Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 239
Offentligt
3038985_0001.png
MARTS 2025
ERHVERVSSTYRELSEN
EX-POST AMVAB:
LOVÆNDRING OM
REGISTRERING AF
MEDARBEJDERES
ARBEJDSTID
AFRAPPORTERING
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
TLF
FAX
WWW
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
MARTS 2025
ERHVERVSSTYRELSEN
EX-POST AMVAB:
LOVÆNDRING OM
REGISTRERING AF
MEDARBEJDERES
ARBEJDSTID
AFRAPPORTERING
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
A282809-002
1
VERSION
UDGIVELSESDATO
BESKRIVELSE
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
4.2
21-03-2025
Afrapportering
MIFN, SDJO
RIAD
SDJO
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0005.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
5
INDHOLD
1
2
3
3.1
3.2
3.3
4
4.1
4.2
4.3
4.4
5
5.1
5.2
5.3
5.4
Resumé og indledning
Nye informationsforpligtelser
Metodisk tilgang
Spørgeskema
Interviews
Metodiske overvejelser og validitet
Parametre til opgørelse af de administrative konsekvenser
Population (P) og segmenter
Hyppighed (H)
Omkostningsparametre (O)
Business-As-Usual (BAU)
Opgørelse af de administrative konsekvenser
Omstillingsomkostninger
Løbende administrative omkostninger
Samlede administrative omkostninger
Kvalitative inputs fra virksomhederne
7
9
10
10
11
12
14
14
17
18
25
27
27
28
34
34
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0007.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
7
1
Resumé og indledning
Danmark har fra 1. juli 2024 implementeret nye informationsforpligtelser om registrering
af danske lønmodtageres daglige arbejdstid. Reglerne er et resultat af implementeringen
af EU’s direktiv om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden (di-
rektiv 2003/88/EF), der har til formål at sikre minimumsregler for sikkerhed og sundhed
ifm. tilrettelæggelse af arbejdstiden for lønmodtagere, samt EU-Domstolens afgørelse i
sag C-55/18 CCOO. Afgørelsen pålægger medlemslandene at indføre regler for registre-
ring af arbejdstid for at sikre overholdelse af gældende arbejdstidsbestemmelser.
Formålet med lovændringen er at bringe dansk ret i overensstemmelse med EU-retten og
gøre det lettere at sikre overholdelsen af reglerne om maksimal ugentlig arbejdstid samt
daglig og ugentlig hviletid. Selvom lovgivningen har til formål at beskytte arbejdstagerne,
medfører implementeringen en række administrative byrder for de virksomheder, som
skal indkøbe eller udvikle nye systemer eller tilpasse deres eksisterende systemer for at
kunne overholde de nye krav. Denne rapport fremlægger resultatet af en AMVAB-måling,
der har til formål at kvantificere virksomhedernes administrative byrder som følger af den
nye lovgivning.
1
I forbindelse med regeringens fremsættelse af lovforslaget foretog Erhvervsstyrelsen i ef-
teråret 2023 et foreløbigt skøn over de forventede administrative omkostninger, bl.a. ba-
seret på en begrænset mængde interviews med virksomheder. I denne forbindelse blev
det besluttet, at der efter lovens ikrafttrædelse skulle gennemføres en ex-post måling af
de administrative konsekvenser i forventningen om, at virksomhederne på dette tidspunkt
mere præcist ville kende deres tidsforbrug og omkostninger forbundet med efterlevelse af
loven.
COWI har udført en ex-post undersøgelse efter lovgivningen er trådt i kraft, hvor der em-
pirisk er indhentet data på en større mængde virksomheders vurderinger af deres
1
Lovændringen indeholdt også en udmøntning af en undtagelsesbestemmelse i arbejdstidsdirektivet, der muliggør, at en løn-
modtager og en arbejdsgiver kan indgå aftale om, at der kan arbejdes ud over 48 timer i gennemsnit om ugen (den såkaldte
”opt out”). Det vil kunne ske via en individuel aftale, hvis der er hjemmel til det i en kollektiv overenskomst, der er indgået mel-
lem de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter. Erhvervsstyrelsen har undersøgt omfanget af opt out i Danmark, som på
nuværende tidspunkt er yderst begrænset, og de eventuelle administrative byrder herved har ikke været mulige at kvantificere.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0008.png
8
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
faktiske tidsforbrug forbundet med registrering af arbejdstid og andre omkostninger, der
har været og er nødvendige i den forbindelse.
Denne ex-post AMVAB-måling tager udgangspunkt i et spørgeskema udsendt til 21.821
danske virksomheder. Spørgeskemaet tager udgangspunkt i virksomhedernes vurdering
af et baseline-scenarie, inden lovgivningen blev implementeret, og deres vurdering af det
faktiske tidsforbrug, efter lovgivningen er blevet implementeret. Resultaterne af disse to
scenarier udgør grundlaget for estimatet af den administrative byrde som fulgte (og lø-
bende følger) af de nye krav til lønmodtagernes tidsregistrering. Spørgeskemaet blev
suppleret med interviews for på bedste vis at kunne uddybe eventuelle pointer fra resulta-
terne af spørgeskemaet. COWI har gennemført interviews med 12 virksomheder.
De administrative byrder inddeles i omstillingsomkostninger og løbende omkostninger.
Omstillingsomkostningerne dækker over de investeringsomkostninger, virksomhederne
har foretaget, så deres medarbejdere fremover kan registrere den daglige arbejdstid.
Omkostningerne kan enten være i form af internt tidsforbrug, hvis de selv har lavet nye
systemer eller processer, eller de kan være i form af eksterne anskaffelser, typisk i form
af indkøb af ny software til tidsregistreringen. De løbende omkostninger opgøres på årlig
basis og dækker selve tidsforbruget, som lønmodtagerne bruger på registreringen, tids-
forbruget til administrativ behandling af registreringerne samt løbende omkostninger og
tidsforbrug til drift og vedligehold af systemerne.
Populationen for lovgivningen dækker i princippet over alle danske lønmodtagere med
enkelte grupper undtaget. Derfor er de estimerede administrative byrder også af mar-
kante størrelser. På baggrund af undersøgelsen vurderer COWI, at de samlede engangs-
omkostninger ved omstillingen er 1.300 mio. kr. for alle danske virksomheder, mens de
samlede løbende omkostninger er 2.854 mio. kr. om året. De største omkostninger er for-
bundet med lønomkostninger til de ansatte i forbindelse med deres tidsforbrug til selve
registreringen af deres arbejdstid.
Tabel 1-1
Samlede omstillingsomkostninger og løbende omkostninger forbundet med de nye krav til
tidsregistrering
Kategori
Omkostninger
Engangsomkostninger ved om-
stilling (mio. kr.)
Samlede engangsomkost-
ninger
1.300
Lønomkostninger forbundet
med tidsregistreringen
Løbende omkostninger (mio.
kr. per år)
2.310
Øvrige løbende omkostninger
544
Samlede løbende omkost-
ninger
2.854
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0009.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
9
2
Nye informationsforpligtelser
Den lovpligtige registrering af alle lønmodtageres arbejdstid kategoriseres som en
ny in-
formationsforpligtelse.
Reglerne er en konsekvens af EU-Domstolens dom af 14. maj
2019, som fastslog, at EU's medlemslande skal sikre, at alle medarbejdere har mulighed
for at registrere deres daglige arbejdstid. Denne forpligtelse har ikke været gældende før
og fulgte ikke direkte af arbejdstidsdirektivet, hvorfor informationsforpligtelsen er ny.
Formålet med den nye forpligtelse er at sikre, at alle lønmodtagere sikres deres rettighe-
der efter gældende regler om hviletid samt regler om maksimal ugentlig arbejdstid. Dette
omfatter reglerne fra henholdsvis arbejdsmiljølovens § 50-51 samt arbejdstidslovens § 4.
Reguleringen vedrører:
Ret til 11 timers hvile mellem arbejdsdage
Ret til minimum én ugentlig fridag
Gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på maksimalt 48 timer
Der er metodefrihed for virksomhederne i forhold til, hvordan arbejdstiden registreres. Re-
gistreringssystemet kan således være enten analogt eller digitalt. Ydermere er der ikke
krav om, at start- og sluttidspunkter for arbejdsdagene registreres, men kun den samlede,
daglige arbejdstid. Der er desuden mulighed for, at medarbejdere med faste arbejdstider
– eksempelvis med en fast vagtplan fra kl. 08.00-16.00 – ikke skal registrere al arbejdstid,
men kun registrere afvigelser fra den aftalte vagtplan. Derudover er det et krav, at medar-
bejderne skal kunne se deres egne registrerede arbejdstider, samt at data skal gemmes i
minimum 5 år.
