Beskæftigelsesudvalget 2024-25
BEU Alm.del Bilag 230
Offentligt
3036041_0001.png
Maj 2025
Bilagsrapport
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0002.png
2
Indholdsfortegnelse
BILAG A: METODE
BILAG B: BEGREBSAFKLARING
BILAG C: RELEVANTE PRINCIPMEDDELELSER
OG REGLER OM DEN FORBEREDENDE DEL
3
7
8
BILAG D: KOMMUNEFORDELTE RESULTATER 12
BILAG E: ANALYSESKEMA
14
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0003.png
3
BILAG A
Metode
I dette bilag beskriver vi de metoder, som vi har anvendt i un-
dersøgelsen, og de metodiske forbehold, der er i undersøgel-
sen.
Vi har besvaret undersøgelsens arbejdsspørgsmål på baggrund
af følgende datakilder:
Juridisk sagsgennemgang af 60 sager fra ti udvalgte kommu-
ner, hvor der tilkendes førtidspension.
Ti interviews med jobkonsulenter og faglige ledere i fem
kommuner udvalgt blandt de ti kommuner, som har indsendt
sager.
Juridisk sagsgennemgang
Vi har foretaget en juridisk gennemgang af 60 sager, hvor
kommunen har tilkendt førtidspension.
Sagsgennemgangen består af en juridisk vurdering af, om af-
gørelsen er i overensstemmelse med regler og praksis på om-
rådet, herunder om oplysningsgrundlaget er tilstrækkeligt i
forhold til borgers helbredsforhold, og hvorvidt borgerens ar-
bejdsevne er tilstrækkeligt afklaret. Vi undersøger også, hvilke
forhold kommunen har lagt vægt på i afgørelsen om tilken-
delse af førtidspension. I rapporten beskriver vi eksempler på
korrekt og mangelfuld sagsbehandling i kommunerne.
Formål og generaliserbarhed
Formålet med den juridiske sagsgennemgang er at få indsigt i,
hvilke typer fejl de ti
deltagende
kommuner begår i sager,
hvor der tilkendes førtidspension, samt på hvilke områder de
sagsbehandler korrekt i de gennemgåede sager.
Sagsgennemgangen giver også eksempler på, hvad der kende-
tegner de borgere, der får tilkendt førtidspension.
Vi kan ikke konkludere, om kommunerne tilkender for mange
eller for få førtidspensioner, eller hvorvidt de sagsbehandlings-
fejl, der er i sagsgennemgangen, er et udtryk for kommuner-
nes generelle praksis. Dette skyldes flere ting:
I sagsgennemgangen indgår kun sager, hvor kommunen har
tilkendt førtidspension, og
ikke
sager, hvor der er givet afslag
på førtidspension. Vi finder i sagsgennemgangen nogle sager,
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0004.png
4
hvor der ikke er grundlag for tilkendelse af førtidspension,
hvor kommunen tilkender.
Antallet af sager (5-7 fra hver kommune og 60 sager i alt)
gør, at sagerne ikke er repræsentative for den enkelte kom-
mune eller for samtlige af landets kommuner. Ud fra et læ-
ringsperspektiv, vil der vil formentlig være eksempler på ud-
fordringer i sagerne frembragt i rapporten, som andre kom-
muner vil kunne genkende.
Ankestyrelsen modtager ganske få klagesager, hvor borgerne
klager over, at de har fået tilkendt en fortidspension. Disse få
sager er anderledes fra de sager, der indgår i sagsgennem-
gangen, fordi borgerne i klagesagerne klager over, at de har
fået en førtidspension, fordi de ikke kan indse, hvor dårligt
fungerende de er. For sagerne i sagsgennemgangen gælder
omvendt, at borgerne gerne vil have førtidspension.
For at sikre en ensartet sagsgennemgang har vi anvendt et
analyseskema med fokus på en række relevante emner. Analy-
seskemaet fremgår af bilag E.
Udvælgelse af kommuner
Kommunerne er blevet udvalgt ud fra følgende kriterier:
En stor, procentuel stigning i antallet af tilkendelser af før-
tidspension fra dét år, hvor kommunen havde færrest tilken-
delser i perioden 2013-2023, indtil 2023. Dette først og
fremmest for borgere under 40 år, men vi har også skelet til
stigningen i antal tilkendelser til personer over 40 år.
Kommunestørrelse og geografisk spredning.
På baggrund af ovenstående har vi valgt følgende 10 kommu-
ner:
Tabel 1.1.: Oversigt over de deltagende kommuner
Kommune
Struer
Roskilde
Randers
Faaborg-Midtfyn
København
Bornholm
Silkeborg
Svendborg
Vejen
Norddjurs
Indgår i sagsgennem-
gang
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Er blevet interviewet
X
X
X
X
X
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0005.png
5
Udvælgelse af sager
De ti kommuner har hver indsendt seks sager
1
, som har været
forelagt rehabiliteringsteamet i kommunen, og hvor kommu-
nen har tilkendt førtidspension inden for de seneste to år.
Alle sager indeholder en tilkendelse af førtidspension efter lov
om social pension § 20, stk. 1. Sagerne har derudover været
forelagt kommunens rehabiliteringsteam, inden kommunen har
truffet afgørelse om tilkendelse af førtidspension.
