Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 261
Offentligt
3047237_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025-2263
26. juni 2025
Kære bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Tak for tilsynsmaterialet og jeres indsats i 2024. Som led i det lovfastsatte tilsyn med
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) sender jeg hermed Be-
skæftigelsesministeriets tilsynsbrev vedrørende 2024.
Bestyrelsens beretning for 2024 beskriver, at AES fortsat arbejder på at nedbringe
antallet af de ældste sager. I 2024 har AES afsluttet ca. 9.800 arbejdsskadesager, der
er ældre end to år, hvilket er en stigning fra 2023, hvor AES afsluttede ca. 7.000 af
denne type sager. Jeg noterer derudover, at AES i 2024 har afviklet et så stort antal
sager under to år, at bestyrelsen forventer, at antallet af nye sager i sagsporteføjlen
af sager med en alder over to år vil falde i 2025.
På trods af den øgede sagsafvikling er det samlede antal verserende arbejdsskadesa-
ger, der er ældre end to år, steget fra ca. 9.100 i 2023 til ca. 9.500 i løbet af 2024.
Produktionsmålet om kun at have 4.000 sager over to år ved udgangen af 2024 er
således langt fra nået. Samtidig kan jeg konstatere, at den gennemsnitlige alder på
førstegangssager er steget siden 2020 fra ca. syv måneder til knap det dobbelte i 2024
med ca. 13 måneder.
Jeg ser med stor alvor på den nuværende situation, hvor så mange verserende ar-
bejdsskadesager når at blive ældre end to år. Jeg bemærker, at der ikke er tale om en
ny problematik, og at de ældste sager desværre er blevet ældre i løbet af 2024. Det
er naturligvis helt afgørende, og det ligger mig meget på sinde, at de borgere, der har
ventet længe på en afgørelse – ofte med et tab af erhvervsevne – får deres sag afslut-
tet hurtigst muligt. Derfor er det min klare forventning, at afviklingen af de sager,
hvor de tilskadekomne har ventet længst tid, vil være af absolut højeste prioritet for
AES i 2025, og jeg vil følge udviklingen tæt og med stor opmærksomhed.
Samtidig noterer jeg også, at AES i løbet af 2024 har afviklet ca. 59.000 arbejdsska-
desager og private erstatningssager. Dermed har AES nået bestyrelsens produktions-
mål og afviklet det højeste antal sager i mange år. Antallet af verserende sager er
dermed nedbragt med ca. 5.600 sager til ca. 52.600 sager i 2024.
Den øgede sagsafvikling gør sig også gældende for sager vedrørende tab af erhvervs-
evne. I 2024 har AES afsluttet ca. 12.100 sager vedrørende erhvervsevnetab, hvilket
er en stigning på 3.200 sager sammenholdt med 2023. Jeg noterer dog samtidig, at
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Orientering om resultat af tilsyn for regnskabsåret 2024 for AES, fra beskæftigelsesministeren
produktionsmålet på 12.400 sager i 2024 ikke er nået. Endvidere er den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid for disse alvorlige arbejdsskadesager, hvor arbejdstagere har
mistet erhvervsevne, på 33 måneder, hvilket fortsat er meget høj og bekymrende.
I relation til sagsafviklingen i Grønland noterer jeg med tilfredshed, at den er for-
bedret i 2024 med over 1.400 afsluttede sager i forhold til knap 1.000 sager i 2023.
Jeg bemærker dog også, at sagsbehandlingstiderne og alderen på de verserende sager
stadig er høj. Jeg vil derfor bede bestyrelsen om fortsat at prioritere afviklingen af
arbejdsskadesager i Grønland, og ikke mindst de ældste sager.