Der er mulighed for, at visse medarbejdere kan undtages fra de nye krav om arbejdstids-
registrering. En særlig gruppe er betegnet
selvtilrettelæggere,
fastlagt af arbejdstidslo-
vens § 1, stk. 6, og de er kendetegnet ved, at deres arbejdstid enten ikke kan fastlægges
på forhånd, eller at medarbejderen selv fastlægger sin arbejdstid. Derudover er begrebet
ikke nærmere defineret i reglerne om registrering af daglig arbejdstid, og derfor kan der
være usikkerheder forbundet med, om man er selvtilrettelægger eller ej, da det ikke enty-
digt er nok blot at have indflydelse på egen arbejdstid, men at man typisk er højere i en
virksomheds ledelseshierarki. Definitionen fastlægges på baggrund af det enkelte ansæt-
telsesforhold, og hele medarbejdergrupper kan dermed ikke blot fastlægges som væ-
rende
selvtilrettelæggere
(mere herom i afsnit 4.1.1).
På denne baggrund udgøres undersøgelsens
Population (P)
i princippet af alle danske
lønmodtagere i private virksomheder, der med de nye informationsforpligtelser skal regi-
strere deres daglige arbejdstid. Omfanget af selvtilrettelæggere er undersøgt gennem
spørgeskemaet, og der korrigeres for dette i byrdetallet. Dette beskrives yderligere i afsnit
4.1.1.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0010.png
10
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
3
Metodisk tilgang
Grundet størrelsen på målingens population har det været oplagt at opbygge et empirisk
grundlag gennem et spørgeskema, hvortil interviews med udvalgte virksomheder har un-
derbygget besvarelserne og bidraget med kvalitative pointer.
Dette afsnit uddyber tilgangen og populationen bag spørgeskema og interviews og kom-
menterer kort på de metodiske overvejelser og validitetsspørgsmål, der ligger bag under-
søgelsens design.
3.1
Spørgeskema
De nye krav om tidsregistrering dækker i udgangspunktet alle lønmodtagere i virksomhe-
der i Danmark, og derfor har denne måling en stor population.
2
Af denne grund er det fun-
det hensigtsmæssigt at gennemføre en spørgeskemaundersøgelse med henblik på at
indsamle data til et empirisk grundlag.
Spørgeskemaet blev opsat i programmet SurveyXact og udsendt til i alt 21.821 virksom-
heder via Digital Post. Således blev link til spørgeskemaet sendt til virksomhedens offent-
lige postkasse, og derfor er det ikke entydigt, hvilke medarbejdertyper, der har været an-
svarlige for at udfylde spørgeskemaet. Dette er forsøgt klargjort gennem en tekst i udsen-
delsesbeskeden, hvor det blev anført, at spørgeskemaet ”bør
udfyldes af en leder eller
medarbejder med god indsigt i virksomhedens tidsregistreringspraksis”.
Målingens undersøgelsesdesign tog udgangspunkt i en segmentering i brancher (10
grupperinger) og virksomhedsstørrelser, hvorfor udsendelsespopulationen bestod af om-
kring 2.000 virksomheder af varierende størrelser fra hver af de 10 branchegrupperinger.
Der har været fokus på at maksimere dækningsgraden for antallet af ansatte, hvorfor der
er udsendt til alle virksomheder med over 50 ansatte, og der blev derefter tilfældigt ud-
valgt fra den resterende population af virksomheder med under 50 ansatte.
Dataindsamlingen foregik mellem den 2. december 2024 og den 12. december 2024. I alt
gennemførte 2.217 virksomheder spørgeskemaet, hvilket betyder, at svarprocenten ligger
på godt 10%. Figur 3-1 viser, at størstedelen af besvarelserne er kommet fra mellemstore
virksomheder med mellem 51 og 250 ansatte. Svarprocenten for virksomheder med over
51 ansatte ligger på godt 20%.
2
Enkelte grupper af lønmodtagere er undtaget kravene, hvilket er uddybet i afsnit 4.1.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0011.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
11
Figur 3-1
Fordeling af virksomheder på størrelse, som har besvaret spørgeskemaet (v. akse) og besva-
relsernes andel af samlet antal virksomheder i populationens størrelsesintervallet (h. akse)
1.200
1.000
800
978
23%
20%
22%
25%
20%
15%
600
400
200
366
227
4%
7%
168
39
5%
439
10%
10%
-
1-5
Kilde:
0%
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Spørgeskema udsendt af COWI og Erhvervsstyrelsen (n=2.217)
Spørgeskemadesignet blev lavet under den antagelse, at måden, der tidsregistreres, er
en afgørende faktor for, hvor meget tid der bruges på aktiviteten. Dette forventedes også
at gøre det lettere for (især de store) virksomheder at svare på spørgeskemaet, idet de
kunne fordele medarbejdere på indberetningstyper og ikke skulle estimere eller beregne
et snit på tværs af en hel virksomhed og flere forskellige registreringstyper.
På baggrund af den indsamlede data lavede COWI statistiske analyser og undersøgte
fordelingerne på virksomhedernes besvarelser og estimater af omkostninger og tidsfor-
brug. Det blev blandt andet undersøgt, om eventuelle outliers skulle frasorteres på bag-
grund af spredninger eller lignende resultater. Resultaterne af disse statistiske analyser
er uddybet i afsnit 4.
Baseret på det indsamlede datagrundlag estimerede COWI en samlet administrativ byrde
for den samlede
Population (P).
Det vurderes, at besvarelsernes fordeling på registre-
ringstyper er repræsentativ for den samlede population.
3.2
Interviews
For at sikre, at spørgsmålene i spørgeskemaet er blevet forstået korrekt, og at besvarel-
serne er valide og kan bruges i den kvantitative analyse af spørgeskemadataene, har
COWI gennemført kvalitative interviews med udvalgte virksomheder, der har besvaret
spørgeskemaet. I interviewene gav respondenterne uddybende beskrivelser af deres be-
svarelser til spørgeskemaet, og COWI har herigennem fået en dybere forståelse for be-
svarelserne, de overvejelser, der ligger bag, og et indblik i virksomhedernes arbejder med
at implementere loven om arbejdstidsregistrering. Således er spørgeskemaet gennem in-
terviewene belyst fra et kvalitativt synspunkt, mens resultaterne og de efterfølgende om-
kostningsberegninger er blevet kvalificeret. Der er udviklet en række kvalitative pointer til
målingen, som kan læses i afsnit 5.3.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0012.png
12
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
Der er i alt gennemført interviews med 12 virksomheder. Tre virksomheder blev rekrutte-
ret af Erhvervsstyrelsen fra den forudgående ex-ante undersøgelse. De resterende ni
virksomheder blev rekrutteret af COWI på baggrund af spørgeskema-besvarelserne, hvor
respondenterne havde tilkendegivet, at COWI måtte kontakte dem med opfølgende
spørgsmål. I udvælgelsen af virksomhederne tilstræbtes variation i størrelse, branche og
medarbejdertyper, mens nogle blev udvalgt pga. noget bemærkelsesværdigt i deres be-
svarelse. Interviewene blev udført pr. telefon eller online, havde en varighed på omkring
30 min. og blev dokumenteret med noter. Interviewene blev udført som semi-strukture-
rede interviews med udgangspunkt i virksomhedernes spørgeskema-besvarelser. COWI
havde således forberedt nogle spørgsmål på forhånd, men gav også deltagerne plads til
at bidrage med de betragtninger, de fandt relevante.
3.3
Metodiske overvejelser og validitet
Der er visse usikkerheder forbundet med estimaterne af virksomhedernes administrative
byrder ved indførelsen af de nye krav til registrering af medarbejdernes arbejdstid.
Usikkerhederne ved resultaterne kan overordnet inddeles i to grupper:
Usikkerhed ved besvarelserne og virksomhedernes vurderinger
Usikkerhed ved antal besvarelser – dvs. dækningsgraden
Angående det første punkt, så omhandler usikkerhederne især virksomhedernes evner til
præcist at kunne vurdere deres medarbejderes tidsforbrug før og efter, at kravene om
tidsregistrering trådte i kraft. Usikkerheden er mere udtalt, des større virksomheden er, da
virksomhedens estimat potentielt skal omfatte flere grupper af medarbejdere. Ligeledes
er der visse usikkerheder forbundet med, hvad virksomhederne har medtaget i deres be-
svarelser, og hvad de ikke har medtaget. Virksomhederne er eksplicit blevet bedt om
udelukkende at medtage omkostninger, som direkte relaterer sig til de nye krav om tids-
registrering og altså ikke medtage eventuelle omkostninger, som de alligevel havde plan-
lagt at have, eller som er udover, hvad der kræves ift. loven.
COWI har gennem interviews og de statistiske analyser erfaret, at respondenter i enkelte
tilfælde har misforstået nogle af spørgsmålene, og at virksomheder i nogle tilfælde har
oplyst estimater i forkerte enheder. Disse usikkerheder er håndteret i den statistiske be-
handling, hvor der frasorteres outliers for at undgå de største og mest urealistiske ud-
sving, som kan tilskrives misforståelser.