De 60 sager har fordelt sig således:
20 sager med tilkendelse af FØP til borgere ml. 20-39 år, der
kommer direkte fra kontanthjælp uden at have fået et forud-
gående ressourceforløb.
20 sager med tilkendelse af FØP til borgere ml. 20-39 år,
hvor de har fået et forudgående ressourceforløb.
20 sager med tilkendelse af FØP til borgere på 40 år eller
over
2
.
I sagsgennemgangen indgår således kun sager, der har været
på rehabiliteringstemaet. Det betyder, at åbenlyse sager, som
ikke er behandlet på rehabiliteringsteamet, ikke indgår i sags-
gennemgangen. Det er sager, hvor det er åbenlyst, at borgere
skal have førtidspension, fordi de har indgribende fysiske eller
psykiske funktionsnedsættelser.
Interview
Vi har foretaget i alt 10 semi-strukturerede interviews i fem
kommuner (jf. tabel 1.1), som alle er gennemført i perioden
maj til juni 2024.
I hver kommune har vi gennemført et lederinterview
3
og et
gruppeinterview med medarbejdere, der har erfaring med til-
kendelser af førtidspension og/eller det forudgående arbejde
forud for en eventuel tilkendelse af førtidspension.
Formål og generaliserbarhed
Formålet med interviewene er at belyse kommunernes erfaring
og praksis med tilkendelser af førtidspension og det forebyg-
gende arbejde, som de foretager inden en eventuel tilkendelse
af førtidspension. Interviewguiden havde blandt andet fokus
på:
Hvad kendetegner personer, der får tilkendt førtidspen-
sion?
1
Hver kommune har indsendt en ekstra sag, som reservesag. Vi har anvendt reserve-
sagerne, hvis nogle af de øvrige sager ikke har opfyldt kriterierne.
Ved to af disse sager kommer borger fra et jobafklaringsforløb og ikke et ressource-
forløb. De er medtaget, da jobafklaringsforløbet kan indeholde de samme indsatser
som et ressourceforløb.
I en enkelt kommune deltog to ledere på lederinterviewet, og i de fire andre kommu-
ner deltog kun én leder.
2
3
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0006.png
6
Er der sket en udvikling de seneste 10 år i, hvem der
får førtidspension?
Hvilke forudgående indsatser har personer, der får til-
kendt førtidspension, fået? Og har borgerne fået den
nødvendige indsats?
Hvorfor der er sket en stigning i antallet af personer,
der får tilkendt førtidspension?
Hvad har de seneste lovændringer betydet for kommu-
nernes praksis med tilkendelser af førtidspension?
Det er medarbejdere og lederes erfaringer med og perspekti-
ver på ovenstående spørgsmål, som interviewene afdækker.
Det er derfor ikke muligt at fastslå, at dét, som medarbejderne
og lederne oplever, er repræsentativt for kommunernes prak-
sis. Der er dog generelt tale om ledere og medarbejdere med
mange års erfaring inden for området.
Medarbejderne har titler såsom fagkoordinatorer, jobkonsulen-
ter, mødeleder for rehabiliteringsteam, jurist mv
4
. Fælles for
dem er, at de har ansvar for tilkendelser af førtidspension
og/eller det forudgående arbejde forud for en eventuel tilken-
delse af førtidspension. I rapporten omtales de som medarbej-
dere. Lederne har ansvaret for sager om førtidspension, men
har ofte også ansvar for andre dele af beskæftigelseslovgivnin-
gen, og har titler såsom afdelingsleder, teamleder og centerle-
der. I rapporten omtales de som ledere.
Udvælgelse af interviewkommuner
Vi har udvalgt 5 kommuner (jf. tabel 1 ovenfor) blandt de ti
kommuner, der er udvalgt til at indsende sager til den juridiske
sagsgennemgang. Grunden til, at vi har udvalgt de 5 inter-
viewkommuner blandt de 10 kommuner er, at vi gerne ville in-
terviewe kommuner, der er blandt dem med de mest markante
stigninger i tilkendelser af førtidspension, jf. udvælgelseskrite-
rierne.
Høring
Alle de udfyldte analyseskemaer, som indgår i den juridiske
sagsgennemgang, har været i høring i kommunerne, hvor de
har haft mulighed for at komme med faktuelle rettelser.
De citater og udsagn fra interview med kommunerne, der ind-
går i rapporten, har været i høring hos interviewpersonerne,
som har haft mulighed for at komme med rettelser og input til
deres udsagn og citater.
4
I en enkelt kommune deltog også en medarbejder fra centralforvaltningen i inter-
viewet med medarbejderne. Denne medarbejder havde ikke ansvar for tilkendelser af
førtidspension eller det forudgående arbejde forud for en eventuel tilkendelse af før-
tidspension.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0007.png
7
BILAG B
Begrebsafklaring
Førtidspension:
Førtidspension er en offentlig pension, som
kommunen kan tilkende, hvis borgerens arbejdsevne er nedsat
i en sådan grad, at borgeren hverken kan arbejde på alminde-
lige vilkår eller med støtte, herunder i fleksjob. Årsagerne til
den nedsatte arbejdsevne kan skyldes fysiske, psykiske og so-
ciale årsager eller en kombination.
