Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 244
Offentligt
3040926_0001.png
Beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
20. december 2024
Pension & Erhvervssikring
Kære beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen
Jeg fremsender her de årlige prognoser for sagsbehandlingstider i Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES) for 2025. Prognoserne er behandlet og godkendt af AES’ besty-
relse på møde den 16. december 2024.
AES er i 2023 og 2024 lykkedes med en historisk høj sagsafvikling, samtidig med at
kapaciteten er udbygget. Driften er dermed i fuld gang med at blive genoprettet efter
Covid-19-påvirkningen og idriftsættelsen af AES’ nye sagsbehandlingssystem.
2025 bliver endnu et år med et rekordmål for afviklingen af sager. Det betyder dermed
også, at der – ligesom i 2024 – bliver afviklet mange gamle sager. Sagsbehandlingsti-
den for en sag opgøres og tæller med i den gennemsnitlige sagsbehandlingstid, når
sagen afsluttes. Det betyder, at når der afvikles mange gamle sager, vil den gennem-
snitlige sagsbehandlingstid være lang. Dette afspejles også i prognoserne for 2025.
For at lykkes med den meget store sagsafvikling har AES i 2024 ansat et meget stort
antal sagsbehandlere. Det er vurderingen, at AES har nået et maksimum i forhold til,
hvor mange sagsbehandlere der kan ansættes, uden at det går ud over produktiviteten
på grund af oplæring mv.
For så vidt angår de politisk fastsatte mål for sagsbehandlingstiderne i 2027 er forvent-
ningen fortsat, at sagsbehandlingstiderne vil bevæge sig nedad frem mod 2027, og AES
arbejder målrettet for at nå de politiske krav om højst syv måneders sagsbehandlingstid
for alle sager og højst 20 måneders sagsbehandlingstid for førstegangssager med er-
hvervsevnetab med udgangen af 2027.
Om AES når dertil ved udgangen af 2027 afhænger dog også af mange andre (eks-
terne) faktorer, hvilket også er grunden til, at prognoserne er behæftet med usikkerhed.
Store dele af grundlaget for AES’ sagsbehandling ligger eksempelvis uden for AES’
handlerum og er afhængige af eksternt givne faktorer, som f.eks. tilgang af sager, ven-
tetid på oplysninger fra eksterne aktører m.m. Prognoserne bygger tillige på de nuvæ-
rende, givne rammer for behandlingen af arbejdsskadesager, herunder hensynet til
retssikkerhed, oplysningsgrundlag, lovgivning og retspraksis.
Kongens Vænge 8,
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
Fax: +45 48 20 48 00
www.atp.dk
CVR-nr.: 43405810
Telefontid:
Mandag - Torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
1
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 244: Orientering om status på højesteretsdommene om erstatning for tab af erhvervsevne, fra beskæftigelsesministeren
3040926_0002.png
Bestyrelsen vil i denne forbindelse generelt opfordre til, at AES inddrages tidligst muligt
og i højere grad i overvejelserne om nye regler på arbejdsskadeområdet eller områder,
der har betydning for sagsbehandlingen i AES. Dette kan understøtte, at evt. uhensigts-
mæssige konsekvenser hurtigere bringes frem i lyset og håndteres, så de ikke forringer
AES’ muligheder for at nå i mål med de politisk fastsatte mål for sagsbehandlingsti-
derne. Bestyrelsen har i nogle tilfælde oplevet at være kommet sent ind i processen
med bemærkninger og input vedr. fx ændringer af omkringliggende lovgivning, der har
stor betydning for sagsbehandlingen i AES.
2025 vil være præget af en række usikkerheder. Det drejer sig bl.a. en kommende dom
fra Højesteret om den nedre grænse ved erhvervsevnetab i fleksjobsager, der falder i
2025. Dommen kan både få betydning for den fremadrettede praksis på området, men
også for muligheden for at der skal genoptages og behandles et stort antal ældre er-
hvervsevnetabssager, hvilket ikke er indregnet i prognosen for 2025. Dertil kommer, at
ændringer i rammebetingelserne for sagsbehandlingen, herunder lovgivning og regler,
der påvirker sagsbehandlingen negativt, kan få konsekvenser for sagsbehandlingsti-
derne.
Bestyrelsen følger situationen i AES nøje og drøfter status på hvert bestyrelsesmøde.
Genopretningen af balancen i AES vil tage flere år på grund af sagernes mængde og
beskaffenhed. Bestyrelsen tager løbende bestik af situationen i samarbejde med admi-
nistrationen og vedtager årlige handlingsplaner for hurtigst muligt at få afviklet sagerne
uden at gå på kompromis med kvaliteten og retssikkerheden.
Baggrund for beregning af prognoser
Udgangspunktet for prognoserne for 2025 er den aktuelle sagsportefølje.