Angående det andet punkt, så er der modtaget besvarelser fra omkring 10% af den ad-
spurgte population. Besvarelser for disse 10% dækker godt 275.000 ansatte, hvilket sva-
rer til godt 12% af den samlede population af ansatte på tværs af Danmark. Det indsam-
lede datagrundlag anvendes til at beregne investeringsomkostninger og tidsforbrug, som
opskaleres til hele populationen. COWI vurderer, at der er modtaget tilstrækkeligt mange
besvarelser fordelt på brancher og virksomhedsstørrelser til, at det kan anses som et re-
præsentativt grundlag.
COWI vurderer alt i alt, at virksomhederne i tilstrækkelig grad har været i stand til at forstå
spørgsmålene og besvare dem i en grad, der tillader de overordnede beregninger og
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0013.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
13
konklusioner at være valide grundet den store stikprøvestørrelse. Dette betyder, at inde-
værende måling vurderes at give et validt indblik i de administrative konsekvenser ved de
nye krav til registrering af arbejdstid.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0014.png
14
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
4
Parametre til opgørelse af de administrative
konsekvenser
I dette afsnit beskrives tilvejebringelsen af de parametre, der ligger til grund for de admi-
nistrative konsekvenser, der følger af implementeringen af de nye regler om registrering
af arbejdstid.
De administrative konsekvenser bestemmes efter AMVAB-metodens formel:
Virksomhedernes administrative byrder
=
Population (P)
x
Omkostningsparametre (O)
x
Hyppighed (H)
x
Business-As-Usual (BAU)
Først beskrives populationen samt den valgte segmentering, hvorefter omkostningspara-
metre inklusive tidsforbrug og timeløn beskrives, og endelig uddybes hyppighed og BAU.
4.1
Population (P) og segmenter
Populationen for AMVAB-undersøgelsen er i udgangspunkt alle lønmodtagere i danske
private virksomheder, der er omfattet af arbejdstidslovens regler om arbejdstidsregistre-
ring. Der er få undtagelser hertil. Visse mobile lønmodtagere er således ikke omfattet af
arbejdstidsloven. Derudover kan en almindelig lønmodtager være undtaget fra registre-
ringskravet, hvis der er tale om en såkaldt selvtilrettelægger.
3
Populationstallene for AMVAB-undersøgelsen er leveret af Erhvervsstyrelsen fordelt på
virksomhedsstørrelser og målt i medarbejderintervaller specificeret af COWI. Populations-
størrelserne, som bruges til segmenteringen, fremgår i Tabel 4-1.
Tabel 4-1
Populationsstørrelse fordelt på virksomhedsstørrelser
Virksomhedsstørrelse
(antal medarbejdere)
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
Antal virksomheder
Antal ansatte
100.361
20.900
25.957
5.436
787
189
153.630
208.223
159.932
563.393
531.710
361.316
547.718
2.372.292
Kilde:
Erhvervsstyrelsen
COWI har undersøgt forskellige segmenteringer for at klarlægge, hvorvidt der er signifi-
kante forskelle i estimater for tidsforbrug og omstillingsomkostninger afhængigt af
3
Mere herom i loven som vedtaget:
https://www.retsinformation.dk/eli/ft/202313L00068
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0015.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
15
brancheforhold og virksomhedsstørrelse. Det har vist sig, at der ikke har været tilstrække-
lige forskelle på brancheniveau til at lave en meningsfuld inddeling. Derimod har der væ-
ret signifikante forskelle i både omstillingsomkostninger og tidsforbrug for forskellige virk-
somhedsstørrelser (målt ved antal ansatte).
COWI har vurderet, at de væsentligste faktorer, som kan påvises at have betydning for
virksomhedens omstillingsomkostninger og løbende tidsforbrug til efterlevelse af kravene,
er virksomhedens størrelse og hvilken type system, virksomheden bruger til at registrere
arbejdstiden. Registreringssystemerne inddeles i to grupperinger, hvilket beskrives nær-
mere i afsnit 4.3. I AMVAB-målingen er populationen således delt op i 12 segmenter, som
er seks forskellige størrelsesgrupper på to forskellige overordnede registreringstyper.
Disse segmenter er defineret i Tabel 4-2.
Tabel 4-2
Målingens 12 segmenter fordelt på registreringstyper og virksomhedsstørrelser
Registrering af afvigelser fra normtid
Digital eller analog registrering af afvigelser fra
normtid
Fuld tidsregistrering
Registrering igennem digital tidsregistrerings-
software, andre digitale systemer eller analoge
timesedler
1
Mellem 1 og 5 ansatte
7
Mellem 1 og 5 ansatte
2
Mellem 6 og 10 ansatte
8
Mellem 6 og 10 ansatte
3
Mellem 11 og 50 ansatte
9
Mellem 11 og 50 ansatte
4
Mellem 51 og 250 ansatte
10
Mellem 51 og 250 ansatte
5
Mellem 251 og 1.000 ansatte
11
Mellem 251 og 1.000 ansatte
6
Flere end 1.000 ansatte
12
Flere end 1.000 ansatte
4.1.1
Selvtilrettelæggere
Én af lønmodtagergrupperne, som er undtaget for kravene til registrering af arbejdstid, er
de såkaldte ”selvtilrettelæggere”. Der er tale om lønmodtagere, hvor arbejdstidens
længde som følge af særlige træk ved det udførte arbejde ikke måles eller fastsættes på
forhånd, eller når lønmodtagerne selv kan fastsætte den, hvor der er tale om lønmodta-
gere, der kan træffe selvstændige beslutninger eller som har ledelsesmæssige funktio-
ner. Det følger desuden af loven, at det skal fremgå af ansættelseskontrakten, hvis der er
tale om en selvtilrettelægger.
For i AMVAB-målingen at kunne justere for de ansatte, som kan kategoriseres som selv-
tilrettelæggere, søgtes en andel estimeret gennem spørgeskemaet. Her blev virksomhe-
derne bedt om at angive den andel af deres medarbejdere, som er selvtilrettelæggere.
Det overordnede billede – illustreret i histogrammet på Figur 4-1 – indikerer ikke, at en
større andel af virksomhederne, har misforstået spørgsmålet om selvtilrettelæggere. Der
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0016.png
16
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
er dog enkelte outliers, hvor virksomhederne har besvaret høje andele, hvilket ved bereg-
ning medfører et urealistisk stort antal selvtilrettelæggere for nogle af de større virksom-
heder. COWI har ydermere erfaret fra efterfølgende interviews, at dette spørgsmål i vid
udstrækning er misforstået, og at der i flere tilfælde er svaret antal selvtilrettelæggere i
stedet for andel.
Figur 4-1
Oversigt over andel af selvtilrettelæggere som besvaret i spørgeskemaet
1.600
1.400
1.200
1.000
800
600
400
200
0
Atnal virksomheder
Kilde:
Af Tabel 4-3 fremgår antallet af selvtilrettelæggere samt den tilsvarende andel af popula-
tionen baseret på besvarelser fra de virksomheder, som har angivet at have selvtilrette-
læggere.
Tabel 4-3
Antal ansatte og selvtilrettelæggere for virksomheder, der har besvaret spørgeskemaet, for-
delt på virksomhedsstørrelser
Antal ansatte
Antal selvtilrette-
læggere
Antal
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
1.038
1.796
9.874
101.997
78.306
82.289
275.300
Antal
60
45
430
6.512
8.114
20.143
35.305
Andel selvtilrette-
læggere
%
6%
3%
4%
6%
10%
24%
13%
Virksomhedsstør-
relse (antal an-
satte)
Kilde:
Heraf fremgår det, at de største virksomheder har angivet, at 24% af deres ansatte er
selvtilrettelæggere. Dette forekommer urealistisk højt og giver derfor anledning til at fore-
tage korrektioner for derved at opnå en mere realistisk værdi.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
[0, 2]
(4, 6]
(8, 10]
(12, 14]
(16, 18]
(20, 22]
(24, 26]
(28, 30]
(32, 34]
(36, 38]
(40, 42]
(44, 46]
(48, 50]
(52, 54]
(56, 58]
(60, 62]
(64, 66]
(68, 70]
(72, 74]
(76, 78]
(80, 82]
(84, 86]
(88, 90]
(92, 94]
(96, 98]
Andel selvtilrettelæggere
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0017.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
17
Der er i den forbindelse fastlagt en retningslinje for en korrektion af andelen af selvtilrette-
læggere, som er baseret på denne empiriske undersøgelse. Der korrigeres gennem føl-
gende retningslinje:
Hvis virksomheder med over 50 ansatte har angivet en andel på over 20% antages dette
at være et antal og ikke en andel, og der beregnes i disse tilfælde en korrigeret andel på
baggrund af besvarelsen og baggrundsoplysninger om virksomhedens samlede antal an-
satte.