Rehabiliteringsteam:
Et tværfagligt dialog- og koordinerings-
forum, der som udgangspunkt skal behandle alle sager og af-
give en indstilling, inden kommunen træffer afgørelse om bl.a.
tilkendelse af førtidspension og ressourceforløb.
Arbejdsevne:
Evnen til at kunne opfylde de krav, der stilles
på arbejdsmarkedet til at kunne udføre forskellige konkret spe-
cificerede arbejdsopgaver med henblik på at opnå indtægt til
hel eller delvis selvforsørgelse, herunder i fleksjob.
Ressourceforløb:
Kommunen giver ressourceforløb til bor-
gere med komplekse problemer, ud over ledighed, der ikke har
kunnet løses gennem en almindelig beskæftigelsesindsats eller
en social indsats. Et ressourceforløb er et længerevarende hel-
hedsorienteret, tværfagligt og individuelt tilrettelagt forløb,
som skal tilpasses den enkelte borger. Jobcenteret tilrettelæg-
ger ressourceforløbet med udgangspunkt i borgerens mulighe-
der og behov for hjælp til at vende tilbage til arbejdsmarkedet
eller komme i gang med en uddannelse. For at iværksætte et
ressourceforløb, skal der være et udviklingsperspektiv i forhold
til borgerens arbejdsevne. Det betyder blandt andet, at hvis
der er dokumentation for, at arbejdsevnen ikke kan forbedres
på grund af borgerens meget dårlige helbredsmæssige forhold
eller borgerens meget ringe funktionsevne, skal borgeren ikke
have et ressourceforløb.
Tilkendelse af førtidspension uden forudgående ressour-
ceforløb:
Nogen borgere får førtidspension uden forudgående
ressourceforløb, hvis den hidtidige indsats eller helbredsforhold
dokumenterer, at arbejdsevnen er væsentlig og varigt nedsat.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0008.png
8
Bilag C
RELEVANTE PRINCIPMEDDE-
LELSER OG REGLER OM DEN
FORBEREDENDE DEL
I bilaget beskriver vi se relevante principmeddelelser for tilken-
delse af førtidspension. Vi beskriver også regler om den forbe-
redende del, som kommunen skal udarbejde forud rehabilite-
ringsteamets behandling af en sag om førtidspension.
RELEVANTE PRINCIPMEDDELELSER
De centrale principmeddelelser er PM 58-18, hvor Ankestyrel-
sen har taget stilling til, hvornår der er et udviklingsperspektiv
for en borgers arbejdsevne, PM 26-19, hvor Ankestyrelsen har
taget stilling til betydningen af borgers misbrug, samt PM 37-
19, hvor Ankestyrelsen har taget stilling til betydningen af
funktionelle lidelser. Disse beskrives nedenfor.
Principmeddelelse 58-18 om ressourceforløb – arbejdsevne –
dokumentationskrav – udviklingsperspektiv
Det fremgår af Ankestyrelsens
principmeddelelse 58-18,
at der
eksempelvis er et udviklingsperspektiv for borgerens arbejds-
evne, når:
Der er relevante behandlingsmuligheder,
Borgerens arbejdsevne ikke er afklaret og prøvet udvik-
let i forhold til det brede arbejdsmarked under hensyns-
tagen til borgerens skånebehov og funktionsniveau,
Manglende iværksættelse af afklaringsforløb ikke alene
er udtryk for borgerens arbejdsevne, men også skyldes
andre årsager, fx borgerens motivation,
Det er relevant at overveje, bl.a. om der er behov for
mentor, funktionsevnebeskrivelse i hjemmet og/eller
hjælpemidler.
Der er ikke et udviklingsperspektiv for borgerens ar-
bejdsvene, når f.eks.:
Der ikke er muligheder for bedring af borgerens meget
dårlige helbredstilstand,
Der ikke er muligheder for bedring af borgerens meget
ringe funktionsevne,
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0009.png
9
Det enten er dokumenteret eller på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan for-
bedres ved iværksættelse af udviklende og afklarende
forløb,
Der peges på tiltag, som udelukkende har sigte på for-
bedring af borgerens livskvalitet.
Principmeddelelse 26-19 om førtidspension – arbejdsevne –
dokumentationskrav – udviklingsperspektiv - misbrug
Ankestyrelsen fastslår i
principmeddelelse 26-19,
at det er
nødvendigt at forholde sig til borgers misbrug ved vurderingen
af en borgers arbejdsevne. Kommunen skal tage konkret stil-
ling til, om der er behandlingsmuligheder for misbruget. Ar-
bejdsevnen kan først anses for varigt nedsat, når alle mulighe-
der for behandling er udtømte.
Kommunen skal i den forbindelse være opmærksom på, at en
borger har ret til at afvise lægebehandling, selv om behandlin-
gen ud fra en lægefaglig vurdering antages at kunne forbedre
borgerens arbejdsevne. Det er alene lægebehandling i snæver
forstand, der kan afvises. Det betyder, at der er ret til at afvise
behandling foretaget af en læge i form af operation, lægeordi-
neret medicin eller anden lægebehandling af tilsvarende indgri-
bende karakter. En borger kan ikke afvise anden behandling,
f.eks. samtaleforløb eller behandling hos psykolog, genoptræ-
ning efter operation eller behandling hos fysioterapeut betrag-
tes ikke som lægebehandling i snæver forstand. Borger kan li-
geledes ikke afvise at lade sig undersøge.
