Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 239
Offentligt
3038984_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2025 - 3257
11. juni 2025
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Jeg skriver til jer for at orientere kort om Erhvervsstyrelsens evaluering af de admi-
nistrative omkostninger ved lovændringen om arbejdstidsregistrering, som trådte i
kraft 1. juli 2024.
Ved udarbejdelsen af lovforslaget blev der foretaget et foreløbigt skøn af de forven-
tede administrative omkostninger af lovændringen. Som det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, var denne vurdering forbundet med betydelig usikkerhed pga. be-
grænset empiri. Derfor blev det aftalt, at Erhvervsstyrelsen ville gennemføre en så-
kaldt ex post-måling af de administrative konsekvenser, når reglerne var trådt i kraft.
Det er denne evaluering, jeg hermed orienterer om.
Evalueringen viser, at virksomhederne vurderer, at de administrative omkostninger
er højere end estimeret i lovforslaget. Omstillingsomkostningerne skønnes at være
1,3 mia. kr. (mod 500 mio. kr. estimeret i lovforslaget), og de løbende udgifter skøn-
nes at udgøre 2,9 mia. kr. årligt (mod 1-2,4 mia. kr. årligt estimeret i lovforslaget).
Jeg har vedlagt afrapporteringen fra COWI, som har udført evalueringen på vegne
af Erhvervsstyrelsen.
Evalueringen offentliggøres i dag, d. 11. juni, på Erhvervsstyrelsens hjemmeside og
indgår i Erhvervsministeriets Redegørelse om bedre regulering for erhvervslivet
2024, som ligeledes oversendes til Folketinget i dag.
Det har været afgørende for regeringen at gøre reglerne om arbejdstidsregistrering
mindst muligt byrdefulde for arbejdsgiverne. Det er vigtigt at understrege, at arbejds-
givere har metodefrihed til at indrette arbejdstidsregistreringen på den måde, de fin-
der mest hensigtsmæssigt for deres virksomhed. Arbejdstidsloven stiller kun krav
om registrering af den samlede daglige arbejdstid på en objektiv, pålidelig og tilgæn-
gelig måde. Hvis virksomhederne vælger at implementere en mere detaljeret regi-
strering, sker det på eget initiativ og kan medføre ekstra omkostninger.
Jeg kan desuden oplyse, at regeringen som en del af byrdelettelsesdagsordenen vil
arbejde for at få Kommissionen til at åbne arbejdstidsdirektivet med henblik på at få
ændret reglerne om arbejdstidsregistrering, så det bliver mindre byrdefuldt for virk-
somhederne.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 239: Orientering om evaluering af reglerne om arbejdstidsregistrering fra beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2