Resultatet af korrektionerne fremgår af Tabel 4-4, hvor det nu fremgår, at de seks størrel-
sesgrupper nu gennemsnitligt har en andel selvtilrettelæggere på mellem 3% og 6%, hvil-
ket antages at være mere realistisk.
Tabel 4-4
Antal ansatte og korrigeret antal selvtilrettelæggere for virksomheder, der har besvaret spør-
geskemaet, fordelt på virksomhedsstørrelser
Antal ansatte
Antal selvtilrette-
læggere, korrigeret
Antal
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
1.038
1.796
9.874
101.997
78.306
82.289
275.300
Antal
60
45
430
5.867
3.977
3.185
13.564
Andel selvtilrette-
læggere, korrigeret
%
6%
3%
4%
6%
5%
4%
5%
Virksomhedsstør-
relse (antal ansatte)
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Disse korrektionsfaktorer anvendes på populationerne og de korrigerede estimater for de
samlede administrative byrder opgjort i afsnit 5.
4.2
Hyppighed (H)
Hyppigheden udtrykker frekvensen for, hvor hyppigt den enkelte virksomhed skal efter-
leve de fastlagte informationsforpligtelser. Med andre ord, hvis der var en reel afrapporte-
ringsforpligtelse på halvårlig basis, vil parameterværdien for
Hyppighed (H)
sættes til 2.
Der er dog ikke konkrete krav til afrapportering af arbejdstidsregistreringen for den en-
kelte virksomhed.
4
Dette betyder, at den enkelte medarbejder registrerer sin arbejdstid med en fast frekvens,
samt at der eventuelt foretages kontroller af rigtigheden af virksomheden, men derudover
er der ikke yderligere elementer, der gentages med faste tidsintervaller. Parametervær-
dien for
Hyppighed (H)
vil derfor være 1, idet der derved udelukkende afspejles de tids-
og investeringsmæssige omkostninger, som angivet under afsnittet om
Omkostningspa-
rametre (O).
Disse omkostningsparametre vil altså omfatte alle årlige administrative
4
Arbejdstilsynet kan bede om at se registreringerne af arbejdstiden, hvis der foreligger
mistanke om, at ovennævnte hviletidsregler ikke er blevet overholdt.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0018.png
18
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
omkostninger. For at beregne de årlige omkostninger regnes med 220 arbejdsdage per
år i gennemsnit og 46 arbejdsuger på et år i gennemsnit (med 6 ugers ferie).
4.3
Omkostningsparametre (O)
I AMVAB-metoden dækker
Omkostningsparametre (O)
over omstillingsomkostninger,
som virksomhederne kun skal afholde én gang, og løbende omkostninger. For den nye
lov om arbejdstidsregistrering består disse to omkostningstyper af:
Engangsomkostninger til omstilling:
Omstillingsomkostninger til eksterne anskaffelser: indkøb af nye systemer, eks-
terne ydelser og/eller tilpasninger af eksisterende systemer (afsnit 4.3.1).
Omstillingsomkostninger i form af internt tidsforbrug til udvikling af processer,
systemer og nye værktøjer (afsnit 4.3.2).
Løbende, årlige omkostninger:
Tidsforbruget forbundet med lønmodtagerens egen registrering af arbejdstid i
registreringssystemet (afsnit 4.3.3).
Tidsforbruget forbundet med den administrative behandling, der opstår som
følge af de nye krav til tidsregistrering (afsnit 4.3.4).
Løbende omkostninger og tidsforbrug til drift og vedligehold af registreringssy-
stemet, softwarelicenser mv. (afsnit 4.3.5).
De to typer omkostningsparametre opgøres og afrapporteres særskilt. Lønomkostnings-
parametrene til tidsforbruget opgøres efter omkostningsformlen fra AMVAB-Vejledningen:
O
=
T
x (L x 1,25 ).
Her dækker T over tidsforbruget som beskrevet ovenfor, mens L er
de lønmæssige omkostninger forbundet med den udførende medarbejdergruppe. Det for-
ventes ikke at være muligt at adskille medarbejdergrupper i forhold til deres tidsregistre-
ring, men tidsforbruget forbundet med de øvrige, administrative aktiviteter ventes at
kunne defineres mere klart. Lønniveauer udtrækkes fra Danmarks Statistiks LON20-tabel.
Derudover tillægges en overhead på 25 pct. De anvendte lønniveauer er angivet i afsnit
4.3.6. De eksterne omkostninger forbundet med anskaffelsen af nyt arbejdstidsregistre-
ringssystem eller tilpasning til et eksisterende system opgøres særskilt og udgøres af en
konkret omkostning til det nye system.
Der skelnes mellem virksomhedsspecifikke omkostninger og lønmodtagermæssige om-
kostninger. De virksomhedsspecifikke omkostninger tilskrives en virksomhed som helhed
og omfatter det administrative tidsforbrug (til tjek af rigtighed, vedligehold af systemer
mv.), mens de lønmodtagermæssige omkostninger angår tidsforbruget forbundet med
den enkelte medarbejders registrering af arbejdstid. Således indgår de også i beregnin-
gen, hvor de virksomhedsspecifikke omkostninger regnes på baggrund af antallet af virk-
somheder i
Populationen (P),
mens de lønmodtagermæssige omkostninger indgår base-
ret på lønmodtagere i
Populationen (P).
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0019.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
19
I spørgeskemabesvarelserne vedrørende det individuelle tidsforbrug for medarbejderne,
det administrative tidsforbrug for virksomheden og omstillingsomkostningerne er der ren-
set for
outliers,
da en del besvarelser er åbenlyst urealistisk høje. Dette beskrives yderli-
gere i afsnit 4.3.3.
4.3.1
Virksomhedens udgifter til eksterne anskaffelser i forbindelse med
omstilling
I spørgeskemaundersøgelsen har en tredjedel af virksomhederne oplyst, at de har haft
investeringer i nye systemer, softwareindkøb, tilpasning af eksisterende systemer eller
lignende i forbindelse med omstillingerne for at kunne leve op til kravet. Som det fremgår
i Tabel 4-5 stiger udgifterne med virksomhedsstørrelsen, og der er stor variation mellem
virksomhederne i den samme størrelseskategori. Andelen af virksomheder, som har haft
en investering i forbindelse med omstillingen, er ligeledes større for de største virksomhe-
der relativt til de mindre virksomheder.
Tabel 4-5
Gennemsnitlige udgifter og standardafvigelse for den del af sample, som har oplyst at have
haft udgifter til eksterne anskaffelser
Antal med investe-
ring
Antal ansatte
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
Antal
33
57
126
302
57
13
588
DKK
18.866
13.662
26.395
70.533
71.177
170.000
54.187
Gns. investering
Andel med investe-
ring
%
9%
25%
29%
31%
34%
33%
27%
Virksomhedsstør-
relse
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
4.3.2
Virksomhedens interne tidsforbrug i forbindelse med omstillingen
I spørgeskemaet har 38% af virksomhederne oplyst, at de har haft et internt tidsforbrug i
forbindelse med omstillingen så som udviklingen af nye systemer eller processer til at
kunne håndtere de nye krav. Som det fremgår i
Tabel 4-6 stiger tidsforbruget med virksomhedsstørrelsen, og der er stor variation mellem
virksomhederne i den samme størrelseskategori. Der er flere virksomheder, som har sva-
ret, at de har haft et internt tidsforbrug, end dem som har haft udgifter til eksterne anskaf-
felser.
4.3.3
Lønmodtagernes løbende tidsforbrug til registrering af arbejdstid
I spørgeskemaet er virksomhederne blevet bedt om at oplyse andelen af deres medarbej-
dere, som bruger et tidsregistreringssystem, og vurdere medarbejdernes gennemsnitlige
tidsforbrug til tidsregistrering per uge for det pågældende tidsregistreringssystem. Vurde-
ringerne af tidsforbruget varierer kraftigt mellem virksomheder.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0020.png
20
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
Tabel 4-6
Gennemsnitligt tidsforbrug og standardafvigelse for den del af sample, som har oplyst at have
haft et internt tidsforbrug i forbindelse med omstillingen
Antal med tidsfor-
brug
Antal
76
73
147
430
86
27
839
Timer
22
22
33
109
180
301
94
Gns. tidsforbrug
Andel med tidsfor-
brug
%
21%
32%
33%
44%
51%
69%
38%
Virksomhedsstør-
relse
Antal ansatte
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Denne måling kvantificerer de administrative byrder ved identifikation af den normalt ef-
fektive virksomhed, som er identificeret gennem statistisk undersøgelse efter frasortering
af outliers. Tidsforbruget hos en medarbejder i den normalt effektive virksomhed er fast-
lagt gennem:
Grænse = Gennemsnit + 1,5 x Standardafvigelsen.