Principmeddelelse 37-19 om førtidspension – ressourceforløb –
dokumentationskrav – udviklingsperspektiv – funktionelle lidel-
ser
Ankestyrelsen fastslår i
principmeddelelse 37-19,
at der altid
skal foretages en konkret og individuel vurdering af, om der er
et udviklingsperspektiv for en borgers arbejdsevne. Det gælder
også i sager, hvor en person har en funktionel lidelse.
Hvis det er lægefagligt dokumenteret, at der ikke er yderligere
behandlingsmuligheder, skal kommunen tage stilling til, om
der gennem relevante beskæftigelsesrettede tilbud kan ske en
afklaring og udvikling af arbejdsevnen således, at borgeren
kan forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på ar-
bejdsmarkedet, evt. i et fleksjob.
I forbindelse med afklaringen af arbejdsevnen hos personer
men en funktionel lidelse vil det ofte være relevant at lave en
funktionsevnebeskrivelse i hjemmet for derved at afklare, om
der er behov for støtte og hjælp i hverdagen, som kan have
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0010.png
10
betydning for udviklingen af borgerens ressourcer og arbejds-
evne. En funktionsevnebeskrivelse kan også medvirke til at af-
klare, hvordan personens funktionsevne er påvirket af den
funktionelle lidelse.
REGLER OM DEN FORBEREDENDE DEL
Den forberedende del
Det er en betingelse for, at en sag kan overgå til behandling
efter reglerne om førtidspension, at sagen har været forelagt
kommunens rehabiliteringsteam. Når en sag skal forelægges
for rehabiliteringsteamet, skal kommunen udarbejde en reha-
biliteringsplan, som blandt andet består af en forberedende
del.
Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal udarbejdes
for alle, som skal have deres sag behandlet i rehabiliterings-
teamet – og skal efter reglerne indeholde en række oplysnin-
ger om borgerens situation.
Den forberedende del af rehabiliteringsplanen skal udarbejdes i
samarbejde med borgeren, og skal tage udgangspunkt i borge-
rens job- og uddannelsesmål samt med udgangspunkt i borge-
rens ressourcer og samlede situation.
Den forberedende del udarbejdes med udgangspunkt i de op-
lysninger, som allerede foreligger i kommunen og med ud-
gangspunkt i borgerens vurdering af den samlede situation.
Den forberedende del udarbejdes, så borgeres sag er fuldt ud
oplyst, inden rehabiliteringsteamets behandling af sagen
Beskrivelsen og dokumentationen i rehabiliteringsplanens for-
beredende del skal blandt andet indgå i grundlaget for rehabili-
teringsteamets indstilling i sager om blandt andet ressource-
forløb og førtidspension samt i grundlaget for kommunens af-
gørelse i sager om førtidspension, som behandles uden fore-
læggelse for rehabiliteringsteamet.
Den forberedende del skal blandt andet indeholde oplysninger
om borgers erfaringer og ressourcer i forhold til job og uddan-
nelse, borgerens personlige ressourcer, borgerens helbredssi-
tuation, vurdering af helbredets betydning for job og uddannel-
sesmuligheder samt borgerens hidtidige forsørgelseshistorik.
Kommunen skal som led i udarbejdelsen af den forberedende
del af rehabiliteringsplanen indhente den praktiserende læges
vurdering af borgers helbred i forhold til at kunne arbejde.
Vurderingen indhentes på en særlig lægeattest (LÆ 265).
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0011.png
11
Kommunen skal sikre, at der er indhentet en aktuel LÆ 265 i
sagen, inden sagen forelægges for rehabiliteringsteamet.
Kravet om en aktuel LÆ 265 gælder ikke i de sager, hvor bor-
geren søger om førtidspension på det foreliggende dokumenta-
tionsgrundlag. Når en borger søger om førtidspension på det
foreliggende dokumentationsgrundlag, skal kommunen fore-
tage en vurdering af borgers ret til førtidspension på grundlag
af den dokumentation, som allerede foreligger i kommunen.