På det private erstatningsområde har AES kun afsluttet ca. 2.000 private erstatnings-
sager i 2024, hvilket er ca. 700 sager færre end i 2023. Derudover er sagsporteføljen
steget med ca. 350 sager i løbet af året til ca. 2.800 sager ved udgangen af 2024,
mens private erstatningssager vedrørende erhvervsevnetab har haft en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid på 37 måneder. Disse tendenser ser jeg på med bekymring. Li-
gesom bestyrelsen selv udtrykker i deres beretning, er det min klare forventning, at
det private erstatningsområde bliver et fokus i 2025.
I forhold til kvaliteten af sagsbehandlingen af arbejdsskadesager, noterer jeg, at det
fremgår af Ankestyrelsens redegørelse, at andelen af tiltrædelsessager i 2024 har
ligget på samme relativt høje niveau som de forrige år.
Hvad angår AES’ økonomi for 2024, bemærker jeg, at AES har haft et overskud på
52 mio. kr., og at AES’ egenkapital derfor er blevet forbedret i løbet af 2024, fra
minus 75 mio. kr. ved starten af året til minus 24 mio. kr. ved udgangen af året. Jeg
ser positivt på bestyrelsens forventning om, at egenkapitalen er genetableret i 2025.
Samtidig noterer jeg dog, at AES har realiseret færre omkostninger til sagsbehand-
lingen end forventet. I den forbindelse vil jeg gerne understrege, at det er min klare
forventning, at bestyrelsen i 2024 har iværksat alle mulige tiltag for at nedbringe
sagsbehandlingstiden.
Jeg har i den forbindelse noteret, at AES i 2024 har rekrutteret mere end 70 nye
sagsbehandlere og foretaget oplæring og opkvalificering af medarbejdere i blandt
andet sagsbehandlingen vedrørende erhvervsevnetab. Derudover har AES udviklet
og afprøvet ny teknologi med henblik på at opnå en mere effektiv sagsbehandling.
Det fremgår af beretningen, at det er bestyrelsens forventning, at disse tiltag vil ud-
gøre et grundlag for, at AES i 2025 kan afvikle ”et rekordhøjt antal sager”.
Jeg noterer i forlængelse heraf, at bestyrelsen i 2025 især vil have fokus på en høj
sagsafvikling af de ældste sager, erhvervsevnetabssager, erhvervssygdomssager og
private erstatningssager for at forbedre sagsporteføljen, antallet af verserende sager
og sagsbehandlingstiderne på sigt. Jeg tager dette til efterretning og har en klar for-
ventning om, at bestyrelsen i 2025 løbende iværksætter nye tiltag, hvis det viser sig
nødvendigt for at indfri målene for 2025. Jeg bemærker derudover, at jeg også for-
venter, at AES fortsat vil fokusere på en endelig afvikling af de verserende Covid-
19-sager. Jeg vil følge med i de konkrete resultater i det kommende år.
Hvad angår de politisk fastsatte sagsbehandlingsmål jf. arbejdsskadeaftalen fra 2022,
er det min forventning, at bestyrelsen fortsat arbejder målrettet med at nå målene,
som bestyrelsen også selv har tilkendegivet i årsberetningen.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 261: Orientering om resultat af tilsyn for regnskabsåret 2024 for AES, fra beskæftigelsesministeren
Jeg er dog opmærksom på, at de aktuelle højesteretsdomme om den nedre grænse
ved erhvervsevnetab kan få betydning for realiseringen af disse mål, hvis et stort
antal sager skal genoptages og behandles. Jeg vil følge sagens udvikling tæt.
Jeg vil afslutningsvis gerne takke AES’ bestyrelse og administration for indsatsen i
forbindelse med implementeringen af de nye regler på arbejdsskadeområdet som
følge af arbejdsskadeaftalen. Jeg vil også gerne kvittere for brevet om prognoserne
for 2025, som jeg modtog af bestyrelsen i december 2024. Jeg ser frem til at følge
bestyrelsens fortsatte arbejde med at forbedre sagsporteføljen og nedbringe sagsbe-
handlingstiderne frem mod 2027.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
3