Lave værdier og besva-
relser med ”0” frasorteres ikke, da flere virksomheder i interviews oplyser, at de reelt ikke
har et tidsforbrug, da det er minimalt. Dette gøres for både gruppe A (fuld registrering af
arbejdstid) og gruppe B (registrering af afvigelser fra normtid). De resulterende værdier
for tidsforbruget fordelt på undersøgelsens 12 segmenter er opgjort i Tabel 4-8.
Tabel 4-7
Gennemsnitligt tidsforbrug for forskellige registreringssystemer og brug af systemer før og
efter indførelse af krav om tidsregistrering, besvarelser >120 min./uge er frasorteret, besvarel-
ser på virksomhedsniveau
Gns. tidsforbrug
Tidsregistreringssystem
Min/ansat/uge
Før indførelse af krav, 2023
Digital tidsregistreringssoftware
Digital registrering af afvigelser fra norm-
tid
Andre digitale systemer
Analoge timesedler
Analoge registrering af afvigelser fra
normtid
Andre analoge systemer
Andre registreringstyper
17
10
21
15
8
11
9
Efter indførelse af krav, efter 1. juli 2024
Digital tidsregistreringssoftware
Digital registrering af afvigelser fra norm-
tid
Andre digitale systemer
17
11
20
50%
21%
8%
52%
13%
7%
16%
6%
2%
4%
%
Hyppighed
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0021.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
21
Analoge timesedler
Analoge registrering af afvigelser fra
normtid
Andre analoge systemer
Andre registreringstyper
14
10
15
13
11%
5%
2%
3%
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
I Tabel 4-7 fremgår, at de digitale systemer er de mest udbredte. Tidsforbruget ved en
fuld tidsregistrering er højere, end når der kun registreres afvigelser fra normtid, uanset
om systemet er digitalt eller analogt. På den baggrund segmenteres i analysen på (A)
fuld registrering af arbejdstid og (B) registrering af afvigelser fra normtid. Andre analoge
systemer og registreringstyper udelades fra den videre analyse, da disse kun bruges af
5% af virksomhederne og tidsforbruget ligger mellem værdierne for de andre systemer.
Der fremgår enkelte tilfælde, hvor gennemsnittene indikerer, at der anvendes mere tid på
registrering af arbejdstid efter indførelsen af kravene, end der gjorde inden indførelsen af
kravene. Dette skyldes forskelle i populationen, hvor grundlaget af virksomheder, som lig-
ger til grund i de to tilfælde, ikke er præcist den samme, men der er flere og nye virksom-
heder, som har besvaret tidsforbruget efter indførslen relativt til før. Det skal derfor ikke
læses som et negativt netto-tal (en administrativ lettelse), men kan i stedet fortolkes som
nye medarbejdergrupper, der nu registrerer tid og derfor forvrænger det gennemsnitlige
billede.
Ifølge segmenteringen på virksomhedsstørrelse og registreringssystem (se afsnit 4.1)
bruges tidsestimaterne i Tabel 4-8 i den videre analyse. Data viser, at der for Gruppe A er
tendens til, at tidsforbruget per medarbejder falder, jo flere medarbejdere virksomheden
har.
Tabel 4-8
Forskelle i tidsregistrering for registreringssystemer og virksomhedsstørrelse, før og efter ind-
førelse af krav
Gruppe A
Fuld registrering af arbejdstid
Gruppe B
Registrering af afvigelser fra normtid
Virksomheds-
størrelse (antal
ansatte)
Min/ansat/uge
Før indførelse af krav, 2023
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1.000
Over 1.000
Gennemsnit
13
14
13
11
9
7
9
Efter indførelse af krav, efter 1. juli 2024
1-5
6-10
11-50
51-250
12
11
12
11
Min/ansat/uge
7
7
5
6
6
3
5
7
8
7
8
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0022.png
22
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
251-1.000
Over 1.000
Gennemsnit
9
7
9
8
4
6
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
4.3.4
Virksomhedens løbende tidsforbrug til administrativ behandling
I spørgeskemaet er virksomhederne blevet bedt om at oplyse deres vurderede tidsfor-
brug ved de administrative processer relateret til registreringen af medarbejdernes ar-
bejdstid, som administration, verificering af registreringer mv. Tidsforbruget stiger betyde-
ligt med virksomhedens størrelse, hvorfor segmenteringen på virksomhedsstørrelse er re-
levant, se Tabel 4-9. Der findes ikke nok observationer på tværs af registreringssystemer
til at opdele det administrative tidsforbrug på både virksomhedsstørrelse og registrerings-
system.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0023.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
23
Tabel 4-9
Forskelle i tidsforbrug til administration per virksomhed opdelt på virksomhedsstørrelse, før og
efter indførelse af krav
Gns. administrationstid
Andel med administrati-
onstid
Virksomhedsstørrelse (antal
ansatte)
Timer/år/vsh.
Før indførelse af krav, 2023
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1.000
Over 1.000
Gennemsnit
%
11
19
42
89
146
165
70
Efter indførelse af krav, efter 1. juli 2024
51%
60%
73%
78%
83%
72%
71%
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1.000
Over 1.000
Gennemsnit
8
16
37
95
156
261
68
100%
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
4.3.5
Virksomhedens løbende omkostninger til drift og vedligehold
I spørgeskemaet har 35% af virksomhederne oplyst at have et løbende tidsforbrug (se
Tabel 4-10), og 32% har oplyst at have løbende udgifter (Tabel 4-11) til drift og vedlige-
hold af tidsregistreringssystemet. Besvarelserne tager ikke højde for, om virksomheden
allerede har haft disse omkostninger og tidsforbrug i forvejen, og derfor justeres der i
AMVAB-beregningen i afsnit 5.2.3 for BAU, baseret på hvor mange virksomheder alle-
rede har registreret tid i forvejen og ikke ændrer deres system.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0024.png
24
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
Tabel 4-10
Gennemsnitligt løbende tidsforbrug og standardafvigelse for sample, som har oplyst at have
løbende tidsforbrug til drift og vedligehold at tidsregistreringssystem
Gns. tidsforbrug
Andel med tidsforbrug
Virksomhedsstørrelse (antal ansatte)
Timer/år/vsh.
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
6
12
10
25
23
24
19
%
20%
32%
33%
40%
45%
41%
35%
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Tabel 4-11
Gennemsnitlig løbende investering og standardafvigelse for sample, som har oplyst at have
løbende udgifter til drift og vedligehold af tidsregistreringssystemet.
Gns. tidsforbrug
Andel med tidsforbrug
Virksomhedsstørrelse (antal an-
satte)
Timer/år/vsh.
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
15.140
12.720
26.067
44.688
77.105
56.893
38.007
%
13%
26%
38%
38%
35%
41%
32%
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
4.3.6
Løn pr. time
Det har med det valgte undersøgelsesdesign ikke været muligt at udskille tidsforbruget til
tidsregistrering på specifikke medarbejdergrupper, hvorfor timelønnen er fastsat som et
gennemsnit på tværs af lønmodtagere.
Virksomhederne er i spørgeskemaet blevet bedt om at oplyse, hvilken medarbejdertype
som er pålagt det administrative tidsforbrug. Besvarelserne viser, at det primært ligger
hos HR og ledere. Lønomkostningen er derfor beregnet som et vægtet gennemsnit af de
to medarbejderstypers løn, hvor vægtene udgøres af det indsamlede datasæts fordeling
mellem medarbejdertyper.
Lønnen for de mest gængse medarbejdertyper er hentet fra Danmarks Statistik
(LONS20), hvortil 25% overhead er lagt oveni, se Tabel 4-12. LONS20 har endnu ikke of-
fentliggjort lønniveauer for 2024, hvorfor 2023-niveauerne er anvendt tillagt overhead.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0025.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
25
Tabel 4-12
Anvendte timepriser for gængse medarbejdertyper
Lønkategori fra DST
Timeløn
Timeløn
(inkl. 25%
overhead)
2023-kr.
2023-kr.
460
Medarbejdertyper
Gns. for alle lønmod-
tagere
Almindeligt kontorar-
bejde (HR)
Almindeligt kontorar-
bejde (IT)
Gns. ledere
Lønmodtagergrupper i alt - TOT i alt
4461 Almindeligt kontorarbejde inden
for HR
3511 Driftsteknikerarbejde inden for in-
formations- og kommunikationsteknologi
Ledere
TOT i alt
368
376
470
431
577
539
722
Kilde:
Danmarks Statistik, LONS20 - Løn efter køn, lønkomponenter, aflønningsform, sektor, tid, ar-
bejdsfunktion og lønmodtagergruppe, 2023.