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0012.png
12
BILAG D
Kommunefordelte resultater fra sagsgennemgang
Køben-
havn
7
6
Ran-
ders
5
4
Silke-
borg
5
5
Ros-
kilde
7
7
Svend-
borg
5
3
Faaborg-
Midtfyn
6
4
Ve-
jen
6
4
Born-
holm
6
2
Nord-
djurs
7
7
Struer
6
5
I
alt
60
47
TABEL 4.1 KOMMUNEFORDELTE RESULTATER IFT. KORREKT VURDERING AF MANGLENDE UDVIKLINGSPERSPEKTIV
Kommuner:
Antal sager, som indgår i sagsgennemgangen
Sager, hvor der er tilstrækkelig dokumentation for,
at der ikke er et udviklingsperspektiv for borgers ar-
bejdsevne
Sager, hvor der ikke er tilstrækkelig dokumentation
for, at der ikke er et udviklingsperspektiv for borgers
arbejdsevne
Kilde: Ankestyrelsens sagsgennemgang af 60 sager fra 10 kommuner
1
1
0
0
2
2
2
4
0
1
13
Tabel 4.2 KOMMUNEFORDELTE RESULTATER IFT. STADFÆSTELSE, ÆNDRING OG HJEMVISNING
Kommuner:
Antal sager, som indgår i sagsgen-
nemgangen
Sager, som Ankestyrelsen ville have
stadfæstet
Sager, som Ankestyrelsen ville have
ændret
Sager, som Ankestyrelsen ville have
hjemvist
Kilde:
Ankestyrelsen sagsgennemgang af 60 sager fra 10 kommuner
Køben-
havn
7
6
1
Ran-
ders
5
4
1
Silke-
borg
5
5
Ros-
kilde
7
7
Svend-
borg
5
3
2
Faaborg-
Midtfyn
6
3
2
1
Ve-
jen
6
4
2
Born-
holm
6
Nord-
djurs
7
7
Struer
6
3
3
I
alt
60
42
11
7
6
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0013.png
13
TABEL 4.3 KOMMUNEFORDELTE RESULTATER IFT. ÅRSAGER TIL ÆNDRING ELLER HJEMVISNING
Kommuner:
Køben-
havn
Ran-
ders
Silke-
borg
Ros-
kilde
Svend-
borg
Faa-
borg-
Midtfyn
Ve-
jen
Born-
holm
Nord-
djurs
Struer
Antal sager, som indgår i sagsgennemgangen
Sager, hvor kommunen tilkender førtidspension, selvom
der mangler oplysninger om helbred
Sager, hvor kommunen tilkender førtidspension, selvom det
ikke er dokumenteret i sagen, at borgers arbejdsevne er
væsentligt og varigt nedsat
Sager, hvor kommunen tilkender førtidspension, selvom
der mangler oplysninger om helbred, og selvom det ikke er
dokumenteret i sagen, at borgers arbejdsevne er væsent-
ligt og varigt nedsat
Sager, hvor kommunen tilkender førtidspension, hvor det
er dokumenteret, at der ikke er et realistisk udviklingsper-
spektiv for borgers arbejdsevne, men hvor der er sagsbe-
handlingsfejl af en karakter, der gør, at sagen skal hjemvi-
ses
Sager, hvor der er tilkendt førtidspension, hvor det er do-
kumenteret, at der ikke er et realistisk udviklingsperspektiv
for borgers arbejdsevne, men hvor tilkendelsen sker fra et
forkert tidspunkt
Kilde: Ankestyrelsen sagsgennemgang af 60 sager fra 10 kommuner
7
5
5
7
5
6
6
6
7
6
1
1
2
1
1
1
1
1
1
3
1
2
2
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0014.png
14
BILAG E
Analyseskema
Hvilken kommune har indsendt sagen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Københavns Kommune
Randers Kommune
Silkeborg Kommune
Roskilde Kommune
Svendborg Kommune
Faaborg Midtfyn Kommune
Vejen Kommune
Bornholms Regionskommune
Norddjurs Kommune
Struer Kommune
Sagsnummer fra kommune:
_____
Opfylder sagen kriterierne for indkaldelse?
(1)
(2)
Ja
Nej, sagen skal udgå fordi: _____
1. Sagens grundoplysninger
1.1 Borgerens fødselsdato
_____
1.2 Køn
(1)
(2)
Mand
Kvinde
1.3 Hvilken forsørgelsesydelse havde borgeren umiddelbart før tilkendelse af førtidspension?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(11)
(9)
(10)
Selvforsørgende
Ressourceforløbsydelse
Kontanthjælp
Sygedagpenge
Arbejdsløshedsdagpenge
Fleksjob
Ledighedsydelse
Revalidering
Uddannelseshjælp
Andet - Hvilke(n) _____
Fremgår ikke
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0015.png
15
1.4 Har borgeren været i ressourceforløb forud for tilkendelse af førtidspension?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
1.5 Har borger en uddannelse?
(1)
(2)
Ja - Hvilken _____
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
1.5.1 Har borger brugt sin uddannelse i job?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
1.6 Har borger været i ordinær beskæftigelse?
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Fremgår ikke af sagen
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
1.6.1 Hvad har borger senest arbejdet med og i hvilken funktion?
________________________________________
________________________________________
2. Oplysninger om kommunens afgørelse
2.1 Dato for kommunens afgørelse om tilkendelse af førtidspension?
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0016.png
16
_____
2.2 Har kommunen truffet afgørelse om førtidspension med revision?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
2.3 Har kommunen truffet afgørelse om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrund-
lag?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
2.4 Hvad er borgers hoveddiagnose(r), som kommunen har lagt vægt på i afgørelsen og rehabilite-
ringsteamets indstilling? (Skriv 1-3 diagnoser)
(1)
(2)
(3)
(4)
1 _____
2 _____
3 _____
Ikke relevant
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
2.5 Har borger en eller flere bidiagnose(r), der har haft betydning for tilkendelsen?
(1)
(2)
Ja
Nej
2.5.1 Anfør hvilke bidiagnose(r), der haft betydning for tilkendelsen:
________________________________________
________________________________________
2.6 Hvilke tre sidste beskæftigelsestilbud har borgeren modtaget af kommunen forud for tilkendel-
sen?