2024 har været kendetegnet ved endnu et år med høj produktion, hvor antal verserende
sager igen blev nedbragt.
For at understøtte en nedbringelse af antallet af verserende sager og dermed en for-
kortelse af sagsbehandlingstiderne i AES, har vi igangsat en lang række konkrete initi-
ativer i 2024, herunder:
Markant øget kapacitet i AES Kundecenter, hvilket indebærer et rekordhøjt
antal sagsbehandlere
Et stærkt fokus på at nedbringe sager med erhvervsevnetab, så ophobningen
af sager på dette område fjernes og der skabes flow i sagsbehandlingen
Generel optimering af processer og forretningsgange i sagsbehandlingen
Sagsunderstøttende initiativer, herunder IT-systemforbedringer og nye funkti-
oner/forbedringer i ANS
Bestyrelsens beretning for 2024, som afgives i marts 2025, vil indeholde en mere de-
taljeret gennemgang af de igangsatte tiltag i 2024.
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 244: Orientering om status på højesteretsdommene om erstatning for tab af erhvervsevne, fra beskæftigelsesministeren
3040926_0003.png
På baggrund af de igangsatte initiativer har 2024 været kendetegnet ved et rekordhøjt
antal afsluttede sager. I 2024 forventer AES at afslutte ca. 58.800 sager. Til sammen-
ligning afsluttede AES 54.200 sager i 2023. Afviklingen af sager kommer således til at
ligge højere end de foregående år jf. nedenstående figur, der viser det samlede billede
af tilgang og afslutninger gennem de seneste år.
Tilgang og afslutninger
70.000
60.000
50.000
40.000
30.000
20.000
10.000
0
2019
2020
2021
Tilgang
2022
Afslutninger
2023
2024 pr.
15./12.
Endvidere har AES som nævnt ovenfor udvidet sagsbehandlerstaben betydeligt i både
2023 og 2024, hvor både den nye lokation i Aarhus har muliggjort mange nyansættelser,
men hvor der også har været kontinuerligt fokus på rekruttering på de øvrige lokationer.
Det har bidraget til, at sagsbehandlerstaben i oktober 2024 var 42 pct. større end det
gennemsnitlige niveau i 2022. Det betyder også, at AES har brugt mange ressourcer
på oplæring af nye medarbejdere i 2024. Det har haft betydning for, at der i højere grad
end forventet i 2024 er blevet arbejdet på de yngre sager i porteføljen, idet nye medar-
bejdere bedst læres op i yngre sager.
Forventninger til 2025
AES har udarbejdet en handlingsplan for sagsbehandlingen i 2025. Denne indeholder
ambitiøse mål for sagsbehandlingen samt en række indsatser, der skal understøtte ind-
frielsen af disse mål.
Den store sagsbehandlerstab er grundlaget for, at AES har sat et nyt rekordhøjt mål for
afslutninger i 2025. Det forventes, at AES afslutter 66.300 sager i 2025, hvilket er en
forøgelse med 13 pct. ift. forventet antal afsluttede sager i 2024. Såfremt AES’ forvent-
ninger til tilgangen og afviklingen af sager holder, vil antallet af verserende sager blive
reduceret med 11.000 i 2025.
For at nå disse mål igangsættes i 2025 en række tiltag, der bygger ovenpå tiltagene og
resultaterne fra handlingsplanen for 2024. AES’ handlingsplan for 2025 er til orientering
vedlagt som bilag til dette brev.
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 244: Orientering om status på højesteretsdommene om erstatning for tab af erhvervsevne, fra beskæftigelsesministeren
3040926_0004.png
Prognoser for 2025
På baggrund af ovenstående er prognoserne for sagsbehandlingstiderne i 2025 som
følger:
Prognoser for sagsbehandlingstider 2025
Sagstype
Arbejdsskadesager samlet
Førstegangssager uden tab af erhvervsevne
Førstegangssager med tab af erhvervsevne
Andengangssager (genoptagelser og revisioner)
Hjemvisninger (ca. 2 pct. af sagerne)
Private erstatningssager vedrørende varigt mén
Private erstatningssager om tab af erhvervsevne
Ca. andel af alle Prognose for
sager
2025
94 pct.
11-13 mdr.
71 pct.
5 pct.
17 pct.
1 pct.
5 pct.
1 pct.
10-12 mdr.
30-33 mdr.
12-14 mdr.
10-12 mdr.
15-17 mdr.
36-38 mdr.
Da AES har en stor sagsportefølje med mange gamle sager vil afslutningen af disse
sager i 2025 som nævnt betyde, at gennemsnittet for sagsbehandlingstiden vil være på
et relativt højt niveau.
Jeg, såvel som den samlede bestyrelse for AES, står til rådighed for yderligere uddyb-
ning mv.
På vegne af bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Bente Overgaard
Bestyrelsesformand
4