4.4
Business-As-Usual (BAU)
Virksomhederne i denne AMVAB-måling spørges ikke eksplicit ind til deres
Business-As-
Usual (BAU)
andel i spørgeskemaet. I stedet tages der højde for andelen, som i forvejen
tidsregistrerede ved at spørge deltagerne ind til et baseline-scenarie inden de nye krav til
tidsregistrering af arbejdstid blev implementeret samt et ændret scenarie efter tiltaget
trådte i kraft.
I spørgeskemaet besvarede virksomhederne, hvorvidt alle deres medarbejdere, nogle af
deres medarbejdere eller ingen af deres medarbejdere tidsregistrerede inden de nye krav
trådte i kraft. Disse besvarelser fordelt på virksomhedsstørrelser (antal ansatte) er illustre-
ret i Figur 4-2.
Det ses, at andelene af virksomheder, hvor alle medarbejdere har registreret før lovens
ikrafttrædelse, forventeligt er mindre hos de største virksomheder, idet de typisk består af
flere forskellige medarbejdergrupper, sammenholdt med de mindste virksomheder. Dog
er der typisk en større andel af de større virksomheder, som i nogen grad har haft tidsre-
gistrering.
I tillæg er virksomhederne blevet bedt om at udfylde estimeret tidsforbrug i forbindelse
med registrering af daglig arbejdstid før og efter kravene trådte i kraft. På denne måde
korrigeres scenariet efter, hvor alle medarbejdere i udgangspunkt skal registrere arbejds-
tid med et baseline-scenarie, som tager højde for, at det kun er de tilfælde, hvor loven har
udløst nye tiltag i virksomheden, som skal indgå i de samlede, administrative byrder.
I figuren vil den gruppe, hvor alle har registreret tid inden indførelsen af kravene, således
udgå idet de både registrerede tid før og efter kravene trådte i kraft mens en andel af den
gruppe, hvor nogle ansatte registrerede tid inden kravene, vil bidrage til den samlede ad-
ministrative byrde. De resterende medarbejdere, som ikke har registreret inden, vil slå
fuldt igennem i beregningerne.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0026.png
26
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
Figur 4-2
Andel af virksomheder, som har registreret tid inden indførelse af krav. Opdelt på virksom-
hedsstørrelse
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Ingen har registreret
Nogle har registreret
Alle har registreret
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Således vurderes det, at der både tages højde for, at en andel af lønmodtagerne i forve-
jen registrerede deres arbejdstid, men også at der kan være sket ændringer i den gen-
nemsnitlige lønmodtagers tidsforbrug på registreringen af arbejdstiden grundet nye eller
ændrede systemer. Derved opnås et mere præcist estimat, end hvis samme tidsforbrug
blev pålagt inden og efter tiltaget trådte i kraft. Det fremgår da også af Tabel 4-7, at der er
forskelle i det gennemsnitlige tidsforbrug før og efter tiltagets ikrafttræden.
I det kommende afsnit 5 præsenteres løbende tabeller, som sammenholder omkostninger
i baseline-scenariet med omkostningerne efter de nye krav om tidsregistrering trådte i
kraft. Baseline-scenariets andel af de samlede omkostninger efter ikrafttrædelsen anses
som en beregnet BAU-andel. Denne andel varierer med både virksomhedsstørrelse og
omkostningstype. Der er således forskel på, hvor mange medarbejdere, som registrerede
arbejdstid inden og efter, og andelen af virksomheder, som havde omkostninger til admi-
nistration af tidsregistrering inden og efter.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0027.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
27
5
Opgørelse af de administrative konsekvenser
Dette afsnit opgør de administrative byrder, som virksomhederne har oplevet i forbindelse
med implementeringen af loven om registrering af arbejdstid. Omkostningerne er inddelt i
løbende omkostninger og omstillingsomkostninger som beskrevet i afsnit 4.3.
5.1
Omstillingsomkostninger
Omstillingsomkostningerne består som beskrevet ovenfor af de eksterne anskaffelsesom-
kostninger forbundet med investeringer i nye systemer og lignende og/eller internt tidsfor-
brug til nye processer eller systemer. De to typer af udgifter opgøres separat i de føl-
gende to underafsnit.
5.1.1
Eksterne anskaffelsesomkostninger i forbindelse med omstillingen
Anskaffelsesomkostningerne omfatter investeringer i nye systemer, softwareindkøb, til-
pasning af eksisterende systemer eller lignende. I Tabel 5-1 fremgår de gennemsnitlige
investeringer opdelt på virksomhedsstørrelse, for dem der har rapporteret, at de har haft
en investering. For at beregne den samlede konsekvens, skal der derfor tages højde for,
at kun en andel har haft en investering.
Tabel 5-1
Medarbej-
derinterval
Omstillingsomkostninger - engangsudgifter
Antal virksom-
heder
Population
Kr.
18.866
13.662
26.395
70.533
71.177
170.000
54.187
Investering
Andel med inve-
stering
%
9%
25%
29%
31%
34%
33%
27%
Investeringer i
alt
Mio. kr.
171
72
197
118
19
11
587
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
100.361
20.900
25.957
5.436
787
189
153.630
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
5.1.2
Internt tidsforbrug i forbindelse med omstillingen
Nogle virksomheder har haft omkostninger i form af internt tidsforbrug i forbindelse med
omstillingen så som udviklingen af nye systemer eller processer. For at kunne beregne
det samlede tidsforbrug i Tabel 5-2 for hele populationen, tages der højde for, at kun en
andel har haft et tidsforbrug.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0028.png
28
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
Tabel 5-2
Medarbej-
derinterval
Omstillingsomkostninger - internt tidsforbrug
Antal virksom-
heder
Population
timer
22
22
33
109
180
301
94
Tidsforbrug
Andel med tids-
forbrug
%
21%
32%
33%
44%
51%
69%
38%
Tidsomkostnin-
ger
mio. kr.
259
85
159
147
41
22
713
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
100.361
20.900
25.957
5.436
787
189
153.630
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
5.1.3
BAU i forhold til omstillingsomkostninger
Opsamlingsvis opstiller Tabel 5-3 herunder de beregnede BAU-andele for omstillingsom-
kostningerne relateret til henholdsvis investeringer og tidsforbrug.
Det fremgår, at kun knapt hver tiende af de mindste virksomheder har haft en investering,
mens de resterende virksomhedsstørrelser fordeler sig nogenlunde ligeligt. Derimod er
der tydeligere tendenser til, at de største virksomheder har haft mere internt tidsforbrug i
baseline-scenariet, end de mindre virksomheder har haft.
Tabel 5-3
Beregnede BAU-andele for omstillingsomkostninger vedrørende henholdsvis investeringer og
tidsforbrug
Investeringer
%
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
91%
75%
71%
69%
66%
67%
73%
Tidsforbrug
%
79%
68%
67%
56%
49%
31%
62%
Medarbejderinterval
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
5.2
Løbende administrative omkostninger
De løbende administrative omkostninger beregnes som årlige omkostninger og opdeles i
lønomkostninger forbundet med medarbejdernes løbende tidsregistrering, omkostning til
administrative processer vedrørende tidsregistreringen samt omkostninger til vedligehol-
delse af systemet.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0029.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
29
5.2.1
Løbende omkostning til medarbejdernes tidsregistrering
De løbende omkostninger forbundet med medarbejdernes tidsregistrering dækker over
den arbejdstid som medarbejderne bruger på at registrere deres tid. Estimaterne for den
enkelte ansattes tidsforbrug fremgår af Tabel 4-8.
Tallene i Tabel 5-4 opgør de estimerede lønomkostninger forbundet med medarbejder-
nes registrering af arbejdstid. Resultaterne er beregnede som forskellen mellem omkost-
ningerne til tidsregistrering i baseline-scenariet opjusteret til hele populationen og om-
kostningerne til tidsregistrering, efter kravene til tidsregistrering blev indført.
Af tabellen fremgår det, at de administrative byrder forbundet med de to grupper af tidsre-
gistreringssystemer er næsten lige store med byrden forbundet med gruppe B værende
højest. Dette til trods for, at populationen, der anvender tidsregistreringssystemerne i
gruppe B er markant mindre end i gruppe A. Således skal forklaringen altså findes i de
bagvedliggende tal og kan forklares med BAU: I baseline-scenariet anvendte væsentligt
flere i forvejen registreringssystemerne i gruppe A. Således er det samlede estimerede
tidsforbrug for alle ansatte markant større i gruppe A, men grundet en høj BAU ender den
administrative byrde tæt på byrden for gruppe B. I gruppe B ses således en markant
større stigning i antallet af ansatte i populationen i scenariet efter kravene træder i kraft
relativt til baseline-scenariet.