(1)
(2)
(3)
(4)
Uddannelse/aktivering/kurser
Virksomhedspraktik
vejledning og opkvalificering
Fleksjob
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0017.png
17
(5)
(6)
Ingen
Andet - Hvilke(t): _____
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
2.7 Har borgeren modtaget hjælp efter en eller flere af servicelovens paragraffer?
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Fremgår ikke af sagen
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
2.7.1 Modtager borgeren stadig en eller flere af disse typer hjælp?
(1)
(2)
Ja
Nej
2.7.1.1 Hvilke ydelser modtager borgeren fortsat?
________________________________________
________________________________________
2.8 Hvilke forhold har kommunen lagt vægt på i afgørelsen ved vurderingen af, at borgeren tilkendes
førtidspension?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
Psykiske forhold/diagnose
Fysisk funktionsnedsættelse/diagnose
Kognitiv funktionsnedsættelse/diagnose (for eksempel hjerneskade)
Andre diagnoser
Særlige sociale forhold
Der er ikke yderligere beskæftigelsesmæssige udviklingsmuligheder
Langvarigt fravær fra arbejdsmarkedet
Uddannelsesmæssige forhold
Øvrige relevant forhold, der er oplyst af borgeren selv eller kommunen i sagen
Uddyb eventuelt, hvilke forhold kommunen har lagt vægt på i afgørelsen:
________________________________________
________________________________________
2.9 Hvis borgeren har en psykisk/psykiatrisk diagnose, hvilke undersøgelses- og behandlingstilbud
har borgeren modtaget
(1)
Neuropsykologisk undersøgelse
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0018.png
18
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
Funktionsevnevurdering ved testning
Medicinsk behandling
Psykologisk behandling
Psykiatrisk behandling
Psykosocial behandling
Funktionstræning
Fremgår ikke af sagen
Andet - Hvilke(t) _____
Uddyb, hvilke behandlingstilbud i psykiatrien borgeren har modtaget/deltaget i:
________________________________________
________________________________________
2.10 Hvis borger har en fysisk funktionsnedsættelse/diagnose, hvilke undersøgelses- og behand-
lingstilbud har borgeren modtaget?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Undersøgelse i sundhedsregi
Funktionsevnevurdering ved testning
Operation
Genoptræning
Medicinsk behandling
Andet - Hvilke(t) _____
Fremgår ikke af sagen
Ikke relevant
2.11 Hvis borger har en kognitiv funktionsnedsættelse/diagnose, hvilke undersøgelses- og behand-
lingstilbud har borgeren modtgaet?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
Undersøgelse i sundhedsregi
Funktionsevnevurdering ved testning
Operation
Genoptræning
Medicinsk behandling
Andet - Hvilke(t) _____
Fremgår ikke af sagen
Ikke relevant
3. Rehabiliteringsplanens forberende del
- Kommunens og borgerens forberedelse af sagen
3.1 Har kommunen udfyldt rehabiliteringsplanens forberende del?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0019.png
19
3.2 Hvilke af følgende punkter er oplyst i den forberende del af rehabiliterinsplanen? (jf. § 3 i BK. nr.
2408 af 13/12/2021 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamet indstilling om ressourceforløb,
fleksjob, førtidspension m.v.)
(1)
Erfaringer og ressourcer i forhold til job og uddannelse, herunder borgerens CV
(2)
Personlige ressourcer, herunder familie og netværk m.v.
(3)
Borgerens beskæftigelsesmæssige og sociale udfordringer i forhold til at komme i job
eller uddannelse
(4)
Fremtidige ønsker til job og uddannelse
(5)
Helbredssituationen, herunder oplysninger om igangværende undersøgelse eller be-
handling samt alle relevante helbredsmæssige oplysninger med dokumentation i form af læge-
attester m.v. som allerede foreligger hos kommunen
(7)
Helbredets betydning for job- og uddannelsesmuligheder
(8)
Hidtidig forsørgelseshistorik med udgangspunkt i kommunens foreliggende oplysninger
(9)
Kommunens hidtidige indsats for borgeren (både beskæftigelse og sociale indsatser).
Beskrivelse af indhold, formål og varighed. Kommunens og borgerens erfaringer med de en-
kelte indsatser skal fremgå af oplysningerne, herunder kommunens og borgerens opfattelse af
årsagen til, at den hidtidige indsats ikke har kunnet bringe borgeren i job eller uddannelse.
3.3 Mangler der nogle oplysninger i den forberedende del af rehabiliteringsplanen?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.3.1 Uddyb hvilke oplysninger, der mangler i den forberedende del af rehabiliteringsplanen:
________________________________________
________________________________________
3.4 Fremgår det af sagen, at borgeren har været inddraget i udarbejdelse af rehabiliteringsplanens
forberedende del?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
3.5 Hvordan har kommunen inddraget borgeren?
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Ved møde i kommunen
Partshøring
På anden måde
Uoplyst
Tvivlsomt
Eventuelle spørgsmål:
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0020.png
20
4. Rehabiliteringsplanens forberedende del
- Den praktiserende læges vurdering
4.1 Har den praktiserende læge udfyldt LÆ265?
(1)
(2)
Ja
Nej
4.1.1 Skyldes den manglende udfyldelse af LÆ265, at der er tale om en ansøgning om førtidspension
på det foreliggende dokumentationsgrundlag, jf. § 17, stk. 2?
