlænge forsøgsperioden med tre må-
neder. I denne delrapport samles der op på de endelige resultater som viser:
Da projektet blev afsluttet, var over 50 procent af målgruppen afklaret til en
anden ydelse. Det svarer til 5.700 personer.
Ved projektets udløb havde godt 17 procent af målgruppen opnået enten be-
skæftigelse, løntimer (med og uden socialt frikort), fleksjob eller uddannelse.
Et år efter projektets udløb var det 19 procent, hvilket svarer til 2.000 personer.
Den tilsvarende andel ved projektets start var cirka 5 procent.
43 af 57 deltagende kommuner opnåede projektets målsætning om, at 80 pro-
cent af målgruppen enten blev afklaret til en anden ydelse, fik en virksomheds-
rettet indsats eller kom i beskæftigelse.
Baggrund om afklaringspuljen
Afklaringspuljen, som udsprang af Finansloven fra 2020, skulle hjælpe kommu-
nerne med at vurdere, om aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
der havde
modtaget ydelsen i mere end 8 af de seneste 10 år
fortsat skulle være på kontant-
hjælp, kunne visiteres til anden ydelse eller få hjælp til helt eller delvist at få fodfæ-
ste på arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 264: Orientering om evaluering af afklaringspuljen + evalueringsrapport, fra beskæftigelsesministeren
3047978_0002.png
Boks 1
57 kommuner deltog i Afklaringspuljen
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Målgruppen var aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, som havde modtaget
hjælp i kontanthjælpssystemet i mere end 8 af de seneste 10 år (enten kontanthjælp,
kontanthjælp under integrationsloven, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse og uddannelseshjælp). Knap 11.200 borgere deltog i afklarings-
puljen.
Indsatsen bestod af en intensiv og tværfaglig straksafklaring af målgruppen, hvor
det systematisk blev gennemgået, om borgerne var i målgruppen for ressourcefor-
løb, fleksjob eller førtidspension. For borgere, der ikke var i målgruppen for anden
ydelse, var indsatsen et målrettet afklaringsforløb med jobfokus. Afklaringsforløbet
byggede på viden fra både
”Flere
skal med”,
”JobFirst”
og
”BeskæftigelsesIndika-
torProjektet (BIP)”. Indsatsmodellen er beskrevet dybdegående i den samlede eva-
luering, som kan findes på star.dk
Baggrunden for denne indsats var, at kontanthjælp er en midlertidig ydelse, og at
borgere, der fx grundet sygdom har en væsentlig og varig nedsat arbejdsevne, ikke
hører hjemme i kontanthjælpssystemet.
Resultater
Ved projektets afslutning, var over 50 procent af målgruppen afklaret til en anden
ydelse,
jf. figur 1.
Heraf var førtidspension den ydelse, som flest personer i mål-
gruppen blev afklaret til.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 264: Orientering om evaluering af afklaringspuljen + evalueringsrapport, fra beskæftigelsesministeren
3047978_0003.png
Figur 1
Mere end halvdelen af borgerne i Afklaringspuljen afklares til anden ydelse
Procent
60
50
40
30
20
10
0
Procent
60
50
40
30
20
10
0
Afklaret til anden ydelse
Anm.: Andre ydelser dækker ydelserne førtidspension, ressourceforløb, ledighedsydelse og revalidering. Ved
Afklaringspuljens udløb var der 11.200 personer, som stadig deltog i projektet.
Kilde: STARs monitoreringsrapporter om Afklaringspuljen.
Hvis en borger ikke blev afklaret til en anden ydelse, skulle sagsbehandleren ar-
bejde med en håndholdt, jobrettet indsats. Her fik borgeren en personlig jobformid-
ler og indsatsen havde et fokus på ordinære timer.
Det lykkedes for en betydelig andel af gruppen at opnå en tættere tilknytning til ar-
bejdsmarkedet. Ved projektets udløb havde godt 17 procent af målgruppen opnået
enten beskæftigelse, løntimer (med og uden socialt frikort), fleksjob eller uddan-
nelse,
jf. figur 2.
Denne andel steg til 19 procent et år efter projektets udløb. Ved
projektets start var cirka 5 procent af målgruppen for afklaringspuljen enten i be-
skæftigelse, uddannelse, løntimer eller fleksjob. Derudover deltog omkring 7 pro-
cent af målgruppen i virksomhedspraktik ved projektets udløb.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 264: Orientering om evaluering af afklaringspuljen + evalueringsrapport, fra beskæftigelsesministeren
3047978_0004.png
Figur 2
Næsten en ud af fem i målgruppen opnåede en form for beskæftigelse eller uddannelse
Procent
25
20
15
10
5
0
Procent
25
20
15
10
5
0
I beskæftigelse mv.
Anm.: Beskæftigelse mv. dækker beskæftigelse, løntimer, løntimer ved brug af det sociale frikort og fleksjob.
Ved Afklaringspuljens udløb var der 11.200 personer, som stadig deltog i projektet.
Kilde: STARs monitoreringsrapporter om Afklaringspuljen
Tre ud af fire kommuner har opnået projektets resultatmål
Langt de fleste kommuner har opnået resultatmålet i projektet. Resultatmålet var, at
80 procent af målgruppen skulle overgå til enten en anden ydelse, beskæftigelse el-
ler en virksomhedsrettet indsats. 43 ud af 57 kommuner har opnået målet, når der
tages højde for brugen af det sociale frikort,
jf. figur 3.
Der er flere sammenfald mellem de kommuner, som var bedst til at hjælpe mål-
gruppen i beskæftigelse. I en mindre kvalitativ undersøgelse, har STAR talt med
fem kommuner. Flere kommuner fortæller, at de har bygget videre på erfaringer fra
Flere skal med-projekterne. Disse kommuner fremhæver, at den største forskel har
været det særskilte fokus på de borgere, der har været i målgruppen for afklarings-
puljen.
En kommune fortæller, at svære sager ofte bliver nedprioriteret, fordi det er nem-
mere at bruge tid på de borgere, som sagsbehandlerne forventer at kunne flytte i
job. Afklaringspuljen har været med til at sikre, at kommunerne har haft fokus på
borgerne længst fra arbejdsmarkedet. Samtidig oplever kommunerne, at et fokus på
lavere sagsstammer (samlede mængde af sager hos en sagsbehandler) har haft posi-
tive effekter. Det gav sagsbehandleren mulighed for at kunne følge den enkelte
borger tæt.
4
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 264: Orientering om evaluering af afklaringspuljen + evalueringsrapport, fra beskæftigelsesministeren
3047978_0005.png
Figur 3
Tre ud af fire kommuner har opnået resultatmålet
Antal kommuner
50
45
Antal kommuner
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Opfylder resultatkrav
Antal kommuner
Opfylder ikke resultatkravet
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.: Resultatmålet lød på, at 80 procent af målgruppen skal overgå til enten en anden ydelse, beskæftigelse
mv. eller en virksomhedsrettet indsats. 57 kommuner deltog i Afklaringspuljen.
Kilde: STARs monitoreringsrapporter om Afklaringspuljen
5