Desuden fremgår det, at de største virksomheder (over 1.000 ansatte) i gruppe A oplever
en administrativ lettelse i form af et negativt byrdetal. Dette er dog ikke af markant karak-
ter og skal dermed ikke tillægges større betydning, men kan dog tilskrives, at næsten alle
de store virksomheder i baseline scenariet havde et tidsregistreringssystem. Der ses ef-
terfølgende et skift mod en større andel af de ansatte i denne virksomhedsstørrelse, der
anvender systemerne i gruppe B, hvorfor der estimeres en negativ værdi. Den samlede
byrde for de største virksomheder er dog fortsat positiv på 154 mio. kr.
Samlet estimeres det, at de løbende administrative byrder forbundet med omkostninger-
nes til medarbejdernes registrering af arbejdstid er 1.660 mio. kr. om året.
Tabel 5-4
Årligt tidsforbrug og omkostninger ved lønmodtagernes tidsregistrering, efter indførelse af
krav i 2024 fratrukket baseline-scenariet
Virksomheds-
størrelse (an-
tal ansatte)
Population (fra-
trukket selvtil-
rettelæggere)
Antal
Gruppe A
Fuld registrering af
arbejdstid
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1.000
Over 1.000
Total
1-5
6-10
153.177
107.729
412.560
360.655
237.032
348.039
1.619.192
42.954
48.177
Tidsforbrug
(scenarie minus
baseline)
timer/år
629.861
210.972
560.697
300.299
97.350
-37.991
1.761.189
122.566
142.256
Administrativ
byrde, ansattes
tidsforbrug
mio. kr/år
290
97
258
138
45
-17
810
56
65
Tidsregistrerings-
system
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0030.png
30
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
Gruppe B
Registrering af afvi-
gelser fra normtid
11-50
51-250
251-1.000
Over 1.000
Total
Samlet
126.315
140.470
105.936
178.481
642.333
2.261.525
402.684
473.504
334.935
371.689
1.847.634
3.608.822
185
218
154
171
850
1.660
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
En beregnet BAU kan anvendes til at illustrere, hvordan baseline-scenariet kan sammen-
lignes med billedet efter kravene er trådt i kraft. Dette er beregnet som omkostningerne
inden kravene trådte i kraft som en andel af omkostningerne efter kravene trådte i kraft
og er opgjort i Tabel 5-5.
Det fremgår altså, at der regnes med, at baseline-scenariet fylder mere for de største
virksomheder svarende til, at flere ansatte i de største virksomheder i forvejen registre-
rede deres arbejdstid end i de mindre virksomheder. Der beregnes en andel stigende fra
55% hos de mindste, 1-5 ansatte, til 87% hos de største virksomheder med over 1.000
ansatte.
Tabel 5-5
Beregnede BAU-andele for byrderne forbundet med omkostninger ved lønmodtagernes tids-
registreret, omkostning
BAU
%
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
Over 1.000
Totalt
55%
71%
78%
80%
81%
87%
77%
Medarbejderinterval
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
5.2.2
Løbende omkostninger til administration af medarbejdernes
tidsregistrering
Som følge af, at virksomhedernes medarbejdere skal registrere deres tid ifølge de nye
lovkrav, så medfører det også øgede administrative omkostninger for virksomhederne.
Dette dækker over virksomhedernes gennemgang af tidsregistreringer, tjek af rigtighed
og øvrige administrative processer.
Beregningerne er igen i Tabel 5-6 præsenteret som forskellen mellem baseline-scenariet
og scenariet efter indførelsen af kravene den 1. juli 2024. Omkostningerne dækker over
lønomkostningerne, hvor lønniveauerne er regnede som vægtede snit af de medarbejder-
gruppers lønninger, som virksomhederne i spørgeskemaet har angivet som de hovedan-
svarlige for processerne.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0031.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
31
Den normalt effektive virksomheds tidsforbrug til denne type administration måles i be-
regninger som et antal timer per år og opgøres per virksomhed. Estimaterne for gennem-
snitlig administrationstid for virksomhederne før og efter kravene trådte i kraft kan ses i
Tabel 4-9.
Tabel 5-6
Årlige omkostninger til virksomhedernes administration af medarbejdernes tidsregistrering,
efter indførelse af krav i 2024 fratrukket baseline-scenariet
Population
Tidsforbrug (sce-
narie minus base-
line)
Administrativ
byrde, admini-
stration af tidsre-
gistrering
Population
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1.000
Over 1.000
Total
100.361
20.900
25.957
5.436
787
189
153.630
timer/år
553.341
195.496
378.148
220.472
39.384
29.897
1.416.737
mio. kr/år
254
90
173
101
18
14
650
Virksomhedsstørrelse
(antal ansatte)
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Det fremgår, at alle virksomheder tilsammen har oplevet en estimeret samlet byrde til ad-
ministration af tidsregistrering på 650 mio. kr. på årlig basis som følge af de nye krav.
Tilsvarende de estimerede BAU-andele i det foregående afsnit, kan der også beregnes
BAU-andele til illustration af baseline-scenariets påvirkning af de estimerede administra-
tive byrder. Disse andele er vist i Tabel 5-7, hvor det fremgår, at omkostningerne i base-
line-scenariet samlet udgør omkring halvdelen af omkostningerne, efter kravene trådte i
kraft. Der ses varierende andele for de enkelte virksomhedsstørrelser med en tendens til
stigende andele for større virksomheder.
Tabel 5-7
Beregnede BAU-andele for byrderne forbundet med virksomhedernes administration af med-
arbejdernes tidsregistrering
BAU
%
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
Over 1.000
Totalt
34%
43%
61%
57%
68%
39%
50%
Medarbejderinterval
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0032.png
32
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
5.2.3
Løbende omkostninger til systemdrift og -vedligehold
Ud over omkostningerne til aktiviteter relateret til selve tidsregistreringen (registrering og
administration) omfatter de samlede løbende omkostninger også virksomhedernes udgif-
ter til drift og vedligehold af deres nye eller tilpassede system. Disse omkostninger kan
bestå af udgifter til internt tidsforbrug (f.eks. IT-medarbejdere, der opdaterer systemerne)
og/eller udgifter til eksterne (f.eks. softwarelicenser eller lignende). Der er virksomheder,
der både har udgifter til internt tidsforbrug og eksterne udgifter, så den ene kategori ude-
lukker ikke den anden.
Tabel 5-8 opgør de løbende omkostninger til systemdrift- og vedligehold, som angår in-
ternt tidsforbrug. Det ses, at tidsforbruget – som forventet – stiger med virksomhedsstør-
relsen, hvor de mindste virksomheder anvender knapt 6 timer om året, mens de største
anvender godt 24 timer om året på drift og vedligehold.
Tabel 5-8
Virksom-
hedsstør-
relse (antal
ansatte)
Løbende omkostninger til system – årligt internt tidsforbrug
Antal
virksom-
heder
Tidsfor-
brug pr.
virksom-
hed
Andel
med tids-
forbrug
Andel
med lø-
bende
omkost-
ninger i
forvejen
Population
timer/år
5,8
12,2
9,6
24,8
23,3
24,4
%
20%
32%
33%
40%
45%
41%
%
35%
37%
37%
29%
24%
15%
timer/år
76.790
51.831
52.640
38.350
6.233
1.600
227.444
mio. kr./år
43
29
30
22
4
1
128
Tidsfor-
brug i alt
Tidsom-
kostnin-
ger
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
100.361
20.900
25.957
5.436
787
189
153.630
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Baseret på tidsestimaterne beregnes en samlet omkostning på 128 mio. kr. om året til in-
ternt tidsforbrug relateret til drift og vedligehold. Der justeres for to typer af BAU-faktorer:
1
Andel med tidsforbrug: dækker over, at ikke alle virksomheder har indikeret, at de
bruger intern tid på drift og vedligehold af deres registreringssystemer. De har enten
udelukkende en ekstern omkostning eller ingen omkostninger forbundet med dette.
Andel med løbende omkostninger i forvejen: dækker over, at en andel af den andel,
som har et tidsforbrug i forvejen, havde løbende omkostninger inden kravene trådte i
kraft. Derfor justeres tidsforbruget yderligere med 100% minus den angivne andel.
2
På tværs af virksomhedsstørrelser er der store forskelle i det samlede tidsforbrug og om-
kostningerne. Dette skyldes, at der ses på årligt tidsforbrug, og til trods for, at de store
virksomheder gennemsnitligt bruger mere tid, så er der markant flere små virksomheder.
Dermed ender de mindste virksomheder med mellem 1-5 ansatte med en samlet tidsom-
kostning på 43 mio. kr. om året, mens de største virksomheder med over 1.000 ansatte
kun har en omkostning på 1 mio. kr. om året.
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0033.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
33
Tabel 5-9 opgør de løbende omkostninger til systemdrift- og vedligehold som angår eks-
terne udgifter såsom licenser til registreringssoftware og lignende.
Det fremgår af tabellen, at den estimerede byrde fra eksterne omkostninger til drift og
vedligehold består af 417 mio. kr. om året. Tilsvarende er det især de mindre virksomhe-
der, som – til trods for en lavere gennemsnitlig omkostning – dækker et tilstrækkeligt stort
antal virksomheder til, at omkostningen markant overstiger omkostningerne for de store.