(1)
(2)
Ja
Nej
4.2 Indeholder LÆ265 en eller flere af følgende oplysninger?
(§ 4 i Bek. nr. 2408 af 13/12/2021 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om res-
sourceforløb, fleksjob, førtidspension m.v.)
(1)
Lægens oplysninger om relevante helbredsforhold, der har betydning for vurderingen
af, hvordan borgeren kan hjælpes i job eller uddannelse
(2)
Særlige hensyn, herunder hvilke særlige hensyn det på grund af borgerens helbreds-
forhold vil være nødvendigt at tage i det videre forløb
(3)
Lægens kommentarer til borgerens eget perspektiv på helbred og arbejde
(4)
Andre forhold, der kan have betydning for arbejde eller uddannelse, herunder sociale
forhold, misbrug m.v. eller andre supplerende oplysninger, der bidrager til at oplyse sagen
yderligere
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5. Rehabiliteringsteamets indstilling og behandling af sagen
5.1 Har rehabiliteringsteamet lavet en indstilling i sagen?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.2 Hvad har rehabiliteringsteamet indstillet?
(1)
(2)
Tilkendelse af førtidspension
Tilkendelse af førtidspension med revision
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0021.png
21
(3)
Tilkendelse af førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.3 Fremgår det af teamets indstilling, hvilke beskæftigelsesmæssige, sociale og helbredsmæssige
forhold, teamet har lagt vægt på?
(Notér gerne dette svar, da I skal bruge det senere)
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.4 Har teamet udarbejdet en faglig forklaring, der begrunder, hvorfor borgerens arbejdsevne anses
for væsentligt og varigt nedsat?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.5 Har teamet udarbejdet en faglig vurdering, der begrunder, hvorfor en eventuel arbejdsevne ikke
lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lov-
givning, jf. § 19 i lov om social pension?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.6 Har kommunen indhentet yderligere oplysninger, efter at sagen har været forelagt rehabiliterings-
teamet?
(1)
(2)
Ja
Nej
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0022.png
22
5.6.1 Hvilke yderligere oplysninger har kommunen indhentet, efter at sagen har været forelagt rehabi-
literingsteamet?
________________________________________
________________________________________
5.7 Har borgeren deltaget i rehabiliteringsteamets møde?
(2)
(3)
(4)
Det fremgår af sagen, at borger har deltaget
Det fremgår af sagen, at borger ikke har deltaget
Det fremgår ikke af sagen, om borger har deltaget
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.8 Har kommunen fulgt teamets indstilling?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.9 Har kommunen genforlagt sagen for teamet inden afgørelsen?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
5.10 Har borgeren fået tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de personer, der skal træffe
afgørelsen?
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Fremgår ikke af sagen
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6. Den materielle vurdering af kommunens afgørelse
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0023.png
23
6.1 Er kommunens afgørelse samlet set rigtig?
(Notér gerne dette svar, da I skal bruge det senere)
(1)
(2)
(3)
Ja, afgørelsen er i overensstemmelse med regler og praksis
Nej, afgørelsen ville blive ændret, hvis det havde været en klagesag
Nej, sagen ville blive hjemvist, hvis det havde været en klagesag
6.1.1 Hvorfor er kommunens afgørelse ikke rigtig?
________________________________________
________________________________________
6.2 I hvilket omfang er sagen oplyst?
(Notér gerne dette svar, da I skal bruge det senere)
(Hvis der svares ”væsentlige oplysninger mangler” i dette spørgsmål, så skal spørgsmål 6.1. besva-
res med 'Nej')
(1)
(2)
(3)
Ingen oplysninger mangler
Enkelte mindre væsentlige oplysninger mangler
Væsentlige oplysninger mangler
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6.2.1 Hvilke væsentlige oplysninger mangler?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Lægelige oplysninger om diagnoser
Lægelige oplysninger om behandling
Lægelige oplysninger om varighed
Oplysninger om beskæftigelsesrettede indsatser fx virksomhedspraktik
Oplysninger om funktionsnedsættelser
Andet - Hvilke(n) _____
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6.3 Er der dokumentation for, at borgerens arbejdsevne er væsentlig og varigt nedsat?
(1)
(2)
(3)
(4)
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Nej
6.3.1 Hvilken dokumentation mangler?
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0024.png
24
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6.4 Er der andre forhold end de helbredsmæssige, der i væsentlig grad har medført en nedsættelse af
funktionsevnen (fx været udsat for tortur, sociale, sproglige, kulturelle forhold mv.)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6.5 Er der dokumentation for, at der ikke er et udviklingsperspektiv for borgerens arbejdsevne?