Tabel 5-9
Virksom-
hedsstør-
relse (antal
ansatte)
Population
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
100.361
20.900
25.957
5.436
787
189
153.630
Kr.
15.140
12.720
26.067
44.688
77.105
56.893
%
13%
26%
38%
38%
35%
41%
Løbende omkostninger til system – årlige eksterne udgifter
Antal virk-
somheder
Omkostnin-
ger
Andel med
omkostnin-
ger
Andel med
løbende om-
kostninger i
forvejen
%
35%
37%
37%
29%
24%
15%
Mio. kr.
127
43
161
65
16
4
417
Omkostnin-
ger i alt
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Der ses et tydeligt spring i omkostningerne for de to mindste intervaller, virksomheder
mellem 1-10 ansatte, og grupperne derefter. Således ses også, at omkostningerne for
virksomheder med mellem 11-50 ansatte er markant større end for virksomhederne med
mellem 6-10 ansatte.
Tabel 5-10
Beregnede BAU-andele løbende administrative omkostninger vedrørende henholdsvis inve-
steringer og tidsforbrug
Investeringer
%
1-5
6-10
11-50
51-250
251-1000
>1000
Totalt
13%
20%
21%
28%
34%
35%
24%
Tidsforbrug
%
8%
16%
24%
27%
27%
35%
22%
Medarbejderinterval
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
Beregnes BAU-andelen igen fås resultaterne som vist på Tabel 5-10. Her ses, at ande-
lene på tværs af virksomheder med over 5 ansatte fordeler sig forholdsvis ligeligt på
tværs af investeringer og tidsforbrug. Der har således været sammenlignelige omkostnin-
ger relateret til investeringer og tidsforbrug i baseline-scenariet på tværs af virksomhe-
derne.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0034.png
34
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
5.3
Samlede administrative omkostninger
Opsummeret forventes de samlede administrative byrder for virksomhederne som følge
af implementeringen af kravene om tidsregistrering at løbe op i 1.300 mio. kr. i investe-
ringsomkostninger til intern tid, systemer, eksterne konsulenter mv. samt 2.854 mio. kr.
om året i løbende omkostninger, som omfatter tidsforbrug til registrering og administration
heraf samt øvrige løbende omkostninger til systemdrift- og vedligehold.
Den største udgift relaterer sig til omkostningerne forbundet med selve registreringen af
arbejdstid. Her estimeres de årlige lønomkostninger til 2.310 mio. kr., hvilket altså udgør
knap 81% af de samlede årlige omkostninger.
Tabel 5-11
Opsummering af de samlede administrative byrder fordelt på engangsomkostninger og lø-
bende, årlige omkostninger
Investeringer
Tidsomkostninger
Samlede engangsomkostninger
Omkostninger for-
bundet med selve re-
gistreringen
Løbende omkostnin-
ger (mio. kr. per år)
Øvrige løbende om-
kostninger
Lønomkostninger til ansatte
Administration
Samlet
Tidsomkostninger
Eksterne udgifter
Samlet
Samlede løbende omkostninger
587
713
1.300
1.660
650
2.310
128
417
544
2.854
Engangsomkostninger ved omstilling (mio.
kr.)
Kilde:
COWIs beregninger på baggrund af data fra spørgeskemaundersøgelsen (n=2.217)
5.4
Kvalitative inputs fra virksomhederne
På baggrund af de kvalitative interview har vi udviklet en række supplerende indsigter om
virksomhedernes arbejde med at imødekomme loven om arbejdstidsregistrering.
Virksomhederne har haft udfordringer med at vurdere, hvilke medarbejdere der
kunne betegnes som selvtilrettelæggere
Virksomhederne har oplevet definitionen af selvtilrettelæggere som uklar og som en grå-
zone. At definitionen er blevet ændret, har skabt forvirring og forventning om, at definitio-
nen måske ændres yderligere i fremtiden. Det har betydet, at flere virksomheder – for at
være på den sikre side – har valgt at lade medarbejdere tidsregistrere, selvom de mulig-
vis kunne betegnes som selvtilrettelæggere.
Det har også været vanskeligt at vurdere, hvordan visse andre medarbejdergrupper skal
registrere deres tid. Det gælder f.eks. vikarer, kørende sælgere og medarbejdere, der
gerne vil arbejde hjemme på ”skæve” tidspunkter.
Loven om arbejdstidsregistrering har fået en blandet modtagelse, men for nogle
virksomheder har implementeringen givet ny indsigt i forretningen
Det er meget forskelligt, hvor meget tid og ressourcer virksomhederne har brugt på at im-
plementere den nye lov. Hvor nogle virksomheder har brugt meget tid på at sætte sig ind
i loven, deltage i webinarer og netværksmøder, undersøge og udvikle systemer,
https://cowi.sharepoint.com/sites/A282809-project/Shared Documents/60-WorkInProgress/10-Documents/02. Lov om tidsregistrering/6. Afrapportering/4. udkast/AMVAB - Lov om tidregistrering_v4.2_clean.docx
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
3038985_0035.png
AMVAB - LOV OM REGISTRERING AF ARBEJDSTID
35
udarbejde kommunikationsmateriale til medarbejderne og oplære dem i nye systemer og
processer, har andre virksomheder blot tilkøbt en lille udvidelse af et eksisterende system
og stolet på, at udbyderen af systemet har styr på lovgivningen, og at de med udvidelsen
imødekommer lovens krav. Virksomhederne har derfor også meget forskellige systemer
og som følge deraf meget forskellige løbende udgifter.
Flere virksomheder er dog blevet overraskede over, hvor relativt smertefrit det har været
at implementere tidsregistreringen, og hvor de tidligere var meget negativt indstillede
overfor loven, er de nu mere positive. Nogle virksomheder opfatter dog fortsat loven om
arbejdstidsregistrering som en unødvendig byrde. De har sikret sig, at de imødekommer
lovens krav, men de ønsker ikke at arbejde mere med tidsregistrering end højst nødven-
digt.
For andre virksomheder har loven om tidsregistrering været en øjenåbner. Tidsregistre-
ringen har givet dem et indblik i deres virksomhed, som de ikke havde før, og det har be-
tydet, at de allerede har eller vil igangsætte forskellige tiltag f.eks. at lade tidsregistrerin-
gen indgå i medarbejderudviklingssamtaler som oplæg til diskussion af arbejdspres.
Nogle virksomheder er pga. loven blevet presset til at digitalisere dele af deres virksom-
hed, som de ellers ikke selv ville have afsat ressourcer til – eller først ville have gjort på et
senere tidspunkt.
Den største modstand kommer fra medarbejderne
Selvom implementeringen af arbejdstidsregistreringen primært har fyldt for ledelse og
HR, har de fleste virksomheder oplevet, at det primært er deres øvrige medarbejdere, der
har været utilfredse med, at de skulle tidsregistrere. Og både medarbejdere og arbejdsgi-
vere har været betænkelige ved, hvad den anden gruppe kunne bruge tidsregistreringen
til f.eks. overvågning eller opsparing af afspadsering. Virksomhederne har været mere
bekymrede for deres medarbejderes reaktioner end f.eks. lovmæssige sanktioner. I dialo-
gen med medarbejderne har virksomhederne ”beskyttet” sig bag loven med meldinger
a’la: ”Vi ved godt, det er træls. Det er ikke vores idé.”
De fleste virksomheder har haft som mål at gøre tidsregistreringen så let for medarbej-
derne som overhovedet muligt: Hvis muligt har de derfor udvidet eksisterende systemer,
for ikke at introducere medarbejderne for nye systemer. Derudover har de valgt systemer,
der er tilgængelige via apps, eller systemer med mulighed for at registrere sin tid med et
fingeraftryk, og de har arbejdet med at automatisere mest muligt af processen f.eks. auto-
matisk udfyldelse af arbejdstid og automatisk genererede meddelelser, hvis medarbej-
derne overskrider arbejdstiden.
Alligevel formoder nogle virksomheder, at medarbejderne ikke registrerer deres arbejds-
tid – også selvom det har vist sig ikke at være særligt tidskrævende. De kan f.eks. se, at
medarbejderne ikke ændrer i deres præudfyldte arbejdstidsskema.
Arbejdsgiverforeninger har været en stor hjælp i implementeringen
Mange virksomheder har hentet hjælp og rådgivning til implementeringen hos arbejdsgi-
verforeninger, der har udbudt webinarer og individuel rådgivning. Derudover har virksom-
hederne hentet viden i netværks- og ERFA-grupper, søgt på nettet, eller tilkøbt ekstern
rådgivning hos advokater.
AMVAB - Lov Om Tidregistrering_V4.2_Clean.Docx