(1)
(2)
(3)
(4)
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6.6 Hvis borgers arbejdsevne ikke er afprøvet i en virksomhedspraktik mm., er der da helbredsmæs-
sige forhold, der kan begrunde dette?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
I høj grad
I nogen grad
I ringe grad
Nej
Ikke relevant
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
6.7 Er kommunens vurdering af borgerens ret til førtidspension korrekt?
(1)
(2)
(3)
I høj grad
I nogen grad
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0025.png
25
7. Vurdering af særlige sagsbehandlingsregler
7.2 Er rehabiliteringsplanens forberedende del udfyldt i overensstemmelse med § 3 i Bek. nr. 2408 af
13/12/2021 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourceforløb, fleksjob,
førtidspension mv., jf. dog § 12 og § 13, stk. 1?
(Hvis der svares ”nej”, er udgangspunktet, at svaret i spørgsmål 6.1. er ”nej”, og svaret i spørgsmål
6.2. skal være ”væsentlige oplysninger mangler”. Lav en konkret væsentlighedsvurdering for at
kunne svare på spørgsmålene 6.1. og 6.2)
(1)
(2)
(3)
I høj grad
I nogen grad
Nej
7.2.1 Hvad er begrundelsen for, at rehabiliteringsplanen ikke eller kun delvist er udfyldt?
________________________________________
________________________________________
7.3. Burde LÆ265 være udfyldt?
(Hvis der svares ”ja”, skal det vurderes i spørgsmål 6.1. og 6.2., om det får ugyldighedsvirkning – lav
en konkret væsentlighedsvurdering).
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger til at LÆ65 ikke burde være udfyldt:
________________________________________
________________________________________
Bemærkninger til at LÆ65 burde være udfyldt:
________________________________________
________________________________________
7.4 Er den forberedende del i rehabiliteringsplanen udfyldt i overensstemmelse med § 4. stk 3 i Bek.
nr. 2408 af 13/12/2021 om rehabiliteringsplan og rehabiliteringsteamets indstilling om ressourcefor-
løb, fleksjob, førtidspension m.v. ?
(Hvis der svares ”Nej”, er udgangspunktet, at svaret i spørgsmål 6.1. skal være ”Nej”, og svaret i
spørgsmål 6.2 skal være ”væsentlige oplysninger mangler”. Lav en konkret væsentlighedsvurdering)
(1)
(2)
(3)
I høj grad
I nogen grad
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0026.png
26
7.5 Er LÆ265 tilstrækkeligt oplyst, jf. § 4 i bekendtgørelsen?
(1)
(3)
(4)
I høj grad
I nogen grad
Slet ikke
7.5.1. Har det betydning for gyldigheden af kommunens afgørelse?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
7.5.2 Er der tale om en aktuel LÆ265
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Ikke relevant
7.5.3. Har det betydning for afgørelsens gyldighed?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
7.6 Har rehabiliteringsteamet givet en fyldestgørende begrundelse for indstilling om, at borgeren til-
kendes førtidspension?
(1)
(2)
(3)
I høj grad
I nogen grad
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
7.7 Er rehabiliteringsteamets begrundelse tilstrækkelig i forhold til indstilling om de beskæftigelses-
mæssige, sociale og helbredsmæssige forhold, som teamet har lagt vægt på? (jf. besvarelsen i
spørgsmål 5.3 om teamets indstilling)
(1)
(2)
Ja
Nej
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0027.png
27
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
7.8 Følger kommunen teamets indstilling?
(1)
(2)
Ja
Nej
7.9 Burde kommunen have genforlagt sagen for rehabiliteringsteamet før afgørelsen, jf. spørgsmål
5.7?
(1)
(2)
Ja
Nej
8. Vurdering af formelle regler i øvrigt
8.1 Hvilken form har afgørelsen?
(1)
(2)
(3)
Skriftlig afgørelse
Skriftligt notat i kommunens journal
Anden form
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
8.2 Er begrundelsen for afgørelsen i overensstemmelse med FVL §§ 22-24, eller opfylder det skriftlige
notat kravet om, at det skal fremgå, hvilken afgørelse der er truffet med hvilken hjemmel?
(1)
(2)
(3)
I høj grad
I nogen grad
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
8.3 Er der givet klagevejledning?
(1)
(2)
Ja
Nej
8.3.1 Er klagevejledningen korrekt?
(Der henvises til FVL § 25)
(1)
(3)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0028.png
28
________________________________________
________________________________________
Eventuelle bemærkninger, hvis der ikke er givet klagevejledning:
________________________________________
________________________________________
8.4. Har der været foretaget partshøring?
(Hvis svaret er ”nej, skal det overvejes, om svaret i spørgsmål 6.1. skal være 'nej')
(1)
(2)
(3)
Ja
Nej
Partshøring er ikke akutelt
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
8.5 Giver sagen i øvrigt anledning til bemærkninger om formaliteten?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
8.6 Hvis nogle af de formelle sagsbehandlingsregler ikke er overholdt, har det da betydning for rigtig-
heden af afgørelsen?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
8.7 Ville der blive udtalt kritik eller bemærkninger, hvis det var en klagesag?
(1)
(2)
Ja
Nej
Eventuelle bemærkninger:
________________________________________
________________________________________
8.8 Resume af sagen:
BEU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 230: Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes tilkendelser af førtidspension, fra beskæftigelsesministeren
3036041_0029.png
29
(Resumeet skal kunne kopieres til rapporten, hvis sagen bruges,
som case. Det skal derfor indeholde en kort beskrivelse af sagens
faktiske oplysninger)
________________________________________